Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 14 september 2008, 12:12:02 »

Grattis till ny gammla bilen !  *vinkar*


Tackar !
Nu är det bara att vänja sig vid den något sladdrigare lådan ( jämfört med audin vi har..) I övrigt är det fortfarande ett gott intryck av vårt franska nytillskott.. Jag skall serva den lite också, oljebyte osv..


Bensinmotorerna i Citroen/Peugot har alltid låtit som nästa kolvslag är den sista och växellådorna brukar vara sladdriga samt tjuta och yla. Detta kan du bortse ifrån, dom håller för evigt även om dom inte låter och känns nåt vidare


Jo, det där med ljudandet från växellådan har vi hört på varje objekt vi tittat på. Från början trodde vi det var ngt fel men efter ett antal objekt med högst varierande miltal så började vi bortse från detta..( alla lät likadant ).
Jag märkte att våran röck litegrann när man kör i jämn fart ( typ 50 - 60 på 5:an ), men det avhjälptes med nya tändstift.  Thumbsup

Lättservad verkar den också vara, i alla fall jämfört med audi 6:an vi har..
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 13 september 2008, 19:11:59 »

Grattis till ny gammla bilen !  *vinkar*


Tackar !
Nu är det bara att vänja sig vid den något sladdrigare lådan ( jämfört med audin vi har..) I övrigt är det fortfarande ett gott intryck av vårt franska nytillskott.. Jag skall serva den lite också, oljebyte osv..

Bensinmotorerna i Citroen/Peugot har alltid låtit som nästa kolvslag är den sista och växellådorna brukar vara sladdriga samt tjuta och yla. Detta kan du bortse ifrån, dom håller för evigt även om dom inte låter och känns nåt vidare
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 13 september 2008, 10:58:44 »

Grattis till ny gammla bilen !  *vinkar*


Tackar !
Nu är det bara att vänja sig vid den något sladdrigare lådan ( jämfört med audin vi har..) I övrigt är det fortfarande ett gott intryck av vårt franska nytillskott.. Jag skall serva den lite också, oljebyte osv..
Skrivet av: orca
« skrivet: 12 september 2008, 16:54:04 »

Grattis till ny gammla bilen !  *vinkar*
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 09 september 2008, 20:46:29 »

Det stämmer nog ! Teknikensvärld uppgav för några år sedan att xantia activa var den bil som man kört snabbast genom sin konbana älgtestet. 92 Km/h sedan han man inte med att ratta vilket var begränsningen.  *vinkar*

Nu har jag handlat bil, det blev en peugeot 406 1,8 kombi -03 för 50'. 10000 mil..
Den ser ut att vara i bra skick. Ingen raket dock, men det känns som att man fått hyfsat mycket bil för pengarna. Bra ljudanläggning för övrigt..
Skrivet av: orca
« skrivet: 29 augusti 2008, 17:22:37 »

Det stämmer nog ! Teknikensvärld uppgav för några år sedan att xantia activa var den bil som man kört snabbast genom sin konbana älgtestet. 92 Km/h sedan han man inte med att ratta vilket var begränsningen.  *vinkar*
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 augusti 2008, 21:57:15 »

Xantian har så goda vägegenskaper så redan där har du ju minskat risken att krocka med 30% ;D
Peugoten är väl inte så långt efter heller, samma bottenplatta men stenålders skruvfjädrar istället.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 26 augusti 2008, 22:05:07 »

Ett annat problem med trubbighet som statestik av den där typen ha är följande. Du var ev intresserad av en Xantia. Den anges vara 30 % säkrare än medel bilen.

Öhh vilken Xantia ? Den första modellen som kom utan airbag eller nästa modell med airbag eller fas 2 modellen med sidokrockkuddar och andra uppdateringar på säkerhets sidan.

Inte helt lätt att dra slutsatser utifrån Folksam och det har en besvärande eftersläpning.

Jo, det där har slagit mig också. Xantian hade riktigt usla resultat i EuroNCAP 1997. Under senare delen av -98 kom en uppdaterad variant som svar, där kaross var förstärkt m.m.. Vilken är det som är 30% säkrare än medelbilen ? Jag har tänkt mig det som ett snitt på båda dessa modeller där den före uppdateringen är sämre än den efter.. men som sagt huir skall man veta ?..
Skrivet av: orca
« skrivet: 23 augusti 2008, 09:57:48 »

Ett annat problem med trubbighet som statestik av den där typen ha är följande. Du var ev intresserad av en Xantia. Den anges vara 30 % säkrare än medel bilen.

Öhh vilken Xantia ? Den första modellen som kom utan airbag eller nästa modell med airbag eller fas 2 modellen med sidokrockkuddar och andra uppdateringar på säkerhets sidan.

Inte helt lätt att dra slutsatser utifrån Folksam och det har en besvärande eftersläpning.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 22 augusti 2008, 22:32:38 »

Att krocka i 50 är en hård smäll och att krocka i 64 km/h är en jävligt hård smäll. För ett år sedan krockade en Volvo v70 av förra modellen med en Toyota Avensis frontalt på E10 mellan Gällivare och Kiruna. Föraren i Volvon klarade sig jävligt bra medan åtminstone en av personerna i Avensisen skadades mycket svårt med bla brott på rygg kotor och andra svåra skador.

Folksam anser att Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Efter att ha sett bilarna kan jag dementera det. Gissa vad hon har för bil nu som satt i Toyotan ?

ööhhh, vet inte Nissan micra kanske ??  ;D

Avensis från 2003 skall vara säker enligt folksam, innan dess vet jag inte. Jag antar, utan att veta, att volvon nog väger mer än toytan gör, vilket är en "fördel" när man skall ut å krocka..

Skrivet av: orca
« skrivet: 22 augusti 2008, 18:04:57 »

Att krocka i 50 är en hård smäll och att krocka i 64 km/h är en jävligt hård smäll. För ett år sedan krockade en Volvo v70 av förra modellen med en Toyota Avensis frontalt på E10 mellan Gällivare och Kiruna. Föraren i Volvon klarade sig jävligt bra medan åtminstone en av personerna i Avensisen skadades mycket svårt med bla brott på rygg kotor och andra svåra skador.

Folksam anser att Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Efter att ha sett bilarna kan jag dementera det. Gissa vad hon har för bil nu som satt i Toyotan ?
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 19 augusti 2008, 22:39:20 »

Euoroncap är nog relevant om man talar om en frontalkrock på landsväg eftersom testet körs i 64 km/h. Har läst Folksams stats i utförlig form för några år sedan och vill minnas att snitt hastigheten låg en bra bit under 50 km/h. Dvs krockar i stadstrafik. Vart kör du ? mest i stad eller mest på landsväg. Det borde avgöra val av krocktest metod.



Tja, det är ju svårt att säga var man råkar köra precis när man krockar. Den mesta körningen sker dock till och från jobbet, vilket innebär 50, 70, 90 och motorväg en bit..
Tack och lov hinner de flesta få ned hastigheten så pass att snitthastigheten blir under 50 km/h vid krocktillfället. Att krocka i 50 km/h är en ganska hård smäll skulle jag tro. Jag har varit med om att åka in i en stor sten i ungefär 30 km/h och den bilen blev skrot.. framdörrarna gick inte att få upp osv..
Det var inte jag som körde, det var en kompis som nyss hade tagit körkort och ville stila lite på en grusväg i skogen.. Ingen blev allvarligt skadad så jag antar att så här 15 år senare så kan man   ;D  åt det hela, men då var det lätt att hålla sig för skratt..
Skrivet av: orca
« skrivet: 18 augusti 2008, 18:24:38 »

Euoroncap är nog relevant om man talar om en frontalkrock på landsväg eftersom testet körs i 64 km/h. Har läst Folksams stats i utförlig form för några år sedan och vill minnas att snitt hastigheten låg en bra bit under 50 km/h. Dvs krockar i stadstrafik. Vart kör du ? mest i stad eller mest på landsväg. Det borde avgöra val av krocktest metod.

Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 18 augusti 2008, 15:33:03 »

Undvik att köpa en bil med ABS eller motor larm. Det kan blir riktigt besvärligt att få till.
Då ska priset vara mycket lågt.

Har själv en Peugeot 307 som jag fick tag i för vrakpris i våras. Efter lite rekond och nya däck ock fälgar så är den mycket fin ut och går bra.
Tycker den är mycket lättmekad hittils iallafall så länge man köper en Torx sats i stora dimensioner.

Lycka till med bilköpet.

/Peter

Jo, det där med airbagen skulle han nog få se till att fixa ifall jag skulle vara intresserad av att köpa den, men jag vet inte i alla fall.... Får nog leta vidare är jag rädd.

Kikar efter xantior också.. Är det någon som är i säljartagen så pm:a mig..
Skrivet av: UMH
« skrivet: 17 augusti 2008, 22:31:22 »

Undvik att köpa en bil med ABS eller motor larm. Det kan blir riktigt besvärligt att få till.
Då ska priset vara mycket lågt.

Har själv en Peugeot 307 som jag fick tag i för vrakpris i våras. Efter lite rekond och nya däck ock fälgar så är den mycket fin ut och går bra.
Tycker den är mycket lättmekad hittils iallafall så länge man köper en Torx sats i stora dimensioner.

Lycka till med bilköpet.

/Peter
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 17 augusti 2008, 19:44:01 »

Hej,

Har en 406:a-00 sedan fyra år tillbaka och har varit riktigt nöjd med den.
Visst finns det bättre bilar men jag anser att det är mycket bil för pengarna.

Ang. testet av EuroNCAP så läste jag någonstans att det relativt låga resultatet där berodde delvis på att den inte var särskilt snäll mot fotgängare samt att den inte har någon irriterande signal som påminner en om att ta på bältet. Värdet av dessa saker är det nog upp till var och en att värdera.

Som sagt jag är nöjd men min Peugeot.

/Edvard.

Ja, EuroNCAP är inte alls lika intressant som folksams statistik.

Jag tittade på en 406:a idag och den var väl ok, lite skabbig i form av parkeringskador och märken invändigt, men förvånande fri från rost. Det var en -00:a.
Den gick fint, men skeva bromsskivor noterades under provkörningen och några skumma repor på framrutan efter vindrutetorkaren på förarsidan.
Vet inte vad besiktningen säger om sådant ? Sc:,h
Dessutom varnade den på ena sidoairbagen, kontakten enligt ägaren. JAg glömde naturligtvis att titta närmare på detta efter provkörningen..
Dessutom var den alldeles för dyr, men vi har inte diskuterat priset ännu..
Skrivet av: Edvard
« skrivet: 17 augusti 2008, 14:31:00 »

Hej,

Har en 406:a-00 sedan fyra år tillbaka och har varit riktigt nöjd med den.
Visst finns det bättre bilar men jag anser att det är mycket bil för pengarna.

Ang. testet av EuroNCAP så läste jag någonstans att det relativt låga resultatet där berodde delvis på att den inte var särskilt snäll mot fotgängare samt att den inte har någon irriterande signal som påminner en om att ta på bältet. Värdet av dessa saker är det nog upp till var och en att värdera.

Som sagt jag är nöjd men min Peugeot.

/Edvard.
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 17 augusti 2008, 08:58:41 »

Hej
man behöver väl inte vara blind.... men man får onekligen ganska mycket för pengarna med de franska bilarna, man får betala en hel del för just att det är tyskt.. om det då är kvalitet?

ja man kanske får mycket för pengarna i en fransos
 men man kanske får stoppa in en stor slant om den krånglar
min allergi beror nog på att jag har repat en del fransoser
allt är så till krånglat på fransoserna
men vill man ha en fransos ska man givetvis köpa en
 såda och välja den minst dåliga
 kjell

Jag håller delvis med dig Kjell, jag kör tyskt i dag ( A6 2,6 Q -95 ) och den har jag varit överlag nöjd med, även om det varit en del problem. Anledningen att jag nu funderar på annat än Audi är just prisbilden. Känner några som kör cittra ( utan att vara citroenfantaster ) och de verkar inte ha haft mer problem med sina än jag haft med min A6:a. ( cittra och peugeot är snudd på samma bilar..)
MEN skillnaden är definitivt märkbar när man jämför känslan i reglage osv, audin håller hög kvalitet och känns fortfarande väl ihopskruvad efter snart 25000 mil och 13 år.. inget skrammel..
Nu skall vi dock ha en prisvärd andrabil till rimlig kostnad och då faller Audi bort ganska snabbt till förmån för citroen och peugeot..
Vidare så tycker jag att man åker väldigt bra i xantia, hög komfort helt enkelt.
Både xantian och 406:an verkar dessutom vara ganska "normala" bilar som inte bör vara så svår att repa själv.

Nåväl, fram med fler synpunkter kring modellerna som sådana..

Krocksäkerhet var det en del frågetecken kring också, jag såg på folksams hemsida någonstans ( deras krockrapport från 2005 ) att 406:an var 30% säkrare än medelbilen.. I EuroNCAP fick den dock dåligt betyg, men folksam är facit liksom...
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:56:27 »

Hej
man behöver väl inte vara blind.... men man får onekligen ganska mycket för pengarna med de franska bilarna, man får betala en hel del för just att det är tyskt.. om det då är kvalitet?

ja man kanske får mycket för pengarna i en fransos
 men man kanske får stoppa in en stor slant om den krånglar
min allergi beror nog på att jag har repat en del fransoser
allt är så till krånglat på fransoserna
men vill man ha en fransos ska man givetvis köpa en
 såda och välja den minst dåliga
 kjell
Skrivet av: matsgreger
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:48:54 »

sen kan det förvisso stämma det gamla ordspråket, att franska bilar och franska kvinnor är lika, vackra som unga´, men blir fort gamla :)
Skrivet av: matsgreger
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:44:59 »

Hej
man behöver väl inte vara blind.... men man får onekligen ganska mycket för pengarna med de franska bilarna, man får betala en hel del för just att det är tyskt.. om det då är kvalitet?
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:37:27 »

Hejsan !
Tänkte höra ifall det är någon som har erfarenhet av ovanstående bil ?
Vi är nämligen ute efter en extrabil och funderar på en citroen xantia eller en peugeot 406. Xantian har jag läst en hel del om, men 406:an vet jag inte
så mycket om.

Vilka årsmodeller skall man undvika ( om det finns några speciella årsmodeller man bör undvika ) ?

Hur ligger de till bränsleekonomiskt, de lär vara rätt tunga om jag fattat det rätt ?

Krocksäkerhet ?

Tack på förhand !

 varför stirra sig blind på franska bilar ?
 personligen har jag allergi mot franska bilar
 varför inte titta på en tysk bil ?
 kjell
Skrivet av: matsgreger
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:35:24 »

Hej.
Har själv en 03 a som har gått 8000 mil, det enda som jag kan uppleva störande är att den kan gå lite ryckigt vid "o" gas, annars så är det en ganska trevlig bil, vill ha ca 0,8/mil
Skrivet av: orca
« skrivet: 16 augusti 2008, 22:28:48 »

Båda två är riktigt lyckade modeller som framför allt utmärker sig som bra vinter bilar. Tyvärr uppfyller dom inte modern säkerhets standard vilket gäller alla bilar från denna tids epok.

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=1996/9612/961206.html&rubrik=VINTERTEST+406+utmanar+Citro%26euml%3Bn+Xantia+och+Volvo+S40+i+den+svenska+vintern
Skrivet av: D_Sundsvall
« skrivet: 16 augusti 2008, 21:11:11 »

Hejsan !
Tänkte höra ifall det är någon som har erfarenhet av ovanstående bil ?
Vi är nämligen ute efter en extrabil och funderar på en citroen xantia eller en peugeot 406. Xantian har jag läst en hel del om, men 406:an vet jag inte
så mycket om.

Vilka årsmodeller skall man undvika ( om det finns några speciella årsmodeller man bör undvika ) ?

Hur ligger de till bränsleekonomiskt, de lär vara rätt tunga om jag fattat det rätt ?

Krocksäkerhet ?

Tack på förhand !

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!