Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM S320 Med 2120-12 Höja temperaturen i källaren  (läst 929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kibbza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVM S320 Med 2120-12 Höja temperaturen i källaren
« skrivet: 16 december 2020, 21:05:46 »
Gokväll!

När vi hade elpanna styrde alla termostater värmen i huset. Efter att vi monterade in S320 med F2120-12 så sa installatören att alla termostater ska vara på max så pannans inne givare får styra.
Källaren förlorar 1-2 grader på detta. Har provat att sänka alla termostater på plan 1 till hälften men då larmar pannan att det är dåligt flöde. Har fått hjälp med mina tidigare frågor här så jag tänkte ventilera även denna.

Någon jag pratade med om detta tyckte jag skulle montera en fläktkonvektor i källaren eftersom att det snurrar alltid 30 gradigt vatten i systemet och att denna kunde få ut detta till värme?
Men jag tycker det känns långsökt att den sprutar ut värme på den låga tempen. Kan detta fungera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM S320 Med 2120-12 Höja temperaturen i källaren
« Svar #1 skrivet: 17 december 2020, 08:56:38 »
Detta är inte så ovanligt i hus med flera plan.
Det du kan göra är att försöka ändra flödena med fast instrypning.
Beroende på hur radiatorventilerna ser ut där uppe så kan man antingen strypa där (lossa termostaten och kolla), eller strypa på returventilen.
Alla radiatorer uppe måste strypas in.
Fördelen med fast instrypning istället för termostater är att flödet blir stabilt, termostater kan stoppa flödet helt och det blir galet.

Det andra förslaget man mycket väl funka, fläktkonvektorer avger mer värme än vanliga radiatorer, detta kräver en installation och dessutom brusar dom lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!