Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Portabel AC split = ingen marknad?  (läst 5443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dracula

  • Gäst
Dracula
Portabel AC split = ingen marknad?
« skrivet: 18 juni 2019, 10:14:59 »
Hej,
Jag har läst på nätet och kommit fram till att en portabel AC som är 2-delad "split" är bäst för mig som bor i lägenhet och har balkong. (Jag är bara ute efter kylan under sommaren, och vill få ner buller hemma och maximera kyleffekten, samt slippa fast installation). Dessa split-lösningar verkar ju klart bättre än dessa enheter som bara består av en del - men jag kan inte förstå varför ingen säljer dessa??! Jag hittade typ 2 sidor på nätet som säljer dessa, och då för 20,000kr(!). Varför är marknaden död för dessa split-varianter? (För att förtydliga så är tanken att ställa den ena delen på balkongen o innerdelen inne...)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2019, 10:28:04 »
Det finns ju även de modeller som kallas fönsterskakare. Dock kräver dom ett lite större hål i ytterväggen, t ex att man kan plocka ur och bygga om en ruta eller balkongdörren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2019, 11:26:50 »
Varför är marknaden död för dessa split-varianter? (För att förtydliga så är tanken att ställa den ena delen på balkongen o innerdelen inne...)

Död marknad? Nog tror jag det är fler än jag som skapar en marknad för split.

Jag satte en Daikin Pixo 25 hos farsan som bor på 7:e våningen.

Ser det som omöjligt att någon granne ska höra när den är i drift.

Dracula

  • Gäst
Dracula
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2019, 11:30:59 »
Det finns ju även de modeller som kallas fönsterskakare. Dock kräver dom ett lite större hål i ytterväggen, t ex att man kan plocka ur och bygga om en ruta eller balkongdörren...

Jo, men även dessa tror jag är på en död marknad. Inte heller aktuellt då lägenhetsboende vill minimera installation/ingrepp i fastigheten. Frågan är varför AC-splittar inte finns på svensk marknad? ..alla bor ju inte i villa.


Dracula

  • Gäst
Dracula
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2019, 11:33:36 »
Död marknad? Nog tror jag det är fler än jag som skapar en marknad för split.

Jag satte en Daikin Pixo 25 hos farsan som bor på 7:e våningen.

Ser det som omöjligt att någon granne ska höra när den är i drift.

För att inte skapa något missförstånd, det är alltså en sådan modell jag syftar på : https://diy.stackexchange.com/questions/164842/why-portable-split-air-conditioners-not-common-whats-the-catch

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2019, 17:10:32 »

Och du undrar varför "marknaden är död", då ingen köper dom för 20 000 kr?


Dracula

  • Gäst
Dracula
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2019, 23:44:40 »
Och du undrar varför "marknaden är död", då ingen köper dom för 20 000 kr?

Jag fick svar nu från en värmepumpsbutik i stockholm city. Anledningen till att marknaden för dessa kylkraftiga o protabla splittar dog är för att EU anser dem inte uppfylla energikraven - så förmodligen drar de alldeles för mycket ström kontra den kyleffekt som produceras. Utan att vara VVS-tekinker, men allmänt bra förståelse för tekik o konstruktioner, så är jag ändå förvånad att just en splitt skulle vara mer energitjuv än en vanlig portabel singel-enhet.

Frågor som återstår 1) Hur kommer det sig att de fortfarande finns att köpa i UK? 2) Ska verkligen EU styra detta? ;)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2019, 08:31:20 »
Tror du inte att det helt enkelt handlar om en låg efterfrågan? EU lägger sig väl inte i om verkningsgraden är låg.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2019, 08:38:28 »
Minns att Biltema hade en för husbil/husvagn för typ 3-4kkr för runt 5 år sen, tyvärr var den slut när jag upptäckte den och sedan utgick den från sortimentet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2019, 09:22:07 »
Montera en vanlig AC genom att borra hål för rören i balkondörrens karm.
Demontera och plugga när du flyttar, gör du det seriöst så kanske de aldrig märker nåt?
Annars får du betala en ny karm i värsta fall?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Josh

  • Gäst
Josh
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #10 skrivet: 05 september 2019, 21:25:22 »
I agree with you.  I have one that I picked up used last year and it rocks. Need to turn it on at 7am, but it manages to keep our 120m2 house at a somewhat reasonable temperature.  I too don't understand why the market doesn't exist.  They are so much better than the portables that just blow all the air that your just cooled down out the window!

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Portabel AC split = ingen marknad?
« Svar #11 skrivet: 07 september 2019, 23:12:53 »
Tror att anledningen till att de är döda är att ljudnivå är minst lika hög som de billiga med utblås genom 100mm rör. Utedelen är bara en fläkt resten är i innedelen. Tvärtom mot en vanlig värmepump.

Har en äldre modell av Kyl Bag. Fungerar bra men frugan är ilsk på ljudet samt att det drar kallt. Men bra kyla är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!