Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 september 2012, 22:18:17 »

mm skulle inte vara helt fel att ha din tank!  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 september 2012, 20:15:56 »

Även jag har ju arbetstank numera men av annan anledning och min är lite större ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 september 2012, 19:21:39 »

mm det beror ju även på önskemål i övrigt. Är man termostatfjant som jag så föredrar man ju en arbetstank framför en volymtank men då bör kanske storleken vara lite större om möjligt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 september 2012, 17:35:47 »

Har man radsystem som klarar flödet bör det vara bättre att installera en volymtank istället för arbetstank om man behöver utöka vatten mängden den kan vara på 100 liter utan risk för kortslutning och kräver inte extern cp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 september 2012, 13:27:51 »

haha nej precis. Dom tänker ju rätt egentligen. Men faller på målsnöret.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 september 2012, 12:09:13 »

Det finns till och med en VP leverantör CTC som alltid har en sådan integrerad i lösningen, om än en väldigt liten tank.

Ja, och det vet vi ju hur bra det fungerar... eller?

Skall man ha en arbetstank bör den vara på minst 200 liter, helst 300 liter.
Har man tillräcklig vattenvolym (15-20 liter/kW uteffekt), och dimensionerar värmepumpen för 60-75% effekttäckningsgrad behöver man normalt ingen volymtank heller.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 september 2012, 11:55:15 »

När jag talade med folk på thermia fick jag samma uppfattning. Men däremot uppfattade jag det som att dom inte förväntade sig att det skulle vara så i varje installation och att jag gissar att det vore självmord att gå ut och rekommendera det generellt. Då skulle folk bara köra det där andra märket som inte behöver tank
:)

Att nibe och thermia tycker att en tank är ett bra tillägg i en installation är inte underligt. Det finns till och med en VP leverantör CTC som alltid har en sådan integrerad i lösningen, om än en väldigt liten tank.

Skrivet av: ramini
« skrivet: 26 september 2012, 10:29:14 »

 ;)

Aldrig varit i kontakt med dem tidigare, men de kändes väldigt tillmötesgående. Pratade med någon som höll på med dimensionering....
Skrivet av: cougar
« skrivet: 26 september 2012, 08:18:37 »


Tog dessutom ett snack med NIBE för att höra deras åsikt. De rekommenderar alltid en tank av något slag (arbets- eller volym) till villainstallationer.
Gör dom? jättebra i sådana fall, då har ju någonting hänt för NIBE har ju alltid varit rabiata motståndare till allt vad tank heter i villainstallationer.
Vem vet, dom kanske har läst värmepumpsforum och lärt sig något  ;)
Skrivet av: ramini
« skrivet: 25 september 2012, 15:55:01 »

Jag tackar som vanligt för utmärkta svar!

Tog dessutom ett snack med NIBE för att höra deras åsikt. De rekommenderar alltid en tank av något slag (arbets- eller volym) till villainstallationer. 100l brukar vara tillräckligt. Så det får bli en sådan.

Då får jag en totalvolym på ca 250l.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 september 2012, 13:47:52 »

Beroende på hur huset ser ut i planlösningen så kan termostater vara bra eller mindre bra :)

Ska man generalisera så är 300m2 en ganska stor yta för ett hus och rimligen finns då vissa ytor som inte används dagligen. Det kan handla om gästrum eller liknande. Då kan det vara smidigt att huset (även om nuvarande brukare inte anser så) har termostater för att kunna reglera temperaturen i de individuella rummen utan att för den sakens skull behöva ändra på den fasta instrypningen.

Ju större man bygger desto dyrare blir det så klart.. men om man återigen ska generalisera så vore det ju tråkigt att bygga ett stort hus och sedan spara in några tusenlappar på mållinjen. Jag tycker man bör se längre än sitt eget behov när det kommer till anläggningar som är så pass generella som värmesystem. Rent tekniskt kan du hoppa över att använda termostaterna men jag tycker nog dom ska in i installationen. Kanske kommer du bara använda den i ett eller två rum och i övrigt förlita dig på en vanlig innegivare för övergripande reglering av övertemp.

Precis som rickard skriver kan man inte vrida lite på termostaten och förvänta sig att det efter en timma har gett utslag. Ingjuten golvvärme är trög.


Jag hade satsat på en arbetstank. Den tar ungefär samma utrymme som en värmepump eller ett kylskåp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 september 2012, 10:20:52 »

Om du vill ha termostater i ditt system så tror jag att den betalar sig inom 10 år.
Väljer du att köra tanklöst, utan termostater, och med enbart en centralt placerad rumsgivare som finjusterar rumstempen så tror jag att du får det långsiktigt billigaste upplägget.
Skulle det behövas någon enstaka rumstermostat, eller en volymtank, går det ju komplettera med i efterhand.

Personligen skulle jag om jag byggde nytt inte sätta in termostater eller tank, men det är ju jag det.
Ingjuten golvvärme gör att termostatstyrd reglering blir så trög att du riskerar hamna i ett läge när golven är kalla till kvällen när du behöver värme, sen brassar VP på, och till nästa morgon har du som varmast, och då börjar solen göra sitt, och all värme stängs av.
Bättre då med en centralt placerad rumsgivare som får kompensera med ett börvärde som varierar beroende på aktuell rumstemp.
Ett annat problem med termostatreglering är att du kan jamna i ett läge där ett golv alltid är varmt, och ett annat går till/från och blir omväxlande varmt kallt, speciellt om du har öppen planlösning.

Du skall inte ha allt för stor tilltro till termostatreglerad rumstemp om du kör ingjuten golvvärme.
Skrivet av: ramini
« skrivet: 24 september 2012, 10:08:11 »

OK en sak till. Jag råkar visst ha en Alpha 2 25-60 liggandes.

Med tanke på det så skulle en arbetstank ge mig större flexibilitet, bättre komfort och högre COP. En 200l tank går på närmare 6000 kr. Är det rimlig att tro att den kommer återbetala sig inom en inte alltför avlägsen framtid?
Skrivet av: ramini
« skrivet: 24 september 2012, 10:01:26 »

Tack för svar! :)

Så om jag har förstått detta rätt, rent inkopplingsmässigt så ligger volymentanken i serie med golvvärmen och dras runt av VP:ns cirkulationspump. I fallet arbetstank jobbar VP:n mot tanken och sedan arbetar tanken mot golvvärmen via den externa cirkulationspumpen?

Får fundera på om jag får plats med en 300l tank. Börjar bli lite tajt...

PS. Jo, FTX:en är en VR 700 DCV.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 september 2012, 08:05:12 »

Förmodligen föreslår inte leverantören av VP en arbetstank, utan en volymtank.

En volymtank ser till att värmepumpen får långa gångtider, ÄVEN om du har termostater som stryper bort delar av bostadsytan.
Volymtanken säkerställer inte stabila flöden (som är viktigt för en värmepump) utan bara att du har tillräcklig vattenvolym för att undvika allt för många start/stopp på kompressorn.

En arbetstank är något helt annat, och jag anser att den bör vara på minst 200 liter, helst 300 liter, för att funktionen skall bli bra.
Arbetstanken gör att du kan ha ett flöde som ger optimalt flöde över värmepumpens värmeväxlare, så att värmepumpen får bästa möjliga driftsförutsättningar och hög, jämn COP.
Arbetstanken kräver en extern cirkulationspump, volymtanken kräver ingen extern cirkpump.

Om du väljer att köra utan tank, eller med volymtank, skall du helst inte låta termostater strypa bort eventuellt värmeöverskott, det försämrar driften på värmepumpen, i den typen av anläggning skall du istället montera in en centralt placerad rumsgivare som drar ned börvärdet på värmepumpen så att den producerar kallare vatten när det blir för varmt inne, det ger en besparing som är ungefär lika stor som att du låter rumstemostater strypa bort flöde, och säkerställer en stabil drift för värmepumpen.

Om du nödvändigt vill ha möjlighet att låta rumstermostater strypa bort värme (jag anser inte att det är nödvändigt) så bör du ha en arbetstank, och då bör den vara på minst 200 liter, gärna mer.
En extra cirkpump krävs då, och bör vara av en snål modell, typ Danfoss Alpha 2.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 24 september 2012, 05:30:41 »

Först av allt, grattis du kommer få en jätte bra anläggning.
systemair aggregaten är jättefina , det är 700 du har hoppas jag.

med en sån hög effektdimensionenring är rådet en tank , 
Det går utan men vill du ha vafriheten att kunna ta ner tempen i vissa delar av ditt termiska skal med termostater och motverka övertemperering är tanken en riktigt bra grej som säker ställer drift förutsättningarna  för din vp .
du klarar dig på på tex en nibes ukv 200
cocacola
Skrivet av: ramini
« skrivet: 24 september 2012, 00:12:28 »

Kör min 8:a på 11 slingor 20mm. Har ingen totallängd där, men det funkar bra. En yttre cirkpump krävs dock. Med bypass vid vp tummenupp Och alla slingor öppna som Smurfen säger

Har du alltså VP:ns CP samt den externa CP i serie?  :-\
Skrivet av: ramini
« skrivet: 24 september 2012, 00:11:16 »

Sidofråga, har du ett ftx aggregat i ditt hus för ventilationen ?
Cocacola

Japp, det har jag. Separat Systemair.

Varför?

/r
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2012, 18:44:42 »

Varför krävs det bypass och yttre cp räcker det inte med den inbyggda och pang på slingorna.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 23 september 2012, 18:31:02 »

Kör min 8:a på 11 slingor 20mm. Har ingen totallängd där, men det funkar bra. En yttre cirkpump krävs dock. Med bypass vid vp tummenupp Och alla slingor öppna som Smurfen säger
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 23 september 2012, 15:41:49 »

Sidofråga, har du ett ftx aggregat i ditt hus för ventilationen ?
Cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2012, 14:08:38 »

Om du kör utan termostater bör det funka bra utan tank med ingjuten golvvärme har du massor som tar upp energin från vp. Men om du väljer att köra med tank köp en större på ca 300 liter.
Skrivet av: ramini
« skrivet: 23 september 2012, 12:32:14 »

Hej,

vänder mig återigen till detta eminenta forum.

Är i färd med att installera en Nibe F1245-10 i mitt nybygge (ca 300 kvm, borrhål 200m) - allt med ingjuten golvvärme. Leverantören av VP föreslår att en 100l arbetstank används mot golvvärmen, men min röris hävdar att vattenvolymen i GV-systemet är tillräckligt för att pumpen skall gå bra. Har ca 1100m 17mm slang och får volymen till ungefär 130l. Har en bypassslinga som alltid är öppen.

Nödvändigt/bättre med arbetstank eller är det bara en onödig kostnad? Hört att man ska ha ca 20l per kW på VP:n....

R

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!