Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerat borrhÃ¥l, ftx+ thermia vent?  (läst 1372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blåbulle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« skrivet: 26 februari 2014, 21:20:14 »
Hej har ett nyborrat hÃ¥l som inte verkar hÃ¥lla mÃ¥ttet. 163m blev hÃ¥let fast avtalat djup var 180 dÃ¥ borriggen orkade inte längre pga av vattentrycket. Och varit igÃ¥ng sen lucia och nu efter den varmaste vintern jag nÃ¥gonsin har upplevt här i SkellefteÃ¥ ligger brinne in pÃ¥ 0. SÃ¥ min tanke var ett thermia vent för att fÃ¥ brinnetempen Ã¥ öka lite innan borrhÃ¥let fryser igen helt. Men jag har ett gammalt ftx aggregat frÃ¥n när huset byggdes 1980. SÃ¥ min tanke var att byta detta till ett nytt ftx som är placerat pÃ¥ kallvinden, och dra utluften frÃ¥n ftx till thermia vent som jag dÃ¥ monterar i gamla pannrummet där jag har min  thermia diplomat. Vet inte om detta är en dÃ¥lig ide tänkte hör va proffsen säger.
Thermia diplomat 8, 163m värmer 170kvm på ett plan och dåligt isolerad btg platta, 210mm gullfiber i väggar. 550mm gullfiber på vind

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2014, 21:32:18 »
Gissar att din avluft är ganska kall och blir säkert kallare när du byter till nytt Ftx så Thermia venten kommer troligtvis ge ganska lite effekt till brine om du har plats gräv ner lite jordvärme istället. 0 grader på brine är väl inte så illa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Blåbulle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2014, 21:42:14 »
Tack för svar!
Ja men detta är igen normal vinter för oss, brukar vara minus konstant nov-mars. Och ner till -40 nån dag och -20 i flera veckor. I vinter har det varit -30 en natt, känns som att detta bara är en bråkdel av vad som kommer att behövas andra år.
Jordslang vet jag inte har bara 900 kvm tomt. 

Men det lustiga är att tillsats bara gått 3 Tim,

Men va säger du att jag ska köra tills det skiter sig?
Thermia diplomat 8, 163m värmer 170kvm på ett plan och dåligt isolerad btg platta, 210mm gullfiber i väggar. 550mm gullfiber på vind

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2014, 21:45:06 »
Jag skulle till att börja med inte göra nÃ¥got alls. Eftersom det är sprickor i berget gör det inget om det fryser i borrhÃ¥let. Ca 1/3 av värmeöverföringsmotstÃ¥ndet ligger i slang och borrhÃ¥l sÃ¥ för att det ska frysa fram till borrhÃ¥lets vägg krävs det ett par minusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare. Vänta tills det har varit en ordentlig vinter och se vad det blir för temperaturer dÃ¥.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2014, 21:48:54 »
Jag skulle köra på inte säkert att brine sjunker så mycket till tempen brukar stanna till just runt 0an.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Blåbulle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat borrhål, ftx+ thermia vent?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2014, 22:01:14 »
 tummenupp
Men då byter jag bara ftx och ser hur det går nästa vinter

Tack ska ni ha för snabba svar
Thermia diplomat 8, 163m värmer 170kvm på ett plan och dåligt isolerad btg platta, 210mm gullfiber i väggar. 550mm gullfiber på vind

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!