Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Självdrag till frÃ¥nluft?  (läst 1194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Självdrag till frånluft?
« skrivet: 09 maj 2021, 21:33:01 »
Har nyligen köpt ett 1.5 plans hus från -74 på 138m2.

Det är självdrag i badrum på övervåning, badrum nere samt tvättstuga nere.

Vad jag minns inga tilluftventiler förutom en i tvättstugan.

Nya 3 glas fönster 2012, samt altan dörr. Så huset är antagligen mkt tätare nu än när det byggdes.

Under energideklaration fick jag rådet att sätta friskluftventiler i sovrummen samt pax fläkt i badrummen.

Är pax calima i badrummen samt tvättstuga och friskluftventiler i sovrummen, 3st övervåning samt 2 st undervåning rätt väg att gå?

Behövs inga i vardagsrummet?

Hur vet jag att jag har tillräckligt med från respektive tilluft?

Har hört talas om spaltventiler till fönsterkarm finns/funkar det? Har tegelfasad på nedervåning så det skulle vara smidigt.

Övervåning har träfasad så där kan jag sätta in genom väggen. Förslag på lämpliga ?

Som ni märker har jag ingen koll på ventilation så lite vägledning vore trevligt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Självdrag till frånluft?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2021, 10:27:38 »
Ser ut som mitt hus när jag köpte det, förutom att jag hade de gamla 2-glasfönstren.
PAX Clima eller Fresh intellivent funkar bra för detta, man behöver en fläkt som kan gå konstant på lågvarv och varvar upp när det blir fuktigt i badrummet.
Jag har bytt några fönster till 3-glas och beställde då modeller med spaltventiler.
På de gamla 2-glasfönstren har jag bara tagt borit en gummilist i överkanten där jag vill ha in lite mer luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Självdrag till frånluft?
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2021, 20:13:22 »
Då är det inte mkt att fundera på alltså? Bara beställda 3st och montera?

Ta bort tätningslist lät smidigt kanske skulle börja så så länge på nedervåningen.

Är det bara att känna sig för med flöden? Eller finns det tumregler att gå efter/enklare mätmetoder ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Självdrag till frånluft?
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2021, 21:53:50 »
Finns många tumregler, en är att kolla hur lång tid det är imma på speglarna i badrummet efter en långdusch.
Helst ska imman försvinna på ett par minuter efter att man stängt av vattnet.
Men då ska ju fläkten gå på fullvarv ett tag.
Själv har jag ställt in grundflödet med hjälp av frugan, när hon klagar pÃ¥ dÃ¥lig luft i huset har jag ställt upp grundflödet lite.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!