Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duschblandare Reparera / slänga  (läst 7050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Duschblandare Reparera / slänga
« skrivet: 11 juni 2017, 20:05:56 »
Det går inte justera värme på Duschblandare
I princip full värme när man vrider på termostaten tills det plötsligt blir kallt vatten

Kan man byta nån grej inuti eller måste man byta till ny Duschblandare

Grohmix Thermostat (20-60 grader)
Verkar vara 150 mm


MVH  Lasse

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4743
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2017, 20:52:09 »
Det går inte justera värme på Duschblandare
I princip full värme när man vrider på termostaten tills det plötsligt blir kallt vatten

Kan man byta nån grej inuti eller måste man byta till ny Duschblandare

Grohmix Thermostat (20-60 grader)
Verkar vara 150 mm


MVH  Lasse
Tror det finns renoveringssatser att köpa , det sitter nog kalk i känselkroppen , är av bulbtyp
googla pÃ¥            :::      reservdelar Grohmix Thermostat    :::: sen om det är lönt eller inte svÃ¥rt att säga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2017, 07:45:20 »
Det kan till och med funka att bara rengöra grejerna.
Om det är kalk så borde det funka med typ ättika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 757
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2017, 08:48:53 »
Får jag gissa att den är från 70-talet?
Om jag inte minns fel var det en sådan som fanns i mitt hus när jag köpte det 1984 (byggt 1974).
Redan då krånglade den. Jag plockade isär, gjorde rent, satte ihop och den fungerade hjälpligt i kanske ett eller ett par år sedan var det dags igen.

Så höll jag på i 10-15 år och det var minst 10 år för länge kan jag konstatera så här efteråt. Den var uppbyggd med en packe kupade brickor som på något sätt skulle reglera värmen. Det fungerade inte alls bra.
Jag skulle inte lägga ner varken tid eller pengar på den.

Om du skall köpa en ny (eller annan) kran så är det säkert 160 eller 180 mm c-c avstånd mellan rören den vill ha. Jag löste problemet med två excenterkopplingar liknade den här https://www.rinkabyror.se/artikel/exenterkoppling-m26xm26/
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Lasses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2017, 12:12:08 »
Tackar för alla svar

Det stämmer att huset är från 72, jasså, så det är så gammal Duschblandare.
Verkar vara CC: 150 mm

1. Sprutar vattnet om man lossar skruv (lila pil) eller skyddar den nån skruvgrej innanför ?

2. Per Lu: var började du skruva isär den för att rengjöra med ättika ?

3. Är det verkligen CC: 150 på Duschblandare Basic (länk) eller är det med Exenterkoppling ?
https://www.byggmax.se/badrum/blandare/duschblandare/duschblandare-basic-p6721007


MVH  Lasse

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4743
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2017, 12:26:32 »
Har för mig att det sitter ett filter i röret  till blandaren , kanske skit i den  Avstängare , har du inte rört den pÃ¥ flera Ã¥r , sÃ¥ sitter den fast  , gamla blandare kunde vara 150 , men standard i dag  160 , 180 , exenterkopplingar ett mÃ¥ste
« Senast ändrad: 12 juni 2017, 12:31:06 av 25fOCUS »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4743
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2017, 12:50:22 »
Ser  även att det är nÃ¥got pÃ¥ väggen där röret kommer ut , är det nÃ¥gon smack för att täta , är det kalk sÃ¥ är det en mickroläcka  , den kan öka dÃ¥ kalk är aggressivt  pÃ¥ rören  , dÃ¥ kan det vara en vattenskada i väggen , inget bra

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 757
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2017, 14:08:28 »
Anslutningen mot väggen såg precis likadan ut på min blandare också men jag kommer inte ihåg hur jag lossade den koniska delen med skruven. Men bort måste den. Det enda jag kommer ihåg vara att det satt hårt och jag var rädd att vrida sönder något i väggen.

Det bästa är väl annars att stänga av husets huvudkran och skruva bort själva kranen. Då sitter dom två koniska delarna kvar i väggen och du borde kunna titta in i rören och se hur dom koniska delarna skall kunna tas bort. Jag tror bara det är att gänga bort dem. Jag har också ett svagt minne av att det är ett sexkantigt hål i den koniska delen som gör att man kan stoppa in ett passande verktyg där och få bra tag och skruva bort dem utan att behöva greppa direkt på dom blanka delarna med en rörtång.

Möjligen är skruvarna till för att stänga av vattnet till kranen. Prova och skruva in dem helt och se om vatten stoppas

Jag kalkade aldrig av mina kranar utan bara petade med kniv och borstade med stålborste. Kalkknepet är en mycket nyare kunskap för mig. För att komma åt delarna som behöver göras rent tar man bort plastvredet (på något sätt) och skruvar sedan bort insatsen. Jag har inget minne av att det var speciellt svårt eller komplicerat. Gissningsvis pillar du bort den blanka "hatten" på plastvredet. Under där sitter säkert en skruv som håller plastvredet.
« Senast ändrad: 12 juni 2017, 14:10:57 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4743
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2017, 15:59:13 »
Det är rätt , sexkant invändigt för att lossa mot armaturfästet som sitter i väggen , behöver inte tas bort om det inte är läck i gängorna , men ser lite luddigt ut med utfällningen vid vägg , att skruva isär : det sitter pluggar på sidorna
och för att komma Ã¥t reglering inuti ,  sÃ¥ även dom mÃ¥ste bort för att ta ut innehÃ¥llet  , kan sitta en fjäder eller liknade
där

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2017, 17:15:47 »
Amen byt för bövelen. Bäst före datumet har gått ut för länge sedan.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Lasses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2017, 12:03:22 »
Tackar för era svar

Det grå närmast väggen verkar vara liknande silikon

Skruven (lila pil) verkar vara nån ventil, skruvar man in den minskar mängden varmvatten

Genom att skruva in den lite grann minskade värmen till behaglig temperatur vid duschning, det får duga ett tag tills man har tid fixa detta, när alla andra saker fixats som har högre prio.



MVH  Lasse

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4743
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2017, 16:44:09 »
Det är otät mot väggen , någon har silikonat för att inte vatten ska komma in i väggen , har dom upptäckt det
och Ã¥tgärdat pÃ¥ ett sniket sätt , sÃ¥ var dom medvetna om en  ev. vattenskada i väggen , det brukar vara en
boardskiva innanför att fästa blandaren i , tror du ska kolla upp om det inte är en mindre vattenskada , ingen vet hur länge detta varit , upptäcks normalt inte förrän skadan skett  , kan ibland kännas med att blandaren är lite lös  i ena
ändan

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 757
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2017, 19:39:14 »
Vi har ju inte fått reda på vad det är för vägg bakom och det kan ju vara som för mig. En stenvägg (som rören är infällda i) som står direkt på den gjutna plattan.

Då är det fortfarande inte bra med ett litet läckage men kanske inte riktigt så farligt som med trä i väggen.

Sedan får man förstås också fundera på vad som kan hända med ett litet läckage. I varje fall är det nog inte så vanligt att läckaget minskar med tiden. Och enligt lagen om alltings djävlighet så är man förstås på två veckors semester när det händer
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2017, 20:44:18 »
Beträffande CC-mÃ¥tt sÃ¥ är 150 mm europastandard (troligen ursprungligen tysk DIN-standard) och 160 mm modern svensk standard. 150 mm-blandare brukar ha rörgänga (G) pÃ¥ överfallsmuttrar, 160 mm-blandare har metrisk fingänga.  Äldre svensk standard är 180 eller t o m 200 mm, sÃ¥dana blandare brukar ha samma gänga som 160 mm-typerna.

Innan du ev beställer en ny blandare, så skruva loss den gamla och kolla vad det är för gänga på anslutningarna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 757
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Duschblandare Reparera / slänga
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2017, 21:40:54 »
När jag bytte ut en sådan här kran hos mig gängade jag bort den gamla anslutningen och satte dit nya anslutningskopplingar som den här https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-koppling-15r-x-25mm/

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!