Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta packbox eller insats golvvärme  (läst 2742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta packbox eller insats golvvärme
« skrivet: 21 oktober 2020, 11:12:13 »
Som så många andra har jag nu insett att några av "piggarna" under ställdonen sitter fast och några av de som fjädrar fint har någon droppe vatten på sig. De som tydligt inte håller tätt bör det räcka att byta packboxen på men hur ska jag tänka vid de piggarna som sitter fast?
Kan det räcka med packboxen där med eller behöver jag byta mer saker där?

När jag ska byta en packbox räcker det att stänga av VP (Nibe F1245) och stänga vreden på ingående och retur för att minimera vatten som kommer ut eller måste jag tappa ut systemet?

Thermotech styrning och kilimis sk fördelare.
Kan någon guida mig rätt i vilka artiklar jag ska handla hem med hjälp av bilderna?

Fråga 2
Har 2st fördelare då huset är tillbyggt så den andra delen har en mer modern lösning med diodanvisning och uppmärkta anslutningspunkter för vilken termostat som styr vilket ställdon medans här i den äldre delen är det bara ett ormbo i skåpet som gör mig trött av att försöka lösa vem som går vart.. kan man enkelt byta ut termostater och kopplingsskåp mot ett mer modernt?

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2020, 10:00:37 »
Tillägg till mina andra frågor om någon ser ämnet.

Bypassen som sitter till vänster på bilden, den verkar vara stängd om man ser att ventilen är horisontell mot röret.
Har läat lite och sett att vissa säger att den alltid ska vara öppen, stämmer detta?

Jag har ju värme i golven bara att vissa ventilbröst verkar ha satt sig fast och ska bytas då de inte går att få igång med lite kärlek heller så systemet i sig verkar fungera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2020, 10:30:07 »
Det sitter en avstängningsventil under täckmuttern på undre fördelaren, stängr du den + ventilen på övre så bör du kunna byta packboxar utan att det rinner ut jättemycket.
Ha en trasa under som fångar upp det som är i själva fördelaren.
Jag tror att detta ska fixa även ventiler som kärvar.

Har du radiatorer eller är det bara golvvärme?
Mitt tips om du bara har golvvärme är att inte använda termostaterna alls, eller bara i de rum där du vill ha lite lägre temp och ta bort donen på övriga slingor.
Då kan du ha bypassen stängd.
Som det ser ut nu (och om du bara har golvvärme) så kan golvvärmesystemet stänga allt, detta mår inte värmepumpen så bra av.

Ser ut som en äldre modell pÃ¥ ventilen...  Sc:,h
Jag skulle faktiskt skruva ut en lite snabbt och kolla/ta bild och sen kolla upp vilken det är?
« Senast ändrad: 23 oktober 2020, 10:45:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2020, 00:11:24 »
Det sitter en avstängningsventil under täckmuttern på undre fördelaren, stängr du den + ventilen på övre så bör du kunna byta packboxar utan att det rinner ut jättemycket.
Ha en trasa under som fångar upp det som är i själva fördelaren.
Jag tror att detta ska fixa även ventiler som kärvar.

Har du radiatorer eller är det bara golvvärme?
Mitt tips om du bara har golvvärme är att inte använda termostaterna alls, eller bara i de rum där du vill ha lite lägre temp och ta bort donen på övriga slingor.
Då kan du ha bypassen stängd.
Som det ser ut nu (och om du bara har golvvärme) så kan golvvärmesystemet stänga allt, detta mår inte värmepumpen så bra av.

Ser ut som en äldre modell pÃ¥ ventilen...  Sc:,h
Jag skulle faktiskt skruva ut en lite snabbt och kolla/ta bild och sen kolla upp vilken det är?

Jag får helt enkelt testa o se, i värsta fall så får man väl torka lite extra vatten.
Jag har bara golvvärme och som tur är för mig då så sitter ett ventilbröst fast i öppet läge så jag har flöde alltid där men jag har även ryckt 1 ställdon i båda fördelarna så jag har flöde i minst 1 slinga alltid som det ser ut nu men jag kan förstå problematiken, jag får forska i det där öch förmodligen ha hit någon som trimmar in allt.

Jag har skicka bild till VVS firman jag haft kontakt med tidigare i andra fall och även fått en kontakt på Thermotech som nog kan hjälpa mig.
Grejerna är runt 20 år gamla och då vi har haft huset i 3 år så känner jag att det är dags så jag tror det blir ett byte till ett nyare system samt vattentätt skåp till vår och sommar när man kan tömma systemen och byta allt i lugn o ro samt spola o testa varje slinga ordentligt.

Men just nu gäller det bara att få tag i ventilbröst så jag får täta packboxar och fungerande ventiler.

Tack!

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #4 skrivet: 09 december 2020, 10:22:35 »
Återupptar min tråd med lite annan frågeställning.

Det går inte att byta packboxar i denna konstruktionen utan man måste byta hela tilloppsventilen.

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-golvvarme-1/thermotech/thermotech-termostatventil-15

Är det samma tillvägagångssätt att byta dessa som packboxarna eller behöver man tömma ur mer ur systemet? Ligger väl trots allt någon liter vatten i fördelaren ovanför denna och det blir så tråkigt att få in det i bjälklaget om jag inte kan avskärma med handdukar o papper....har ju inte fördelaren i ett vattentätt skåp.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #5 skrivet: 09 december 2020, 11:21:05 »
Ska du byta såna ventiler så måste systemet tömmas på vatten, i alla fall ner under nivån där den sitter..
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #6 skrivet: 09 december 2020, 14:56:33 »
Ska du byta såna ventiler så måste systemet tömmas på vatten, i alla fall ner under nivån där den sitter..

Tack, Om jag då får ställa en följdfråga, om jag stänger ventilerna på tillopp och retur så räcker det att tömma det som finns i fördelaren? Jag har bara 1 plans hus så det skickar ingenting uppåt utan ventilerna är högsta punkten efter avstängningsventilerna.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #7 skrivet: 09 december 2020, 15:12:05 »
Ja, det ska räcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #8 skrivet: 09 december 2020, 15:33:06 »
Ja, det ska räcka.

Tack så mycket för att du tagit dig tid att svara.
Skoj att lära sig nya saker men man blir lite nojjig innan man börjar så att man gör rätt :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #9 skrivet: 09 december 2020, 16:45:02 »
Det sitter en avstängare röd upptill men vad kan det vara nertill, ett foto närmare är bra.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #10 skrivet: 09 december 2020, 20:08:47 »
Det sitter en avstängare röd upptill men vad kan det vara nertill, ett foto närmare är bra.

Misstänker att vredet sitter under muttern?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #11 skrivet: 10 december 2020, 08:14:35 »
Det är nog en skruv under som man skruvar ner för att stänga.
Den kan även användas för injustering av flöde, finns det flera fördelare så kan den vara injusterad?
Då bör man räkna varven ner och anteckna så att man öppnar samma antal varv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta packbox eller insats golvvärme
« Svar #12 skrivet: 10 december 2020, 09:25:52 »
Tack för svaren.

Då jag ska ge mig på byte av ventiler i den delen vi pratat om idag och jag ska även byta insatser på ett par ventiler på min andra fördelare så tittade jag lite extra på den andra fördelaren igår kväll och fick då några frågetecken.

I den andra fördelaren som vi ser här som sitter mitt i huset så kommer tillopp och retur underifrån då det är draget i krypgrunden. Vi har en cirkulationspump, en shunt, nån form av termostat förutom ställdon m.m. Men hur ska jag kunna lufta systemet på plats slinga för slinga? Vad kan det vara för slangar som går från tillopp och retur med ytterligare någon form av vred/termostat? Sitter även automatiska avluftare vid dessa slangarna, har jag en slinga som styrs manuellt tro?

Inga ritningar finns att tillgÃ¥, annars hade detta inte varit ett problem  :(

Hur tömmer man fördelaren lokalt?

Jag har enbart golvvärme, inga radiatorer och bara 1plans hus.
« Senast ändrad: 11 december 2020, 09:32:50 av Leafy »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!