Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hopplösa hantverkare, bojkotta!  (läst 11933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #15 skrivet: 18 november 2006, 14:53:00 »
Att vara dålig på att hålla tider och liknande tror ja inte är så specifikt för hantverkare.
Men det som förvånar mig lite är att så många klagar på hantverkare, mina erfarenheter av andra yrkesgrupper är att dom flesta är dåliga, tex utlovade leveranstider, saker inlämnade på service med lovat färdigdatum, men det verkar som om ju mera betalt dom tar ju bättre är dom på att hålla tider
Så om jag kunne ta 800:- per timme och börja debeteringen när kunden ringer, skulle jag utan tvekan boka in 4 timmar per dag och kanske kunna hålla tider, men frågan är om kunden är villig att betala det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #16 skrivet: 18 november 2006, 15:23:33 »
Till viss del är det nog ett storstadsproblem.
 Om man i en liten by i jämtland skulle fÃ¥ ryktet om sig, att den hantverkarn han kommer aldrig i tid om ens överhuvudtaget..

DÃ¥ skulle nog jobben minska snabbt.  :o

svenske kocken, dom flesta jobb som du gör så har nog kunden antingen koll på dig genom egen erfarenhet, eller också via bekanta. I "värsta" fall genom bekantas bekanta.
Precis som jag nyss luskade med dig om en firma i dina hemtrakter.

DÃ¥ gäller det ju att sköta sig bra, eller hur  *vinkar* Thumbsup

I en storstad så tar det längre tid innan en hantverkare kört "varvet runt"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #17 skrivet: 18 november 2006, 17:05:11 »
Ja, jag tror ju som drjukebox att om man kör med den metoden att bara ge dem en chans att komma när de säger, sÃ¥ kommer man att bli stÃ¥ende med jobbet själv.  Om det är nÃ¥gon som kan komma snart och pÃ¥ utsatt tid, sÃ¥ fÃ¥r man väl främst frÃ¥ga sig varför det inte är nÃ¥gon annan som vill ha dem?

Men jag har inga problem med att de inte kan komma omedelbums, eller göra jobbet på stört. Det som stör mig är att de inte bryr sig om att meddela att de inte kan komma, eller sätter av ordentligt med tid för jobben.

Jag har en snickare som jag anlitade att bygga garaget, och han kommer på utsatt tid, har allt material med sig, jobbar rätt och snabbt, städar efter sig varje dag och plockar med skräpet, och det är aldrig något snack om svartjobb. Genom honom har jag fått kontakt med en elektriker som funkar likadant.

När jag ringer till dem berättar de att de är uppbokade i några månader, och oftast går det bra. Huvudsaken är att jag vet att de kommer när de säger att de kan komma.

Tyvärr hade han ingen målare som han jobbar med som kunde ta detta jobb.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #18 skrivet: 18 november 2006, 17:36:04 »
Jag behåller åxå den typ hantverkare som tipo874 refererar till, för dom är guld värda. De som kommer med undanflykter, skiter i å ringa, å annat tramsande, de kan räkna med att bli dizzade för all framtid. Å tyvärr verkar det finnas en utbredd mentalitet bland hantverkare å andra företag numera, att inte fästa nån större vikt vid enskilda kunder. Enda gången dom är snabba, är när dom vill ha betalt. Överdrivet!? Javisst, men faktum är att det dom här problemen, är nåt som dykt upp på senare år. För ett antal år sen, hade åtminstone inte jag dom här problemen, men den gamla stammen av hantverkare med riktig yrkesstolthet, dom har förmodligen dött ut. Nu är det bara gnäll, hur jävligt det är att vara egen företagare, å hur synd det är om dom. Men det kanske beror på att dom fuskar å fifflar mest av alla i Sverige, vilket visade sig i en nyligen gjord undersökning. Det kanske är dags å sluta upp med å hålla varandra om ryggen, å låta konkurrensen visa på vad det är kunderna vill ha. Konkurrensen är ju numera bara hån mot oss köpare. Eller som nån skrev. Man vill inte lämna riktiga offertar, för det kostar pengar att ta fram en sån. HA! Vilket jävla trams! Nä alla köpare borde kräva riktiga offertar. Går det inte att få en sån, så skit i att ha att göra med det företaget, dom är ändå inte seriösa, i mina ögon.

mvh humlan.

PS. Har själv enskild firma, sÃ¥ jag vet vilka skyldigheter/rättigheter jag har. Bara som en upplysning, innan Ni börjar skälla pÃ¥ mig  :) ;)

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #19 skrivet: 19 november 2006, 09:46:13 »
Nu är det bara gnäll, hur jävligt det är att vara egen företagare, å hur synd det är om dom. Men det kanske beror på att dom fuskar å fifflar mest av alla i Sverige, vilket visade sig i en nyligen gjord undersökning.

mvh humlan.

PS. Har själv enskild firma, sÃ¥ jag vet vilka skyldigheter/rättigheter jag har. Bara som en upplysning, innan Ni börjar skälla pÃ¥ mig  :) ;)

Själv har jag sett helt andra undersökningar som visar att helt andra grupper är storfifflarna.

Självklart fifflas det där det går - Marjaschin, fackföreningspampar, sossepacket i allmänhet, Borelius, och allehanda bidrag oavsett om det är sjukbidrag eller starta egetbidrag. Det är kontrollen som brister. Du talar om den gamla stammen hantverkare - jag talar nog om den gamla stammen medborgare som inte fifflade så fort det gick.

Så är det inte idag - det är jag den förste att beklaga. Det slår både igenom i våra skatter, där vi tvingas "vara solidariska" med svartjobbande som samtidigt går på max bidrag och det slår igenom på moralen hos hantverkare oavsett om de är egna företagare eller anställda som ibland t.o.m. jobbar svart på betald arbetstid.

Det är bl.a. p.g.a. moralmorasen och oviljan att göra nåt åt den en majoritet av väljarna valde en ny regering på valdagen. Återstår att se om deras moral är bättre. De av deras fifflare som uppdagats åtminstone hittills har ju fått respass. och bra är det!

Moralmorasen är ju grunden till beklagandet här i tråden om hopplösa hantverkare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #20 skrivet: 19 november 2006, 09:52:36 »
Nisken
 angÃ¥ende ekonomisk moral och den nya regeringen och borgliga väljare, du driver väl med oss när du pÃ¥stÃ¥r att det skulle finnas nÃ¥n "högre" moral där
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #21 skrivet: 19 november 2006, 13:20:26 »
Jag gillar hantverkare.

Riktiga hantverkare. Det går inte att hålla emot, jag får rysningar av vällust när jag ser nån göra ett fint hantverk. Som min möbelsnickare som kunde renovera ett vrak till byrå och få fram precis den rätta ytan med handpolerad cellulosalack.
Får samma känsla som i närvaro av genommusikaliska personer eller folk som kan teckna eller måla.

Men det är nog sÃ¥ att jag oftare fick den känslan förr. Möbelsnickarn monterar hissinredningar i Sthlm numer, mera pengar att tjäna där tror jag.  :'(
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #22 skrivet: 19 november 2006, 14:08:37 »
Nisken
 angÃ¥ende ekonomisk moral och den nya regeringen och borgliga väljare, du driver väl med oss när du pÃ¥stÃ¥r att det skulle finnas nÃ¥n "högre" moral där

Att det inte fanns hos den gamla är i alla fall klart. Förmodligen den direkta orsaken till att vi har en annan idag. Som jag sa återstår det att se om den är bättre.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #23 skrivet: 19 november 2006, 14:16:09 »
Nisken
 angÃ¥ende ekonomisk moral och den nya regeringen och borgliga väljare, du driver väl med oss när du pÃ¥stÃ¥r att det skulle finnas nÃ¥n "högre" moral där

Att det inte fanns hos den gamla är i alla fall klart. Förmodligen den direkta orsaken till att vi har en annan idag. Som jag sa återstår det att se om den är bättre.




Jo absolut för av någon underlig anledning har ju aldrig borgarna suttit mer än en mandatperiod (4år) i följd..... hmm undra hur det kan komma sig.... Sc:,h

men men något beror det ju iaf på......




//Krister (inte borgare)    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #24 skrivet: 19 november 2006, 14:24:41 »
...handpolerad cellulosalack.

Nu snackar vi gammalt hantverk!  Thumbsup

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #25 skrivet: 19 november 2006, 14:38:26 »
Hittills har det mesta jag antog skulle hända direkt efter valet slagit in. T.ex har det välfläsket blivit märkbart magert, Ã¥ proppen ur hos företagen, dÃ¥ det gäller att nyanställa. Men det kunde förstÃ¥s vem som helst ha sagt skulle ske. Ã… sÃ¥ länge det svänger Ã¥t rätt hÃ¥ll, har jag inget emot det  :) Ett par Ã¥r till Ã¥ M har bytt namn till Nya-Arbetarpartiet-Moderata-Socialdemokraterna  ;D ;D

mvh humlan

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #26 skrivet: 19 november 2006, 14:39:28 »
Hittills har det mesta jag antog skulle hända direkt efter valet slagit in. T.ex har det välfläsket blivit märkbart magert, Ã¥ proppen ur hos företagen, dÃ¥ det gäller att nyanställa. Men det kunde förstÃ¥s vem som helst ha sagt skulle ske. Ã… sÃ¥ länge det svänger Ã¥t rätt hÃ¥ll, har jag inget emot det  :) Ett par Ã¥r till Ã¥ M har bytt namn till Nya-Arbetarpartiet-Moderata-Socialdemokraterna  ;D ;D

mvh humlan



 *roflmao*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #27 skrivet: 20 november 2006, 16:31:21 »
20 minuter före utsatt tid dök en representant för den nya mÃ¥larfirman upp, och vi gick igenom vad vi ville ha gjort, och han kom med lite tips och rÃ¥d som känns helt rätt. Han skulle komma med en offert snarast, och de räknar med att kunna göra jobbet före jul.  Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #28 skrivet: 20 november 2006, 20:02:51 »
20 minuter före utsatt tid dök en representant för den nya mÃ¥larfirman upp, och vi gick igenom vad vi ville ha gjort, och han kom med lite tips och rÃ¥d som känns helt rätt. Han skulle komma med en offert snarast, och de räknar med att kunna göra jobbet före jul.  Thumbsup

Thumbsup
Var rädd om den....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #29 skrivet: 21 november 2006, 14:43:54 »
Ringde snickaren i morse för att fÃ¥ hjälp med lister och annat innan mÃ¥lningen. Han skulle komma i morgon trodde han. För en havtimme sedan dök han upp och tog mÃ¥tt, det regnade sÃ¥ han tyckte det var skönare att vara inomhus. Kommer i morgon och sätter upp dem.  ;D  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!