Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad välja?  (läst 4079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thbr00

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad välja?
« skrivet: 06 december 2005, 11:14:33 »
Hejsan,
Bor i ett hus utanför stockholm och funderar på att köpa en luft/vatten pump till min befintliga elpanna. Jag har tittat på Nordic Airs NA8000 men förstått att det finns mycket synpunkter på den.
Jag har idag en CTC Electric/Drabant som skall vara förberedd för värmepump. Men som jag har förstått det måste jag köpa till massa styrmoduler och dyligt för att kunna använda min befintliga el-panna med en nya värmepump från CTC. När jag sedan fick erbjudande att köpa en NA8000 för 25.000kr så blir det ganska mycket dyrare med CTC alternativet.
Nu har jag beslutsångest för vad jag ska välja. Någon med synpunkter?
Idag har jag en el-förbrukning på ungefär 35000kwh.

/Thomas

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Vad välja?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2005, 16:10:54 »
co2 pump sanyo
IVT greenline HE C7

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2005, 17:30:54 »
Ja inte Sanyos i alla fall med den förbrukningen. Den är som bekant på 4,5 kW. Du bör ha 7-9 kW gissar jag.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2005, 19:46:19 »
Notera även att du inte kan fÃ¥ varmvatten via en värmepump med den utrustning du har. I ditt fall skulle jag överväga att satsa pÃ¥ Nibes luft/vatten, typ 8 kw. Med den behöver du ingen styrgrej utan du kan köra med en innegivare direkt. Kostar 40 lök plus en ganska enkel installation. Inte heller i detta fall fÃ¥r du varmvatten. Men du fÃ¥r en beprövad och bättre värmepump för uppvärmning av huset. Alternativet är en CTC EcoAir 7 eller 9 kw med EcoLogic. DÃ¥ snackar vi nÃ¥gra tusenlappar till. Och nÃ¥gra extra tusingar i installation eftersom styren EcoLogic kan ta nÃ¥n timme att installera. 

Utloggad thbr00

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2005, 08:05:51 »
Jag kan alltså få varmvatten med NA8000 men inte med CTC alternativet?

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2005, 11:06:35 »
Jag kan inte Nordic Airs prylar så jag vet inte om de kopplas till din bef lilla panna eller om du ska byta allt och sätta in en ny innedel. CTC:s och Nibes alternativ där du vill behålla din bef panna innebär endast att värme till radiatorern kommer att ske. Du har ju en helt separat elvarmvattenberedare som inte är ihopkopplad med pannan. Värmesystemet är således helt separerat från varmvattensystemet i din bef installation. Det absolut största kostanden är ju uppvärmningen av huset medan varmvatten står för en mindre del. Jag skulle ändå överväga i ditt fall att göra en installation som ger dig varmvatten via värmepumpne också, när du ändå investerar. Säg att du förbrukar varmvatten för 5000 per år så tjänar du in den extra kostanden med tiden. Det torde kräva att du kastar ut din bef panna och vvb och sätter in en ny innemodul, tex CTC:s EcoEl eller Nibes VVM 240, eller annat alternativ. Alla stora fabrikat har luft/vatten värempump med en innedel (CTC, Nibe, IVT, Autoterm, Carrier, Thermia, Steibel Eltron, Veissman, Euronom osv) och som jag har förstått det så är alla ganska bra och beprövade. Be en installatör ge dig olika alternativ: behålla bef utrustning eller köpa helt ny. Då är det enklare att räkna på saken.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Vad välja?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2005, 14:15:03 »
Vänta tills det finns bra grejor till vettigt pris på marknaden. Kör luft/luft tills dess.

Utloggad thbr00

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2005, 10:33:23 »
Tyvärr fungerar inte det särskillt bra i mitt hus.

Utloggad Elektrikern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #8 skrivet: 13 december 2005, 18:34:41 »
Hej!
Jag hade en oljepanna från mitten av nittiotalet som förbrukade ca 1800 liter olja om året. Även om det inte är så mycket så ville jag sluta använda olja. Jag tittade på några olika märken, var hemma hos folk och tittade på deras saker i drift.
Jag var nära att slå till på en Nibe 2010-8  + vvm 240.
Men till slut så köpte jag IVT i stället. Optima 700+ AW290.
En mycket bra anläggning enligt mitt tycke.
Kostade 60000 + 5000 i vvs prylar + en helgs arbete.
Mycket nöjd med anläggningen. Vid 0 gradigt ute så förbrukar jag 28-32 kwh/ dygn. I sommras med endast varmvatten produktion 3-5 kwh / dygn.
Total förbrukning sedan 19 mars är idag 2645 kwh.
Beräknad förbrukning på 1 år är 7000 kwh +-10%
Ett gott råd från mig är att INTE snåldimensionera. Man kan tycka vad man vill om det men jag vill ha en anläggning som klarar 8-10 minusgrader innan tillskott behövs.

Min villa är 110kvm  och ligger i Oxelösund.

Sirius1

  • Gäst
Sirius1
SV: Vad välja?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2005, 20:08:42 »
Jag är övertygad om att R410a(med kvalitetstillverkare) med dockning till bef. tank går att få för under 40 papp monterat och klart inom 2 år. Med ny tank för vv-produktion får du väl öka det med ca 10 papp. Men då skall besparingen bli minst 60% på årsbasis.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad välja?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2005, 20:26:03 »
Sirius: det va ingen vild spådom. Det finns ju för under 50.000 idag. Tex från Nordic trä och bygg och Kirrick. Annars gillar jag det du säger!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2005, 21:53:29 »
Jag är övertygad om att R410a(med kvalitetstillverkare) med dockning till bef. tank går att få för under 40 papp monterat och klart inom 2 år. Med ny tank för vv-produktion får du väl öka det med ca 10 papp. Men då skall besparingen bli minst 60% på årsbasis.

I en annan tråd så diskuterade vi om flytande eller fast kondensering var den billigaste lösningen, du pratar om 2 år kommer det pumpar med 410a-gas för fast kondensering dockat till ack-tank till en kostnad för 50 000 kr.... Jag talade om för dig då, att med min L/V-pump (407C-gas) flytande kondensering dockad till bef. kombipanna sparar 62% på årsbasis. Min investeringskostnad totalt inklusive allt moterat och klart uppgick till 48 800 + några kronor till. Jag undrar varför du hela tiden ropar efter något som inte kommer att bli billigare än vad som finns på marknaden idag med flytande kondensering, och som heller inte kommer att ha bättre verkningsgrad än dessa maskiner? -Skumt... Sc:,h

// Grolim
« Senast ändrad: 13 december 2005, 22:59:47 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!