Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1250 installation  (läst 12855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tony_UA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nibe Fighter 1250 installation
« skrivet: 19 september 2007, 02:27:29 »
Hej alla Glada ;D

Tänkte bara kolla med er som tokkoll på VP om det jag bet är rimligt.

Har borrat 2x160m det är aktivt minst 150 m per borrhål skulle gissa på aktivt totalt ca 310m på bägge borrorna.

Betalt 86k inkl moms för 320m totalt inkl foderrör. köpte också en Nibe Fighter 1250 för 74900:- inkl moms

alltså tot 160900:- för hålen + pump, köpte oxo till en Nibe CU 200 varmvattenberedare för 7100:- inkl moms.

Kan ni som har koll på saker o ting tala om för mig om jag ligger rätt till kostnadsmässigt och hur mycket jag kan ta ur pumpen med 310m aktivt.



Jag vore oxoglad åt lite tips vad jag ska köra för konvektorer till frikyla, huset är helt nytt så jag kommer bara att värma med golvvärme...

Tacksam för lite svar  ;D ;D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #1 skrivet: 19 september 2007, 09:05:59 »
Borra brukar ligga runt 250 kr/m + foderrör så 86 kkr är en rimlig kostnad för dina borrhål.

En Nibe 1250 kostar 73 750:- på gds, det är det billigaste jag hittar.

Sen brukar ma räkna med att kunna ta ut ca 35 W/m aktiv borra så du kan pumpa upp ca 10,8 kW ut borran, enligt manualen ger en 1250 max 15,8 kW med 45 ºC framledning, COP borde ligga kring 3,3 så då tar den upp max 11 kW ur borran.

Men hur stort hus blir det? 15.8 kW räcker till ett modernt välisolerat hus pÃ¥ minst 350 m2.  :o

Jag antar att du ska ha en rejäl bubbelpool i din kåk också.

Rinkaby säljer Aircoil Omnia fläktkonvektorer till bra pris, jag tror att de är helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gladiac

  • Känd frÃ¥n Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230-6
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #2 skrivet: 19 september 2007, 14:21:03 »
Det är mig en riktigt fin anläggning du har instrallerat .. Hoppas du får mycket glädje av den.
Som sagt , borde kunna värma nästan 400m2 nybyggt med pumpen utan problem.
Hoppas bara du inte säger att huset är pÃ¥ 120m2  :) :) , dÃ¥ är det lite overkill..
« Senast ändrad: 19 september 2007, 14:25:24 av gladiac »
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall Ã…r 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad tony_UA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #3 skrivet: 19 september 2007, 22:43:46 »
@Carl

35 W/m är inte det väldigt lågt räknat? vad jag hört tidigare så räknar många allt mellan 40 - 50 W/m så 35 W låter ju väldigt lågt.

Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

Det blir väl ett vanligt bubbelbad men köpte till en pool tillsats till pumpen sÃ¥ man kan värma en utomhuspool  oxo  ;D

Huset är på nästan 180m2 + ett garage på 90m2 bägge ska värmas med golvvärme.

 ;D ;D


Borra brukar ligga runt 250 kr/m + foderrör så 86 kkr är en rimlig kostnad för dina borrhål.

En Nibe 1250 kostar 73 750:- på gds, det är det billigaste jag hittar.

Sen brukar man räkna med att kunna ta ut ca 35 W/m aktiv borra så du kan pumpa upp ca 10,8 kW ut borran, enligt manualen ger en 1250 max 15,8 kW med 45 ºC framledning, COP borde ligga kring 3,3 så då tar den upp max 11 kW ur borran.

Men hur stort hus blir det? 15.8 kW räcker till ett modernt välisolerat hus pÃ¥ minst 350 m2.  :o

Jag antar att du ska ha en rejäl bubbelpool i din kåk också.

Rinkaby säljer Aircoil Omnia fläktkonvektorer till bra pris, jag tror att de är helt OK.
« Senast ändrad: 19 september 2007, 22:51:01 av tony_UA »

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #4 skrivet: 19 september 2007, 23:45:42 »
Citera
Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

COP = Avgiven effekt/Tillförd effekt.
Framledningstemperatur = Temperaturen på vattnet som skickas till radiator eller golvslinga.
En låg framledningstemperatur ger ett högt värde på COP.

På följande länk finns en ordlista med fackuttryck.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=show&cat=12

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #5 skrivet: 20 september 2007, 07:35:35 »
@Carl

35 W/m är inte det väldigt lågt räknat? vad jag hört tidigare så räknar många allt mellan 40 - 50 W/m så 35 W låter ju väldigt lågt.

Det där med cop + framledning har jag inte riktigt koll på än men vad jag tycker mig sett så ger nibe pumparna drygt 5 i cop men det har säkert med framledningstempen att göra antar jag.
Jag antar att framledningstempen är tempen brine vätskan har när den kommer in i pumpen ifrån borran ?

Det blir väl ett vanligt bubbelbad men köpte till en pool tillsats till pumpen sÃ¥ man kan värma en utomhuspool  oxo  ;D

Huset är på nästan 180m2 + ett garage på 90m2 bägge ska värmas med golvvärme.

 ;D ;D

OK, 270 m2 nytt hus ska värmas, även om du har 20 ºC i garaget så kommer du aldrig behöva alla 15,8 kW, jag skulle tippa att max effektbehov ligger kring 12 kW.

COP=5 har du kanske med <35 ºC framledning (temperaturen på vattnet till golvet), vilket iofs är en rimlig siffra med golvvärme, jag tog COP vid 45 ºC bara för att det är den enda siffran som redovisas i manualen för 1250.

Brine ligger normalt runt 0:an på vintern och några plusgrader på sommaren, med 310 m aktivt behöver du inte bekymra dig för detta, du kommer nog aldrig få minusgrader på din borra. Jag räknar på 35 W/m på borran för att jag anser att ingående brine-temp inte bör understiga 0 ºC, andra accepterar några grader minus på ingående brine.

Angående varmvatten så är en extra VVB efter VP:n onödig om inte varmvattenbehovet är extra stort, typ ett stort badkar. En så pass kraftfull VP kan snabbt göra nytt varmvatten om du ställer in varmvattenprioriteringen rätt (minst 40 minuter i meny 1.3).

Ett litet tips innan golvvärmen installeras är att skippa golvvärmetermostaterna, de ställer bara till det för värmepumpen. Vid lämlig kall vinterdag stryps golvvärmeslingorna in så att returtemp från slingorna är lika. Vill du ha det svalare i något rum så stryper du lite extra på den slingan. En innegivare är också bra att ha, speciellt om huset har många fönster mot söder, men försök ställ in rätt kurva först och aktivera givaren sen så blir resultatet bäst.
« Senast ändrad: 20 september 2007, 07:43:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #6 skrivet: 20 september 2007, 08:17:25 »
Hej allihopa!

Jag läst den här tråden och fick syn på något som jag skulle villja ha förklarat för mig.


Carl N:

Kan du förklara vad du menar att man inte ska några golvvärme termostater när man har
golvvärme?. Jag menar hur ska du annars styra värmen i alla olika rum utan rumstermostater?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #7 skrivet: 20 september 2007, 08:39:59 »
Problemet med termostater är att de stryper flödet, golvvärmetermoatater är oftast värst då de helt stänger flödet. Om solen lyser in så att alla golvvärmetermostater stänger så finns det i bästa fall en bypass som skickar tillbaka det varma radiatorvattnet direkt till VP:n som då stannar på grund av hög returtemp. Problemet är att värmepumpen vill göra värme men golven vill inte ta emot värmen vilket gör att VP:n startar/stoppar hela tiden tills termostaterna börjar öppna igen.

Jag har iofs radiatorer men kört med öppna termostater i hela huset och märker att det funkar bra, värmen fördelar sig bra utan individuell styrning om dörrarna är öppna. Jämför gärna med LLVP där en värmekälla värmer i stort sett hela huset, det är egentligen bara toaletter och andra stängda utrymmen som kan behöva individuell värmning.

Vill man ha lite svalare i några rum så kan flödet på golvvärmen strypas lite (fast instrypning) på fördelaren till dessa rum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #8 skrivet: 20 september 2007, 08:42:17 »
Värmepumpens reglerdator styr den utgående tempen med ledning av utetemperaturen, gärna kompletterad med en centralt placerad rumsgivare som an kompensera för stark solintrålning eller hög värme p.g.a. matlagning eller "mycket främmande".

Finjustering av temperaturen i olika rum görs genom att öka eller minska flödet i de olika slingor som lagt i golvvärmesystemet - minskar du flödet med 10% så minskar också värmetillförseln i det rummet med ~10%.

Själv har jag radiatorer i mitt system och inte en enda termostat - funkar bra och sparade mig i runda slängar 3000 kr när jag köpte radiatorerna. (minst)

(skrev mitt inlägg samtidigt som CarlN)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #9 skrivet: 20 september 2007, 11:59:55 »
Så om jag har förstått det rätt så menar ni att när shuntarna för golvvärmen är helt stängda
så skulle vämepumpen starta/stoppa hela tiden.

Hur funkar det blir det inte så att pumpen bara cirkulerar vattnet genom systemet eftersom tempen han får tillbaka från returledning är densamma som framledningen?

Jag försöker linda skallen runt det här  huvuddunk

Jag har alltid trott att det är gängse praxis att köra rumstermostater för alla rum när man har golvvärme.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #10 skrivet: 20 september 2007, 12:32:53 »
Jag har alltid trott att det är gängse praxis att köra rumstermostater för alla rum när man har golvvärme.

Funkar i princip till ALLA andra typer av värmekällor, men inte till en VP där du har en kompressor som skall dra igång när regleringen så påkallar, sliter vädigt mycket på den. Ngt enstaka rum kan det väl vara okej att termostatreglera, men bara ett, max två. Viktigt är oxo att ha volym i systemet, bör kompletteras med volymtank.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #11 skrivet: 20 september 2007, 12:41:31 »
Så om jag har förstått det rätt så ska man inte ha några termostater i rummen utan man reglerar värmen enbart från värmepumpen har jag förstått rätt?

Vad är volymtank och hur använder man det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #12 skrivet: 20 september 2007, 13:58:30 »
Hur funkar det blir det inte så att pumpen bara cirkulerar vattnet genom systemet eftersom tempen han får tillbaka från returledning är densamma som framledningen?

Om VP:n går så höjer den temp några grader, även om kompressorn går på lägsta varvtal, och går det direkt tillbaka till VP:n utan att kylas i golven så stoppar VP:n väldigt snabbt på hög returtemp.

Vad är volymtank och hur använder man det?

Eftersom du har en varvtalsreglerad kompressor behöver du inte någon volymtank, men till en on/off-maskin är det bra att ha för att göra systemet trögare och minska antalet start/stopp på VP:n. Det är en vanlig acktank eller gammal VVB som sitter direkt efter VP:n på stigaren eller före VP:n på returen.

Edit: Eller var det tony_UA som hade en 1250... Sc:,h
« Senast ändrad: 20 september 2007, 14:02:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad donparty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #13 skrivet: 20 september 2007, 14:21:30 »

En följdfråga som kommer upp är hur reglerar man värme på t.ex sommaren när man redan har varmt och inte vill köra ut någon värme alls på golvet då har du ju inget som kan strypa flödet till golvslingorna?

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe Fighter 1250 installation
« Svar #14 skrivet: 20 september 2007, 14:53:32 »

En följdfråga som kommer upp är hur reglerar man värme på t.ex sommaren när man redan har varmt och inte vill köra ut någon värme alls på golvet då har du ju inget som kan strypa flödet till golvslingorna?

Att du inte får värme på sommaren styrs med hjälp av utegivaren...

Du behöver alltså inte stänga flödet genom golvslingorna...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!