Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkning, ger det nÃ¥got  (läst 8063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
Nattsänkning, ger det något
« skrivet: 22 oktober 2010, 23:02:17 »
Hej!

Funderat lite på nattsänkning, eftersom vi bor i ett gammalt hus med kalla golv och två våningar. När vi håller 21-21,5 gr nere så blir tempen uppe 22-23 grader. Vill inte strypa för mycket på övervåningen för att behålla volym för pumpen att jobba emot.

Nattsänkning kanske skulle vara något för att få lite kallare uppe då vi sover.

Några som gör detta? Fungerar det bra, vinner man något förutom bättre sömn, eller är det försumbart?
Mellan vilka tider kör ni?

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2010, 23:16:42 »
Rent ekonomisk kan det nog inte löna sig att sänka tempen några timmar på natten, däremot en längre period såsom en semester.
Den vinst du fÃ¥r är nog mest en behagligare sömn och det är guld värt  Thumbsup
Är oxå lite inne på ditt spår, ska luska lite i det där med natt sänkning...

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2010, 23:30:45 »
Man kanske sparar någon start...
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2010, 23:37:05 »
Man kanske sparar någon start...

Ja en och annan skulle man nog spara iof.
Mellan vilka tider... Skulle nog själv testa mellan typ 18.00 och 03.00 till att börja med  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2010, 14:22:53 »
Försök att utöka elementeffekten på under våningen så kan du sänka värmekurvan och få svalare på övervåningen med bibehållen temp på undervåningen.
Jag har installerat några elementfläktar på undervåningen och det blev ett väldigt bra resultat. Thumbsup

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2010, 21:37:15 »
Hej!
Nattsänkning med VP kan bli en förlustaffär. Man minskar VP-tid och kan tvingas till el-tillskott på morgonsidan för att komma ikapp.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2010, 22:27:06 »
Jag kör nattsänkning 3 grader mellan 2200 och 0800 av komfortskäl. Eftersom medeltemperaturen inne över dygnet är lägre avgår givetvis mindre energi till omgivningen. På morgonen går dock pumpen längre med högre VB vilket ger lägre COP. Jag har inte orkat räkna på eventuell besparing. Man får ställa upp gradminuterna för tillskott från elpatron för att vara på säkra sidan. För mej har det räckt med fem gånger pumpens gradminuter även kalla dygn. Jag har aldrig behövt stötta med elpatron för att hålla värmen inne. Jag har fixat nattsänkning genom att parallellkoppla innegivaren med ett motstånd styrt från ett tidrelä.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 22:32:35 »
Mer eltillskott blir det med automatik om det är så kallt att värmepumpen precis kan värma huset om man håller en jämn temp.
Kör man då med nattsänkning kommer den aldrig ikapp utan eltillskott.

Har man en värmepump med över 100% effekttäckning är det inget större problem om man bara ställer upp värdet för eltillskottet tillräckligt högt.

Jag rekommenderar bara "nattsänkning" av komfortskäl, och fick jag välja skulle det köras mellan kl 20.00 och 03.00 (så huset är varmt när man frusen stiger upp på morgon.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2010, 23:05:49 »


Hm.... då min äkta hälft är frusen av sig håller vi 23 ºC ::)
Vi sänker dock tempen ( begär ) 22 ºC från 23:00 till 05:00...
Då jag annars har märkt att pumpen går vid 23.3 ºC...

Verkar som att den går igång vid 22.4 och stoppar först då den når 23.5 ºC
lite onödigt...

När vi vaknar är elementen varma och vardagsrummet (  givare och styrenhet ) hÃ¥ller 22.5 ºC

Kan tänka mig att tempen sjunker till 21.5.... på natten...

Får se vad det kostar att gå i T-Shirt hela året... ???

Hoppas dock vi klarar av +22  ºC även dÃ¥ det blir riktigt kallt....

för närvarande  1.9kW/h dÃ¥ pumpen gÃ¥r vid +4 ute och +56 ºC framlednings temp....

Har dock tänkt i samma banor som en del här... en för stor sänkning kan kosta mer än stabil "lagom" temp.
Har inga elpatroner men pumpen får säker jobba hårdare för att komma tillbaka på önskad temp.

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2010, 13:07:04 »
Husets energiförluster minskar alltid när temperaturen sänks. 5% skillnad per
grad är siffror som ofta nämns och i ett dåligt isolerat hus sjunker temperaturen
ganska fort när energitillförseln minskar.

Se'n kommer nästa pilsner och det är när huset skall värmas upp igen. Om vår
värmekälla glatt levererar energi på vilken temperaturnivå som helst och det dessutom
finns överskott av effekt så är saken klar; då tjänar vi på nattsänkningen varje natt.

Med värmepump kan man, som tidigare sagts, inte riktigt vara säker på nyttan.
När det är som kallast så kanske vi inte ens har nödvändig effekt för att komma i kapp.
Om eltillskott blir följden så spricker hela vinstkalkylen fort.

Även den vanliga natten nu i slutet av oktober med några minusgrader då vi säkert har
visst överskott på effekt, så kommer VP att få arbeta på högre temperaturnivåer för att
jobba ikapp. Detta påverkar också kalkylen negativt.

En luft/vattenVP borde det väl vara bra att kräva lite mindre av på natten när den går
som sämst? Dock börjar den inte gå riktigt bra igen förrän långt efter att vi vill ha tillbaka
normaltemp i huset, så det blev inte så bra det heller.

Att sänka ner värmen mitt i värsta vintern i ett hus med tung konstruktion och en värmekälla
med effekten matchad precis efter husets maxförluster medför att vi inte kommer ikapp igen
förrän solen värmer upp huset Ã¥t oss nästa gÃ¥ng  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2010, 23:34:07 »
Hej!

ytterhalla:
Har du någon länk och pris på elementfläktar? Vore roligt att förstå lite mer.

Huddinge:
Motstånd och tidsrelä. Du har fått jobba lite för din nattsänkning. På Nibes 1X45 serie kan man schemalägga sänkning, varmvattenvärming, semester, etc. Och då har jag funderat på varför funktionerna finns. Något måste man ju tjäna.

styrman:
Samtidigt går det att läsa att jämna lagom temp är något man ska eftersträva. Kostar mer än det smakar när allt ska värmas upp igen.

sobris:
Tank för din redogörelse. Har bara gjutjärns-element hemma med stor area. Om jag inte missminner mig levererade värmepumpen 43 gr som max förra vintern. För att klara -30 gr etc var den upp i 46 gr med eltillskott. Och som de är nu vid 0 gr ute kickar också pumpen upp i strax över 40 gr innan den går ner. Det verkar som om pumpen reglerar värmen med gångtid hemma hos oss.

Vad innebär detta?

Tömmer elementen effekten på ett bra sätt elller hur ska det tolkas?
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2010, 00:15:58 »
Husets energiförluster minskar alltid när temperaturen sänks. 5% skillnad per grad är siffror som ofta nämns och i ett dåligt isolerat hus sjunker temperaturenganska fort när energitillförseln minskar.

Se'n kommer nästa pilsner och det är när huset skall värmas upp igen. Om vår värmekälla glatt levererar energi på vilken temperaturnivå som helst och det dessutom finns överskott av effekt så är saken klar; då tjänar vi på nattsänkningen varje natt.
Med värmepump kan man, som tidigare sagts, inte riktigt vara säker på nyttan. När det är som kallast så kanske vi inte ens har nödvändig effekt för att komma i kapp. Om eltillskott blir följden så spricker hela vinstkalkylen fort. Även den vanliga natten nu i slutet av oktober med några minusgrader då vi säkert har visst överskott på effekt, så kommer VP att få arbeta på högre temperaturnivåer för att jobba ikapp. Detta påverkar också kalkylen negativt.

En luft/vattenVP borde det väl vara bra att kräva lite mindre av pÃ¥ natten när den gÃ¥r som sämst? Dock börjar den inte gÃ¥ riktigt bra igen förrän lÃ¥ngt efter att vi vill ha tillbaka normaltemp i huset, sÃ¥ det blev inte sÃ¥ bra det heller. Att sänka ner värmen mitt i värsta vintern i ett hus med tung konstruktion och en värmekälla med effekten matchad precis efter husets maxförluster medför att vi inte kommer ikapp igen förrän solen värmer upp huset Ã¥t oss nästa gÃ¥ng  Thumbsup

Utmärkt redogörelse. När jag labbade med detta märkte jag att vÃ¥rat gamla hus mÃ¥dde bäst av 3  ºC diff , för när vi sänkte till +16 (5 ºC diff) sÃ¥ upplevde vi kalla väggar trots värme med dito fukthöjning, vid 3 ºC funkade det. Sen programmerade jag in att VVB laddar fullt och är klar 30 min innan själva uppvärmningen börjar, vilken startar 1 tim innan väckarklockan. Tyvärr verkar det inte finnas sÃ¥ mÃ¥nga system där man kan styra VVB och VV separat, sÃ¥ om pump/panna ska bÃ¥de värma varmvatten och höja värme till normal temp blir det kritiskt och patronen kickar in.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2010, 00:18:23 »
Det finns flera varianter på nattsänkning....

många inklusive jag vill ha det några grader kallare på natten. Har man då sovrummen på övervåningen kan det bli rejält kallt på nedre våningar. Naturligtvis tjänar man några kWh på att ha huset kallare, men sedan gäller det att snabbt värma upp huset igen med värme som inte kostar mer att producera (som tex med värmepatron, eller vrålköra en LV/Bergvärme mot hög framtemp med sämre COP som följd.)

En variant är faktiskt att blåsa på några timmar på morgonen med en LL som i alla lägen har bättre COP än LV pumpen. Och LV'n kan ägna sig åt att värma varmvattnet till morgonduschen.
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 00:20:00 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2010, 06:13:12 »
Om man har tillräcklig vattenvolym i radiatorkretsen, varför inte testa denna eller liknande i sovrummet frÃ¥n Conrad.se  Elementtermostat HR 20 Style  Artikelnummer: 615950  295kr.
 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nattsänkning, ger det något
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2010, 11:02:31 »
@ laros514: Alla "vanliga" värmepumpar har fast effekt på kompressorn.
Vilken värmeeffekt vi får ut beror bl.a. på temperaturen på inkommande brine
och temperaturen på värmebäraren. Ju mindre differens mellan kalla och varma
sidan på VP desto högre värmeeffekt får vi ut (bättre COP). Inne i VP ger konstruktion
och val av gas en viss maxtemperatur, t.ex. 60 grader. Varje gång VP startar börjar
den sin klättring upp mot maxtemperaturen. Styrningen bryter VP:s körning på olika
villkor. Om den skall göra varmvatten så får den fortsätta ganska nära sin maxtemp.
Om den kör mot värmesystemet så stoppas den vid en viss uppnådd temperatur.
Temperaturen mäts på olika ställen i olika system, t.ex. framledningstemperatur, eller
returtemperatur eller temperatur i ack.tank.

Det du upplever som att pumpen reglerar värmen med gångtid är helt enkelt så att det tar
allt längre och längre tid att komma upp i önskad sluttemp. ju större husets energibehov är.
När vi närmar oss en förbrukning som ligger nära pumpens maxeffekt så sjunker den
temperatur som pumpen mäktar med att leverera. Det var det du upplevde när pumpen
bara lämnade 43 grader som mest utan eltillskott.

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!