Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemperatur  (läst 5486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sockiplast

  • Gäst
sockiplast
Framledningstemperatur
« skrivet: 01 februari 2012, 23:55:21 »
Hej alla!

Jag är helt novis på området så jag ber om ursäkt för om mina frågor är helt galna och för det toklånga inlägget.

Fick installerat en Nibe 2026-8 då kompressorn på den gamla 2010-8 pajade. Den fungerade f.ö. aldrig riktigt bra,riktigt uselt faktiskt. VP är kopplad till en TMV Attack 2000 kombipanna. Jag har uppmätt temperaturen på framledningen (med en ugnstermometer!) till 41-42 grader och returen mellan 35 och 37 grader. Är det ok förhållande? Det har varit ungefär -3 de senaste dagarna för att nu ha fallit till ungefär -9 och det är såklart inte jättevarmt i vårt ganska dåligt isolerade hus. Shunten är fullt öppen och de flesta termostaterna är på för fullt. En framledningstempereratur på 50-55 grader hade nog varit önskvärt för att få en behaglig inomhusvärme. Frågan är, kan jag uppnå detta genom att ändra stoppvärdet och balansvärdet? Och i så fall till vad? Och vad är konsekvenserna med det? Jag kan ju alltid stöta på med elpatronerna men det fungerar som så att de går in när panntemperaturen understiger en given temperatur. Det fungerar ju om VP inte skulle ge mer än t.ex. 30 grader, men om jag ändrar till t.ex. 55 grader kommer då VP att gå för fullt eller riskerar jag t.o.m att den stänger av för att det är för varmt returvatten?

Annan info. pump mellan panna och VP står på steg 1 (av 3) och pump mellan panna och radiatorer på 2 (av 3). Har även en pump till till ett golvvärmesystem som jag inte vet vad den står på men termostaten är nästan stängd.

Bor i 50-talshus i Skåne, 105 + 105 + 30 m2 uppvärmt.

/Johan

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2012, 13:24:27 »
Problemet är nog helt enkelt att din pump känns aldeles för liten för att täcka hela ditt behov. Vet inte exact vad din pump ger när det blir -9C ute - det kan inte vara mer än max 4-5 KWh, vilket känns väldigt lite för att värma 240 kvadrat när det är så kallt ute...
Behöver du denna framledning måste det bli med stort stöd av elpatron.
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 13:40:51 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2012, 14:51:55 »
Ändra du stopvärdet till 50°C
Om pumpen skulle stanna för returtemp så är det bara att ställa ner värdet igen.

Den stora anledningen till att du skulle kunna få hög returtemp är din panna TMV Attac 2000 (Nibe Attac) som endast har en pannvolym på 120liter.
Hade du haft en tank på 200liter kopplad till pannan så skulle pumpen få bättre förutsättningar att jobba.
Själv tror jag inte att pumpen är för liten
Jag värmer mitt hus 88+88m²+garage 40m² med en 8kW och jag har peppar,peppar inte haft någon spets hittils i år (min temp enligt termometer -9.8°C) detta utanför Göteborg.

Nibe anger att 2026-8 skall ge 4,22kW vid -15° ute och framledning 45°C
och 5,81kW vid -7° ute och framledning 45°C

PS! Jag kommer att flytta denna post till avdelningen för NIBE pumpar senare i kväll.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

sockiplast

  • Gäst
sockiplast
SV: Framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2012, 17:20:38 »
Jag har en extra UKV pÃ¥ 100 liter mellan VP och panna sÃ¥ jag tror nog mängden vatten är tillräcklig. Sen har jag en separat varmvattenberederare pÃ¥ ytterligare 110 som pÃ¥ nÃ¥got mysko sätt är ihopkopplad med pannan. Varmt duschvatten har vi iaf  :) Jag ska testa att sätta stopptemperaturen till 10°C sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som händer. Det stÃ¥r följande i manualen:

"När stopptemperaturen (kanal A7) ställs in på mellan -7
och -20 °C begränsas framledningstemperaturen linjärt
från -7 °C / 58 °C till -20 °C / 50 °C"

En sak som jag tycker är lite konstigt, det är att trycket i systemet hela tiden ökar (vilket det väl gör när värmen stiger?) men sedan värmen nått sin topp så borde det väl stabiliseras?. Jag har fått ta ut ett par liter vatten under de 2-3 dagar som systemet varit igång. Jag försöker ligga på 1,2 -1,3 bar. Installatören fyllde ju på med kallt vatten så det blev kanske för mycket.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2012, 21:57:29 »
TS och  lmf pratar inte om samma sak, samma inställning. Den lmf pratar om finns inte pÃ¥ 2026 och den ts pratar om hjälper inte honom.
ta måste berätta lite mer om hur systemet är uppbyggt .

Flytande med inomhustermostat eller fast direkt mot pannan?
Ts mÃ¥ste ha en tillsats och det brukar vara pannan och pannans shunt. 
Något ska styra tillsatsen och det finns ett relä i vp som sköter detta.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2012, 22:01:56 »
Låt A7 vara, du vinner inget på att ändra det! Vp stannar själv när returen blir för hög.
Jag börjar ana att det fanns en anledning till att duon gamla vp gick som skit!
Du kan inte bara ösa på värme med en vp utan det den gör är att höga returen... Vilket den gör.

sockiplast

  • Gäst
sockiplast
SV: Framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2012, 22:49:22 »
Tack för svaret Uber. Du har nog rätt, jag låter A7 vara. Jag antar att min installation är det du kallar en fast installation. Tillsatsen är pannan. Shunten regleras av en utomhusgivare och en givare på framledningen till radiatorerna. Med den kurva jag har inställd nu, -11 utomhus och en panntemperatur på ca. 41 grader så innebär det att den just nu är fullt öppen. Termostaten till pannan slog jag på från nollläge till 45 grader för ett par timmar sedan (det börjar bli kallt i huset). Jag mätte precis upp temperaturen på in/ut till vp. Det var 46/43, bara 3 graders skillnad men man kan kanske inte förvänta sig mer?

Det som oroar mig mest just nu är att jag fått tömma systemet på en massa vatten sedan installationen. Kan det vara en läcka i pannan? Jag ska testa att stänga av huvudkranen till vattnet under natten och se om trycket ändå ökar i systemet tills imorgon.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2012, 08:45:44 »
När jag skrev mitt svar menade jag att maskinen skulle stoppa på returtemp 50°C.
men den står väl redan på det från fabrik (A7= -20)





Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2012, 09:08:46 »
Tack för svaret Uber. Du har nog rätt, jag låter A7 vara. Jag antar att min installation är det du kallar en fast installation. Tillsatsen är pannan. Shunten regleras av en utomhusgivare och en givare på framledningen till radiatorerna. Med den kurva jag har inställd nu, -11 utomhus och en panntemperatur på ca. 41 grader så innebär det att den just nu är fullt öppen. Termostaten till pannan slog jag på från nollläge till 45 grader för ett par timmar sedan (det börjar bli kallt i huset). Jag mätte precis upp temperaturen på in/ut till vp. Det var 46/43, bara 3 graders skillnad men man kan kanske inte förvänta sig mer?

Det som oroar mig mest just nu är att jag fått tömma systemet på en massa vatten sedan installationen. Kan det vara en läcka i pannan? Jag ska testa att stänga av huvudkranen till vattnet under natten och se om trycket ändå ökar i systemet tills imorgon.

Lmf: Jag utgick från att du menade att man skulle ändra max retur som man kunde göra på de gamla maskinerna. A2 är numer borttagen!


Den normala installationen som brukar göras finns här:
http://www.nibe.se/Partners/Dockning/Luftvatten-varmepumpar/
M10573-4.pdf
http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf



sockiplast

  • Gäst
sockiplast
SV: Framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2012, 22:56:19 »
Testade att stänga av vattnet över natten, trycket steg 0,2 bar men det berodde nog på att jag tidigar slagit på elpatronerna vilket successivt höjde temperaturen under natten. Slog på vattnet igen på morgonen och kom hem efter jobbet och det flöt vatten på golvet, trycket på 2 bar. Så, läcka i antingen påfyllningskranen eller i pannan. Skit också! El-element börjar kännas som ett ekonomiskt hållbart alterntiv...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2012, 23:38:34 »
jag förstår att det inte är detta man vill höra/läsa.
Men om erfarenheten från 8kw niben inte var bra. Varför installera en ny nibe 8kw?
8kw är ju just 8kw och när dom behövs är dom ju inte där.

Eller var det inte effekten som var bristen i tidigare installation?

Som sagt, allra ödmjukast och utan förhoppning att läsas/förstås som en idiot med detta inlägg.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

sockiplast

  • Gäst
sockiplast
SV: Framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2012, 12:37:06 »
Effekten är inte problemet, jag bor i södra Skåne så de få dagar på året som det är riktigt kallt kan jag stöta på med elpatroner och kamin. 2010-8 var ett sorgebarn och när den till slut klappade ihop så kom Nibe med ett goodwill-erbjudande på den nya 2028 (de hävdade att det inte fanns reservdelar). Det kunde jag inte tacka nej till.

Nu har jag fått upp värmen på vattnet, det har tagit lite tid, men nu fungerar det riktigt bra och elpatronerna går bara in lite då och då. Det saknas fortfarande lite rörisolering där ute, så jag förväntar mig ännu bättre resultat när det är på plats.

Nu ska jag bara få stopp på läckan, det verkar bara bli värre och värre, expansionskärlet kräker regelbundet ut det dyra guldet. Nu måste jag stänga av vattnet när jag inte använder det.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2012, 21:52:35 »
Men vad styr elpatronerna? Vp?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!