Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme  (läst 4523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« skrivet: 10 januari 2020, 12:17:24 »
I november 2018 installerade jag en IVT Greenline C7 som ersättning för en Carrier C7 (IVT Greenline Compact C7) som vi haft i 18 år och som vi har varit mycket nöjda med.
Enligt säljaren var den föreslagna produkten, som sedan installerades, en lämplig ersättningsprodukt och detta framgick även av tillverkarens (IVT) hemsida, där man dessutom utlovade en viss reduktion av energiförbruk­ningen.   Enligt den energikalkyl som bifogades till säljarens offert, så skulle den erforderliga tillskottsvärmen för vårt hus, per år, vara 330 kWh för att täcka ”glappet” mellan erforderlig energi för att värma hus och varmvatten och den energi som utvinns ur berggrunden.  I praktiken blev det för vintern 2018/2019 cirka 2000 kWh och hittills i år  (t.o.m 10 januari) 250 kWh trots att det varit en mycket mild vinter med  få dygn med minusgrader.. Det visar sig att tillskottsvärmen  går till redan när utetemperaturen ligger kring 0-punkten, i min gamla pump gick den aldrig till förrän utetemperaturen låg på minus 6-7 grader. Vi har dessutom nu ett mycket sämre inomhusklimat än tidigare, runt 20 grader mot med den gamla pumpen cirka 22 grader. Enligt säljaren och IVT fungerar pumpen som den skall och man kan inte förklara den höga förbrukningen tillskottsvärme. Är det något av forumets experter som kan ge mig en förklaring?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2020, 12:31:02 »
En sak är kanske att de ändrat temperaturen för att ange värmeeffekten. Åtminstone gäller det för NIBE. Alltså en äldre modell "7 kW" motsvarar idag en "8-9 kW".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2020, 12:48:25 »
Går kompressorn konstant dygnet runt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2020, 13:02:21 »
Går kompressorn konstant dygnet runt?

Inte när det är varmare ute (plusgrader) Troligen vid kallare temperatur, men har inte den kollen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2020, 13:03:20 »
De är likvärdiga i effekt. Vid 0/35 så ger de 7,2 kW.

Det kan inte vara så att du har problem med att hålla 20° vid ±0°, men att Carriern kunde hålla 22° vid -6° d.v.s. en skillnad på 40%.

Har du koll på temperaturen från borrhålet?

Har någon granne har borrat?


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2020, 13:05:15 »
En sak är kanske att de ändrat temperaturen för att ange värmeeffekten. Åtminstone gäller det för NIBE. Alltså en äldre modell "7 kW" motsvarar idag en "8-9 kW".

Jag tror att även den gamla pumpen var 7kW vid 0/35 celcius
Jag misstänker att alla IVT med Rego 600 och senare anges vid 0/35 celcius. Rego 600 kom väl cirka år 1999 samtidigt med de problematiska flexslangarna.

Lexus skrev samtidigt...
 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2020, 13:09:01 »
Inte när det är varmare ute (plusgrader) Troligen vid kallare temperatur, men har inte den kollen.

Den ska gå konstant innan den nyttjar tillskottet. Något är felinställt. Har du extern cirkulationspump med bypass?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2020, 13:26:33 »
Närmare eftertanke så är nog bypassen inte problemet...

Testa att ställa upp tillslagstimern till max.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2020, 15:09:06 »
Min erfarenhet av styrsystemet från 2001 gäller nog fortfarande. Pumpen får inte gå på tillskott och sedan stå still. Den ska bara stötta med el men aldrig stanna.

https://www.abc.se/~m5938/
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2020, 15:32:19 »
Läs av drifttidsmätarna för kompressor och elpatron en gång per dygn och håll samtidigt koll på vad det är för utetemperatur. Är det någorlunda konstant utetemperatur över dygnet och inställningarna är riktiga ska kompressorn gå 24 timmar per dygn innan elpatronerna kopplas in. Är de fel kan det hända att elpatronen går in fast det inte behövs.

Det vore bra med värden på alla temperaturer som kan läsas av när pumpen har gått och värmt huset åtminstone en halv timme. Det kan ju vara så att det har blivit problem med cirkulationen av köldbärare eller radiatorvatten i samband med bytet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Olle Lundgren

  • Gäst
Olle Lundgren
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2020, 22:01:34 »
Läs av drifttidsmätarna för kompressor och elpatron en gång per dygn och håll samtidigt koll på vad det är för utetemperatur. Är det någorlunda konstant utetemperatur över dygnet och inställningarna är riktiga ska kompressorn gå 24 timmar per dygn innan elpatronerna kopplas in. Är de fel kan det hända att elpatronen går in fast det inte behövs.

Det vore bra med värden på alla temperaturer som kan läsas av när pumpen har gått och värmt huset åtminstone en halv timme. Det kan ju vara så att det har blivit problem med cirkulationen av köldbärare eller radiatorvatten i samband med bytet.

Efter ett dygn så ökade kompressorns drift tid med 24 timmar, dvs den gick hela tiden. Tillskottsvärmen gick till i 12 timmar vilket ungefär motsvarar den period som vi hade minusgrader. Kl 17 igår fredag, när jag avläste drifttidmätarna första gången hade vi en utetemperatur på -7 grader som under natten successivt steg till +-0 för att just nu (kl 21.30 )ligga på + 5.0 grader. Drifttiden var nu 29 timmar medan tiden för tillskottet fortfarande 12 timmar. Förbrukad tillskottsvärme sedan kl 17 igår är 37 kWh.

Kin är nu -0,8
Kut är nu -2,6
Vin  är nu 46,0
Vut  är nu 52,7

Placering: Sollentuna Aktivt borrhål 125 m Boyta 164 kvm Rumstemp 21 grader

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2020, 09:42:29 »
Graferna hos temperatur.nu visar att det var minusgrader i 19 timmar (10/1 17:00 - 11/1 12:00) med en medeltemperatur runt -5°.

37 kWh / 19 h = 1,94 kWh/h / 5° = 0,39 kW d.v.s. effektbehovet är 0,39 kW per 1°.

Med rumstemp 21° och 1 kW egenvärme har du ett värmebehov från +18,5° d.v.s. kompressorns effekt täcker värmebehovet mellan ±0° till +18,5°.

Om vi antar att kompressorn ger 7 kW som medel:
7 kW / 18,5° = 0,38 kW

Ovanstånde beräkning tyder på att värmepumpen kompressor ger den effekt som är utlovad.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2020, 12:49:26 »
Det är misstänkt liten temperaturdifferens på köldbäraren, bara 1,8 grader. Det tyder på att pumpen antingen inte tar ut speciellt hög effekt från borrhålet eller att någon givare visar lite fel. Köldbärarens medeltemperatur, nästan -2 grader, är rimlig om pumpen ger 7 kW så jag tror att det är missvisning hos någon köldbärargivare. Det är vanligt.

Husets värmebehov enligt Lexus, 0,39 kW/grad, tycker jag är högt med tanke på byggår och yta. Jag antar att det är ett 1,5 eller 2 planshus. Jag hade väntat mig runt 0,30 kW/grad. Å andra sidan ingår varmvatten i siffran.

Det faktum att den gamla pumpen fungerade bättre, den verkar ha gett uppemot 2 kW mer, tycker jag tarvar en förklaring. Det bästa vore att jämföra temperaturskillnaden värmebärare in/ut när pumpen går med det värde som 6 kW elpatron ger. Det ger en bra uppfattning om pumpens effekt. Ska man vara noga bör man kolla med elmätaren vad elpatronen ger för effekt. Spänningsvariationer och toleranser i tillverkningen gör att nominell effekt kan skilja en del från vad elpatronen egentligen ger. För att metoden ska fungera krävs att värmebärarpumpen går med konstant hastighet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2020, 13:36:24 »
Kör den verkligen ut 52  celcius till radiatorerna när det är fem plusgrader ute. det låter väldigt mycket. Kolla att de inte växlat fram och retur till radiatorsystemet när de bytte värmepumpen.
Blir alla radiatorer varma? Radiatorerna är väl ordentligt luftade?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline C7 Hög förbrukning av tillskottsvärme
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2020, 20:58:07 »
Graferna hos temperatur.nu visar att det var minusgrader i 19 timmar (10/1 17:00 - 11/1 12:00) med en medeltemperatur runt -5°.

37 kWh / 19 h = 1,94 kWh/h / 5° = 0,39 kW d.v.s. effektbehovet är 0,39 kW per 1°.

Med rumstemp 21° och 1 kW egenvärme har du ett värmebehov från +18,5° d.v.s. kompressorns effekt täcker värmebehovet mellan ±0° till +18,5°.

Om vi antar att kompressorn ger 7 kW som medel:
7 kW / 18,5° = 0,38 kW

Ovanstånde beräkning tyder på att värmepumpen kompressor ger den effekt som är utlovad.
Nu tror jag kanske att -5 grader i snitt är i mesta laget. Jag bor i norra Sollentuna och har jämfört 5 temperaturserier runt om mig och kommit fram till att snittet snarare ligger mellan -3,5 och -4 grader vilket kanske ändrar en del. Jag har också tittat på noteringar tidigare under 2019 och fått varierande effektbehov mellan 0,25 och 0,50 kW per grad och timma så jag misstänker att det inte är en linjär funktion.

Jag har tidigare gjort analyser där jag har plottat energiförbrukningen som funktion av utetemperaturen. I den bifogade figuren finns dels data för perioden 1/1 till 12/2 2018 för den gamla pumpen (rött) och för samma period under 2019 för den nya (blått). Energiförbrukningen har jag hämtat från Sollentuna Energi och Miljös hemsida där den finns redovisad per timme. För att eliminera tänkbara felkällor har jag valt att titta på förbrukningen under natten mellan klockan 00.00 och 07.00 eftersom då inga andra energiförbrukare än kyl och frys kan störa och det borde vara försumbart. Jag tycker att det från denna figur är ganska tydligt att den nya pumpen är betydligt sämre än den gamla vilket också mina elräkningar visar. Tacksam för synpunkter på denna analys!
Kör den verkligen ut 52  celcius till radiatorerna när det är fem plusgrader ute. det låter väldigt mycket. Kolla att de inte växlat fram och retur till radiatorsystemet när de bytte värmepumpen.
Blir alla radiatorer varma? Radiatorerna är väl ordentligt luftade?
Jag är nog lurad av den terminologi man använder i pumpens display. Man har dels något som heter Värmebärare ut, som i nuläget är 53 grader och sedan har man också Framledning som är 41 grader och det är väl det som "hamnar" i elementen. Jag vill minnas att man under installationsprocessen flyttade den givaren från utgången till radiatorerna till returen av någon för mig okänd anledning. Radiatorerna är ordentligt luftade.

Roland: Jag bor i ett 1½ plans kedjehus byggt 1964.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!