Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning S735  (läst 782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avfrostning S735
« skrivet: 07 december 2023, 12:56:56 »
Hej,

Nu med kallare väder har många börjat fundera på avfrostningslogiken. Kan inte hitta att så mycket är skrivet om hur S735:an hanterar detta så har undersökt datan lite själv.

Lite referensinfo: S735 installerad i augusti. Atemp 168 m2, byggår 2005, stenhus i södra Skåne. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Kurva 5(-1) nere och 7(0) uppe. Inomhustemp ganska stabilt på 21 grader. Ventilationen intrimmad till ca 210m3/h. Dvs ganska exakt vad ett hus på 168m2 bör ha om man går på riktvärdet 0,35l/m2/s.


Har valt att kolla på den 27:e november eftersom det är den kallaste dagen hittils iår för oss, medeltemp -6.7 grader.

Värmepumpen konsumerade totalt 43 kWh under dagen. Eltillskottet drog 2,21 kWh under dagen. I tillägg till detta kommer ju hushållselen som ju såklart hjälper till att värma huset, men det gör det ju alltid.

Totalt antal minuter med avfrostning: 127. Så uptime är 127/1440=91,2%. Längsta avfrostning 12 minuter. Men avfrostningarna skiljer generellt sett inte så mycket i tid, alla ligger omkring 8-12 minuter. Möjligen hade man kunnat få mer uptime om man drog upp ventilationen.

Jag är nyfiken på hur mycket de påstådda värmeslingorna som avfrostar drar. Om man tittar på samtliga samplingar där kompressorfrekvensen har varit 0, dvs avfrostning, så är skillnaden mellan största och minsta uppmätt effekt 742 W. Vid kompressorfekvens 95Hz, dvs full effekt på kompressorn, så är samma siffra 846 W. Jag vet inte om man då kan anta att dessa värmelement drar mellan 0 och 846 W. Oklart varför de kan dra lite mer vid full kompressoreffekt. Man ser i datan att dessa verkar vara aktiva i alla frekvensintervall, ska man tolka det som att den avfrostar inte bara när den står still?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Avfrostning S735
« Svar #1 skrivet: 07 december 2023, 16:02:44 »
Jag har också hört/sett att värmeslingorna drar närmare 1 kW när dom är igång. Om det är 800 W så kan man kanske uppskatta dygnskostnaden för dom, 127 minuter, ca 2 timmar ger att 1,6 kWh per dygn av dina 43 kWh konsumeras av dessa. Inte så mycket pengar om kWh kostar 1.50. Men frågan är om dom bara är aktiva iunder dessa 127 minuter eller om dom är igång längre perioder. Worst case 24 timmar, då skulle hela 19 kWh av dina 43 konsumeras av "kupevärmaren" men det är väl inte så får vi hoppas?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Avfrostning S735
« Svar #2 skrivet: 08 december 2023, 05:45:24 »
är det som på de äldre 730/750 så är de bara igång vid avfrostning, men hur mycket, hur de styrs och effekten har jag ingen aning om. Tror knappast de är igång samtidigt som kompressor.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Avfrostning S735
« Svar #3 skrivet: 08 december 2023, 06:06:00 »
Hej,

Nu med kallare väder har många börjat fundera på avfrostningslogiken. Kan inte hitta att så mycket är skrivet om hur S735:an hanterar detta så har undersökt datan lite själv.

Lite referensinfo: S735 installerad i augusti. Atemp 168 m2, byggår 2005, stenhus i södra Skåne. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Kurva 5(-1) nere och 7(0) uppe. Inomhustemp ganska stabilt på 21 grader. Ventilationen intrimmad till ca 210m3/h. Dvs ganska exakt vad ett hus på 168m2 bör ha om man går på riktvärdet 0,35l/m2/s.


Har valt att kolla på den 27:e november eftersom det är den kallaste dagen hittils iår för oss, medeltemp -6.7 grader.

Värmepumpen konsumerade totalt 43 kWh under dagen. Eltillskottet drog 2,21 kWh under dagen. I tillägg till detta kommer ju hushållselen som ju såklart hjälper till att värma huset, men det gör det ju alltid.

Totalt antal minuter med avfrostning: 127. Så uptime är 127/1440=91,2%. Längsta avfrostning 12 minuter. Men avfrostningarna skiljer generellt sett inte så mycket i tid, alla ligger omkring 8-12 minuter. Möjligen hade man kunnat få mer uptime om man drog upp ventilationen.

Jag är nyfiken på hur mycket de påstådda värmeslingorna som avfrostar drar. Om man tittar på samtliga samplingar där kompressorfrekvensen har varit 0, dvs avfrostning, så är skillnaden mellan största och minsta uppmätt effekt 742 W. Vid kompressorfekvens 95Hz, dvs full effekt på kompressorn, så är samma siffra 846 W. Jag vet inte om man då kan anta att dessa värmelement drar mellan 0 och 846 W. Oklart varför de kan dra lite mer vid full kompressoreffekt. Man ser i datan att dessa verkar vara aktiva i alla frekvensintervall, ska man tolka det som att den avfrostar inte bara när den står still?

Bra jobbat!

Väldigt fina data, hur samplar du?

Vad har du för grejor för att samla in data?

Har du spärrad elpatron, eller tillåts den gå in ibland?


Killgissning: Du samplar med en viss fördröjning på förbrukningen, medan frekvensen är i princip instantan, då får du det fenomen/effekter du ser.

Du behöver dock inte gråta över värmeslingornas "förluster", de återvinns till rätt stor del av förångaren, enligt mina beräkningar, om de nu inte är väldigt högtempererade, men den kan de inte vara, eftersom de sägs vara kontaktvärmare/värmeslingor, på/i förångaren, som sprider ut värmen med relativt lågt dT mot frånluften.

Du behöver inte heller fundera så mycket på fläkthastigheten, än.
Din S735 gÃ¥r ju bra i min mening, frÃ¥nsett att du har radiatorer  :-))  ska bli spännande att se hur min F750 med forcerad avfrostning gÃ¥r pÃ¥ 127 m² med golvvärme, kontra din S735 med golvvärme/raddar pÃ¥ 168 m².

Snabb första uppskattning, min drar ca 33.4 kWh med F750+ egentillverkad barnsjukdomsavfrostningsvärmare vid samma utetemperatur, ungefär samma inomhustemp,


43kWh/33,4 kWh => 127m² × kvot, => 164m², sÃ¥ du vinner med 4m², eller knappa 1W/m² drivenergi, om nu du inte bränner lite mer hushÃ¥llsel, eller eldar liiite kamin ;)   
Men min pump körde periodisk höjning just det dygnet, så jag kanske vinner ändå ;)

Kan Ã¥terkomma med mer rättvis data, när jag trimmat in min F750s avfrostningsvärmare ned till HÃ¥kkes nivÃ¥er  tummenupp
« Senast ändrad: 08 december 2023, 06:47:11 av kWhalp »

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning S735
« Svar #4 skrivet: 08 december 2023, 21:23:55 »
Jag tar datan från MyUplink, så inte jag som samplar, dock kan man få ut ganska högupplöst data där.

Efter lite mer analys så ser jag att ni har rätt, effektmätningen verkar trögare än mätningen av kompressorfrekvens, så frekvensen når noll före effekten, därav missvisande i mina tidigare siffror.

Men dÃ¥ uppstÃ¥r nästa frÃ¥ga, den verkar inte köra alls mycket avfrostning. Medeleffekten i de perioder där kompressorfrekvensen är lika med noll är 176 W, och det medlet dras ju upp nÃ¥got av att effekten laggar lite mot frekvensen. Histogrammet visar alla effekter vid kompressorfrekvens = 0.  NÃ¥n som har en bra ide vad man skulle kunna kolla pÃ¥ för att fatta mer vad som sker?

@kWhalp: ingen spärrad elpatron, och inte SPA. Hushållselen under dygnet var 18 kWh. Har inga som helst restriktioner på det, vi bakar, kör torktumlare, sko/vanttorken går för jämnan pga. småbarn osv. Så helt klart spelar det in. Men just det dygnet hade kanske en spärrad elpatron medfört en något lägre totalförbrukning eftersom den körde lite på natten, men kompressorn gick inte fullt hela dagen som man ser i en av graferna. Hade man kunnat spara dessa gradminuter till dagen så hade man kanske kommit ned lite till i förbrukning. Sen lär ju varmvattenförbruknigen vara en rätt stor puck, badar man båda barnen en dag så blir de ju helt andra siffror.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Avfrostning S735
« Svar #5 skrivet: 08 december 2023, 22:17:36 »
Jag tar datan från MyUplink, så inte jag som samplar, dock kan man få ut ganska högupplöst data där.

Efter lite mer analys så ser jag att ni har rätt, effektmätningen verkar trögare än mätningen av kompressorfrekvens, så frekvensen når noll före effekten, därav missvisande i mina tidigare siffror.

Men dÃ¥ uppstÃ¥r nästa frÃ¥ga, den verkar inte köra alls mycket avfrostning. Medeleffekten i de perioder där kompressorfrekvensen är lika med noll är 176 W, och det medlet dras ju upp nÃ¥got av att effekten laggar lite mot frekvensen. Histogrammet visar alla effekter vid kompressorfrekvens = 0.  NÃ¥n som har en bra ide vad man skulle kunna kolla pÃ¥ för att fatta mer vad som sker?

@kWhalp: ingen spärrad elpatron, och inte SPA. Hushållselen under dygnet var 18 kWh. Har inga som helst restriktioner på det, vi bakar, kör torktumlare, sko/vanttorken går för jämnan pga. småbarn osv. Så helt klart spelar det in. Men just det dygnet hade kanske en spärrad elpatron medfört en något lägre totalförbrukning eftersom den körde lite på natten, men kompressorn gick inte fullt hela dagen som man ser i en av graferna. Hade man kunnat spara dessa gradminuter till dagen så hade man kanske kommit ned lite till i förbrukning. Sen lär ju varmvattenförbruknigen vara en rätt stor puck, badar man båda barnen en dag så blir de ju helt andra siffror.

Prova sampla de tre strömvärdena EB100-BE1/2/3, summera och multiplicera med 231V.
Jämför sedan med kompressorfrekvensen. Den ska tydligt synas på en av faserna om jag minns rätt.

Jag är tämligen säker på att din avfrostar med hjälp av elvärmare, men att det är så lite kräm, att du ej märker det.

Typ 0.05 kWh per defrost(?) beräknat på Cu/Al-förångarens specifika värmekapacitet och lite is på det!

F.ö; mina vinter-gradminutrar rör pÃ¥ sig mot noll för första gÃ¥ngen i min F750:s 9-Ã¥riga historia.  Jag blir typ rörd :'(  :)
« Senast ändrad: 08 december 2023, 22:21:44 av kWhalp »

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning S735
« Svar #6 skrivet: 09 december 2023, 09:46:36 »
Jag har en 730 med MyUplink ,och upplösningen vad gäller faserna är varierande ibland är det lång tid mellan mätpunkterna så det är svårt att få fram data, min avfrostar 4-6 gånger per dygn ca 10min åt gången, har tittat på flera avfostningar och mätdata ligger på 0-4amp på en fas under avfrostning, med högsta upplösning, så det är inte mycket att gå på.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad JosephA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning S735
« Svar #7 skrivet: 11 december 2023, 21:36:40 »
Hej,

Nu med kallare väder har många börjat fundera på avfrostningslogiken. Kan inte hitta att så mycket är skrivet om hur S735:an hanterar detta så har undersökt datan lite själv.

Lite referensinfo: S735 installerad i augusti. Atemp 168 m2, byggår 2005, stenhus i södra Skåne. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Kurva 5(-1) nere och 7(0) uppe. Inomhustemp ganska stabilt på 21 grader. Ventilationen intrimmad till ca 210m3/h. Dvs ganska exakt vad ett hus på 168m2 bör ha om man går på riktvärdet 0,35l/m2/s.



Har valt att kolla på den 27:e november eftersom det är den kallaste dagen hittils iår för oss, medeltemp -6.7 grader.

Värmepumpen konsumerade totalt 43 kWh under dagen. Eltillskottet drog 2,21 kWh under dagen. I tillägg till detta kommer ju hushållselen som ju såklart hjälper till att värma huset, men det gör det ju alltid.

Totalt antal minuter med avfrostning: 127. Så uptime är 127/1440=91,2%. Längsta avfrostning 12 minuter. Men avfrostningarna skiljer generellt sett inte så mycket i tid, alla ligger omkring 8-12 minuter. Möjligen hade man kunnat få mer uptime om man drog upp ventilationen.

Jag är nyfiken på hur mycket de påstådda värmeslingorna som avfrostar drar. Om man tittar på samtliga samplingar där kompressorfrekvensen har varit 0, dvs avfrostning, så är skillnaden mellan största och minsta uppmätt effekt 742 W. Vid kompressorfekvens 95Hz, dvs full effekt på kompressorn, så är samma siffra 846 W. Jag vet inte om man då kan anta att dessa värmelement drar mellan 0 och 846 W. Oklart varför de kan dra lite mer vid full kompressoreffekt. Man ser i datan att dessa verkar vara aktiva i alla frekvensintervall, ska man tolka det som att den avfrostar inte bara när den står still?

Hej,

Gissar att det har suttit en äldre FLVP, tex Nibe 310/340/370 Om ja, då måste man kondensisolera ventilationsrören för att pumpen ska kunna göra avfrostningen rätt.
Vet du om det är gjort?
Nibe S1256-8

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Avfrostning S735
« Svar #8 skrivet: 11 december 2023, 22:18:14 »
Hej,

Nu med kallare väder har många börjat fundera på avfrostningslogiken. Kan inte hitta att så mycket är skrivet om hur S735:an hanterar detta så har undersökt datan lite själv.

Lite referensinfo: S735 installerad i augusti. Atemp 168 m2, byggår 2005, stenhus i södra Skåne. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Kurva 5(-1) nere och 7(0) uppe. Inomhustemp ganska stabilt på 21 grader. Ventilationen intrimmad till ca 210m3/h. Dvs ganska exakt vad ett hus på 168m2 bör ha om man går på riktvärdet 0,35l/m2/s.


Har valt att kolla på den 27:e november eftersom det är den kallaste dagen hittils iår för oss, medeltemp -6.7 grader.

Värmepumpen konsumerade totalt 43 kWh under dagen. Eltillskottet drog 2,21 kWh under dagen. I tillägg till detta kommer ju hushållselen som ju såklart hjälper till att värma huset, men det gör det ju alltid.

Totalt antal minuter med avfrostning: 127. Så uptime är 127/1440=91,2%. Längsta avfrostning 12 minuter. Men avfrostningarna skiljer generellt sett inte så mycket i tid, alla ligger omkring 8-12 minuter. Möjligen hade man kunnat få mer uptime om man drog upp ventilationen.

Jag är nyfiken på hur mycket de påstådda värmeslingorna som avfrostar drar. Om man tittar på samtliga samplingar där kompressorfrekvensen har varit 0, dvs avfrostning, så är skillnaden mellan största och minsta uppmätt effekt 742 W. Vid kompressorfekvens 95Hz, dvs full effekt på kompressorn, så är samma siffra 846 W. Jag vet inte om man då kan anta att dessa värmelement drar mellan 0 och 846 W. Oklart varför de kan dra lite mer vid full kompressoreffekt. Man ser i datan att dessa verkar vara aktiva i alla frekvensintervall, ska man tolka det som att den avfrostar inte bara när den står still?

2.21 kWh tillskott, kan du se detta på någon timräknare? Eller delar den upp Pin, Ein, Ekompressor, Pkompressor och Etillsats, Ptillsats?

Skulle det inte kunna vara defrostern som drar det, om man ränknar baklänges på dina 127 minuter => 2.116667 h, med ~1kW värmare?

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning S735
« Svar #9 skrivet: 12 december 2023, 10:30:07 »
Hej,

Gissar att det har suttit en äldre FLVP, tex Nibe 310/340/370 Om ja, då måste man kondensisolera ventilationsrören för att pumpen ska kunna göra avfrostningen rätt.
Vet du om det är gjort?

Hej, du tänker på avluften? Den är isolerad diffusionstät, har också kontrollerat att det inte kondenserar när pumpen kört i flera timmar med avluft på -17 grader, jag kan följa avluftskanalen tills den går in i takets isolering.

Citera
2.21 kWh tillskott, kan du se detta på någon timräknare? Eller delar den upp Pin, Ein, Ekompressor, Pkompressor och Etillsats, Ptillsats?

Skulle det inte kunna vara defrostern som drar det, om man ränknar baklänges på dina 127 minuter => 2.116667 h, med ~1kW värmare?

Det finns en dataserie i MyUplink för "effekt intern tillsats". Räknar helt enkelt ut energin från den. Just denna dag var det välidgt enkelt, den var aktiv med 1kW i 2,21 timme.

Rent generellt tycker jag ju pumpen går bra, korta avfrostningar, lite tillsats osv. Var mest nyfiken på att förstå vad de gör.

Men ibland undrar jag om den inte gÃ¥r pÃ¥ timer alltsÃ¥... FöregÃ¥ende natt avfrostade den 00:36, 01:37, 02:38, 03:39, och varje avfrostning var 10 minuter +/- 30 sekunder. Känns väldigt regelbundet för att inte vara pÃ¥ timer... Jag jobbar rätt mycket med att analysera tidsserier frÃ¥n större elproducerande anläggningar, och hade jag sett den serien, särskilt att den ökar med en minut per timme, sÃ¥ hade jag börjat fundera pÃ¥ om det inte fanns nÃ¥gon tidsstyrd parameter med i algoritmen  :)
« Senast ändrad: 12 december 2023, 10:38:39 av Hres »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!