Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?  (läst 9930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« skrivet: 02 februari 2014, 18:23:11 »
Hej,

Helt ny på detta med värmepump.

Huset vi precis köpt har en fem år gammal Nibe 360P för golvvärme och tappvatten.

Eftersom det var sjukt varmt när vi flyttade in började jag med att sänka alla termostater. När det inte verkade hjälpa, 12 timmar senare, vred jag på knappen parallellförskjutning av värmekurvan (den stod på kl. 3 och jag vred den till kl 12) dvs ned/minskning.

Nu ser jag att trycket är 2,4 bar, och enligt manual ska man aldrig ha över 1.5 bar.

Nu har jag efter tips ställt den i höst/vår-läge för att koppla ur elpatronen. Det lär väl inte påverka trycket, men kanske orkar den inte värma huset till 25 grader utan patron???

Kommer säkerhetsventilen att lösa ut innan rören i golven tar skada, eller är det bara trycket inne i pumpen som är 2,4 bar och golvvärmen har ett annat (ofarligt) tryck?

Vad gör jag nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2014, 18:43:35 »
Som jag skrev i din andra tråd så bör du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen.
Kontrollera även att påfyllningsventilen är ordentligt stängd (49).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2014, 22:47:47 »
Som jag skrev i din andra tråd så bör du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen.
Kontrollera även att påfyllningsventilen är ordentligt stängd (49).
Tack.
Påfyllningsventilen är stängd.
Nu har jag släppt ut övertryck via ventilen (52) och kom nästan omedelbart ned till 1,2 bar. Väldigt känslig ventil, tydligen.
Men, det står i manualen att det ska komma ut vatten ur ventilen när man gör så, jag tycker mest att det kom luft. Kan jag ha brist på vatten i systemet?
Jag är inte säker på att jag utan hjälp vill fylla på vatten enligt instruktionerna i "Igångkörning och injustering". Det verkar ju som om man måste lufta hela systemet samtidigt?

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2014, 06:38:20 »
Det som anges är att man bör "motionera" säkerhetsventilen några ggr/år, så gör det nån gång till, och sen känns det inte dumt att köra en luftning av systemet för att sedan fylla upp till normalt tryck igen, om det skulle byggas upp ett för högt tryck igen så antar jag att påfyllningsventil läcker samt att säkerhetsventil kärvar och bör åtgärdas.
Trycket du ser i pumpen är samma tryck som du har ute i uppvärmningsslingorna i huset.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2014, 10:13:59 »
Låter inte bra att det bara kom luft, du behöver nog lufta ditt system, både panna och radiatorer/golvvärme.
Pannan luftas via säkerhetsventilen, så fyll på och töm ut tills det kommer vatten utan luft via säkerhetsventilen.
På radiatorer finns en luftningsnippel på motsatt sida om termostaten.
Golvvärme brukar ha nån luftningsnippel på fördelaren, oftast samlas luften i returfördelaren.

Sen låter det heller inte bra att trycket sjunker på en gång, det kan tyda på att expansionskärlet är trasigt.
I bästa fall är det bara lite luft, i sämsta fall är memebranet trasigt, man kan kolla genom att lätta lite på bilventilen som sitter på expansionskärlet, kommer där luft eller inget så kan man fylla på lite luft.
Töm ut trycket helt på radiatorsidan och fyll på med en pump som har manometer till 0,5 bar.
Kommer där vatten måste kärlet bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 13:16:30 »
Nu har jag släppt ut övertryck via ventilen (52) och kom nästan omedelbart ned till 1,2 bar. Väldigt känslig ventil, tydligen.

Det (och det höga trycket) tyder på att expansionskärlet är trasigt. Byt det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 17:21:39 »
Säkerhetsventil 52 är väldigt känslig och trycket sjunker snabbt när den öppnas även med helt expansionskärl. När man däremot ska fylla upp vatten i panndelen och öppnar påfyllningsventilen 49 så stiger trycket aningen långsammare ( i alla fall om expansionkärlet är helt/har förtryck). Om er 360P är fem år gammal (är ni säkra på det?) så är avsäkringstrycket i dubbelmantelvolymen 0,25 MPa (2,5 bar). Då kan den alltså visa 2,4 bar utan att säkerhetsventilen ännu öppnat. Normalt bör trycket ligga kring 1 bar för hus med 1-2 våningar utan källare. Börja med att lufta systemet ordentligt. Tänk på att det tar ganska lång tid att ändra inomhustemperaturen i ett modernt välisolerat hus, vänta minst ett dygn mellan varje justering.
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 22:21:51 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 360P - 2,4 bar är det farligt?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2014, 22:44:30 »
Tack för alla svar.

Ni verkar överens om att systemet borde luftas för att se om expansionskärlet är trasigt. Värmepumpen är cirka 5 år, hittar inget exakt datum men huset är ungefär så gammalt.
Det finns bara golvvärme, inga radiatorer.
Nu är trycket 0,8 och värmen är lagom och tappvattnet hett.
Jag tvekar på om vi ska lufta själva. Har hört med dem som gjorde service i november.
Men det akuta problem får anses löst med er hjälp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!