Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol  (läst 4610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
Hej. Första inlägget som borde skett för länge sen, lär mig det här genom misstag uppenbarligen.

Har en Exoair 7,5, med exotank 500l och exotrol styrning. Instruktionsboken är ganska dåligt skriven och jag vänder mig nu till er för hjälp.

Tidigare ägare av huset har haft hög elförbrukning, en del av det för att dom är fler, men mycket slöseri. Dom verkar heller inte rört inställningar på pumpen. Dom badade mycket, och jag har därför sänkt de två inställningar som jag tror berör varmvattnet (de hade hög temp). Men i höstat när vi äntligen fick till automatstyrningen till den vattenmantlade kaminen så tipsade mig "värmepumpskille" mig att jag skulle sänka det ena värdet för att det enligt han påverkade varmvattenberedarens nedre slinga (som värms av pumpen). Då skulle jag spara el eftersom 50 grader (varmvatten) ofta är långt över vad min framledning är. Jag behöll 50 grader i övre delen av tanken, det som ska styras av elen.

Men detta verkar bara ha ökat min förbrukning, och idag hade elpatronen gått cirka 33kwh och pumpen bara gått 1,5 timme. Iofs eldade jag på förmiddagen men nu med cirka noll ute ska ju pumpen sköta allt och elen bara gå in om vi badar. Så uppenbarligen har detta blivit knas. Idag när jag vände på inställningarna, startade pumpen direkt. Och hellre pump än elpatron vid noll gradigt.

Har hela månaden försökt maila Euronom om detta men konkursen och uppstarten verkar ha stängt deras mailbevakning.
Så vad är skillnaden på börvärdena: "VV BEREDARE BÖRVÄRDE XX" och "VÄRMEPUMP VV BEREDARE XX". Har jag blandat ihop det?

Manualen: "Börvärde för VP/Elpanna (Reservvärme)
Den övre delen av tanken fungerar som elpanna och har 2 st elpatroner. Elpatron 1 har 3 kW alternativt
6 kW. Elpatron 2 har 6 kW. Om elpatron 1 har 3 kW och elpatron 2 har 6 kW fås stegen 0, 3, 6 och 9 kW.
Om elpatron1 har 6 kW och elpatron 2 har 6 kW fås stegen 0, 6 och 12 kW.
Elpatronerna styrs på följande sätt: Börvärdet för elpannan ställs in i menyn B.VÄRDE med undermenyn
VV.BEREDARE BÖRVÄRDE.
Exempelvis 50 °C: Elpatron 1 får då börvärde 50°C och elpatron 2 får börvärde 48 °C, dvs 2 K lägre
börvärde än det som ställs in. Båda elpatronerna arbetar med 5 K hysteres, dvs temperaturskillnad mellan
tillslag och frånslag. Med denna styrprincip kommer en stegning av ineffekt efter behov att ske.
Om den inställda kurvan värmeinställning enligt sidan 23 är högre än ovan inställda börvärde värms
elpannan till detta värde."

Ursäkta om det är självklart och det enda felet är mig, men skulle gärna få detta förklarat för mig.

Tack!

Har framledning 54 vid -15 och systemet av vid +18.
« Senast ändrad: 08 januari 2017, 09:42:25 av Karre »
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 10:28:40 »
Hej!
Det vore intressant att se hur det är ihopkopplat?
Men jag gissar att det inte finns nån växelventil utan ExoAir laddar undre delen av tanken och värmen till huset shuntas från samma tank?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 10:40:18 »
Hej!
Det vore intressant att se hur det är ihopkopplat?
Men jag gissar att det inte finns nån växelventil utan ExoAir laddar undre delen av tanken och värmen till huset shuntas från samma tank?

Tack för intresset.
Här kan du läsa: http://www.euronom.se/filer/IA_ExoAir_Polaris_070329.pdf
Enklare än att jag försöker förklara. Kaminen till exempel spolar väl in i toppen och tar i botten. Värmepumpen spolar väl in i mitten kanske.

Framledningen ska ta från botten (vp delen), men om den inte lyckas uppnå börvärdet får shunten ta från övre delen (elpatron delen) efter 3 timmar. Den väntetiden kan jag justera.
 
Kan det vara så att de flesta starter går vp till börvärdet för framledningen, plus några grader. Och var femte start till "värmepump VV beredare"?

Vi använder väldigt lite varmvatten, och vintertid eldar vi alltid om två ska dusch eller en bada osv.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2017, 16:32:09 »
Tror ditt problem beror på dålig skiktning i tanken.
Meningen är att det ska vara betydligt lägre temp i undre delen av tanken än i övre.
Saker som stör skiktningen är t ex hög fart på laddpumpen eller cirkpumpen till radiatorerna.
Man bör sikta på att ha minst 5 °C tempdiff ( gärna några grader mer) över värmepumpen (när den går) och samma mellan framledning/retur efter shunten.
Om kaminen laddar mellan topp och botten är det viktigt att laddpumpen till denna står på så låg fart som möjligt, den stör annars skiktningen ännu mer.
Helst 10 °C tempdiff eller mer behöver du ha på denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2017, 20:30:05 »
Fast vad har skiktningen med att den väljer elpatron före pump? Idag, efter jag ändra igår har den inte tagit någon el alls, mot 33kwh igår. Dock har kompressorn gått en del, skrev dock inte upp igår exakt hur mycket. Så det går ju mer som jag vill idag efter jag bytte plats på värdena för börvärde beredare.

Noterade också i "Är värde" menyn att systemet har ett börvärde för värmepump som jag inte kan ändra. Det verkar vara 5 grader mer än framledningen. Sen visar den vad varmvattenberedaren är, och visar under börvärdet jag satt. Men den visar börvärdet från det jag tolkar som elpatronen. Nu var det 52 grader, mot 40 som börvärdet är satt till. Satte ju andra börvärdet till 50.

Vet faktiskt inte var den matar in vattnet frÃ¥n kaminen (det är dock original extra inlopp i tanken). Utgick frÃ¥n att det var toppen eftersom beredaren blir mycket varmare än pumpen. FÃ¥r elda mycket för att det ska bli varmt även i botten. 


Tror ditt problem beror på dålig skiktning i tanken.
Meningen är att det ska vara betydligt lägre temp i undre delen av tanken än i övre.
Saker som stör skiktningen är t ex hög fart på laddpumpen eller cirkpumpen till radiatorerna.
Man bör sikta på att ha minst 5 °C tempdiff ( gärna några grader mer) över värmepumpen (när den går) och samma mellan framledning/retur efter shunten.
Om kaminen laddar mellan topp och botten är det viktigt att laddpumpen till denna står på så låg fart som möjligt, den stör annars skiktningen ännu mer.
Helst 10 °C tempdiff eller mer behöver du ha på denna.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2017, 22:30:10 »
Om det är samma temp uppe och nere i tanken så kommer elpatron att värma tanken.
Den värmer till VV-temp upptill och om tanken rörs om så kommer undre delen av tanken aldrig ner under starttemp för värmepumpen, vilket medför att elpatron värmer hela tanken.

Ju bättre skiktning, ju mer kommer värmepumpen värma undre delen av tanken.
Och de varma vattnet upptill, som elpatron värmer, stannar kvar där så att elpatron inte hela tiden triggas att värma övre delen hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2017, 22:39:53 »
Euronom förefaller kraftigt inspirerat av CTC. Är det licensbygge eller folk från CTC som startat eget månntro?

CTC har skiktplåt i EcoEl som ska förhindra omrörning i tanken. Finns det något liknande i Exotank? Annars år det lågfart på pumparna som gäller för att få skiktning?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2017, 10:31:47 »
Så skulle det kunna vara, men under tiden jag har haft vv beredare värdena tvärtom så har det varit kallare i botten av tanken än vad det är nu när patronerna inte går. De vet jag eftersom jag vet vid vilken temp ungefär som kaminens cirkulationspump startar. Den startar när det är värmare i kaminen än i mitten av tanken, och den startar vid högre temp nu.

Eldar inte så mycket vanliga dagar. Det är bara vid köldknappar jag eldar mycket. Och då klarar kaminen av all värme så då måste inte patronerna gå alls. Gjorde t.ex. bara av med 31 kwh vid -12 grader (allt på natten när vi inte elda). Mot kanske 80-90 förra året utan kaminen.
 
Tesen förklarar ju inte heller varför det finns två olika inställningar för vv beredare, och om inställningarna verkligen påverkar olika delar av tanken. Det har ju tidigare funkat bra i något år med båda inställningarna på 50, istället för 40/50 nu.

Får börja skriva ner värdera, men tror att skiktningen är bättre än du tror.

Om det är samma temp uppe och nere i tanken så kommer elpatron att värma tanken.
Den värmer till VV-temp upptill och om tanken rörs om så kommer undre delen av tanken aldrig ner under starttemp för värmepumpen, vilket medför att elpatron värmer hela tanken.

Ju bättre skiktning, ju mer kommer värmepumpen värma undre delen av tanken.
Och de varma vattnet upptill, som elpatron värmer, stannar kvar där så att elpatron inte hela tiden triggas att värma övre delen hela tiden.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2017, 10:34:12 »
Har alltså aldrig tidigare haft problem med att patronerna går i onödan, förrän jag försökte sänka tempen på vv beredaren i vad jag tror är botten av tanken.

Cirkulationspumpen till kaminen styrs över huruvida vattnet kokar i den för lätt, och till radiatorerna står den på 2 av tre.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2017, 14:29:05 »
LÃ¥ter skumt det hela, kan nÃ¥gra givare vara felmonterade (ihopblandade)?  Sc:,h
Det där gÃ¥r nog bara felsöka pÃ¥ plats.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2017, 17:19:08 »
Har nu pratat med Euronom.
Var femte start värmer den vattnet till värdet för vv beredaren med kompressorn/pumpen. Om inte framledningen är högre. Är det över 12 grader ute går alla starter till vv beredare värdet.

Så när jag ville spara blev det fel, även om jag tycker teorin stämmer med att man inte vill värma vattnet onödigt varmt. Men det kanske blir skillnad om man vill ha 60 grader varmvatten.

Han tyckte jag kunde experimentera med olika värden, men eftersom det inte loggas sÃ¥ har jag ju ingen större glädje av experiment. 

Förstår inte varför inte styrningen själv kan avgöra om det ska vara patronen eller pumpen som värmer varmvattnet, finns ju utrymme för fel när man ska ställa värdena separat.

Han tyckte jag skulle ha högre värde på "värmepump vv beredare" än "VV beredare börvärme". Han sa att dom mätte på olika platser. Enligt instruktionen finns det bara två givare. En varmvattengivare och en värmepumpgivare.
Så frågan är om jag ska försöka ställa in värdet för den nedre så den träffar några grader över den övre. Är det 50 grader nere är det 56 där uppe enligt honom.

Kanske kan jag ha 48 nere och 44 uppe och då ha 53 uppe när jag inte tar ut något.

Måste verkligen börja logga om jag ska bli klok på detta.

Edit: Var ute och påbörjade loggning manuellt. Nu var det 53 i övre delen (börvärde (vp:50/el:40). 44 i nedre delen (börvärde (framledning+5) 40). Hetgasen var 33 så den har väl inte gått alldeles nyss men den har troligen kört vp till 50 och det har gett högre värde i toppen.
Ska försöka höra nästa start men grabben låter så mycket. Då ska den i så fall gå till 40 i nedre, får se vad det blir i övre. Elpatronerna har inte gått något sen jag vände på värdena.

Applicerade också teorin direkt och sänkte värmepump VV beredare till 48, som borde ge 53 vid avslutat körning. Frågan är vad jag ska ha patronerna på för värde.

Hoppas ni orkar hänga med i tankegångarna.

PS. Gnällde också på manualen och han höll med om att den inte var så bra.
« Senast ändrad: 09 januari 2017, 17:43:55 av Karre »
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2017, 23:15:04 »
Nu efter en liten brasa var det 64 i vv beredaren och 59 i pumpen. Så skiktningen verkar klara eldningen väl.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2017, 22:25:51 »
Nu efter en liten brasa (och en duschning), var vv beredaren 56 grader och VP 49. Så skiktningen förstörs inte.

Elpatronerna har inte gått än så systemet verkar vara gjort för att pumpen ska ta det mesta varmvattnet, så får elen hjälpa till vid stora uttag.

Har heller inte än haft under 51 grader i beredaren trots att börvärdet är 48. Så vitt jag sett i alla fall.

Manualen hade verkligen behövt beskriva principen för vv beredaren...
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2017, 07:39:04 »
Tycker väl att 5-7 °C diff är lite för lite, men är du nöjd och att det går mindre elptron så kör så.
Jag hade accepterat 10 °C diff mellan topp och underdel på tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eldar hellre, men el är ju ocksÃ¥ billigt.
SV: Börvärde "värmepump vv beredare". Euronom Exotrol
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2017, 10:45:31 »
Jag säger inte mot dig, men vad skulle skillnaden bli i detta fall?

Tycker väl att 5-7 °C diff är lite för lite, men är du nöjd och att det går mindre elptron så kör så.
Jag hade accepterat 10 °C diff mellan topp och underdel på tanken.
Nuvarande hus: Nibe Fighter 1225 8kw från 2009 med 170 meter borrhål. Pågående uppdatering av värmebärarsidan. Hittat en del felkopplingar och skit. 230 kvadratmeter uppvärmt, hus från 1971. Strax över 16 000 kwh första året men vill gärna ner. FTX från 2009

Förra kåken:
Exoair 7,5 från 2004, vattenmantald kamin (2016), uppgraderade radiatorer och fläktkonvektor (2015) Sänkte då framledningen med 10 grader.
10300 kwh (plus lite ved) under 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!