Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera eller ersätta FLVP för att sänka förbrukning?  (läst 4001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har köpt ett hus med en äldre Nibe Fighter 310P Frånluftspump som distriburerar värmen med vattenburna radiatorer. Det finns även elslingor i badrummet och elelement i ett litet extra rum i anslutning till garaget (vi kommer främst använda som lager i början och kan således ha elementet på 10 grader på vintern). Det är ett Älvsbyhus byggt 2005 med bra isolering, treglas fönster, 140 kvadrat enplans villa med ganska öppna planlösning i mitten av huset. SE4. Förra ägarna rapporterade sin elförbrukning för 2 vuxna och 2 barn som 17 000kwh per år. Det finns många variabler i elförbrukning såklart men tveklöst så är värmen en stor del av det. Enligt energideklarationen så ligger uppvärmningen och varmvatten på 12 000kwh vid 21 grader inomhustemp.

Jag tycker detta låter ganska mycket och jag vet inte vad min och min sambos förbrukning kommer ligger på men jag vill försöka få ner förbrukningen lite mer kostnadseffektivt. Så då har jag landat i dessa olika alternativ:

1: Byta ut 310 (som ändå är gammal och kan rasa när som helst) till en nyare frånluftspump, t ex Nibe F730. Dessa kostar ca 100 000Kr i dagens läge vilket är ganska mycket. Denna har ett COP på ca 4.5 vilket ju är ganska bra, jag vet inte vad 310 har. Men det är ganska mycket pengar för kanske en liten förbättring?

2. Byta ut 310 helt och hållet mot en luftvattenvärmepump istället. Jag vet inte vad det skulle kosta riktigt men gissar på 200 000Kr kanske. Man behöver ju även lösa ventilationen då på något vis.

3. Komplettera med en luftluftvärmepump i vardagsrummet. Jag tänker att denna då hade hjälp att värma upp luften som frånluftspumpen återvinner och kan på så sätt undvika att använda elpatronen på frånluftspumpen. En bra luftvärmepump med COP 5 kostar ju bara runt 20-25 000Kr och med vår öppna planlösning tror jag den hade passat ganska bra. Det gör inget att det blir lite svalare i t ex sovrummen och vi har ju fortfarande elementen kvar som kan skicka in värme om det behövs.

4. Solceller, dyrt och jag vet inte riktigt om det kommer löna sig. Solen lyser inte så mycket på vintern. 200 000Kr.

5. Även funderat på att ringa lokala VVS firman och se om de kanske kan serva och se över ventilationen ifall den är tokigt inställt på något vis? Kostar väl några tusen antagligen, vet inte om det är värt det.
« Senast ändrad: 08 juni 2022, 20:33:33 av Kritan »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alternativ 1 och 3.
Börja med en LLVP. Den kan tillgodose ert värmebehov under större delen av året. Så här års ger den även svalt och skönt inne om ni vill.
Stäng av CP i 310an så den inte ger någon värme och se hur länge ni klarar av att värma huset med LLVP.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alternativ 1 och 3.
Börja med en LLVP. Den kan tillgodose ert värmebehov under större delen av året. Så här års ger den även svalt och skönt inne om ni vill.
Stäng av CP i 310an så den inte ger någon värme och se hur länge ni klarar av att värma huset med LLVP.

Vad är CP i 310? Värmepatronen? :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Cirkulationspumpen. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och så får 310P värma resten. Till badrum och sovrum vill man ju kunna stänga dörrarna. Fördelen är att LLVP ger mycket värme för pengarna och kan användas för kyla under högsommaren när det är varmt.
« Senast ändrad: 09 juni 2022, 19:09:55 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och så får 310P värma resten. Till badrum och sovrum vill man ju kunna stänga dörrarna. Fördelen är LLVP är ger mycket värme för pengarna och kan användas för kyla under högsommaren när det är varmt.

Aha ja så du tänker att man förpassar 310p till att agera ventialtionsaggregat och varmvattenberedare istället och förlitar sig helt på LLVP för rumsvärme?

Min plan var egentligen att kanske köra LLVP på, jag vet inte, 15-18 grader, stänga av elpatronen på 310 och sedan förlita mig på 310 för distribution men det är kanske är dumt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej, en del av huset får 310P värma förutom att fixa varmvatten och ventilation. Förstår inte riktigt hur du tänker att det ska fungera?? Från april till september brukar kompressorn i 310P klara av värmen i huset även om el-patronen ibland kan behövas för att plötsligt göra mycket varmvatten vid extra hög varmvattenförbrukning. Då har jag luftvärmepumparna avstängda (förutom när det behövs kyla på sommaren) och sätter sedan på dessa för värme mellan oktober till mars. Då sätter jag också ner rumstermostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så inte 310P behöver värma något där (i alla fall så länge det inte blir -20° ute).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tråkiga med en 310 är att den stöttar med elpatron så tidigt. Går ju inte ens att diska undan lite i köket eller kamma upp luggen på morgonen. Varmvattnet måste sällan bli 53°C på någon minut. Det gör inget om kompressorn får jobba en timme eller två när man ändå inte är hemma eller ligger och sover.
Prova dig fram så vet du när cirkulationspump och elpatron behövs. Det finns pengar att spara.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, en del av huset får 310P värma förutom att fixa varmvatten och ventilation. Förstår inte riktigt hur du tänker att det ska fungera?? Från april till september brukar kompressorn i 310P klara av värmen i huset även om el-patronen ibland kan behövas för att plötsligt göra mycket varmvatten vid extra hög varmvattenförbrukning. Då har jag luftvärmepumparna avstängda (förutom när det behövs kyla på sommaren) och sätter sedan på dessa för värme mellan oktober till mars. Då sätter jag också ner rumstermostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så inte 310P behöver värma något där (i alla fall så länge det inte blir -20° ute).

Är lite nybörjare till värmepump, har enbart haft vedpanna tidigare. Brukar stänga av den i maj så har ingen värme alls fram till september ungefär, vi har klarat oss gott på solen då :D.

@perra83 nämde ju att man kunde stänga av CP helt, då kommer ju inget varmvatten till radiatorerna alls tänker jag? Vi har t ex två badrum i nya huset, ett med elslingor det andra vattenburet element. Dit in kommer inte LLVP komma åt särskilt bra om dörren är stängd t ex så där skulle ju 310 fortfarande behöva pumpa vatten till elementet tänker jag. Har man en LLVP så kommer den ju att värma upp luften innan den når frånluften så kompressorn i frånluften har lite att jobba med eller tänker jag helt fel här kanske? :)


Det tråkiga med en 310 är att den stöttar med elpatron så tidigt. Går ju inte ens att diska undan lite i köket eller kamma upp luggen på morgonen. Varmvattnet måste sällan bli 53°C på någon minut. Det gör inget om kompressorn får jobba en timme eller två när man ändå inte är hemma eller ligger och sover.
Prova dig fram så vet du när cirkulationspump och elpatron behövs. Det finns pengar att spara.

Ja det låter ju trist! Ingen av oss är dock långduschare direkt men vi får väl se när dottern växer upp. :D

« Senast ändrad: 09 juni 2022, 22:27:01 av Kritan »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det tråkiga med en 310 är att den stöttar med elpatron så tidigt. Går ju inte ens att diska undan lite i köket eller kamma upp luggen på morgonen. Varmvattnet måste sällan bli 53°C på någon minut. Det gör inget om kompressorn får jobba en timme eller två när man ändå inte är hemma eller ligger och sover.
Prova dig fram så vet du när cirkulationspump och elpatron behövs. Det finns pengar att spara.

Man kan ta ett motstånd för elektronik och modifiera en av temperaturgivarna i tanken så man ökar differensen några grader mellan start kompressor och start el-patron så vinner man lite grann och el-patronen går inte in riktigt lika snabbt när man tar varmvatten.

Är lite nybörjare till värmepump, har enbart haft vedpanna tidigare. Brukar stänga av den i maj så har ingen värme alls fram till september ungefär, vi har klarat oss gott på solen då :D.

@perra83 nämde ju att man kunde stänga av CP helt, då kommer ju inget varmvatten till radiatorerna alls tänker jag? Vi har t ex två badrum i nya huset, ett med elslingor det andra vattenburet element. Dit in kommer inte LLVP komma åt särskilt bra om dörren är stängd t ex så där skulle ju 310 fortfarande behöva pumpa vatten till elementet tänker jag. Har man en LLVP så kommer den ju att värma upp luften innan den når frånluften så kompressorn i frånluften har lite att jobba med eller tänker jag helt fel här kanske? :)

Ok, ja det är bra att stänga av cirkpumpen helt på sommaren när det är varmt och kompressorn klarar varmvattnet utan el-patronen. Frånluftsvärmepumpen återvinner värme ur ventilationsluften men vad som värmt upp luften spelar ingen roll. Sätter man 310P på att värma hela huset till 21° på rumstermostaterna samtidigt som man sätter LLVP på 21° kommer förmodligen LLVP mest bara gå i fläktläge utan att tillföra värme medans el-patronen i 310P arbetar för fullt och det vill man ju inte. Bättre att bestämma vilka rum som ska värmas av vad och göra inställningar för det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skön badrumskomfort blir så klart svårt att uppnå med bara LLVP och där vill man ju ha lite ljummet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skön badrumskomfort blir så klart svårt att uppnå med bara LLVP och där vill man ju ha lite ljummet.

Man kan ta ett motstånd för elektronik och modifiera en av temperaturgivarna i tanken så man ökar differensen några grader mellan start kompressor och start el-patron så vinner man lite grann och el-patronen går inte in riktigt lika snabbt när man tar varmvatten.

Ok, ja det är bra att stänga av cirkpumpen helt på sommaren när det är varmt och kompressorn klarar varmvattnet utan el-patronen. Frånluftsvärmepumpen återvinner värme ur ventilationsluften men vad som värmt upp luften spelar ingen roll. Sätter man 310P på att värma hela huset till 21° på rumstermostaterna samtidigt som man sätter LLVP på 21° kommer förmodligen LLVP mest bara gå i fläktläge utan att tillföra värme medans el-patronen i 310P arbetar för fullt och det vill man ju inte. Bättre att bestämma vilka rum som ska värmas av vad och göra inställningar för det.

Hmm ja där sa du något. Jag hade typ tänkt sätta LLVP på 15 grader, stänga av elpatronen helt på 310 men det är kanske dumt. Men då kanske jag kör LLVP på 21 grader i mitten av huset och 310 på 21 grader också men stänger ner alla rumstermostater förutom då kanske badrummet eller om ett annat rum blir för kallt.

Laddar upp en bild på vår planlösning. Tänker att LLVP på antingen vänster eller höger sida(rött). Vänstra sidan ger nog bättre spridning men då hör man kanske det mer i soffan. Till höger så kanske den märks mindre men blir sämres spridning. Huset har för några år sedan blivit ihopbyggt med garaget och då byggdes även en extra hall och garage. Dessa har bara elelement idag så kanske man skulle satt en extra LLVP där också(gul).


« Senast ändrad: 10 juni 2022, 17:46:53 av Kritan »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Planlösningen ser väldigt öppen ut i mitten så en LLVP i hallen vid entrédörren borde fungera mycket bra om innerdelen ryms där. Ger kortare rördragning än i vardagsrummet och kanske aningen avskärmning av fläktljudet. Även i garaget är det bra med en LLVP även om återbetalningstiden blir längre. Isoleringen brukar vara enklare i ett garage så det kan dra ganska mycket energi när det är kallt på vintern. Det finns också enklare och billigare LLVP-modeller som är rimliga att sätta i ett garage.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Planlösningen ser väldigt öppen ut i mitten så en LLVP i hallen vid entrédörren borde fungera mycket bra om innerdelen ryms där. Ger kortare rördragning än i vardagsrummet och kanske aningen avskärmning av fläktljudet. Även i garaget är det bra med en LLVP även om återbetalningstiden blir längre. Isoleringen brukar vara enklare i ett garage så det kan dra ganska mycket energi när det är kallt på vintern. Det finns också enklare och billigare LLVP-modeller som är rimliga att sätta i ett garage.

Ja precis. Är lite rädd att köket kanske inte blir så varmt men det är nog ok, spisen och kyl/frys gör ju sitt haha.

Ja för garaget där så vill jag främst ha lite underhållsvärme på 10 grader eller så, tror det vore vettigt att sätta en separat luftvärmepump där för jag tror inte en i entren kommer komma åt där särskilt väl, vi kommer nog ha stängt mot tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ovanför ytterdörren om det är möjligt, finns några lite lägre modeller, som t.ex. Daikin Solo 35, Mitsubishi Ninja 35, och Panasonic LZ25 som exempel, tror det finns någon Fujitsu-modell också. LZ25 är nog lägst av alla.
Stäng alla termostater helt i de rum som värmepumpen kan värma, och kör luftvärmepumpen med så högt börvärde att den kan hålla tillräckligt varmt i större delen av huset.

Hur tar man sig in i sovrummet längst ned i vänster pÃ¥ bilden.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanför ytterdörren om det är möjligt, finns några lite lägre modeller, som t.ex. Daikin Solo 35, Mitsubishi Ninja 35, och Panasonic LZ25 som exempel, tror det finns någon Fujitsu-modell också. LZ25 är nog lägst av alla.
Stäng alla termostater helt i de rum som värmepumpen kan värma, och kör luftvärmepumpen med så högt börvärde att den kan hålla tillräckligt varmt i större delen av huset.

Hur tar man sig in i sovrummet längst ned i vänster pÃ¥ bilden.  ::)

Det finns en dörr 😬

Men då satsar jag på entren om möjligt! Men något jag funderat på är livstiden på 310. Känns ju inte helt osannolikt att den pajjar vilken dag som helst. Om jag skulle byta ut den mot en F730 t ex, skulle det fortfarande vara lönt att köra luftluft? Jag tänker ifall jag köper en luft/luft och sen måste byta ut frånluften ändå, då kanske jag köpt luft/luft i onödan?

Jag har ju även funderar på att ersätra frånluften med luft/vatten.
« Senast ändrad: 14 juni 2022, 16:19:23 av Kritan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!