Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning med IVT690  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad permagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög elförbrukning med IVT690
« skrivet: 26 februari 2020, 13:51:59 »
Hej,

För 7 år sedan när jag flyttade in i hus så visade det sig att kompressorn på värmepumpen var kass och jag bytte pump till en IVT690. Jag tycker hela tiden att energiförbrukningen har vart rätt hög men det är väldigt svårt att jämföra med andra.

I helgen var jag hemma hos en polare och noterade att han hade väldigt varma golv. Vi har båda vattenburen golvvärme. Han har ett tvåplanshus och jag har ett enplanshus. Båda 150m2. Hans framledningetemp var 39 grader och min var samtidigt 23 grader. Rätt stor skillnad. Vi jämförde vår elförbrukning och jag låga för januari månad ca 20% högre. Båda har luftvärmepump. Jag har jämfört med fler polare och jag ligger alltid ganska högt.

Vad för värden kan man börja kolla på för att se om allt står rätt till? Går det att optimera?

Här kommer lite stats för gårdagen med temperaturer, effektförbrukning osv... verkar det normalt?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning med IVT690
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2020, 14:01:19 »
Ett enplanshus drar mer i uppvärmning än ett tvåplanshus med samma boyta. Värmen på undervåningen kommer till nytta på övervåningen. Större tak och grund på enplans. Din kompis har väldigt hög temperatur på golvvärmen, parketten kan skadas. Man behöver kolla med golvtillverkaren vilken temperatur golvmaterialet tål.

IVT 690 är en klassisk frÃ¥nluftsvärmepump som bara har en liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Den "nya" generationen frÃ¥nluftsvärmepumpar kan 5 kW värme och luftvolymen är stor nog. Hur stor är den totala el-förbrukningen i huset?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad permagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning med IVT690
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2020, 16:38:09 »
Jag gör åt ca 18000kwh per år.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning med IVT690
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2020, 16:55:46 »
Ok, kan nog bli så med enplanshus men det är inte en väldigt hög förbrukning. Med en annan kraftigare värmepump borde man kunna kapa 5000 kWh per år och komma ner till runt 13000 kWh/år enligt mina beräkningar. T.ex. med kraftigare frånluftsvärmepump eller luftvattenvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!