Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka termostater ska egentligen användas (jag är dum, men ni är smarta)  (läst 1808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Jag har flyttat in i ett hus med vattenburet värmesystem. Det är radiatorer i sovrum och vardagsrum och golvvärme i kök, hallar, toaletter etc (klinker). Till detta finns en frånluftsvärmepump IVT 490. Av tidigare ägaren har jag förstått att de båda termostaterna för golvvärmen (som sitter i kök respektive hall) inte är aktiva utan alltid står på fullt och att hela systemet regleras med ett gammalt hederligt reglage (25-60 grader) som sitter vid själva systemet bredvid pumpen. Regleringen av temperaturen har hittills levt sitt eget liv med hänsyn till uthomhusgivaren, men jag har också manuellt fingrat på termostaterna. Vad jag inte förstår är hur detta bäst hanteras. Ska all justering göras genom värmepumpen (dvs genom en ändring av värmekurvor) eller ska termostaterna på radiatorerna användas respektive golvvärme...eller är det rent av så att termostaten vid pumpsystemet reglerar både golvvärme OCH radiatorer. Snälla, hjälp, hur hänger det ihop och ska det skötas på bästa sätt.
En novis är tacksam för svar!
/Micke J

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I första hand ska värmen regleras på VP:n, med kurva och fininställning. Det funkar så att VP:n reglerar framledningstemp med hänsyn till utetemp genom en shunt som sitter inne i VP:n. Om du vill ha lite kallare i enstaka rum så kan du styra där med termostaterna.

VP:ns shunt och golvvärmens termostater är 2 åtskillda system.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
I första hand ska värmen regleras på VP:n, med kurva och fininställning. Det funkar så att VP:n reglerar framledningstemp med hänsyn till utetemp genom en shunt som sitter inne i VP:n. Om du vill ha lite kallare i enstaka rum så kan du styra där med termostaterna.

VP:ns shunt och golvvärmens termostater är 2 åtskillda system.

Undrar om jag förstår rätt. Om radiatorernas termostater står på max får de också full framledningstemperatur (vilken regleras av utomhusgivaren). En övergripande sänkning görs via justering i VP och för enskilda rum via termostat på respektive radiator.
Golvvärmen är den primära värmekällan. Är golvvärmet ett annat system, den styrs väl ocksÃ¥ av VP:n? FörstÃ¥r nog inte riktigt. Genom hela vintern stod termostaten pÃ¥ lÃ¥gt och nu ytterst lÃ¥gt. Ett litet snäpp gjorde betyande utfall. Hjälp mig att förstÃ¥.  ???/Micke

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Undrar om jag förstår rätt. Om radiatorernas termostater står på max får de också full framledningstemperatur (vilken regleras av utomhusgivaren). En övergripande sänkning görs via justering i VP och för enskilda rum via termostat på respektive radiator.

Helt rätt.


Citera
Golvvärmen är den primära värmekällan. Är golvvärmet ett annat system, den styrs väl ocksÃ¥ av VP:n? FörstÃ¥r nog inte riktigt. Genom hela vintern stod termostaten pÃ¥ lÃ¥gt och nu ytterst lÃ¥gt. Ett litet snäpp gjorde betyande utfall. Hjälp mig att förstÃ¥.  /Micke

Vattnet värms av 490:n, men till golvvärmen brukar det finnas separata termostater till varje slinga som styr om golvvärmen ska skicka på vatten eller stängas av. Dessa termostater styrs endast av rumstemp och har inget med VP:n att göra. Dessa sitter på golvvärmefördelaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!