Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 17 februari 2007, 13:55:04 »En shunt gör egentligen precis det som ditt system försöker åstadkomma redan idag.
Den har till uppgift att leverera en viss inställd temperatur ut från shunten, tex 45 grader till radiatorerna även om det varma vattnet i pannan är 85 grader som det ju kan vara vid olja eller vedeldning. Den åstadkommer detta genom att bland in en viss mängd returvatten. Till ett värmesystem har man antingen en manuell shunt som du får springa och vrida på när temperaturen ute förändras eller så sätter du på en motorstyrning med ute och eller innegivare. Shunten blir då det sätt som du reglerar värmen i huset... En del med värmepump i kombination med andra värmekällor kör mot en stor tank där temperaturen kan vara en bit över den önskade för radiatorerna, och använder sig då av en shunt för att ge rätt temp ut i systemet.
I ditt fall så har du ju en värmepump som ser till att detta sker direkt in i radiatorkretsen så det du egentligen behöver är en shunt som snarare kan maxbegränsa temperaturen till golvvärmen. Man har tex sådana på tappvarmvattner för att maximera tempen till 65 grader ut i kranarna, eller lägre om man så vill.
Du har nog rätt i att när termostaten varit stängd så har cirkpumpen inte kunnat cirkulera vattnet som det var tänkt. Vad det kan ha orsakat har jag dock ingen aning om, den har ju fått jobba mot ett rätt ordentligt motstånd.
När det gäller din returtemp så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Rekommenderat är 6-10 grader diff om du läser NIBEs dokumentation. Troligen kommer du få en svängning runt ett betydligt mindre intervall än så, kanske 6-7 eller 6-8 grader. Skälet är ju att när golvet nått rätt temp så kommer ju ganska liten mängd att portioneras ut från den delen av kretsen och även om temperaturen där är betydligt lägre än den från radiatorerna så blir effekten bara någon grad eller så.
Den har till uppgift att leverera en viss inställd temperatur ut från shunten, tex 45 grader till radiatorerna även om det varma vattnet i pannan är 85 grader som det ju kan vara vid olja eller vedeldning. Den åstadkommer detta genom att bland in en viss mängd returvatten. Till ett värmesystem har man antingen en manuell shunt som du får springa och vrida på när temperaturen ute förändras eller så sätter du på en motorstyrning med ute och eller innegivare. Shunten blir då det sätt som du reglerar värmen i huset... En del med värmepump i kombination med andra värmekällor kör mot en stor tank där temperaturen kan vara en bit över den önskade för radiatorerna, och använder sig då av en shunt för att ge rätt temp ut i systemet.
I ditt fall så har du ju en värmepump som ser till att detta sker direkt in i radiatorkretsen så det du egentligen behöver är en shunt som snarare kan maxbegränsa temperaturen till golvvärmen. Man har tex sådana på tappvarmvattner för att maximera tempen till 65 grader ut i kranarna, eller lägre om man så vill.
Du har nog rätt i att när termostaten varit stängd så har cirkpumpen inte kunnat cirkulera vattnet som det var tänkt. Vad det kan ha orsakat har jag dock ingen aning om, den har ju fått jobba mot ett rätt ordentligt motstånd.
När det gäller din returtemp så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Rekommenderat är 6-10 grader diff om du läser NIBEs dokumentation. Troligen kommer du få en svängning runt ett betydligt mindre intervall än så, kanske 6-7 eller 6-8 grader. Skälet är ju att när golvet nått rätt temp så kommer ju ganska liten mängd att portioneras ut från den delen av kretsen och även om temperaturen där är betydligt lägre än den från radiatorerna så blir effekten bara någon grad eller så.