Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt i huset  (läst 3039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
Kallt i huset
« skrivet: 19 september 2019, 15:36:12 »
Nåja, kallt för mig i varje fall. Men vad jag än ställer in för värden på FLT har vi högst 19 grader i huset. Detta har pågått i fyra dygn, och jag misstänker att det är fel på CP. Eller tätt i värmeslingan?
Symtom:
Utgående rör till värmeslingan är rejält varmt. Röret för tillbakaflödet är iskallt.
Vi har golvvärme. Vanligen är golvet i utrymmet där pumpen står (klinkers) varmt och skönt att gå på. Nu är det inte så längre.
Jag har koll på elförbrukningen. Den har sedan problemen började gått ner med c:a 5 kWh per dygn trots kalla nätter, 4-5 grader. Borde tyda på att pumpen jobbar för lite.
Orsak?
CP är ju varvtalsstyrd. Kan det vara något som minskar flödet genom att sänka varvtalet? Lite flöde borde finnas, annars skulle huset vara kallare.
Jag har ställt om CP från intermittent till kontinuerlig drift. Hjälpte inte.
Pumpen har varit igång sedan mitten av mars och fungerat klanderfritt tills nu.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Kallt i huset
« Svar #1 skrivet: 19 september 2019, 16:56:35 »
ta bort dina golvvärmeventiler  och lÃ¥t värmen flöda fritt
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #2 skrivet: 19 september 2019, 17:52:58 »
Tack Hawkeye, men jag har inga golvvärmeventiler och alla termostater är fullt öppna. Obs också att allt har fungerat normalt sedan installationen tills för fyra dagar sedan.
Ska ocksÃ¥ nämna att bÃ¥de framledningstemp och returledningstemp har samma värde, nyss 46 grader men det varierar, trots att  :dt: är satt till 5.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #3 skrivet: 19 september 2019, 22:55:27 »
Samma temperatur in och ut, plus stort flöde. Trodde först det var felaktiga siffror men kanske kan förklaras som termisk kortslutning? Fel på trevägsventilen?
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset
« Svar #4 skrivet: 20 september 2019, 00:25:23 »
Tack Hawkeye, men jag har inga golvvärmeventiler och alla termostater är fullt öppna. Obs också att allt har fungerat normalt sedan installationen tills för fyra dagar sedan.
Ska ocksÃ¥ nämna att bÃ¥de framledningstemp och returledningstemp har samma värde, nyss 46 grader men det varierar, trots att  :dt: är satt till 5.
Låter som om maskinen gör VV i detta läge.
Gå in på ställdon under info och se hur alla saker står.
Notera även flöde under givarinfo så kan vi försöka hjälpa till.
Mvh
D

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #5 skrivet: 20 september 2019, 13:55:00 »
Tack Daikin! Misstänkte också det. Stängde av varmvattnet under några timmar i går kväll, men det gjorde ingen skillnad. Kollade läget hos trevägsventilen och den angavs vara ställd på husuppvärmning. Satte på det igen sent i går och min sambo rapporterade att det fanns gott om vv när hon duschade i morse. Så värmepumpen verkar fungera förutom att huset inte värms upp.
Just nu 17,5 grader ute, börvärdet är 29 men inne i huset har vi bara 19,5 grader. Och 2 grader har man ju "gratis" via värme från lampor, kylskåo mm samt kroppsvärme.
Eftersom jag bytt tillbaka till intervalldrift på cp är flödet just nu noll, men var tidigare runt 25 när kompressorn var avstängd och cirka 15 när kompressorn gick.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #6 skrivet: 20 september 2019, 14:12:01 »
Vi har haft tre-fyra kyliga dagar med kalla nätter, 3-4 grader bara. I dag är det varmare igen och vi hade 7-8 grader under den gångna natten. Därför lite svårare att testa i dag. Sommaravstängningen är dock satt till 20 grader så den bör inte påverka. Jag har satt en rätt aggressiv värmekurva, FLT 50 vid -15 och FLT 25 vid +15, därtill ett par graders förskjutning uppåt. De kalla nätterna har börvärdet varit uppe i 38 men inte varma golv ändå.
Inomhus har vi haft mellan 19 och 20 grader oavsett utomhustemperatur så lite värme måste vi ha fått från pumpen även om golven känns kalla. Vi vill ha 22 grader men 19 är ju ingen katastrof, problemet är dock att pumpen inte fungerar som den ska. Vilket den ju gjorde ända tills för fyra dagar sedan.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset
« Svar #7 skrivet: 20 september 2019, 16:16:56 »
Låter som pumpen fungerar rätt men att din värmekurva är felaktigt ställd. Börvärdet har med framledningstemperaturen att göra, ej med inomhustemp. Kontrollera i givarinfo om framledning är samma som börvärdet på startskärmen på displayen.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #8 skrivet: 20 september 2019, 16:31:43 »
Hej Daikin!
Fattar absolut inte vad du menar med att min värmekurva är felaktigt ställd. Kan ju inte varieras på så många sätt och jag har följt bruksanvisningen exakt.
Självklart vet jag hur börvärdet ska fungera. Och givetvis har inställningen av börvärdet stor påverkan på inomhustemperaturen, det har du själv påpekat många gånger.
Och som jag skrivit, och visat på bild, är den framledningstemp som visas i givarinfo, inte i närheten av börvärdet utan väldigt mycket högre.
Jag lutar väldigt mycket åt att det är trevägsventilen som hängt sig på något sätt så att nästan allt hetvatten som pumpen produceras leds till vvbehållaren. Har googlat lite och det verkar vara ett relativt vanligt fel. Men borde inte inträffa på en helt ny pump.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #9 skrivet: 21 september 2019, 15:42:42 »
För att blidka Daikin har jag ändrat tillbaka min värmekurva till "standard", enda ändringen var ju att jag bytte -20 mot -15 så det var lätt gjort.
I går kväll stängde jag av varmvattnet och det fick vara avstängt till i förmiddags, då var vvtemp nere under 30 grader mot önskade 48. Så satte jag på varmvattnet igen, det tog några minuter men sedan satte kompressorn igång. Jag kollade att trevägsventilens läge angavs till vvb och följde sedan utvecklingen.
FLT ökade snabbt till 50 grader, man såg också att återledningstemp låg några grader under, och efter bara 30-40 minuter hade vvtemp stigit till 48 grader. Då slog kompressorn av, efter en kort stund kollade jag trevägsventilen och då angavs läget till husvärme.
CP var ställd till kontinuerlig drift för att underlätta felsökningen och flödet fortsatte att vara högt, kring 25 l/min. FLT var under en kort tid fortsatt en bra bit över 48 grader och man såg då att vvtemp fortsatte att öka till lite över 49 grader.
När sedan FLT gradvis sjönk kunde man se att även vvtemp gick ner i ungefär samma takt. När vvtemp (utan att någon avtappning skett) kom ner till 43 grader startade kompressorn igen och så upprepades hela processen på nytt.
Svårt att se någon annan förklaring än att trevägsventilen fastnat i vvb-läget.
Slutligen en annan observation. Senare blev det efterhand varmare ute, en riktigt fin dag i dag, och utetemperaturen gick upp till en bit över 20 grader. Men CP fortsatte att gå trots att sommaravstängning var satt till 20 grader. Någon som vet varför? Beror det på att kontinuerlig drift slår sommaravstängning? Märkligt i så fall.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset
« Svar #10 skrivet: 21 september 2019, 18:33:42 »
Jag får inte ihop vad som händer i din maskin. Kontakta din installatör och be han titta på detta. Om 3-vägs ventilen har fastnat kan man se då Essbe ventilen har en markering som ändrar läge mellan vv och husvärme.

Mvh Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #11 skrivet: 21 september 2019, 20:31:21 »
Tack igen Daikin! Jo, jag ringde Svensk Villavärme i torsdags, fick löfte om att en tekniker skulle ringa tiibaka. Hoppas jag får ett samtal på måndag. När jag felanmälde gissade jag på defekt CP. Men det var ju fel.
Just nu testar jag att köra pumpen med husvärmen avstängd. Vill ju se om pumpen alls bidrar till värmekomforten, men så tycks det inte vara. Det verkar räcka med dator och skärm, stor TV, ett tiotal lampor (de flesta med låga watt dock), kyl och frys samt två personer och en liten tax för att klara 19-20 grader. Och lite spillvärme från värmepumpen. Kanske 700 watt i snitt över dygnet. Hittills håller vi värmen! Men så är det också en ljuvligt varm helg...
Skulle gärna vilja ta av fronten på pumpen, den verkar bara sitta med två skruvar, för att kolla trevägsventilen. Men vågar inte riktigt, är orolig för att upphäva garantin.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset
« Svar #12 skrivet: 21 september 2019, 21:25:09 »
Tack igen Daikin! Jo, jag ringde Svensk Villavärme i torsdags, fick löfte om att en tekniker skulle ringa tiibaka. Hoppas jag får ett samtal på måndag. När jag felanmälde gissade jag på defekt CP. Men det var ju fel.
Just nu testar jag att köra pumpen med husvärmen avstängd. Vill ju se om pumpen alls bidrar till värmekomforten, men så tycks det inte vara. Det verkar räcka med dator och skärm, stor TV, ett tiotal lampor (de flesta med låga watt dock), kyl och frys samt två personer och en liten tax för att klara 19-20 grader. Och lite spillvärme från värmepumpen. Kanske 700 watt i snitt över dygnet. Hittills håller vi värmen! Men så är det också en ljuvligt varm helg...
Skulle gärna vilja ta av fronten på pumpen, den verkar bara sitta med två skruvar, för att kolla trevägsventilen. Men vågar inte riktigt, är orolig för att upphäva garantin.

3-vägaren kommer du se om du lyfter av topplocket. Den sitter längst till vänster i bakkant. Du kan öppna locket, jag godkänner det.

Kör ställdonen manuellt i menyn (installatör/driftsättning/handkörning)
 
Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #13 skrivet: 22 september 2019, 22:50:14 »
Det var vänligt, Daikin! Borde inte vara så svårt att lossa toppen, bara att lossa fyra skruvar. Men jag är gammal och stel (78) och har lite svårt att nå de två bakre skruvarna. Så det får vänta.
Men jag har handkört trevägsventilen utan att ta av locket, hoppades att det kunde ge mer information.
Inget problem att starta testen, den gick över 10 minuter men gav inget. Man kunde förvänta sig ett meddelande typ "250 omställningar, inga fel upptäcktes" eller så. Men nada, nothing, ingenting alls. Rutan var helt blank.
Och efter omstart av pumpen var allt sig likt, ingen ändring.
Hoppas nu en tekniker hör av sig i morgon. Och att han/hon är lite mindre stel i kroppen än vad jag är.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #14 skrivet: 23 september 2019, 20:09:35 »
OK, ingen tekniker i dag  SÃ¥ med risk för livet klättrade jag upp pÃ¥ en trappstege och skruvade upp lockets fyra skruvar. Var dessuotm torx sÃ¥ jag fick leta upp en sÃ¥dan mejsel. Bifogar foto! Kände försiktigt pÃ¥ vredet men gick inte att rubba. Kör en ny test men inget händer.
Obs att vredet trycker mot skumplastisoleringen på röret intill. Måste bli ett visst friktionsmotstånd.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #15 skrivet: 23 september 2019, 21:36:59 »
Enligt uppgift ska man kunna manövrera vredet manuellt om man drar ut det och vrider.
Går lätt att dra ut vredet någon millimeter men det sitter lika fast ändå. Vågar inte dra hårdare.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Kallt i huset
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2019, 16:06:29 »
Nu är trevägsventilen bytt och huset är varmt igen. Bifogar bild på den nya ventilen monterad, bild på givarinformationen som nu visar nornala värden samt bild på en principskiss över hur ventilen fungerar. Det är ju en enkel konstruktion med en rörlig klaff som i vårt fall vrids fullt ut åt ena eller andra hållet. Borde faktiskt vara väldigt tillförlitlig!
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!