Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkelt sätt att styra börvärde efter värmekurva till inverterpump?  (läst 1683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej, kanske en "dum" frÃ¥ga  men finns det nÃ¥gon större vinst med att försöka styra börvärdet (framledningstemp) vid dockning av inverter luft/vatten till kombipanna ctc 2200 trio? (shuntat, skorstensanslutning stängd, shuntat med styrning pÃ¥ ute+framledningstemp mha. EVR). Värmer idag bara mindre delar av huset+VV med CTC:n, resten med Nocria 14. Tanken är att styrning till VP skall ligga ett par grader över shuntning frÃ¥n pannan. Verkar som flertalet Inverterstyrda l/V har ingÃ¥ng för styrning pÃ¥ innegivare+fram- och returgivare, gÃ¥r det att använda nÃ¥gon av dessa tro?
Har 2 varianter på inkoppling av l/v;
1. inkoppling på returen innan shunt, någon form av reglering nödvändig.
2. inkoppling pÃ¥ botten av panna-vp-retur vid topp panna+extra vb. (värmeväxare i panna sedan liten beredare för toppning). 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om du dockar din LVVP mot pannan direkt (topp+botten) så brukar man väl köra fast kondensering, annars blir det knalt med varmvatten.
Det kanske det blir ändå, jag har för mig om att en CTC-pannor har en värmeväxlare i pannan för varmvatten som kräver en panntemp på uppåt 70 °C för att man ska få vettig VV-komfort.

Jag skulle välja alternativ 1 och då måste börvärdet på framledningen från LVVP:en styras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej, tack för svar. Värmeväxlare bör vara runt 55 °C för att ge bra med värme, därav extra vvb. VVX kommer alltså att förvärma vattnet innan beredaren oavsett om det är 30 eller 80 °C i panntoppen. Har inte hittat ngn bra styrning mot börvärde på inverterpumpar ännu, någon som har tips på detta?? Om jag kör Ecoair+Ecobasic på fastkond mot panna eller Ecologic med flytande kond mot returen är det ju inga problem/alt att köra en inverterpump mot pannan funkar ju också. Kör alla som kopplar direkt mot radiatorkrets (inverter) med lite för hög temp och pillar manuellt på framledningstemp?
Tänker mig att behålla shuntregleringen och styrningen av följande skäl: på radiatorerna sitter det termostater dvs. flödet varierar,tidstyrning och nattsänkning finns om man vill köra detta, innegivare kan kopplas in för att sänka framledning vid eldning i kaminer. Dessutom borde det vara en fördel att kunna köra samma värmekurva oavsett vad som matar pannan (vp/elpatron/ev. framtida pellets). Vad jag är ute efter är om det finns någon enklare variant på styrning efter värmekurva till luft-vatten och som går att koppla till anslutning för innegivare, eller tänker jag galet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!