Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönar sig service?  (läst 10163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MyckeVärme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lönar sig service?
« skrivet: 21 oktober 2013, 13:48:21 »
Har en luftvärmepump - en panasonic (tror den heter HE) någonting. Den är troligen från 2005.
Den fanns i huset som jag flyttade in i, så jag har inte all dokumentation...

Tycker den värmer skapligt,men vill minnas att förra året när det var riktigt kallt
så blev det lite sämre värmeeffekt. (Min nyinstallerade Qheat på övervåningen gav varmare luft). Läser man lite på nätet heter det att "service lönar sig alltid"
"Genom en service säkerställer man att pumpen alltid jobbar effektivt bla bla"
"En service rekommenderas vartannat år"
Priset för denna service verkar ligga på mellan 2-3 tkr.
Gör man en sådan service vartannat år motsvarar ju den totala servicekostnaden under 10 år nära på
lika mycket som en helt ny pump vart tionde år...
Gör en service verkligen så stor nytta vad det gäller
lägre elförbrukning att det ändå är "lönt" så att säga?
Eller är det där med service lite överskattat och lite av en kliché för att det låter bra?

Nu tänker jag mig en strikt ekonomisk analys över det hela.
Är det någon idé att serva min 8 år gamla pump, eller är det bättre att låta den gå tills den brakar så att säga?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Lönar sig service?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 13:53:36 »
Jag hade aldrig betalat 2-3000 för en service, det är ju som att betala kanske 25000 för att serva bilen (om man har en bil värd 50000), om man betänker att priset är ungefär hälften av en helt ny vp...
Försök istället ta reda på vad om kollas vid service, och gör det själv, det kan inte vara så svårt.
Här finns massor av experthjälp.
Att bara låta den gå är lika dumt som att inte byta olja på bilen för att man inte vill skita ner sig...
« Senast ändrad: 21 oktober 2013, 13:57:41 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönar sig service?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2013, 13:56:53 »
Utan egen erfarenhet av LVVP så har jag ändå förstått, genom läsning här på forumet, att regelbundna översyner i form av rengöring av vissa delar ska vara bra ur ekonomisk synpunkt. Kan säkert även förlänga pumpens livslängd.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Lönar sig service?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2013, 13:58:21 »
Utan egen erfarenhet av LVVP så har jag ändå förstått, genom läsning här på forumet, att regelbundna översyner i form av rengöring av vissa delar ska vara bra ur ekonomisk synpunkt. Kan säkert även förlänga pumpens livslängd.

Precis, det handlar väl i princip mest om att göra rent vvx..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lönar sig service?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2013, 14:39:32 »
Så mycket mer än ca 1300:- borde inte en service/rengöring kosta och detta utan ROT avdrag då det ej är ROT avdrags berättigat för att göra service/rengöring.
Har sett firmor som tar duktigt betalt och då till och med med ROT avdrag så man får se upp lite så man inte gynnar ockrarna för mycket !
Möjligt att det går att göra RUT avdrag på en rengöring ?

Alternativt köper du en "färdig" rengöringspray och gör jobbet själv för ca 250-300:-
Finns troligen billigare också via Jula/Biltema
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Lönar sig service?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2013, 14:51:45 »
Egentligen borde väl rengöring kunna gå att få RUT för, städning i hemmet är ju OK...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad MyckeVärme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar sig service?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2013, 15:22:50 »
Så mycket mer än ca 1300:- borde inte en service/rengöring kosta och detta utan ROT avdrag då det ej är ROT avdrags berättigat för att göra service/rengöring.
Har sett firmor som tar duktigt betalt och då till och med med ROT avdrag så man får se upp lite så man inte gynnar ockrarna för mycket !
Möjligt att det går att göra RUT avdrag på en rengöring ?

Alternativt köper du en "färdig" rengöringspray och gör jobbet själv för ca 250-300:-
Finns troligen billigare också via Jula/Biltema

Okej, jag tänkte mig att "service" i det här fallet inkluderar lite mer än bara rengöring...?

Det brukar väl ingå trycktest av köldmedium, läckagekontroll, och ev påfyllning vid behov?
Lite svårt att göra själv kanske?

Kanske ska nöja mig med att köpa något rengöringskit och blåsa på lamellerna? Tror aldrig den är riktigt rengjord.
Föregående ägare rengjorde inte ens de där tunna filtren som man ska dammsuga varje vecka...
Det var närapå en centimetertjock matta av damm första gången....



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Lönar sig service?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2013, 16:17:22 »


Utöver rengöring kollar de nog bara ev. missljud i fläktar + om det finns några felindikeringar, det kan du väl göra själv?
Kollar tryck med manometerställ är nog uteslutet för de pengarna.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad MyckeVärme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar sig service?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2013, 16:24:33 »
Okej,

När kollar man trycket då?Är det bara om pumpen lägger av? Tar inte pumpen skada av att gå med för lite tryck?

Vad jag har förstÃ¥tt finns det inga system som är 100% täta och att det efter nÃ¥gra Ã¥r blir ett visst tryckbortfall. Sa i alla fall killen som fixade min AC pÃ¥ bilen...  :)
Borde väl gälla samma princip på luftvärmepumpar?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lönar sig service?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2013, 16:34:32 »
Normalt vid en service/rengöring så gör man enligt nedan men det kan nog skilja sig åt:

Rengöring av värmepaketet på innerdelen
Kollar insug och utblåstemperatur
Byter batterier i fjärrkontroll
Grovrengöring på utedelen med att man tar bort skräp som kan hindra kondensvattnet att rinna ut
Justerar så utedelen står rätt i våg
Använder "sniffer" för att kolla läckage vid anslutningarna
Kollar ampere som den drar samt inkommande Volt

Det är ett slutet system så det "ska" inte läcka som det kan göra på en bil.
Skulle det vara dålig effekt och därmed kanske läckage så måste man först hitta läckaget och åtgärda det innan man tömmer och väger i rätt mängd med köldmedia igen men det ingår inte i en "vanlig" service.
Har man läckage så stannar den och man får en felkod, lite olika hur man får dessa beroende på märke och modell

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MyckeVärme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar sig service?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2013, 18:00:14 »
Okej,

Det lÃ¥ter som att jag bara borde inhandla en spray och blÃ¥sa pÃ¥ lite. Kanske även köra med lite tryckluft, eller sprayar man hela tapeten dÃ¥ ocksÃ¥?  :)


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lönar sig service?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2013, 18:20:32 »
Man kommer förmodligen långt med en dammsugare. 'rengörings' spray kan man ta till om det luktar illa, speciellt i samband med AC-drift efter en längre tid och det luktar unken när man slår av kylan men låter fläkten gå en stund efteråt.

Tänk dock att en damsugare kan suga starkt och lamellerna i evaporator/kondensorn är tunna och med stor yta, kan vika sig av vakumet om man är för nära med sugmunstycket.

Notera att 'tryckluft' på burk är något man skall vara sparsam med om inte innehållet består av propan/butanbladning - som tex. biltemas nyare 'tryckluft på burk' numera innehåller - rök inte samtidigt - vare sig med med den gamla R134a-baserade drivgasen eller allt ofta de med propan/butanladdning i sig.

 

   

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lönar sig service?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2013, 18:37:01 »
Tryckluft skulle jag rekomendera efter dammsugningen då det är så mycket skrymslen som man inte når och det blir mindre damm/smuts som ska sköljas bort med rengöringsmedel.
Se bara till att ni inte blåser med för hårt tryck.
Och se till att ni har dammsugaren på då det kan komma moln med damm/smuts !!!!

Fåtal med innerdelar som är så pass rena så det räcker med dammsugning, åtmindstånde på dom vi varit på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!