Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny modell pÃ¥ Nibe  (läst 28595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #60 skrivet: 01 juni 2005, 23:05:58 »
Undrar om RCU010 bara är en kommunikationsmodul eller innehÃ¥ller den mer?  Skulle man (utan RCU010) kunna koppa styren till en PC (eller liknande) och tömma den pÃ¥ information utan att skaffa e RCU010?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #61 skrivet: 01 juni 2005, 23:57:48 »
Jag tror att dom är rädda för åska...

En trÃ¥dlös nätverksanslutning - är det för mycket begärt Ã¥r 2005  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #62 skrivet: 02 juni 2005, 11:08:07 »
Någon som vet när 1230 börja levereras  ???


Nibes 1215 är det stopp vid 50 grader.
Eller klara den mer !


Om jag för stått det rätt ger 1215 mer än 7 kw  (kanske som en 8.5)
Men max 50grader.


Men nya 1230 är en 7Kw ... Sc:,h (Men kan ge 58-60 grader)

Den kräver 15 meter mer borrhål ...

Behöver man inte de sista graderna ..Går en 1215 lika billigt .
På mindre borrat hål ..

Svårt att välja vilket man ska ha då !

Tycker det lutar åt en 1215 jag ... b00k


Vad säger ni...     a:gl

« Senast ändrad: 03 juni 2005, 00:29:28 av THX »

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #63 skrivet: 02 juni 2005, 12:51:19 »
Ser du det krasst ekonomiskt är det kanske ett knepigt val. 1230:an är väl ca 5000kr dyrare. 15m extra borrhål kostar kanske 3500-4000kr, men det hade du väl tänkt dig ändå om du surfat runt här en stund.  ;)

Men vadå,  ....-Du älskar ju värmepumpar!  Då måste det vara ett lätt val.
Tänk bara att få briljera här på forumet med alla nya menyer i styrdatorn, ställa svåra frågor och ge Rickard, Bertil och de andra gråa hår.   ;D studs ;D

1230:an borde rimligtvis spara ytterligare kwh, ge mer varmvatten och även högre radiatortemperaturer om du inte klarar att värma huset en kall dag med 50-55 grader. (Tänk på att högre temp. ger sämre COP)

De borde väl kunna levereras runt midsommar.  ....gissningsvis.



AngÃ¥ende effektbeteckningarna skulle jag säga att gamla 1215-7kw är en 8-kilowattare om du lÃ¥ter den arbeta pÃ¥ nÃ¥gorlunda sansade temperaturnivÃ¥er. Den kan ge 8,8kw vid 35gr, men tappar dock kraftigt ner till 7,1kw vid 50gr.  AlltsÃ¥ en utpräglad lÃ¥gtemp.maskin. Med golvvärme ger den mycket effekt för pengarna.

Den nya 1230-8kw är aningen vekare: 8,22kw vid 0/35gr och 6,97kw vid 0/50gr. Den håller istället sin något lägre effekt bättre upp i temperaturerna, för att vara nästan jämnstark med 1215-7 vid 50gr. Allt vid en bättre COP (verkningsgrad) naturligtvis.
« Senast ändrad: 02 juni 2005, 13:16:37 av Rinda »
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #64 skrivet: 03 juni 2005, 00:19:21 »
Tack för info.

Idenna trÃ¥d     ....... >>>>>>>>>>>>   Alla     *vinkar*

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #65 skrivet: 03 juni 2005, 08:53:08 »
THX----->    1215  klarar en retur temp pÃ¥ ca 54-55 grader, vilket i en varmvattenberedare innebär nÃ¥gra grader till  uppe i toppen pÃ¥ beredaren där du tar vattnet, 1230 klarar 58 grader i retur vilket enl Nibe skall kunna ge 65 grader i framledning


Norrlänningen-------> tror du missuppfattade mitt inlägg...här pÃ¥ forumet säljer jag inga värmepumpar , här diskuterar jag med folk som tycker att det är roligt och intressant, vad jag menade var att Nibe för en helt annan retorik än IVT, hade det nu varit IVT som kommit med denna värmepump sÃ¥ hade det stÃ¥tt mer sÃ¥ här " den nya unika fantastiska Benchmark kompressorn frÃ¥n bristol speciellt tillverkad för IVT , ingen annan i hela världen har den förutom vi...vi gör 95 grader varmt vatten utan eltillskott sÃ¥ du behöver ju aldrig köra nÃ¥got eltillskott fast du bara har köpt en 4 kw värmepump i ditt 300m2 hus.......,.......och först i världen med svarta paddan märkning"  nåå lite överdrivet förlÃ¥t IVT  , vad jag menade var att Nibe är onödigt tillbakadragna i sin marknadsföring och beskrivning av produkten nästan sÃ¥ att den uppfattas som trÃ¥kig...det var bara detta och inget annat, jämfört dÃ¥ med IVT som alltid har dragit i och varit duktiga pÃ¥ marknadsföring även i de lägen dÃ¥ man kanske inte har haft en helt lyckad produkt....
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #66 skrivet: 04 juni 2005, 00:05:42 »
Jodåsåatt Dirren. Jag håller inte med dig....strategi kallas det

IVT har dragit till sig de "lättköpta"
Nibe teknikfreaksen
Thermia de "svårköpta"

Så tycker jag det verkat varé.

Nibes marknadsföring nu: ¨VÄRLDSNYHET Ingen kramar mer värme ur marken" JÄÄÄÄVLAR så blygsamt


Nibe är bra, jepp...med dagens kunskap skulle jag installerat en Nibe själv

Thermia är bra...med otäckt bra support, i alla fall i mitt fall

IVT: "det måste gå ett år först".....(har en jobbarkompis det går å h-vete för)

Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #67 skrivet: 07 juni 2005, 23:44:22 »
Citat rinda: ''Vad säger du KONULT, vad ska vi välja?  Tänkte bestämma mig till veckan. ''

Har inte bestämt mig till 100% än. Det beror delvis vilket slutpriset blir hemma här på gården, jag har inte fått priser från återförsäljarna än. Har inte kunnat göra någon energiberäkning på den nya heller ännu.
Men jag kan erkänna att visst är jag sugen på en 1130 då en 10KW (ev 8,0kw, känns ’’lite tufft med 10kw’’)
Ser också att nya 10kw har högre startström 30A än gamla 8,5=26A
Hoppas bara att det inte ställer till det tänker nämligen köra med 16A huvudsäkringar.

Har även sneglat mer på Termia då Duo och Diplomat, måste erkänna att effektmässigt passar deras 8kw mig bättre, då den håller effektmässigt bättre upp till 50grad ut.
Där kroknar ju Nibarna och därför siktar jag mer på 10kw om jag väljer NIBE.

ü   Om man tittar pÃ¥ verkningsgraden (COP) sÃ¥ vinner NIBE.
ü   Reglering/styr är inte sÃ¥ insatt i Termia, men Nibe med sin knäck pÃ¥ kurvan gillar jag plus alla andra funktioner och möjligheter tror att Termia saknar en hel del här. Av erfarenhet vet jag att vid ca: -5- +5grad ute    brukar man behöva knäcka upp kurvan till mÃ¥nga villor/hus
ü   Användarvänlighet support tycker att Nibe support med datablad, elscheman monteringsanvisningar lätttilgängligt är bra. Verkar vara svÃ¥rare att fÃ¥ hos konkurenter.
ü   Termian passar bättre i högtempsystem
ü   Nibe kan ge 60-65gradigt ut ger ocksÃ¥ plusspoäng
ü   Driftsäkerhet är viktig, osäker med nya nibe & ev barnsjukdommar, men borde inte vara problem tycker jag.
ü   Prismässigt beror pÃ¥ hur priserna hamnar till slutkund. Verkar som 1230 och Diplomat hamnar i samma prisklass.


SÃ¥ mitt val blir nog Expressen men kan bli Aftonbladet  eller varför inte Dagens Nyheter eller Norra Västerbotten.   

Men för mig väger det mot nya Niben 10kw bara priset motsvarar mina förväntningar, fast jag är säker på att Termia 8,0 passar bättre  *vinkar* ::) :o 8)

Nu har jag bestämt mig.  :P  :D   Det blev Aftonbladet!   :)  ::) ;D  *vinkar*                                                  studs
Det blev alltså ingen Nibe utan en Thermia Diplomat TWS.
Det som fällde avgörandet var bemötandet hos de offererande företagen. Vad gäller VP:n satsade jag väl på det säkra kortet känns det som. Niben kanske har varit lite mer spännande "trots" sin kolvkompressor. Den känns däremot fortfarande "billigare" tycker jag. Oförtjänt kanske och en känsla som man möjligen vill tvätta bort med den nya modellen.

Offerterna var jämförbara prismässigt utom från ett företag som kanske ville sälja den gamla modellen ett tag till, vad vet jag. De låg i alla fall mellan 10-15´kr högre i pris på en totalentreprenad.
För närvarande känns det som jag har gjort ett bra val. Borrning de närmsta veckorna och installationen lite senare i sommar.  *vinkar* 
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #68 skrivet: 08 juni 2005, 08:29:06 »
Jodåsåatt Dirren. Jag håller inte med dig....strategi kallas det

IVT har dragit till sig de "lättköpta"
Nibe teknikfreaksen
Thermia de "svårköpta"

Så tycker jag det verkat varé.



IVT har modern teknik (scroll), är bra på marknadsföring och design, sämre på regleringen... medelpris.
Nibe har bra reglering, men lite "gammalmodig" teknik (kolvkompressor), billig.
Thermia modern teknik (scroll), bra reglering, dyr.

Huruvida scroll är bättre än kolv tvista de lärde om, att Nibe skulle envisas med kolv även i den nya modellen, trots att de tror, vet eller misstänker att kolvkompressorn är sämre än scrollen låter som rena vansinnet. Jag tror nog att Nibes tekniker vet vad de satsar på.

Däremot tror jag att IVT och Thermia säljer mycket tack vara ett de har scrollkompressor, detta trots att de ger en något lägre verkningsgrad i normalfallet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #69 skrivet: 08 juni 2005, 18:38:11 »
Synd bara att Nibe har problem med leveranser.
Finns till försäljning efter semestern, först....
« Senast ändrad: 08 juni 2005, 19:04:05 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #70 skrivet: 08 juni 2005, 21:12:38 »
Jodåsåatt Dirren. Jag håller inte med dig....strategi kallas det

IVT har dragit till sig de "lättköpta"
Nibe teknikfreaksen
Thermia de "svårköpta"

Så tycker jag det verkat varé.



IVT har modern teknik (scroll), är bra på marknadsföring och design, sämre på regleringen... medelpris.
Nibe har bra reglering, men lite "gammalmodig" teknik (kolvkompressor), billig.
Thermia modern teknik (scroll), bra reglering, dyr.

Huruvida scroll är bättre än kolv tvista de lärde om, att Nibe skulle envisas med kolv även i den nya modellen, trots att de tror, vet eller misstänker att kolvkompressorn är sämre än scrollen låter som rena vansinnet. Jag tror nog att Nibes tekniker vet vad de satsar på.

Däremot tror jag att IVT och Thermia säljer mycket tack vara ett de har scrollkompressor, detta trots att de ger en något lägre verkningsgrad i normalfallet.

Ja varför skulle inte en kolvkompressor vara bra och fortfarande modern...va f*n varenda bil har kolvmotor trots att det exprimenterats i massa år med vankelmotor...
Är övertygad att det sitter just en kolvkompressor för att  den är bättre... Pratade med teknikerna pÃ¥ Nibe om det Ã¥ en kolvkompressor är effektivare billigare...
Och gud så tyst 1230:ian är låter som ett kylskåp...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Ny modell på Nibe
« Svar #71 skrivet: 09 juni 2005, 10:00:39 »
Att Nibe fortsätter med kolvkompressor behöver inte grunda sig på ett rationellt beslut. Det kan helt enkelt vara så att HAN SOM BESTÄMMER är lite konservativ.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!