Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten frÃ¥n spillvattenkoppen IVT490  (läst 12700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« skrivet: 19 april 2009, 19:49:07 »
Upptäckte att det var lite blött på golvet under min frånluftsvärmepump(IVT 490) häromdagen. Har inte sett detta tidigare. När jag kollade närmare på var det kom ifrån så såg jag att det kom från den lilla plastbehållaren som kallas för spillvattenkopp i manualen.

Tömde då spillvattenkoppen på vatten och tänkte inte mer på saken. Tre dagar senare upptäckte jag igen att det var lite blött på golvet. Började då fundera om detta är normalt? Förstår ju att det kan komma vatten där eftersom det kallas just spillvattenkopp, men hur mycket vatten är det normalt att det kommer? Har inte lagt märke till att det blivit blött på golvet tidigare i vinter. I och för sig har jag väl inte haft någon stenkoll på det men jag tycker att jag skulle sett om det var blött på golvet.

Är det kondensvatten som hamnar i spillvattenkoppen? Det går ju 2 slangar till spillvattenkoppen. Den ena verkar komma från värmepumpsdelen och den andra från varmvatten tanken (eller värmevattentanken?).

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #1 skrivet: 19 april 2009, 20:14:21 »
Jo det är kondensvatten som kommer dit, och med det följer lite fint damm som gör att det kan täppa till en aning i slangen som är kopplad till koppen. Skulle sen säkerhetsventilen behöva släppa ut lite så hinner det inte rinna undan. Jag hade samma problem samt att bubblade ibland, tror det berodde på att när vinden stod på på avluftens utsläpp blev mottrycket så stort att lite luft trycktes ned till kärlet. För att råda bot satte jag en förgrening i stället. Som bonus slipper jag bakteriehärden också, det mesta som finns i luften kommer att hamna just där.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #2 skrivet: 20 april 2009, 00:37:50 »
Jo det är kondensvatten som kommer dit, och med det följer lite fint damm som gör att det kan täppa till en aning i slangen som är kopplad till koppen.

Ok då verkar allt normalt då. Men någon slang sitter det inte på min kopp, får väl skaffa fram en lämplig slangbit själv och sätta dit så jag kan leda vattnet lite bättre till avloppet, så jag slipper att det blir blött på golvet.

Jag hade samma problem samt att bubblade ibland, tror det berodde på att när vinden stod på på avluftens utsläpp blev mottrycket så stort att lite luft trycktes ned till kärlet.

När jag tömde min spillvattenkopp tyckte jag att det blÃ¥ste hela tiden frÃ¥n slangen som kommer uppifrÃ¥n värmepumpsdelen. Ska det inte göra det eller missuppfattar jag ditt inlägg?  Sc:,h
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad rolle63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #3 skrivet: 20 april 2009, 10:31:11 »
Hej.

Har haft ett liknande problem på min ES380/480 att det läckte kondensvatten ut på golvet. Det visade sig vara dräneringsslangen som korkat igen vilket gjorde att vattnet rann på utsidan av slangen vilket också gjorde att det blev en del elfel som då också gjorde att jordfelsbrytaren löste ut. Fick stänga av allt, ta bort täckplåtar och med en värmefläkt torka pannan ett dygn innan jag slog till strömmen igen och det gick bra. Orsaken var att från kondensuppsamlingsplattan uppe vid kompressorn kommer det ner damm och annan skit som på sikt korkar igen slangen. Kontrollera slangen hela vägen att den är öppen och ren.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #4 skrivet: 20 april 2009, 12:40:14 »
Jo det är kondensvatten som kommer dit, och med det följer lite fint damm som gör att det kan täppa till en aning i slangen som är kopplad till koppen.

Ok då verkar allt normalt då. Men någon slang sitter det inte på min kopp, får väl skaffa fram en lämplig slangbit själv och sätta dit så jag kan leda vattnet lite bättre till avloppet, så jag slipper att det blir blött på golvet.

Jag hade samma problem samt att bubblade ibland, tror det berodde på att när vinden stod på på avluftens utsläpp blev mottrycket så stort att lite luft trycktes ned till kärlet.

När jag tömde min spillvattenkopp tyckte jag att det blÃ¥ste hela tiden frÃ¥n slangen som kommer uppifrÃ¥n värmepumpsdelen. Ska det inte göra det eller missuppfattar jag ditt inlägg?  Sc:,h

Gör väl inget om det blåser lite från slangen. Men det var det bubblande ljudet jag ville eliminera. Kärlet var som ett vattenlås, jag hade kanske för lång slang, var kanske inte meningen att den skulle nå botten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #5 skrivet: 20 april 2009, 14:20:19 »
Gör väl inget om det blåser lite från slangen. Men det var det bubblande ljudet jag ville eliminera. Kärlet var som ett vattenlås, jag hade kanske för lång slang, var kanske inte meningen att den skulle nå botten.

Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag. Tack för dina svar hplp.  Thumbsup


Hej.

Har haft ett liknande problem på min ES380/480 att det läckte kondensvatten ut på golvet. Det visade sig vara dräneringsslangen som korkat igen vilket gjorde att vattnet rann på utsidan av slangen vilket också gjorde att det blev en del elfel som då också gjorde att jordfelsbrytaren löste ut. Fick stänga av allt, ta bort täckplåtar och med en värmefläkt torka pannan ett dygn innan jag slog till strömmen igen och det gick bra. Orsaken var att från kondensuppsamlingsplattan uppe vid kompressorn kommer det ner damm och annan skit som på sikt korkar igen slangen. Kontrollera slangen hela vägen att den är öppen och ren.

Tack för tipset men det borde inte vara några problem hos mig eftersom 490'n är ny och bara varit installerad sedan slutet av Januari. Anledningen till att blir blött på golvet hos mig verkar vara att dom som installerade 490'n inte satt dit någon slangstump på spillvattenkoppen. Så vattnet som rinner ut där träffar bland annnat på ett rör (och skätter runt) istället för att ledas direkt till golvbrunnen.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #6 skrivet: 21 april 2009, 14:16:08 »
Märkte igår när jag var och kollade att det var blött på golvet igen, samt att trycket på manometern var nere på nästan noll! Fyllde då på vatten med kranen som finns så att jag fick upp trycket till ca 1 bar och såg då att det började droppa vatten vid säkerhetsventilen. Är det fel på säkerhetsventilen? Den ska väl inte släppa igenom nåt vatten så länge trycket ligger inom rimliga gränser?
« Senast ändrad: 21 april 2009, 15:39:12 av pjoffen »
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #7 skrivet: 21 april 2009, 15:20:33 »
Jag har haft läck i säkerhetsventilen. Efter ett par dar ringde jag hem servicekillen. Det visade sig vara övertryck i nätet. Vi ringde upp vattenverket som erkände att de hade haft ett par killar på plats som "pulat" lite i en tryckhöjningsstation. (vattenbolaget ersatte mig sedan för det inträffade) Ring och hör med vattenverket först.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från spillvattenkoppen IVT490
« Svar #8 skrivet: 21 april 2009, 15:40:22 »
Jag har haft läck i säkerhetsventilen. Efter ett par dar ringde jag hem servicekillen. Det visade sig vara övertryck i nätet. Vi ringde upp vattenverket som erkände att de hade haft ett par killar på plats som "pulat" lite i en tryckhöjningsstation. (vattenbolaget ersatte mig sedan för det inträffade) Ring och hör med vattenverket först.

Ok får kolla upp det!
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!