Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Droppande presskoppling  (läst 10361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Droppande presskoppling
« skrivet: 12 december 2004, 01:18:45 »
Jag har nu provtryckt mitt system.
Jag har dragit om alla rör i hela huset (både värme och vatten).

Värmedelen har jag provtryckt och där är allt tätt och fint. Jag har däremot tre läckande kopplingar på kallvattensidan som jag behöver åtgärda.

Eftersom det är presskopplingar som läcker undrar jag om det går att pressa dom igen???

Jag tror inte att det är o-ringen som är skadad utan min misstanke är att maskinen "löst" ut för tidigt innan kopplingen tryckt ihop ordentligt. Dom som läcker verkar inte riktigt lika ihoppressade som övriga täta kopplingar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Droppande presskoppling
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 10:05:10 »
Byt ut!

Det kan vara att röret glidit ut lite när du pressade eller fabriksfel.

Sitter rören korrekt i kopplingen så ska du lämna tillbaka kopplingarna till där du köpte dom och begära nya.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Droppande presskoppling
« Svar #2 skrivet: 12 december 2004, 10:32:08 »
Vad förlorar  man genom att pressa om?
Blir det därmed tätt är problemet löst.
Kvarstår läckaget måste man byta delen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Droppande presskoppling
« Svar #3 skrivet: 12 december 2004, 11:15:04 »
Vad förlorar  man genom att pressa om?
Blir det därmed tätt är problemet löst.
Kvarstår läckaget måste man byta delen.

Brukar väl ofta vara som så med dylika saker att pressningen ska ske efter ett visst "mönster" för att få en optimal koppling. Pressar man i efterhand så kan pressningen bli ännu mer felaktig med totalhaveri efter en tid som följd. I synnerhet om det dessutom är så att röret inte är helt iskjutet.

Enbart spekulationer för jag vet inte, men jag håller med Jocke. Byt ut!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #4 skrivet: 12 december 2004, 12:06:46 »
Jag tror mig nu veta varför dom droppar!! Och det beror inte på att röret glidit ut eller o-ringen gått sönder.

Pressbackarna är troligen utslitna. Jämför jag pressningarna med maskinen jag använt senast med dom pressningarna jag gjorde för två veckor sedan (med en annan maskin/andra backar) är det stor skillnad på hur dom ser ut.

Vid närmare inspektion av pressningarna kan jag se att läckaget finns på båda sidorna om kopplingen, precis där käftarna på verktyget möts. Svulsten på kopplingen är dessutom helt orörd just där till skillnad från dom tidigare kopplingarna. Det innebär också att o-ringen inte pressas ner mot röret vid pressningen.

Byta ut är inte så enkelt då även andra rör i så fall måste demonteras för att det ska gå att komma åt

Ska nog ta ett allvars ord med hyrfirman   >:(  >:( >:(
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

ivil

  • Gäst
ivil
Re:Droppande presskoppling
« Svar #5 skrivet: 12 december 2004, 12:34:55 »
Kan även vara att det ligger lite olja mellan oringen och kopparn som droppar ut vid pressningen. Detta e alltså en droppe eller liknande och kan se ut som om den läcker.
Men droppar det konstant så e ju något knas.
Ett bra tips när man kör med presskopplingar(eller andra kopplingar för den delen) e att märka upp insticksdjupet med en spritpenna. Då ser man ganska omgående om något e vajsing.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #6 skrivet: 12 december 2004, 15:05:31 »
Har nu tagit bort en av dom droppande kopplingarna för att se vad som är fel. Har även upptäckt nu när systemet varit trycksatt över natten att ett 30:tal pressningar (av totalt 45st) droppar. Det är dessutom bara en dimension som droppar (15mm). 22mm och 28mm är helt torra.

Jag har skurit upp den kopplingen jag tog ner med en liten Dremel slipmaskin för att se hur pressningen ser ut. Mycket riktigt sÃ¥ har den inte pressat kopplingen ordentligt utan det gÃ¥r att se att min misstanke är riktig. O-ringen är fortfarande helt rund just där backarna möts medans den är ihoppressad som den ska där backarna trycker. Vet inte om jag lyckades förklara hur det ser ut.  

Jag ska ringa till L-K imorgon och höra med dom om det går att pressa om dom
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

admin

  • Gäst
admin
Re:Droppande presskoppling
« Svar #7 skrivet: 13 december 2004, 19:59:38 »
Om du håller pressverktyfet 1/6-dels varv annorlunda än första gången borde det gå - detta förutsatt att det går komma åt förstås...

En erfaren VVS-are hade nog (kanske) inte pressat med de backarna...

Men ibland blir det vissa bakslag när man skall göra allt själv...

Billigare lär det nog bli i vilket fall!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #8 skrivet: 13 december 2004, 22:40:35 »
Jag var i kontakt med L-K idag och dom trodde att det skulle gå bra. Lite osäkert hur pressningen skulle göras och efter lite diskussion fram och tillbaks kom vi fram till att dom borde pressas på samma sätt som tidigare utan att vrida verktyget. För att kunna testa detta så ska jag ta ner en del av rören imorgon och pressa om en koppling, därefter provtrycka den delen för att se om det blev bättre. Om det fortfarande läcker så vrider jag verktyget 1/6 varv och testar igen.
Vi får se hur det går. I vilket fall som helst kan det ju inte bli värre.

Lämnade tillbaks det hyrda verktyget idag med riktigt sur min  >:( . Tyvärr var inte "Chefen" där dÃ¥ sÃ¥ jag ska ringa dom pÃ¥ torsdag för att komma överens om ev. ersättning (troligen ingen) för "skadade" kopplingar.

Har bokat nytt verktyg till imorgon för att pressa om kopplingarna. Nu blir det samma verktyg som jag haft tidigare med lyckat resultat.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #9 skrivet: 14 december 2004, 22:04:49 »
Efter en del krälande under huset och en del mindre väl valda ord  >:( sÃ¥ har jag lyckats pressa om alla kopplingar med ny maskin och med nya backar.

Det var betydligt lättare att pressa rörsystemet förra gången då jag gjorde sektioner för att sedan bära in dom under huset och skarva ihop det.

Har även hunnit provtrycka för att se ev. läckage. Summa läckage denna gÃ¥ng i vatten delen: NOLL  ;D

Summan läckage i värmedelen är ocksÃ¥ noll (nästan). Efter dryga 20h med 1.5 bars tryck sÃ¥ läcker växelventilen. Läckaget är där axeln som motorn trycker pÃ¥ sÃ¥ det är inte mitt fel  ::).

Ringde till Nibe och dom skulle skicka en ny idag eller imorgon. Varken dom eller jag tyckte det var någon ide att jag reklamerade till Värmepump.biz (skapar iofs massa arbetstillfällen om reklamationen ska gå den lååånnga vägen)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #10 skrivet: 14 december 2004, 22:17:59 »
En liten fundering om presskopplingar!
Enligt uppgift är det tillåtet med "dolda" skarvar
med detta förfarande.
Hemska tanke när hyrda och slitna verktyg finns på marknaden och vi "vanliga" hemarbetande händiga människor skall göra jobbet.

Ã…ke n
Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Droppande presskoppling
« Svar #11 skrivet: 14 december 2004, 23:47:10 »
DEt är tillåtet med dolda presskopplingar precis som man får ha en del andra dolda kopplingar (svets och hårdlödda). Men bara för att det är tillåtet betyder ju inte att det är bra.
Jag bockade mina 28rör istället så att jag skulle slippa dolda kopplingar (stigare i vägg från källare till övervåning). Lite mer pyssel men det är nog säkrare.

Läste förövrigt en artikel i en tidning om just dolda kopplingar. Det var en besiktningsman som tyckte illa om de nya plaströren (ej PEX och liknande) som numer används i stor utsträckning vid bygge av hyreshus. Även här var det tillåtet med dolda skarvar (inte bara i schakt) och han gillade inte dessa då det krävde att den som kopplade verkligen visste hur man gör (spegelsvetsning och elektrosvetsning). Problemet var tydligen att man har för bråttom vilket gör att rätt temperatur inte hålls tillräckligt länge och skarven blir då inte tillräckligt stark (även om den blir tät).

Han förordade återgång till koppar (kapilär och press)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!