Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga världens bästa kamin till badtunna  (läst 15312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga världens bästa kamin till badtunna
« skrivet: 06 januari 2016, 12:45:56 »
Hej,

Ska bygga mig en egen badtunna och en kamin.
Jag är duktig på plåtbearbetning men total analfabet när det gäller fysik och uppvärming.
Jag vill få till en så effektiv kamin som bara möjligt och även så stort vedmagasin som möjligt.
Kaminen ska ha självcirkulation, fyllas på från utsidan men vara inbyggt i tunnan.

Cirka 1500L vatten som ska värmast på kortast möjliga tid och med minsta ansträngning är alltså uppgiften.

-Vad är det för riktlinjer vi ska hålla oss till?
-Bäst förbränningstemperatur i vedmagasin = 850°?
-Vad är att föredra, över/underbränning?
-Ju mer varm plåt som är i kontakt med vatten desto bättre kan jag tänka mig.
-Så lång rökväg som möjligt för att ta vara på så mycket värme som möjligt kan jag också tänka mig under förutsättning att röken inte kyls ner för mycket (inte under 125°?)
-För bättre cirkulation bör inte vatten inlopp/utlopp lutas några grader. Utlopp uppåt och inlopp nedåt?

Skiss nedan på hur jag tänker mig, är det helt uppåt väggarna för ändamålet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2016, 13:45:47 »
Jag byggde en kamin som sitter under sittbänken i tunnan skorsten går invändigt i tunna så allt är omgivet av vatten. Kaminen tar 50 cm ved men inte så stor mängd och det tar lång tid att värma 2000 liter vatten så jag brukar elda i vedpannan och fylla varmt vatten i badtunnan vill man sen öka nån grad gör jag en liten brasa i kamin. Tror inte man behöver bry sig i verknings grader eller liknande man eldar så sällan och går det nån pinne extra vad gör det men ett stort ved magasin ska den ha i alla fall så man slipper fylla på var 30 minut som jag får göra om det ska bli nån fart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2016, 17:03:31 »
Tanken är rätt. Att inte ha kylande ytor innan slutförbränningen skett halverar lätt vedförbrukningen

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2016, 17:19:51 »
Rätt tänkt att inte kyla själva elden/glöden utan just rökgaserna. Överföringsytorna skall vara lätta att rengöra då de blir sotiga och minskar effekten. Så stor överföringsyta som möjligt. Ingen fara att kyla rökgaserna kallare än 125, ju lägre ju bättre effekt. Då du tänkt använda underförbränning antar jag att du kommer använda en fläkt och då har du ingen nytta av högre avgastemperatur. Det kommer bli kondens men den anser jag inte kommer ställa till några större problem.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2016, 17:37:07 »
Tack för alla svar såhär långt.
Som jag förstår så ska det helst inte ligga vatten alls mot förbränningskammaren (där jag eldar).
Rostfritt stål har en smältpunkt kring 1400°, hur varm blir en eldstad?

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2016, 17:48:32 »
Rätt tänkt att inte kyla själva elden/glöden utan just rökgaserna. Överföringsytorna skall vara lätta att rengöra då de blir sotiga och minskar effekten. Så stor överföringsyta som möjligt. Ingen fara att kyla rökgaserna kallare än 125, ju lägre ju bättre effekt. Då du tänkt använda underförbränning antar jag att du kommer använda en fläkt och då har du ingen nytta av högre avgastemperatur. Det kommer bli kondens men den anser jag inte kommer ställa till några större problem.
Bra noteringar, sotning av överföringsytorna blir ju riktigt knepigt med konstruktionen som den är nu.
Efter som vi är ute efter stor överföringsyta bör jag kanske korrugera bakstycket.
Jag har förvisso inte tänkt mig en fläkt men misstänker utifrån din formulering att det är nödvändigt vid underförbränning? :)
Hur mycket har jag att vinna på underförbränning VS vanlig överförbränning? Finns det någon vits att krångla till det?
« Senast ändrad: 08 januari 2016, 17:50:48 av bennykanon »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2016, 18:02:52 »
Vad är du ute efter effekt eller verknings grad eller båda ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2016, 19:14:34 »
Vad är du ute efter effekt eller verknings grad eller båda ?
Egentligen båda. Tänker mig följande som mål:
3°-38° under 1,5h och helst med en laddning ved.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2016, 21:18:52 »
DÃ¥ blir det en rejäl kamin  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2016, 21:35:03 »
DÃ¥ blir det en rejäl kamin  tummenupp
Hehe ja jag gissar det   ::)
http://www.viivilla.se/tradgard/pool-bad-spa/varmande-kallor/
Finns dock efter lite surfande tunnor som är i närheten

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2016, 21:38:23 »
Eftersom jag vill ha den varma röken starta sin väg mot himlen så nära botten som möjligt (för att få så lång sträcka genom vattnet som möjligt). Hur långt ner kan jag sätta utloppet i eldstaden tror ni?

Nästa alternativ är ju att vattenmantla hela eldstaden runt om men det påverkar förbränningen till det sämre som jag förstår?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2016, 21:39:45 »
Skippa de där rören för vattnet och sätt istället div plåtar som ökar turbulensen/uppehållstiden för gaserna på väg uppåt. Plåtarna ska vara i kontakt med bakersta plåten som du istället utför som en hel vatten"vägg", om du förstår hur jag menar. Om du gör den veckad också kan du dubbla överföringsytan. Sedan bara in med kallt vatten i botten (om du inte har pump), och ut i toppen för självcirkulation.
Sedan gör du en lucka överst där du kan ta ut plåtarna och sota enkelt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2016, 08:58:10 »
Kaminen bör tillföra ca 60 kw till tunnan på 1.5 timme men sen tillkommer värme förluster från tunnan och dom är nog rätt stora skulle jag tro.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2016, 23:08:19 »
Jag skulle byggt kaminen utanför tunnan, av flera anledningar.
*Tar ingen plats i tunnan.
*Enkelt att sota.
*Riskerar inte smutsa ner vattnet vid vedhantering/askhantering.
*Lätt att dränera ev kondens.
*Kan bygga stoooooort vedutrymme.

Isolerat pannan med stenull. Sedan skulle jag dragit rökgaserna genom så många rör som möjligt. Underförbränning och en fläkt. Klart.

Skall det vara världens bästa sÃ¥ skall den ocksÃ¥ ha förvärmd tilluft, automatisk uraskning, automatisk sotning och elektrisk tändning. Självklart skall den kunna styras över nätet sÃ¥ du kan starta pannan när du är pÃ¥ väg frÃ¥n jobbet  tummenupp
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad bennykanon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2016, 13:34:36 »
Jag skulle byggt kaminen utanför tunnan, av flera anledningar.
*Tar ingen plats i tunnan.
*Enkelt att sota.
*Riskerar inte smutsa ner vattnet vid vedhantering/askhantering.
*Lätt att dränera ev kondens.
*Kan bygga stoooooort vedutrymme.

Isolerat pannan med stenull. Sedan skulle jag dragit rökgaserna genom så många rör som möjligt. Underförbränning och en fläkt. Klart.

Skall det vara världens bästa sÃ¥ skall den ocksÃ¥ ha förvärmd tilluft, automatisk uraskning, automatisk sotning och elektrisk tändning. Självklart skall den kunna styras över nätet sÃ¥ du kan starta pannan när du är pÃ¥ väg frÃ¥n jobbet  tummenupp
FÃ¥r helt klart bli en extern.
Förvärmd luft borde kunna lösas genom att dra tilluft genom uppvärmda sektioner.
Jag vill ju inte behöva koppla sladd till tunnan så övriga detaljer blir tufft.
Om jag ska ha underbränning måste jag ha fläkt för att få någon fart gissar jag?
Vinner jag uppvärmningstid genom att ersätta stenullen med vatten (vattenmantlad) och även leda röken genom rör för avkylning (uppvärmning). Eller ska jag låta bli att kyla själva elden?
Stooooort vedutrymme blir det absolut! ;)

« Senast ändrad: 13 januari 2016, 15:26:23 av bennykanon »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!