Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hopplösa hantverkare, bojkotta!  (läst 11829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« skrivet: 17 november 2006, 23:09:42 »
Hur kan det ha blivit helt okej för hantverkare att högaktningsfullt skita i sina (potentiella) kunder?

För ca ett år sedan började vi renovera rummet efter äldsta grabben, som flyttat ut.

Eftersom väggarna var i dÃ¥ligt skick, med dÃ¥ligt underarbete, vände vi  oss till vÃ¥r favoritsnickare, som kom pÃ¥ utsatt tid, och gipsade upp väggarna för spackling och tapetsering. Eftersom vi kände att vi ville ha hjälp med spacklingen har vi försökt fÃ¥ tag pÃ¥ nÃ¥gon mÃ¥lare av ungefär samma excellenta klass som snickaren, utan att lyckas. Vi har inte ansträngt oss speciellt mycket iofs.

I veckan hittade vi en annons i tidningen om ett företag i närheten som verkade fixa allt, både tapetsering och slipning av golvet.

Vi bokade tid, och de skulle komma och titta efter lunch i går, torsdag.

Lunchen kom, och gick, och inte ett pip frÃ¥n hantverkaren.  >:(

På kvällen skickade jag ett sms till dem och sa att vi tänkte anlita någon annan eftersom de inte ens bemödat sig till att meddela att de inte tänkte komma.

Jag fick senare ett lamt svar om att han varit på sjukhuset hela dagen, och att han kan komma nästa vecka.

Hädanefter kommer hantverkare att bara fÃ¥ en chans i detta hus. Kommer de inte, eller meddelar varför de inte tänker komma kommer inte jag att krusa, speciellt om det är första kontakten,  >:D

Jag snackade med färgaffären där vi kollat på tapeter, och de samarbetar med ett annat företag, och de skall komma på måndag och titta, och har preliminärbokat vecka 49 för att fixa allt, och de slipar även golvet. Låter mera förtroendeingivande, men vi får väl se...

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #1 skrivet: 18 november 2006, 01:57:50 »
Jag har också kört enligt principen att om de inte dyker upp i tid och inte självmant kommer med en offert så ska de inte anlitas.

Men resultatet har blivit att jag fÃ¥tt göra det mesta själv! De fÃ¥ hantverkare som är helt pÃ¥litliga är sÃ¥ efterfrÃ¥gade att man kan fÃ¥ vänta i Ã¥ratal. NÃ¥gon är fullbokad fram till pension.  :o

En observation är att om jag går genom rätt entreprenör så anlitar HAN de gubbar som jag ville ha men inte kunde få att komma. Insikten är att jag inte kan fungera som byggherre, då får jag ett h-e. Utan måste anlita rätt entreprenör som går att komma överens med, och han får de goa gubbarna att dyka upp.

Alternativet är att anlita AB Dropp&Läck och Elbolaget Körsådetryker, och de kan visst göra jobbet - men det är en bra idé att vara med hela tiden så de inte klantar sig.

För mig som har lite koll sÃ¥ blir det inget klanteri och ingen överdebitering, men ett problem har jag inte kunnat ändra pÃ¥ - hantverkarn som inte dyker upp när halva jobbet är gjort. PlÃ¥tslagaren som gjorde en halv ränndal och försvann till Thailand - varpÃ¥ ett skyfall gjorde att vi fick ta fram hinkarna  ::)  Elektrikern som kom med material för tusenlappar - en hel lÃ¥da jättefina elko-uttag med snabbbkoppling m m  - och sedan aldrig mer hördes av, orkade inte ens skicka en faktura. Vad gör man?
Jag brukar numera bara garva åt eländet.
« Senast ändrad: 18 november 2006, 02:08:05 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #2 skrivet: 18 november 2006, 07:49:24 »
Ja, jag tror ju som drjukebox att om man kör med den metoden att bara ge dem en chans att komma när de säger, sÃ¥ kommer man att bli stÃ¥ende med jobbet själv.  Om det är nÃ¥gon som kan komma snart och pÃ¥ utsatt tid, sÃ¥ fÃ¥r man väl främst frÃ¥ga sig varför det inte är nÃ¥gon annan som vill ha dem?

Nej, det är lika bra att man utbildar sig till snickare, mÃ¥lare, rörmokare, elektriker och VP-installatör själv eller sÃ¥ förser man sig med en rejäl portion tÃ¥lamod.  Hantverkare verkar ha mÃ¥nga barn som skall till sjukhus för det är ofta man hör att de har varit där hela dagarna och inte ens kunnat sticka ut huvudet genom entrédörren för att ringa ett samtal (f.ö. är mobiltelefonsamtal ofta tillÃ¥tna pÃ¥ sjukhusen numera, med undantag för speciellt känsliga avdelningar).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hopplösa hantverkare.
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 08:33:25 »
Det viktigaste med hantverkare man inte känner (och litar på) är att inte betala klart innan "besiktning" är klar, att inte slutbetala när hantverkaren säger "det är några småsaker kvar dom fixar jag i nästa vecka". Dela gärna upp betalningen efter milstolpar, underarbete klart x%, klinkers y%, kakling z% osv... och så slutbetalning först efter "besiktning" (gemensam slutkoll och avstämning om ni hellre vill kalla det så vid ett litet jobb).

Och att inte anlita hantverkarna svart. De flesta slår i alla fall bara av momsen - mot att man som konsument hamnar i ett hopplöst garantiläge och kan få betala både arbetsgivaravgifter, skadestånd om de gör sig illa. Dessutom är det olagligt och kan som bekant medföra böter.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hopplösa hantverkare.
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 10:40:57 »
Och att inte anlita hantverkarna svart. De flesta slår i alla fall bara av momsen - mot att man som konsument hamnar i ett hopplöst garantiläge och kan få betala både arbetsgivaravgifter, skadestånd om de gör sig illa. Dessutom är det olagligt och kan som bekant medföra böter.
Va?  Är det olagligt att betala svart?  Kan man fÃ¥ böter?  Har jag aldrig hört talas om.  Jag trodde det bara var att betala TV-licens som var olagligt i Sverige?   ::)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #5 skrivet: 18 november 2006, 10:53:34 »
En annan elektriker vi hade drog om hela källarn och utomhus, debiterade 15000 som han fick utan knot. Så började han på nästa våning och allt gick väl bra....men så en dag kom han inte mer? Denne elektriker lämnade också material efter sig för tusenlappar (bl a 50 m brun kulo med bruna klammers till vårt 70-talsrum, svårt att få tag på tror jag?)....ringde honom i några veckors tid. "Kommer imorrn!" inte dök han upp....ingen faktura heller. Sc:,h
SÃ¥ blev jag elektriker dÃ¥.  ;D
Och murare.
Och målare.
Och snickare.
Och rörböjare.
Och...
« Senast ändrad: 18 november 2006, 12:38:01 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #6 skrivet: 18 november 2006, 12:14:04 »
Vi vet ju att "AB Sverige" har gått för högtryck i flera år, å verkar fortsätta med det nåt år till. Så de flesta företagare behöver inte bry sig om att måna om kunderna, utan kan välja å vraka lite som dom vill. Att sen Vi svenskar är löjligt rädda för företagare (inte minst här på forumet) gör ju inte saken bättre. Om Vi bättre tog till vara på våra rättigheter som kunder, gav fan i å förskottbetala, anmälde oftare när brister/fel uppkommer å slutade dalta med företagen så förbannat, så skulle mycket av skit-företagen försvinna. Jag håller med om, EN chans, missar dom den utan rimlig förklaring, så ge dom ALDRIG en andra chans.

Sen tycker jag det är fullt rimligt att hänga ut företag som enligt en kund/medlem på bordet har gjort fel. Ett mejl eller ett telefonsamtal till företaget, är allt som behövs för att göra företaget uppmärksamt på att klagomål finns här. Det blir sen upp till dom, ifall dom vill förklara sig, eller skita i det. Tar dom inte den chansen, så är det högst troligt att dom skiter i allt annat åxå.

mvh humlan. 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #7 skrivet: 18 november 2006, 12:33:25 »
För att balansera lite så tror jag även att många småföretagare är rädda för att få "skitkunder" och om dom har fullt upp med jobb inte har nått intresse att skaffa nya kunder som dom inte känner till är väl det inte konstigt att dom är ointresserade. Men jag tycker att dom åt minstonde kan tala om att dom inte är intresserad av jobbet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #8 skrivet: 18 november 2006, 12:39:53 »
SÃ¥ är det, de bästa byggarna i stan jobbar bara Ã¥t företagskunder och fasta gamla kunder. Som villaägare fÃ¥r man nöja sig med Byggare bob.  :P
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #9 skrivet: 18 november 2006, 12:51:35 »
SÃ¥ är det, de bästa byggarna i stan jobbar bara Ã¥t företagskunder och fasta gamla kunder. Som villaägare fÃ¥r man nöja sig med Byggare bob.  :P

Byggare Bob! Säg inget ont om han, för dÃ¥ fÃ¥r Du med mig Ã¥ göra  ;D ;) För Byggare Bob det är KUNGEN bland hantverkare det  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #10 skrivet: 18 november 2006, 13:32:43 »
Hantverkarna - vår nya överklass!
Läs vidare på http://www.jusektidningen.se/templates/jt_Page.aspx?id=6603

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #11 skrivet: 18 november 2006, 13:55:57 »
Det förundrar mig lite att alla som klagar, inte tar sig 2-3 år och skolar om sig till "hantverkare" och kommer opp sig lite i livet. Det är faktisk en höjdare, telefonsamtal mest var kväll från nån "kompis" som bara vill ha liiite hjälp med nått som säkert bara tar fem minuter, och när man efter tre kvällars slit får en kopp kaffe och möjligen ett tack ska du ha och ett "det här behöver väl inte gå genom firman"= jag vill bara betala halva kostnaden, för det var ju bara din fritid som försvann. kommer hem till familjen som undrar vad man sysslar med och man tänker, till våren ska jag i alla fall ta ledigt 14 dagar. Men då har man den stora turen att "till våren" har man fått ett jobb som "bara måste vara klart" men sedan kan man ju ta ledigt.
Jag tror att om jag vetat dÃ¥ vad jag vet i dag hade valt juristjobbet och dom fyra inbetalningarna en mÃ¥nadslön runt 30-40 000:-, lediga helger, 5 veckors semester, 8 timmars arbetsdag ja, jag är nästan säker 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #12 skrivet: 18 november 2006, 14:11:09 »
Ja gör som jag, sluta jobba för pengar Ã¥ lÃ¥t pengarna jobba för dig istället. Egna arbetstider, ledig när Du vill, bra inkomst, gratis hjälp 24/7, arbetsplats är hela världen, ingen som gnäller, ingen som klagar, inga garantier att bry sig i, obegränsat med medarbetare, obegränsat med kunder, obegränsat med valmöjligheter. Nä lÃ¥t hästar Ã¥ idioter göra skitgörat, Ã¥ sätt dig själv framför datorn Ã¥ hÃ¥va in pengarna  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #13 skrivet: 18 november 2006, 14:12:54 »
Det förundrar mig lite att alla som klagar, inte tar sig 2-3 år och skolar om sig till "hantverkare" och kommer opp sig lite i livet. Det är faktisk en höjdare, telefonsamtal mest var kväll från nån "kompis" som bara vill ha liiite hjälp med .........
Det där är väl inget som är specifikt för hantverkare?  Gäller väl alla som har nÃ¥gra "kompisar"...  Hur mÃ¥nga tror du inte det är som behöver lite hjälp med sin PC, lite hjälp med nÃ¥gon översättning, lite hjälp att designa nÃ¥got, eller vad sjutton som helst.  Bara för att du kanske är hantverkare, sÃ¥ tror du att det är unikt för din bransch...

Det som är anmärkningsvärt är att hantverkare är sÃ¥ otroligt dÃ¥liga pÃ¥ att passa tider som de själva har bokat upp.  PÃ¥ vilket sätt pÃ¥verkas det av de saker som du nämner?  Varför kommer inte data/PC-konsulter, PC-tekniker, sprÃ¥k-lärare m.m. hela tiden försent eller inte alls, i sÃ¥ fall?  Varför är inte de hela tiden pÃ¥ sjukhus med sina barn?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hopplösa hantverkare, bojkotta!
« Svar #14 skrivet: 18 november 2006, 14:43:17 »
Det förundrar mig lite att alla som klagar, inte tar sig 2-3 år och skolar om sig till "hantverkare" och kommer opp sig lite i livet. Det är faktisk en höjdare, telefonsamtal mest var kväll från nån "kompis" som bara vill ha liiite hjälp med .........
Det där är väl inget som är specifikt för hantverkare?  Gäller väl alla som har nÃ¥gra "kompisar"...  Hur mÃ¥nga tror du inte det är som behöver lite hjälp med sin PC, lite hjälp med nÃ¥gon översättning, lite hjälp att designa nÃ¥got, eller vad sjutton som helst.  Bara för att du kanske är hantverkare, sÃ¥ tror du att det är unikt för din bransch...

Det som är anmärkningsvärt är att hantverkare är sÃ¥ otroligt dÃ¥liga pÃ¥ att passa tider som de själva har bokat upp.  PÃ¥ vilket sätt pÃ¥verkas det av de saker som du nämner?  Varför kommer inte data/PC-konsulter, PC-tekniker, sprÃ¥k-lärare m.m. hela tiden försent eller inte alls, i sÃ¥ fall?  Varför är inte de hela tiden pÃ¥ sjukhus med sina barn?


Jag håller med dig. Jag har jobbat "hemifrån" som PC, Satellit-Tv, Dreambox support, med arbetstiden 24/7 å då blir det minsann en massa spring hemma, från folk som vill ha hjälp. Å självklart ställer/ställde jag upp, då jag ser det som "tjänster å gentjänster" fast det inte blir några pengar i börsen av det. Men just sånt här, är ju till stor del det som håller Sverige igång..., Sverige förresten, det är antagligen samma sak, världen över....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!