Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska man justera ventilationen?  (läst 1539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan.k123

  • Gäst
Johan.k123
Hur ska man justera ventilationen?
« skrivet: 18 oktober 2021, 11:33:05 »
Hej!

För något år sedan pillade jag lite med tilluftsventilationsdonen och nu läser jag att det kan bli övertryck osv om man öppnar dem för mycket.

Jag har en FTX ventilationssystem med 10 tilluftsdon och 3 frånluft + en stor "frånluftsdon" som ligger på väggen vid golvnivå som suger in en hel del luft i huset. I varje sovrum finns det en tilluft och i den stora sovrummet finns det två. Sovrummen som ligger längst bort från ytterdörrarna och "den stora frånluftsdonen" (Ett rektangulär hål i väggen med galler som suger in luft) är inställda på snabbare hastighet (tillför mer luft) än de tilluftsdonen som ligger i vardagsrummet/hallen/köket (mer öppen lösning) och närmare ytterdörrarna.

För något år sen började jag vrida på tilluftsdonarna så att det öppnade sig mer, men nu kanske det inte visade vara så smart. Nu på höst/vinter märker jag att det innerfönstret kondenserar och bildar vattendroppar och varje gång man öppnar ytterdörren/fönster så känns det att luften "dras", t.ex. sovrums dörren rycker lite lätt när man öppnar ytterdörr/fönster.

Någon som vet vad som bör göras för att åtgärda detta? Man vill ju inte ha övertryck då luften kan åka in i väggen och bilda fukt/mögel. Dock, vet jag inte heller nackdelarna med undertryck

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska man justera ventilationen?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2021, 11:39:54 »
Man ska ha lite grann undertryck. Tilluften kanske 90% flöde av frånluftens flöde. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct över en helg så man kan mäta och justera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Johan.k123

  • Gäst
Johan.k123
SV: Hur ska man justera ventilationen?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2021, 12:34:46 »
Man ska ha lite grann undertryck. Tilluften kanske 90% flöde av frånluftens flöde. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct över en helg så man kan mäta och justera.

Hej, har du kanske nån aning om vad det kan kosta i dagsläget?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska man justera ventilationen?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2021, 12:47:16 »
Kostar 900 kr med två arbetsdagars uthyrningsintervall. https://soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning.htm
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!