Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur sparar man optimalt?  (läst 12639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
Hur sparar man optimalt?
« skrivet: 25 oktober 2006, 07:29:56 »
Hej!

Jag har köpt en Panasonic E9DKE och undrar lite över vilka inställningar man bör köra med för att tjäna optimalt.
Vad jag har förstått ska man tex inte ställa temp på auto. Hur är det med övriga inställningar. Tex Quite, Jonisering (drar det extra) , fläkthastighet (vad lämpar sig bäst här. Man borde få bättre spridning om man klappar på förfullt. men iof borde den få jobba mer här. Hur är förhållandena)

gano

  • Gäst
gano
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2006, 07:46:55 »
Hej.

1. Alla elektriska element avstängda. Sätt på enstaka vid behov.

2. Värmeläge på värmepumpen.

3. Fullt blås på fläkten (i varje fall när det är kallt).

4. Se till att termostaterna på elelementen står ett par grader under pumpens temperatur.

5. Undvik nattsänkningsfunktionen på vintern.

6. Kör med lite övertemp inställd på pumpen när det är kallt. Pumpen jobbar i så fall upp ett temperaturöverskott under dagen så det finns att gå på under de kalla nätterna.

7. Dammsug filtret när du ändå har dammsugaren framme (typ 1 gång i veckan).

8. Dörrar inomhus ska stå öppna i möjligaste mån. Dörrn till toan är väl inte så rolig att ha öppen, men försök lämna en glipa, i varje fall på natten.

9. Rikta spjället så att du får ut värmen. Varning risk för hjärnblödning, alla har sitt sätt att lösa detta här. Jag kör ganska horisontellt rakt ut för att få hög hastighet och att kasta ut luften så långt som möjligt från innerenheten.

Jag har säkert glömt en massa, men detta var det jag kom på.

MVH/Gano

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2006, 17:17:17 »
...jag anser att...om man måste köra t.ex E9DKE innerfläkt på mer än 3:ans hastighet och E12 :ans på mer än 2 då är det något fel. MMan kan inte ha högre hastigheter på för komforten. Jag har inte varit med om att någon kört dessa på högre hastigheter. Måste man det så är ju absolut pumpen inte OPTIMALT placerad.
LJ

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2006, 20:35:23 »
Hej.

1. Alla elektriska element avstängda. Sätt på enstaka vid behov.

2. Värmeläge på värmepumpen.

3. Fullt blås på fläkten (i varje fall när det är kallt).

4. Se till att termostaterna på elelementen står ett par grader under pumpens temperatur.

5. Undvik nattsänkningsfunktionen på vintern.

6. Kör med lite övertemp inställd på pumpen när det är kallt. Pumpen jobbar i så fall upp ett temperaturöverskott under dagen så det finns att gå på under de kalla nätterna.

7. Dammsug filtret när du ändå har dammsugaren framme (typ 1 gång i veckan).

8. Dörrar inomhus ska stå öppna i möjligaste mån. Dörrn till toan är väl inte så rolig att ha öppen, men försök lämna en glipa, i varje fall på natten.

9. Rikta spjället så att du får ut värmen. Varning risk för hjärnblödning, alla har sitt sätt att lösa detta här. Jag kör ganska horisontellt rakt ut för att få hög hastighet och att kasta ut luften så långt som möjligt från innerenheten.

Jag har säkert glömt en massa, men detta var det jag kom på.

MVH/Gano




Håller med Gano kör så det ryker......man måste ha hög fläkt om man skall täcka när det blir mer kvm........

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2006, 21:06:22 »
då är ju maskinen fel dimmad, helt klart.
LJ

gano

  • Gäst
gano
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 21:14:48 »
då är ju maskinen fel dimmad, helt klart.

Nej, det håller jag inte med om.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 21:18:59 »
Allt som Gano sa +

10. Se till att pumpen matas med så sval luft som möjligt. Tyvärr så är det ett par grader varmare luft i taket än lägre ner. Ju svalare luft som kommer in i pumpen desto effektivare värmeutbyte och högre COP får du.

11. Jonisering drar lite extra men det är väldigt marginellt.

12. Undvik långa rör mellan inner/utedel, finns ingen anledning att ha 2m extra ringlad bakom pumpen. Dock så är lite längre rör att föredra för att uppnå optimal placering.

13. Innerdelens placering kanonviktig! Fundera nogrannt på hur varmluft rör sig.
För att luft skall komma UR ett rum så måste luft även komma IN i samma rum i samma mängd!
Fundera på hur du kan öka omsättningen mellan olika rum genom att strategiskt rikta pumpen mot större öppningar till nästa stora "luftvolym".
Det som innerdelen blåser ut i rummet har den sugit åt sig ifrån alla öppna riktningar åvanifrån! (oftast)
Oftast sticker varmluften upp i trappor, och därmed avslutas spridningen vidare i den riktningen på den våningen ifall luften rör sig för långsamt.
Räkna med att pumparnas luftstråle har minimal spridning i sidled och begränsad spridning i höjdled (kan variera mellan fabrikat).
Ju längre ifrån innerdelen man är, desto:
-långsammare rör sig luften
-troligare är det att varmluften stannar och stiger till taket och återsugs till pumpen
-mer "utspädd" och sval blir varmluften
-större blir luftstrålen
-svårare har den att ta sig igenom dörrhål

14. soligt söderläge för ytterdelen är bra

15. undvik 70W värmeslinga i tråget, självreglerande 10-16W kabel fungerar nog 98% av alla heminstallationer.

16. Framför allt, ta inte de magiska "spridningsbilderna" med varma röda pilar på särskilt mycket allvar.
« Senast ändrad: 25 oktober 2006, 21:22:13 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 21:19:50 »
fattar inte heller hur du resonerar när du säger att pumpen är feldimensionerad när du får köra på hög fläkt??

gano

  • Gäst
gano
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2006, 21:31:00 »
Allt som Gano sa +

10. Se till att pumpen matas med så sval luft som möjligt. Tyvärr så är det ett par grader varmare luft i taket än lägre ner. Ju svalare luft som kommer in i pumpen desto effektivare värmeutbyte och högre COP får du.

11. Jonisering drar lite extra men det är väldigt marginellt.

12. Undvik långa rör mellan inner/utedel, finns ingen anledning att ha 2m extra ringlad bakom pumpen. Dock så är lite längre rör att föredra för att uppnå optimal placering.

13. Innerdelens placering kanonviktig! Fundera nogrannt på hur varmluft rör sig.
För att luft skall komma UR ett rum så måste luft även komma IN i samma rum i samma mängd!
Fundera på hur du kan öka omsättningen mellan olika rum genom att strategiskt rikta pumpen mot större öppningar till nästa stora "luftvolym".
Det som innerdelen blåser ut i rummet har den sugit åt sig ifrån alla öppna riktningar åvanifrån! (oftast)
Oftast sticker varmluften upp i trappor, och därmed avslutas spridningen vidare i den riktningen på den våningen ifall luften rör sig för långsamt.
Räkna med att pumparnas luftstråle har minimal spridning i sidled och begränsad spridning i höjdled (kan variera mellan fabrikat).
Ju längre ifrån innerdelen man är, desto:
-långsammare rör sig luften
-troligare är det att varmluften stannar och stiger till taket och återsugs till pumpen
-mer "utspädd" och sval blir varmluften
-större blir luftstrålen
-svårare har den att ta sig igenom dörrhål

14. soligt söderläge för ytterdelen är bra

15. undvik 70W värmeslinga i tråget, självreglerande 10-16W kabel fungerar nog 98% av alla heminstallationer.

16. Framför allt, ta inte de magiska "spridningsbilderna" med varma röda pilar på särskilt mycket allvar.

Jajamensan, kan bara hÃ¥lla med. Varför kom inte jag pÃ¥ allt det där ?  ;D

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2006, 22:21:17 »
Ang det här med fläkthastighet. Min E9DKE som jag har ställt i högsta mod verkar inte blåsa på mer än i de lägre moden allt som oftast. Jag räknade med att den skulle blåsa konstant med samma fart om man inte körde den i auto men det gör den inte? Är det nått fel på pumpen eller reglerar den hastigheten iaf?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2006, 23:08:48 »
Har du pumpen i "heat"-mode och sätter fläkten på manuellt läge så ställer du in gränsen för max fläktvarv. Pumpen kommer att variera fläktfarten iaf efter "värmebehov"... typ.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2006, 23:13:00 »
Den reglerar hastigheten beroende på hur mycket effekt som krävs.
Fläkten behöver ju inte gå hårdare än att tillräcklig mängd värme kan avges från innebatteriet.

Att köra orkan inomhus när värmebehovet är lågt, är ju kanske inte helt nödvändigt.

Bra eller dåligt?
Den är i alla fall programerad att göra detta.

Jag säger i.a.f dåligt.
Det är ju det där med värmespridning också........
I många installationer kan det ju vara helt nödvändigt med lång kastlängd och om då pumpen går på läge 1 så......

Däremot kommer den, vid behov, att gå upp till ex läge 5 om du ställt in den på det läget.

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2006, 23:13:45 »
sorry Paxmax. Ser att du hann före :)
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2006, 23:14:45 »
Tack grabbar. DÃ¥ har ni lugnat mig en hel del :-)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur sparar man optimalt?
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2006, 00:03:34 »
sorry Paxmax. Ser att du hann före :)
Hehe.. bara med nÃ¥gra hundradelar!  ;)

...Jag säger i.a.f dåligt.
Det är ju det där med värmespridning också........
I många installationer kan det ju vara helt nödvändigt med lång kastlängd och om då pumpen går på läge 1 så.........
Termisk Seppuku är vad jag skulle vilja kalla fenomenet!
Jag lider av det i min halvfärdiga installation (jag har ju bara hållt på med den senaste 6 mån...).
Hade jag vetat då vad jag vet nu... så hade denna installation inte blivit så här dålig.

Naturligtvis vill jag ha det mesta ur pumpen, så jag kör den på max fläkt i heat-mode.
När jag startar om pumpen av anledning så är det ju relativt svalt i v-rum, kanske 18/19C. Pumpen känner av det och vräker på.
Kanon, v-rum blir varmt, det blåser även ut en del luft till hallen och en bit in i allrum.
Där dör värmen abrupt pga trappen uppåt som suger tag i luften. Man känner en tydlig "vägg av värme" ända till linje "2."

Sen... sen tycker pumpen det börjar bli varmt nog...
Fläkten börjar tugga på mes-fart... och vips! Värmezonen minskar!
Nu känner man tydligt att väggen av värme har backat, nu går den genom halva hallen, sen är den borta.
Det finns lite drag i trappen, men inte mycket.
----------------------------------------------------
I bilden med de röda strecken ser ni ungefär hur bra en VP försäljare bedömde situationen. Dom menar på:
"Oh jaa.. inga problem, du bara vinklar fenorna så blåser pumpen ditåt! Raka spåret, varmt och skönt!"
"Överskottsvärmen från allrum stiger uppåt sen till åvanvåningen..."

Verkligheten är ungefär 300 nyanser blekare.
En liten fis ifrån pumpen sprids ca 6º i sidled...
Värmespridningen i försäljarnas reklamblad är lika fantastiska som den magiska "Kennedy kulans" färd.
Man inser först efteråt också att VP'n inte beter sig som man önskat. Varvar ner osv...
Man borde ha 6 mÃ¥nader obligatoriskt pÃ¥ detta forum innan man köper en Luft-Luft!!!  ;D

Männ ja 'e int' bitter... ja ha' ju fläcktar jag!
« Senast ändrad: 26 oktober 2006, 11:05:08 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!