Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivaren installerad  (läst 2575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Rumsgivaren installerad
« skrivet: 12 november 2004, 17:21:54 »
Hallå!

Nu har vi fått rumsgivaren till vår Diplomat 10 installerad. Det är riktigt praktiskt med en sådan. När den sattes in poppade en ny funktion, rumsfaktor, upp i värmekurvamenyn. Återförsäljaren/installatören (det är samma person) visste själv inte vad det var. Det stod inte med i skötselanvisningen vad det var, men han hade en trevlig pärm med en annan manual (det är synd att man inte får med en sådan) som jag fick titta i när han fixade en del annat. Där stod det att rumsfaktor är det tal som temperaturfelet multpliceras med för att sedan läggas till börvärdet för framledningstemperaturen. Som standard är den ställd på 2. Är det lagom, tror ni? Vad har ni den inställd på? Vad avgör hur den ska vara inställd?

Jag har också tänkt på att vi har en liten pump som gör att varmvattnet cirkulerar i ledningarna. Jag tänkte på att den kanske gör att man får fler start och stopp. Installatören höll med om att starten och stoppen skulle bli fler men trodde inte att det var någon stor skillnad det rörde sig om. Vad tror ni?

GAPa

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #1 skrivet: 12 november 2004, 22:08:45 »
Jag har 3 grader.

Större pump är bättre, har du mer än 10 grader tempdiff mellan utgående och inkommande värmebärare bör du skaffa en större cirkpump.

/Rickard

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #2 skrivet: 13 november 2004, 10:27:46 »
Jag har testat att ändra till 3 grader. Hur har andra Thermiaägare det?

Citera
Större pump är bättre, har du mer än 10 grader tempdiff mellan utgående och inkommande värmebärare bör du skaffa en större cirkpump.
Jag tror inte att jag har så stor temperaturdiff. Jag gissar att det är radiatorvätskan du pratar om. Skillnaden brukar nog ligga på ungefär fem. Har jag antytt att det skulle vara annorlunda?

Vad tror du om den där varmvattenpumpen, då?

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #3 skrivet: 13 november 2004, 10:39:15 »
Citera
Skillnaden brukar nog ligga på ungefär fem. Har jag antytt att det skulle vara annorlunda?

Citera
Jag har också tänkt på att vi har en liten pump som gör att varmvattnet cirkulerar i ledningarna. Jag tänkte på att den kanske gör att man får fler start och stopp.

Jag tyder det som om du menar att cirkpumpen för varma sidan skulle vara för klen - om du har en tempdiff på ca 5 grader så har du lagom mycket flöde i ditt system, tänk dock på att tempskillnaden ökar med ökad temperatur, det kan vara värt att kolla det i vinter när det behövs mycket värme och långa gångtider för värmepumpen.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #4 skrivet: 13 november 2004, 10:53:10 »
Ojdå, jag måste ha varit otydlig. Den här pumpen pumpar runt varmvattnet så att vi får varmvatten till vattenkranarna fortare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #5 skrivet: 13 november 2004, 12:25:35 »
OK

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #6 skrivet: 17 november 2004, 01:53:45 »
VVC pump hmmm en stor kåk??

Det blir lite förluster som kommer att öka antalet starter.

Se till att vv ledningarna är rejält isolerade det minskar förlusterna...

kanske ni ska sänka vv starten en aning, det minskar starterna.

Sen kan ni köra vvc pumpen på tidur det gör man i många stora fastigheter, ingen vvc tex från 23 till 06 00
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #7 skrivet: 17 november 2004, 06:51:36 »
Citera
Se till att vv ledningarna är rejält isolerade det minskar förlusterna...
Ledningarna ser ut att vara ganska bra isolerade. Jag hoppas att de är OK.

Citera
kanske ni ska sänka vv starten en aning, det minskar starterna.
Hur mycket kan man sänka utan att det märks allt för mycket, då? Finns det några andra nackdelar än att man kan få kallare vatten ibland med att sänka starttemperaturen?

Vi har fått höra att termometern som mäter varmvattentemperaturen sitter på något ställe där det är som kallast och att vattnet som går ut i kranarna är några grader varmare. Jag har aldrig riktigt förstått det där. Hur är det egentligen.

Citera
Sen kan ni köra vvc pumpen på tidur det gör man i många stora fastigheter, ingen vvc tex från 23 till 06 00
Det där var ju en väldigt bra idé! Det finns ingen anledning att ha den igång när man inte använder varmvattnet. Jag måste köpa en timer så fort som möjligt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #8 skrivet: 17 november 2004, 12:39:03 »
Du kan väl sänka starten för vv några grader, det som diskuteras är risken för Legionella (en farlig lunginflammation), men du ska i vilket falla som helst se till att din toppvärmefunktion är igång. Den höjer temepn i VVB rejält med hjälp av elpatronen, för att avdöda ev legionella.

Tempgivaren sitter väl ca mitt på VVB, vattnet skiktar sig normalt, varmt vatten är lättare än kallt vatten.
SÃ¥ uppe i toppen är det  varmare, därför sitter uttaget för vv där.
Inkommande kallvatten sitter oxå på toppen, men den har ett rör ned till botten så det kalla vattnet hamnar i botten när du tappar, allt för att nyttja vvb kapacitet.

Tempen på borran ska inte ändras nämnvärt vid olika fart på pumpen, det är mest returtempen som ändras.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #9 skrivet: 17 november 2004, 13:30:12 »
Citera
Du kan väl sänka starten för vv några grader, det som diskuteras är risken för Legionella (en farlig lunginflammation), men du ska i vilket falla som helst se till att din toppvärmefunktion är igång. Den höjer temepn i VVB rejält med hjälp av elpatronen, för att avdöda ev legionella
I så fall tror jag att jag prövar att sänka den till 40. Tror du att det kan vara lagom eller kommer man att märka en stor skillnad då?

Toppvärmefunktionen ligger ju på varannan vecka. Är det lagom även om man sänker starttemperaturen?

Citera
Tempen på borran ska inte ändras nämnvärt vid olika fart på pumpen, det är mest returtempen som ändras.
Vi har i och för sig ytjordvärme, men det ska väl inte vara någon skillnad? Förresten, frågade jag verkligen om det där? Jag ser inte riktigt anledningen till varför du skrev det.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #10 skrivet: 17 november 2004, 23:08:32 »
Jag kör 40 grader som starttemp, men du kan ju prova lite olika...  toppvärmefunktionen har jag inte rört.
Ingen vet säkert hur det är med Legionellan, viktigast är nog att inte ha blindledningar där inte vattnet omsätts.
Men en temphöjning tycker jag man ska ha obetydlig kostnad är det.

Det andra... hmmmm kan nog vara till nÃ¥n annan  :-[

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #11 skrivet: 18 november 2004, 06:41:09 »
Citera
Jag kör 40 grader som starttemp, men du kan ju prova lite olika...  toppvärmefunktionen har jag inte rört.
I så fall ska jag inte heller göra det. Den här varmvattenpumpen kanske dessutom hjälper till lite så att ledningarna inte står oanvända.

Citera
Det andra... hmmmm kan nog vara till nån annan
Det kan hända den bäste. Tack för hjälpen!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #12 skrivet: 19 november 2004, 16:27:21 »
Vi hÃ¥ller VV-beredaren pÃ¥  44 .. 53  kl 16 - 22 , sÃ¥ledes tiden dÃ¥ det bl a  diskas.  Resten av dygnet hÃ¥ller vi 5 grader läbre temperatur pÃ¥ VV. Genomströmningsberedare.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Rumsgivaren installerad
« Svar #13 skrivet: 19 november 2004, 16:31:08 »
Vi hÃ¥ller VV-beredaren pÃ¥  44 .. 53  kl 16 - 22 , sÃ¥ledes tiden dÃ¥ det bl a  diskas.  Resten av dygnet hÃ¥ller vi 5 grader läbre temperatur pÃ¥ VV. Genomströmningsberedare.
Har du hittat en funktion i styren för att ändra VV-temp vid olika tider eller får du gå till pannrummet två gånger per dygn?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!