Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥gtryckslarm  (läst 690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Pressostat lågtryckslarm
« skrivet: 21 oktober 2022, 07:01:34 »
Hej
Har en IVT Geenline E11 installerad 2003.
Den har fungerat fläckfritt tills nu när jag försöker undvika att köra den under de tider elpriset är som högst.
Om pumpen är satt att inte producera radiatorcvärme och varmvatten på många timmar och den sedan, kanske efter 15 timmar drar igång så löser ofta pressostatlarmet låg ut. Alltså när den skall starta 1a gången efter lång vila. Har kollat smutsfilter och brinepumpen går på högsta läge.

Undrar om någon har tips eller tips på bra service runt Sollentuna
« Senast ändrad: 21 oktober 2022, 07:07:02 av trikrask »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Pressostat lågtryckslarm
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2022, 07:25:06 »
larmar den på låg kb-ut? eller lågtryckspressostat?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pressostat lågtryckslarm
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2022, 07:38:16 »
Äldre IVT har haft problem med att det bildas beläggningar i flex-slangarna vid värmeväxlarna.
Det kan göra att flödet blir lågt, men jag tror att det mest gäller på varma sidan.
Någon som vet bättre än mig om det kan drabba både varma och kalla sidan?

På äldre värmepumpar är det inte heller ovanligt att KB-pumpen kan gå trögt p.g.a. beläggningar i pumphuset.
Man kan motionera cirkpumpen genom att stänga av hela värmepumpen helt, öppna den stora "skruven" i bakkant på motorn (kan komma ut lite brine så ha en handduk i beredskap att torka upp med) och sedan med hjälp av en skruvdragare köra pumpen framåt/bakåt samtidigt som man försöker belasta drivaxeln lite i radiell riktning, det kan hjälpa till att bli av med delar av den beläggning som kan ha bildats i pumphuset, och lösa problemt.
Det är dock vanligare att det är problem på varma sidan och att högtryckslarm triggas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat lågtryckslarm
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2022, 08:57:38 »
Det finns inget larm för låg köldbärartemperatur på den typen av pump utan det är lågtryckspressostaten som stoppar pumpen. På en normal installation finns det heller inga flexslangar på kalla sidan.

Min teori är skräp i köldbärarpumpen som gör att den inte orkar igång när den har stått still en längre tid. Den typ av motor som sitter i pumpen har lågt startmoment. Prova Rickards förslag men det är inte säkert att det fungerar. Jag hade samma problem en gång i tiden och då snurrade rotorn lätt när man tryckte in axeln. När jag demonterade pumpen upptäckte jag att axeln kärvade när den trycktes åt andra hållet. Hade jag kunnat dra i axeln när jag roterade axeln hade jag märkt att det var rostflagor i spalten mellan axeln och hylsan runt axeln.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!