Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingjuten golvvärme dÃ¥lig idé?  (läst 2647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jyrgenklinsmann

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ingjuten golvvärme dålig idé?
« skrivet: 27 augusti 2008, 23:29:23 »
Hej,
till vårt kommande bygge har vi tills nu varit helt inställda på att gjuta in golvvärmeslingor i plattan, men så läste jag i detta forum om trögheten i detta system. Vårt hus kommer att ha ganska stora fönster och vi kommer att elda ganska ofta i både bastuaggregat och braskamin (eller -ugn). Kommer vi att få problem med extrema temp.växlingar då vi eldar eller om solen ligger på? Finns det någon bättre lösning då vi redan bestämt oss för en gjuten platta?

Undrar också om det är bäst/billigast att ha radiatorer på övervåningen, men det kanske får bli en ny tråd?
Planerat 1½-plans hus på 163 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingjuten golvvärme dålig idé?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2008, 16:01:38 »
Golvvärme är trögare än radiatorer men å andra sidan så gör betongen i golvet att innetemp inte heller växlar så snabbt. Många som har golvvärme nere väljer radiatorer uppe, tank på att dimensionera dem för samma framledningstemp som golvärmen så slipper du extra shuntar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Ingjuten golvvärme dålig idé?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2008, 21:54:57 »
Golvvärme är trögare än radiatorer men å andra sidan så gör betongen i golvet att innetemp inte heller växlar så snabbt. Många som har golvvärme nere väljer radiatorer uppe, tank på att dimensionera dem för samma framledningstemp som golvärmen så slipper du extra shuntar.

Hur mkt dyrare blir de då per rum 10-15 kvm?
jag ska snart bestämma mig för golvvärme el raddar uppe. Väntar på en gv-offert för ovanvåningen men befarar att den blir dyr.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingjuten golvvärme dålig idé?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2008, 23:21:01 »
jag har ingjutna slingor pÃ¥ mitt badrum jag tycker det funkar kanon     
men det är inte så stort..........
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Ingjuten golvvärme dålig idé?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2008, 07:59:48 »
Installerade ingjutna slingor i bottenvåningen på vår tillbyggnad 1992, energijägarnas kassettsystem på ovanvåningen i samma tillbyggnad samt i resten av huset. Visst är den ingjutna värmen långsam att reglera, men eftersom bottenvåningen till stor del är under marknivå så är förändringen av värmebehovet också långsam. Jag tycker det har fungerat bra. Om jag skulle göra om det så skulle jag göra likadant igen.

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad leat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar tysta värmepumpar! Understatement.
SV: Ingjuten golvvärme dålig idé?
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2008, 08:45:55 »
Vi har golvvärme i betongplatta på både sutteränplanet och entreplanet. Vårt system är helt klart trögt, framför allt märks det på entreplanet där vi har många och stora fönsterytor. På vintern kan det vara ganska stora temp. variationer mellan natt och dag. Vi har en börtemp på 21-22 grader och under vinterdagar kan vi vakna med 18 grader (dock har vi alltid fönster öppna i sovrummet vilket också bidrar till detta).

På sutterängplanet har vi en l/l pump som vi använder för att få upp värmen snabbt när det behövs, och det är inte ofta det behövs.

På entreplaner har vi en braskamin som vi använder för att snabbt få värme när det behövs, och den använder vi lite mer frekvent. Planerar dock att installera en L/L anläggning för främst AC behov på entreplanet, men då kommer vi att kunna använda den för att också snabbt få upp värmen istf kaminen.

Summa sumarum tycker vi dock att fördelarna med golvvärmen är större än nackdelarna. Det är oerhört skönt att slippa radiatorer överallt. Trögheten är en liten nackdel, men går att hantera. Sedan får man hoppas att golvvärmen i betong har mycket lång livslängd för jag antar att det är något man inte kan byta i efterhand.
2.5 suterrängvilla Sthlm på 240 kvm boyta + 60 kvm biyta. Golvvärme betong bottenplan och entréplan. Övre plan loft utan värme. Braskamin för entréplan och loft. Byggd 1994. 2 vuxna + 3 barn.
Förbrukning 2006 22.5 MWh. ES480
Förbrukning 2007 24.5 MWh. CE65 sedan Mars
Förbrukning 2008 25 MWh. CE65
HE9DKE bottenplan används endast för komfort.
Daikin 3MXS52 Multi entréplan och loft. Primärt AC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!