Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilationsfunderingar vid konvertering till bergvärme  (läst 4447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej pÃ¥ er! Jag gÃ¥r i funderingar pÃ¥ att bli med värmepump sÃ¥ det kändes som att det var läge att gÃ¥ med här pÃ¥ forumet.  :)

Jag har nyligen blivit ägare till en 1 1/2 plans villa på 106 kvm med hel källare byggd 1957 som hittills värmts med vedeldning. Jag funderar nu på att byta till bergvärme för att få en mindre arbetsam vardag och hoppas att jag kan få ta del av den kunskap som finns här om vad man bör tänka på med avseende på ventilation.

Idag består ventilationen av (enligt besiktningen) bristfälligt självdrag via kanaler i skorsten. Frånluftskanalerna är anslutna till ett sovrum, badrum, hall, tvättstuga och köksfläkt. I kanalen i badrummet sitter en enklare fläkt monterad som startas med strömbrytare. Det finns dessutom tilluftsventiler i tvättstuga och pannrum som båda ligger i källaren.

Första steget blir att införa mekanisk frÃ¥nluftsventilation för att säkerställa luftombytet. Tanken är dÃ¥ att ha tilluft med hjälp av springventiler i alla sovrum och  vardagsrum.

Frånluften har jag lite olika funderingar på, men just nu lutar det åt att försöka lösa det med tre fläktar i befintliga skorstenskanaler. Dels två badrumsfläktar med grundflöde (typ Fresh intellivent 2) som placeras i tvättstuga och badrum.
Dels att installera en köksfläkt med grundflöde (Franke Non-stop) för att säkerställa frånluft i köket. Överluftdon monteras för att säkerställa öppna flödesvägar för luften. Övriga befintliga ventiler kopplade till skorsten tätas för att undvika att luften går bakvägen. På själva skorsten tänker jag sätta en skyddshuv för att förhindra att regn och andra främmande föremål tar sig ned i kanalerna.

På detta sätt får jag frånluft i badrum, tvättstuga och kök. Dock är en fundering om skorsten klarar av den eventuella fuktbelastningen när den ej längre är uppvärmd.

Alternativet blir att installera en dedikerad frånluftsfläkt på vinden med utsug från badrum och kök men det medför betydligt större insats i form av håltagning, rör- och eldragning.

Mina frågor är då:
1. Räcker en skyddshuv på skorsten eller bör den plåtkläs fullständigt?
2. Är det en vettig lösning att köra frånluften via skorsten eller har den några uppenbara nackdelar?
3. Vad är det mer som jag missat?

Jag är tacksam för all återkoppling. :)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Går det inte sätta en fläkt på skorsten som suger via frånluft kanalerna där du inte vill ha sug får du plugga. Ett alternativ kan ju vara tex en Nibe Flm om det går att dra kanaler på ett vettigt sätt men installation och själva Flm brukar bli dyra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsfunderingar vid konvertering till bergvärme
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2014, 20:30:17 »
Min erfarenhet är att det funkar bra att köra frånluften via skorsten om man sätter en huv på den och klär in den.
Jag började med endast huv men såg att det började lossna flisor ur teglet så jag klädde in den helt i plåt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Morren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsfunderingar vid konvertering till bergvärme
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2014, 20:46:51 »
Går det inte sätta en fläkt på skorsten som suger via frånluft kanalerna där du inte vill ha sug får du plugga. Ett alternativ kan ju vara tex en Nibe Flm om det går att dra kanaler på ett vettigt sätt men installation och själva Flm brukar bli dyra.

Det blir nog svÃ¥rt dÃ¥ hälften av kanalerna mynnar ut i skorstenstoppen medan de tre som är kopplade mot boutrymmet mynnar ut pÃ¥ skorstens sidor i nord, öst och väst. Nibe FLM hade helt klart varit ett intressant alternativ, men den kanaldragningen som skulle behövas är nog tyvärr omöjlig att fÃ¥ till om jag inte drar rören pÃ¥ fasaden.  :)

Min erfarenhet är att det funkar bra att köra frånluften via skorsten om man sätter en huv på den och klär in den.
Jag började med endast huv men såg att det började lossna flisor ur teglet så jag klädde in den helt i plåt.

Okej, har sett att det lossnat en flisa på en tegelsten redan nu så det kanske är lika bra att klä in den så är det gjort, det lär ju knappast bli bättre i framtiden.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vet inte om det är sÃ¥ bra att trycka in luft i skorsten är den inte 100% tät sÃ¥ kommer fuktig luft ev ut pÃ¥ fel ställe. Skorsten tror jag klarar sig bra framförallt om vent ökar dÃ¥ bör den bli varmare men är den sliten redan nu bör den muras om eller kläs in. Jag hade en sliten skorsten men valde att mura om den för jag tycker det är snyggt med en riktigt utkragad tegel skorsten  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Morren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsfunderingar vid konvertering till bergvärme
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2014, 12:58:52 »
Vet inte om det är sÃ¥ bra att trycka in luft i skorsten är den inte 100% tät sÃ¥ kommer fuktig luft ev ut pÃ¥ fel ställe. Skorsten tror jag klarar sig bra framförallt om vent ökar dÃ¥ bör den bli varmare men är den sliten redan nu bör den muras om eller kläs in. Jag hade en sliten skorsten men valde att mura om den för jag tycker det är snyggt med en riktigt utkragad tegel skorsten  tummenupp

Tack för svaren. :)
Det blir nog att plåtklä skorsten så den matchar grannskapet. :)

Kan man dra ventilationsslangar i kanalerna för att förhindra läckage eller riskerar det att ge andra problem?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Slang i kanalerna bör funka bra om plats finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!