Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla frÃ¥ga IVT Greenline, mÃ¥ste man bygga om sÃ¥ mycket?  (läst 6998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Jag är ny på det här med frikyla men jag undra vad som händer om man göra på följande sätt.

Kör KB o Rad pumpen hela tiden, borde den då inte kyla RAD kretsen då när kompressorn inte är igång?

Jag fårstår att det kan bli kondens på rörna, men skulle det fungera annars?

Tack på förhand.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det sker ingen temperaturväxling mellan KB och VB om inte kompressorn går.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Tack det var inte det jag ville höra  ;D

Kan man lösa det med någon värmeväxlare? Mellan KB o Rad?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tack det var inte det jag ville höra  ;D

Kan man lösa det med någon värmeväxlare? Mellan KB o Rad?

Ja, men om du bara har radiatorer eller golvvärme lär det inte kyla mycket.

Det enklaste är nog att montera in en fläktkonvektor i lämpligt rum och koppla in den på brinekretsen. Det krävs normalt en cirkpump och en backventil.

Vad har du för typ av kollektor, jord/berg? En bergkollektor ger normalt svalare KB och är nog det som fungerar bäst för frikyla.

Vi har en takmonterad fläktkonvektor i ett rum på övervåningen, och när den går kyler den av hela huset. Den svala luften "rinner" ner genom trappen och det blir ett betydligt behagligare klimat inne.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej tipo874.

Tack för svaret. kollektorn är berg, och jag tänkte köpa till en fläktkonvektor i de rummen som jag vill kyla, men jag bara ha ett element som jag kör både värme o kyla i fast då med två rör, alltså jag växlar till sommar och vinterläge nere vid bergvärmen.

Tänker jag rätt?

Kräver detta
cirkpump, backventil och en vvx.

Tack.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hej tipo874.

Tack för svaret. kollektorn är berg, och jag tänkte köpa till en fläktkonvektor i de rummen som jag vill kyla, men jag bara ha ett element som jag kör både värme o kyla i fast då med två rör, alltså jag växlar till sommar och vinterläge nere vid bergvärmen.

Tänker jag rätt?

Kräver detta
cirkpump, backventil och en vvx.

Tack.

Om du skall köra konvektorn med bara en slinga måste du nog ha en VVX, med cirkpumpar på vardera sidan. Om du inte har isolerade rör måste du hålla dig över daggpunkten också, vilket väl blir nåstans runt 14 grader. Det gör att konvektorn måste vara ganska stor för att det skall bli nån effekt.

Annars finns det 4-rörs fläktkonvektorer, dvs med två slingor, och då pumpar man brine direkt genom den större slingan, kylrören måste då kondensisoleras.

Fast jag är ingen expert. Nån kan säkert föreslå nåt lämpligt. :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Som du säger, men kanske skulle sats på en stor kylare i taket i hallen istället som kyler hela övervåningen.

Hur stor tror du man måste ha? Övervåning ca: 80 kVM.

Vad kostar de?

//Tobias

Utloggad Danno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej ingen som möjligtvis vet hur ett egenkonvektionsbatteri fungerar?

Utloggad Danno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Skulle också vara tacksam för svar om detta.
Vad är det för skillnad på en höförångningskompressor och en lågförångningskompressor.
När används dessa osv.?
Hur fungerar dem?

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Hej ingen som möjligtvis vet hur ett egenkonvektionsbatteri fungerar?
Egenkonvektion betyder att luften/vätskan strömmar av sig själv. Ger alltså ett klart begränsat utbyte av energi - därav att man i regel har en fläkt som hjälper till när vi pratar om fläktkonvektorer för kyla... (eller värme)
http://energihandbok.se/x/a/i/10158/Allmant-om-konvektion.html

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Skulle också vara tacksam för svar om detta.
Vad är det för skillnad på en höförångningskompressor och en lågförångningskompressor.
När används dessa osv.?
Hur fungerar dem?
känns inte som frågan hör hemma i frikylaforumet... testa en mer passanade avdelning.

Utloggad Danno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Okej tack för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!