Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumsvärmeväxlare nÃ¥got att ha?  (läst 41350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

ssg572

  • Gäst
ssg572
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #45 skrivet: 30 januari 2012, 23:51:31 »
Om dina pumpar tar 3500kw för att värma ditt hus och man räknar på att du har en cop på låt säga 3 så innebär det att ditt normala energibehov utan värmepumpar hade varit 10,500kw
om du då hade FTX med direktel så skulle ditt energibehov minska till 7000kw
det i sin tur skulle innebära att dina pumpar med cop 3 då bara hade behövt 2333kw för att uppnå samma resultat, men den siffran hade då blivit ännu lägre eftersom copen hade ökat eftersom dina pumpar då skulle behöva gå på lägre effekt/dellast genom hela avkylnings registret, om man då höftar med ytterligare en besparing på 25%(på grund av ökad Cop), så skulle det innebära att dina pumpar med hjälp av FTX skulle ha en årsförbrukning på c:a 1865kw så din besparing skulle då bli c:a *1635kw*
Dvs nästan en halvering av din årsförbrukning.. :D
men du kan inte sälja dina pumpar, riktigt så bra blev det inte. a:gl
Dogge..=)

Raffen behöver lite stöd! Både ftx och llvp ger tillverkarna en glädjekalkyl.
LLvp är betydligt billigare, båda väsnas, ftx ger bättre inomhusklimat.
Men undersökningar 2006 och 2011 säger att elbesparingen på ftx är ca 21% och vissa nya nya ftx är lika dåliga som de var för 10-tals år sedan.
Konstigt att ingen har nämnt det i forumet förutom "Raffen som bara har trott" ???  Med din uträkning tjänar han sÃ¥ledes 840 kw/Ã¥r som han kan spara för att samla tills han fÃ¥r rÃ¥d med en ftx.

slurpe99

  • Gäst
slurpe99
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #46 skrivet: 31 januari 2012, 00:10:18 »
Läs själv, man ska väl inte tro på tidningar heller som citerat tester.
http://www.byggvarlden.se/nyheter/energi_miljo/article88331.ece

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #47 skrivet: 31 januari 2012, 11:37:03 »
Ja att FTX var kraftigt överreklamerat när det gäller energibesparing det kände jag till sedan tidigare även om jag inte visste att de var så dåliga som det framkommer här, däremot så ger de tveklöst bästa möjliga komfort när det gäller ventilation och inomhushusklimat.
Att de är kraftigt överreklamerade förstår man ganska snabbt bl.a när man ser förbrukningssiffrorna för en del som har FTX, för min egen del så skulle jag aldrig kunna räkna hem en besparing av FTX ifh till min nuvarande FT-ventilation utan skulle man investera i ett sådant V-system så vore enda skälet komforten isf.
Den ev lilla besparing som man skulle kunna åstadkomma i mitt fall med ett FTX skulle isf omg försvinna och ätas upp av bl.a filterkostnader och ev service och underhållskostnader. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #48 skrivet: 31 januari 2012, 11:53:52 »
Filterkostnaderna är direkt relaterade till den personliga hälsan så att säga. Vi pratar om ett ventilationssystem som alltså filtrerar inluften och därmed ger ett väldigt gott inomhusklimat. Ett filter till min FTX kostar 250kr och byts en gång per år.

Dom flesta energibesparande Ã¥tgärderna är näst intill meningslösa om man har heltäckande värmepump i grunden med ett COP pÃ¥ kring 3. Jag tror exempelvis inte att jag kan räkna hem att tillägsisolera huset. Jag kan inte räkna hem att byta fönster men jag mÃ¥ste göra det här och där ändÃ¥. 

Jag ventilerar normenligt i alla ytor. I snitt över de olika rummen, tilluften är lite olika väl isolerad i mitt hus, så är verkningsgraden vid -10 grader strax över 80%. I mitt fall är själva värmeväxlingen ett spjäll så det kostar inte mer eller mindre pengar i drift att ha den aktiv. Självklart kan jag stänga av min återvinning.

Det största problemet då blir att det kommer -10 grader luft direkt in i alla boytor vilket påverkar min komfort. Nästa problem blir att jag får lite högre förbrukning. Men givet att jag har fint COP och full täckning med min värmepump så kan det ju inte röra sig om några stora pengar här inte.

Jag har ett effektbehov vid dut om 12kw och min värmepump beräknar jag kommer dra drygt 6700kwh per år med 6 månaders beräkningsunderlag som grund. Huset är standard från 76 och endast FTX är gjort i efterhand som har påverkat husets energibehov sedan dess (gjordes på slutet av 80-talet).

För de som installerade FTXn i detta hus och hade direktverkande el så gick det säkert att räkna hem investeringen. Nu gjorde dom det främst för att ena ägaren var astmatiker och önskade en bättre luftkvalité.

Någon kanske kan räkna på hur mycket jag skulle förlora, utöver komfort, i fall jag stänger av värmeåtervinningen. Jag har för mig jag ventilerar 65l/s
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #49 skrivet: 31 januari 2012, 14:33:00 »
Kan inte svara på din sista fråga Rinnan, däremot skulle det vara intressant att veta hur de tänker när de menar att besparingen bara är dryga 20%.
Jämför de då med hus som har samma ventilationsflöden?

En annan sak som jag undrar över är ur det fungerar med förvärmning av tilluft, visst sitter det elpatroner i alla ftx-anläggningar som kan värma både före och efter vvx?

Om detta stämmer så kan ju COP de facto bli negativt om anläggningen sitter i ett hus med värmepump, och man jämför med ett hus som har självdragsventilation.

Som jag ser det är ju dessa utvärderingar mer ett resultat av vilka typer av anläggningar de jämfört med, inte aggregatens faktiska återvinnigsgrad/besparingspotential i ett hus som ventileras enligt rådande norm.

Som vanligt kan man bevisa det man vill med statistik, jag väntar med spänning pÃ¥ att forskare som avlönas av Heru kommer med sin rapport.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #50 skrivet: 31 januari 2012, 14:46:01 »
hmm jag funderar på det här med energin. Ända sättat som man kan få ner den reella förbrukningen är ju påverkan på husets energiskal eller temperaturen. Även om du byter energikälla så går det åt samma mängd energi att värma huset.

1) Sänka temperaturen
2) PÃ¥verka klimaskalet

om det finns ett annat sätt please shoot   ??? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #51 skrivet: 31 januari 2012, 14:48:10 »
?

Det beror väl iofs på vilken typ av energi vi talar om, talar vi om elenergi så går det ju påverka högst påtagligt med t.ex. en värmepump eller en vedkamin.
Talar vi om absolut energi, med stipulerade ventilationsflöden så är FTX en besparingsåtgärd som minskar behovet av tillförd energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #52 skrivet: 31 januari 2012, 15:04:24 »
?

Det beror väl iofs på vilken typ av energi vi talar om, talar vi om elenergi så går det ju påverka högst påtagligt med t.ex. en värmepump eller en vedkamin.
Talar vi om absolut energi, med stipulerade ventilationsflöden så är FTX en besparingsåtgärd som minskar behovet av tillförd energi.

Ja absolut energi tänkte jag.
ok jag är med, men om du i en normalvilla har ett flöde på tex 50 l/s totalt så på årsbaris blir ju inte vinsten speciellt stor. Vad menar du med
"stipulerade ventilationsflöden" variabelt flöde?   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #53 skrivet: 31 januari 2012, 15:13:08 »
Stipulerade = fasställda, överenskomna, avtalade - ventilationsflöden, i detta fall finns stipulerade värden för ventilation av bostadshus i förhållande till volymen luft som finns i huset, detta enligt BBR, boverkets byggregler.
Med ett fast ventilationsflöde kan du påverka behovet av tillförd energi med FTX-ventilation eller isolering.
Bortser vi över HUR vi tillför energin kan man göra ännu större besparingar genom att värma med lågvärdig energi, som man t.ex. gör med en värmepump som lånar energi ur berget, marken eller luften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #54 skrivet: 31 januari 2012, 15:24:59 »
Kan inte svara på din sista fråga Rinnan, däremot skulle det vara intressant att veta hur de tänker när de menar att besparingen bara är dryga 20%.
Jämför de då med hus som har samma ventilationsflöden?

En annan sak som jag undrar över är ur det fungerar med förvärmning av tilluft, visst sitter det elpatroner i alla ftx-anläggningar som kan värma både före och efter vvx?

Om detta stämmer så kan ju COP de facto bli negativt om anläggningen sitter i ett hus med värmepump, och man jämför med ett hus som har självdragsventilation.

Som jag ser det är ju dessa utvärderingar mer ett resultat av vilka typer av anläggningar de jämfört med, inte aggregatens faktiska återvinnigsgrad/besparingspotential i ett hus som ventileras enligt rådande norm.

Som vanligt kan man bevisa det man vill med statistik, jag väntar med spänning pÃ¥ att forskare som avlönas av Heru kommer med sin rapport.  ;D

Nej det sitter inte för- och/eller eftervärmare i alla FTX aggregat. Jag har det inte. Det beror på vilken typ av aggregat det rör sig om.

Om vi säger att ett hus gör av med 5000kwh genom att blåsa ut sin egen uppvärmda luft och tar in kall dito som därefter då så klart måste värmas upp. Om vi antar att huset slutar ventilera så förbrukar det 5000kwh mindre. Om vi har en FTX så kan vi hålla ventilationen igång och bara dra säg 1000kwh. Utöver detta får vi ett kontrollerat flöde som ger komfort så till vida att vi inte får kall luft som sprutar in samt att vi kan återvinna kylan inne på sommaren, exempelvis.

Om vi nu tar samma exempel men huset har en värmepump med 3 i COP. Dom 5000kwh i förbrukning för ventilationsförluster är helt plötsligt bara 1660 kwh. Då är besparingen i det givna fallet ca 1300kwh per år.

Att dra tilluftsrör och köpa ett FTX aggregat och slänga ut gamla frånluften lär väl landa på en 40-80 kakor. således blir det ju knepigt att räkna hem. Jämfört med det första fallet där vi sparade 5000kr per år och kunde räkna hem grejerna på 10-20 år - utöver komfortförbättringen.

Alltså extremt grovt och bara påhittade siffror men det syftar bara till att exemplifiera att om man redan har en hyfsat väldimensionerad och effektiv värmepump så är det svårt att räkna hem grejer :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #55 skrivet: 31 januari 2012, 15:48:54 »
Stipulerade = fasställda, överenskomna, avtalade - ventilationsflöden, i detta .......
Ok du menar projekterade flöden enligt BBR typ 0,35 l/s m2 men även om man har det så är det svårt att få install med FTX ekonomiskt försvarbart i ett småhus. Vidare så går det åt samma mängd energi att värma huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #56 skrivet: 31 januari 2012, 15:49:30 »
Kan inte svara på din sista fråga Rinnan, däremot skulle det vara intressant att veta hur de tänker när de menar att besparingen bara är dryga 20%.
Jämför de då med hus som har samma ventilationsflöden?

...Det KAN dom ju inte göra eftersom verkningsgraden på en roterande värmeväxlare ligger på 80-90% och ska man då ventilera lika mycket utan återvinning och bara spara 20%? det är något som inte stämmer..
De flesta hus med självdragsventilation har ett luftbyte på 1-2 ggr per dag, och då kan man ju lätt anta att det blir en energibesparing ungefär på samma sätt som att stänga av ventilationen i ett FTX hus.

Å andra sidan OM man sparar 20% på ett FTX aggregat som byter all luft i huset varannan timme när man jämför det med ett självdragshus som byter luft två ggr/ dygn så är ju det jättebra.

Som du sa Rickard, allt går att bevisa med statistik
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #57 skrivet: 31 januari 2012, 16:00:02 »
Ok du menar projekterade flöden enligt BBR typ 0,35 l/s m2 men även om man har det så är det svårt att få install med FTX ekonomiskt försvarbart i ett småhus. Vidare så går det åt samma mängd energi att värma huset.
Nej det gör det inte, du minskar ju behovet av tillsatt energi genom att blåsa ut mindre av den varan.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2012, 16:02:06 »
Nej det gör det inte, du minskar ju behovet av tillsatt energi genom att blåsa ut mindre av den varan.

Ja håller med, Något annat vore ju underligt.
Vore som att säga att en öppen dör i huset inte spelade någon roll för uppvärmnings/energibehovet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Rumsvärmeväxlare något att ha?
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2012, 17:27:19 »
Nej det gör det inte, du minskar ju behovet av tillsatt energi genom att blåsa ut mindre av den varan.
ja det stämmer men energibehovet ökar eftersom systemtrycket ökar och en fläkt till behövs. Så vinsten blir marginell pva investeringskostnaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!