Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?  (läst 4633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olifen86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« skrivet: 16 januari 2016, 02:17:26 »
Nu när det har blivit riktigt kallt ute så har inomhustemperaturen i huset sjunkit till 16 grader på ovanvåningen.

Har en Nibe F750 som är ca 4 år gammal. Framledningtemperaturen kommer endast upp i 45 grader
medan beräknad framledning ligger på 60 grader. Detta är ok för golvärmen på bottenvåningen, men på
ovanvåningen så är radiatorerna ljumma bara.

Så fort jag blockerar kompressor för att bara köra på
tillsats så sjunker framledningstemperaturen direkt. Fläkten går på 100% och det står att tillsatsen går på
6.5 kW. Jag vet att det är väldigt höga värden, men det var det som Nibe teknikern som var här igår ställde in dem på...

När jag kollar på elförbrukningen för hela huset så ser jag att den inte kommer över 10 kW per timme (inkluderat all hushållsel)
, vilket jag tycker är väldigt lite eftersom allt går på max.

Kan det vara sÃ¥ att elpatronen har blivit dÃ¥lig eller trasig men inte larmar, ska den ens larma om det? 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2016, 03:20:14 »
Kan vara ett överhettningsskydd som har löst ut kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olifen86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2016, 03:26:47 »
Kan vara ett överhettningsskydd som har löst ut kanske?

Hur och vart ser man det? Det är inget som har larmat iaf...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2016, 10:09:50 »
Överhettningsskyddet slår av el-patronen om det blir väldigt varmt i tanken.
Temperaturbegränsare (FD1)
Temperaturbegränsaren (FD1) bryter strömtillförseln till eltillsatsen om temperaturen uppgår till mellan 90 och 100 °C och återställs manuellt.
Återställning
Temperaturbegränsaren (FD1) är åtkomlig bakom frontluckan. (Upptill på stora kretskortet på vänster sida strax under mitten av tanken). Återställ temperaturbegränsaren genom att försiktigt trycka in dess knapp (FD1-SF2) med hjälp av en liten skruvmejsel.

Nu står det att tillsatsen går på 6,5 kW och inget larm så jag tror inte det beror på ovan. En Nibe-tekniker har ju varit där. 60 grader framledning är väldigt mycket. Hur kallt är det ute? När är huset byggt? Golvvärme brukar begränsas till max 40 grader eller liknande för att inte skada parketten ovanpå. Borde finnas en golvvärmeshunt/fördelare som grenar av golvvärmen från det varmare radiatorvattnet.

En snittförbrukning på 10 kW blir 240 kWh/dygn och det är ganska så mycket i ett modernt hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad olifen86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2016, 11:21:50 »
Överhettningsskyddet slår av el-patronen om det blir väldigt varmt i tanken.
Temperaturbegränsare (FD1)
Temperaturbegränsaren (FD1) bryter strömtillförseln till eltillsatsen om temperaturen uppgår till mellan 90 och 100 °C och återställs manuellt.
Återställning
Temperaturbegränsaren (FD1) är åtkomlig bakom frontluckan. (Upptill på stora kretskortet på vänster sida strax under mitten av tanken). Återställ temperaturbegränsaren genom att försiktigt trycka in dess knapp (FD1-SF2) med hjälp av en liten skruvmejsel.

Nu står det att tillsatsen går på 6,5 kW och inget larm så jag tror inte det beror på ovan. En Nibe-tekniker har ju varit där. 60 grader framledning är väldigt mycket. Hur kallt är det ute? När är huset byggt? Golvvärme brukar begränsas till max 40 grader eller liknande för att inte skada parketten ovanpå. Borde finnas en golvvärmeshunt/fördelare som grenar av golvvärmen från det varmare radiatorvattnet.

En snittförbrukning på 10 kW blir 240 kWh/dygn och det är ganska så mycket i ett modernt hus.

Det är -18 ute, golvärmen på bottenvåningen är OK och maxad till 40 grader pga. shunten, men det är just på ovanvåningen som det är kallt eftersom radiatorerna är ljumma. Huset är byggt 2010/2011.

Utloggad olifen86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2016, 11:30:46 »
Föresten så förbrukade jag 204 kW under fredagen igår! (det va som kallast -18 grader ute)

Är detta normalt? 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2016, 13:05:18 »
Förbrukningen din ser ut att ligga på ca 8,5 kW i snitt. Det är mycket tycker jag. Här ligger det på 3,5-4 kW i snitt vid dessa utetemperaturer. Vi är ganska sparsamma dock.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - DÃ¥lig/trasig elpatron?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2016, 14:04:10 »
Jo , det är nog väldigt hög förbrukning om ni inte använder extremt mycket hushållsel eller har ett jättehus. Jag tror du ventilerar alldeles för mycket, 100% fläkt innebär att du drar in väldigt höga volymer extremt kall luft. Hur har Nibe-teknikern tänkt då? Gjorde han en flödesmätning & justering av alla ventiler så att du fick ventilation enligt norm?

Vi har halverad norm-ventilation så här års, våran totala elförbrukning under samma dygn, se bilden nedan (iofs ingen 750 utan med en CE50 så endast för jämförelse). Vi sparar inte på hushållselen, vi har 10 utomhuslampor av klassisk lyktmodell sort som drar 60W vardera och som är tända nästan hela mörka delen av dygnet, mm mm

Jag noterade att vår framledning var uppe i runt 55 grader när det var som kallast (vi har bara radiatorer)


« Senast ändrad: 16 januari 2016, 14:06:23 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!