Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 34128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« skrivet: 24 april 2006, 17:59:44 »
Har själv börjat/ska köra allt pÃ¥ ethanol/ethanol blandning, sÃ¥ fler intresserade sökes. Inga länkar till forum tank, jag finns säkert redan där  :) ^-^ Men gärna nÃ¥n som är riktigt duktig pÃ¥ spanska, dÃ¥ jag/Vi skulle kunna importera konverteringskit därifrÃ¥n till bra priser. Den billigaste som finns i Sverige kostar 1875 sek, jämför det med en i Brasilien för ca 500 sek... NÃ¥väl, det är inte försäljning som som är det primära, utan att ha lite trevligt med likasinnade, sen fÃ¥r Vi se vad som händer...

mvh humlan.

PS. Sätter en slant på att bensinen (BF 95) kostar 13 sek/l innan hösten, jämför det med ca 8,50 sek/l för E85....

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #1 skrivet: 24 april 2006, 18:23:06 »
Hojsan,
Jag körde min pendlar-corsa på 50% etanol i höstas (ca 10 tankar), tankade etanolen då för 6,90:-/liter, den var även då ca 4kr billigare än bensinen.
Problemet var bara att den förmodade förtjänsten nästan helt åts upp av ökad förbrukning.
Med bara bensin drog den 0,6l/mil, med 50% sprit 0,8l/mil.
Alltså tjänade jag 40öre/mil, jag slutade för det var det inte värt besväret med att tanka på 2 ställen.

Men, med en helkonvertering och optimering så kanske det kan bli ekonomi på det hela.

Jag saknar dock lukten av den, betydligt trevligare än bensinavgaserna.  :D
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 19:21:54 »
Jag är intreserad av en box. Har funderat på flextek men väntar lite med den kanske.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 19:58:52 »
Jag är intreserad av en box. Har funderat på flextek men väntar lite med den kanske.

Flextek tycker jag är dyr å en efterföljare finns i USA (Flextune) den känns alltså redan överspelad.. Sen finns ju FlexiTune som är en mer avancerad svensk variant, men den är under utprovning. Till gräsklippare m.m är det bara å tanka.., jag vet då inte nån som behövt göra nåt. B&S motorerna ska visst fungera hur bra som helst, men det är väl bäst att testa med en lagom inblandning av E85 första gången... Själv kör jag min Kia Magentis V6 med 30-50% E85 inblandning, utan att märka nån skillnad. Ska gå upp högre i inblandning strax, men låter elektroniken ställa in sig först, annars lär väl lampan för motorfel tändas... Under vecka ska även min Huyandai Elantra få sig en skvätt ethanol... tänker börja med ungefär 30% inblandning av E85, å se om den fungerar bra.

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 21:05:06 »
Tror inte 13/l räcker...  :'(

Har redan provat med etanol 50% som nic2 med samma erfarenhet - besparingen blir för liten för att det ska vara intressant.
Provade sedan med en Volvo 945, enklaste konvertering till ren E85 (bytte bränsletrycksregulator) med bättre resultat, men mot vintern blev kallstarterna ett problem. Sen sÃ¥ldes bilen. Är tveksam till att göra en konvertering som leder till totalt  alkoholberoende... ;D

Jag pratar en del spanska....men i Brasilien pratas portugisiska.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 21:31:04 »
Nyare bilar verkar inte behöva byta ut nÃ¥t. Ofta behövs bara en tillvänjningsperiod för att ett permanent alkoholberoende ska kunna framkallas  ^-^. PÃ¥ min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, sÃ¥ jag fortsätter uppÃ¥t med inblandningen. Normalt ska det bli en besparing per mil, sÃ¥ troligen var inte förtändningen optimerad, därför drabbades Ni av för hög förbrukning. Fast det vanligast "felet" är tÃ¥lamod, det tar tid, innan motorn har blivit tillvand med alkohol, elektroniken mÃ¥ste bli omprogramerad..., förstÃ¥, att nu är det "kröken" som gäller. PÃ¥ "äldre" bilar med insprutning, sÃ¥ gÃ¥r det att lyfta av plus-kabeln frÃ¥n batteriet en stund. DÃ¥ ska allt vara nollat i elektronikboxen, men det hjälper inte pÃ¥ nyare bilar, dÃ¥ allt ligger inproggat i ett flashminne..

mvh humlan.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #6 skrivet: 24 april 2006, 22:38:56 »
Nyare bilar verkar inte behöva byta ut nÃ¥t. "för att ett permanent alkoholberoende ska kunna framkallas  ^-^. PÃ¥ min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, sÃ¥ jag fortsätter uppÃ¥t med inblandningen. Normalt ska det bli en besparing per mil, sÃ¥ troligen var inte förtändningen optimerad, därför drabbades Ni av för hög förbrukning. Fast det vanligast "felet" är tÃ¥lamod, det tar tid, innan motorn har blivit tillvand med alkohol, elektroniken mÃ¥ste bli omprogramerad..., förstÃ¥, att nu är det "kröken" som gäller. PÃ¥ "äldre" bilar med insprutning, sÃ¥ gÃ¥r det att lyfta av plus-kabeln frÃ¥n batteriet en stund. DÃ¥ ska allt vara nollat i elektronikboxen, men det hjälper inte pÃ¥ nyare bilar, dÃ¥ allt ligger inproggat i ett flashminne..

mvh humlan.

Aha! Det lät intressant! Jag testade i vintras med ca 40% E85-inblandning i en V70 -01, också med så pass mkt högre förbrukning att det kändes meningslöst. Dessutom kunde jag inte släppa oron för att jag experimenterade med en ganska dyr ägodel. Hur är det med allt snack om "bränsleledningar som inte tål etanolen" m.m, är det bara skrämselpropaganda?

"Ofta behövs bara en tillvänjningsperiod ..." Det är kanske inte är sÃ¥ dumt ha ett namn pÃ¥ bilen. De är ganska mänskliga ändÃ¥...  :)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 10:21:45 »
På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen.


Nja, etanolen innehåller väl 30% mindre energi. Förbrukningen skall gå upp annars går bilen med för mager blandning och det mår den inte bra av.

Detta är vad jag kommit fram till genom surfning. Jag testade i förra sommaren med upp till 50% i min Audi. Funkar OK men lite ostabil gång när motorn är kall. Jag har lite dålig koll på förbrukningen...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 11:22:01 »
Jag funderar att som komplement till värmepumpsförsäljningen öppna en avänjningsklinik för alkoholberoende bilar om bilarna är som mäniskan kommer vissa att få stora problem trots att man försöker optimera alkoholintaget vissa klarar helt enkelt inte av sprit svårigheten är att veta vilka det är innan det är för sent med dyra rehab kostnader som följd. *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #9 skrivet: 25 april 2006, 11:28:08 »
På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen.


Nja, etanolen innehåller väl 30% mindre energi. Förbrukningen skall gå upp annars går bilen med för mager blandning och det mår den inte bra av.

Detta är vad jag kommit fram till genom surfning. Jag testade i förra sommaren med upp till 50% i min Audi. Funkar OK men lite ostabil gång när motorn är kall. Jag har lite dålig koll på förbrukningen...

Rätt, förbrukningen ska gÃ¥ upp. Men med sÃ¥ pass lÃ¥g inblandning jag hunnit testa med, sÃ¥ har det dock inte märkts nÃ¥n skillnad som kan hänvisas till etanolen. Det har ju blivit varmare, Ã¥ sommardäcken är numera pÃ¥, men i gengälld gÃ¥r det lite fortare pÃ¥ vägarna Ã¥xÃ¥  :-[ ;D. SÃ¥ dom futtiga centilitrarna i ökning, gÃ¥r inte att skylla pÃ¥ nÃ¥t. Sen skiljer det mycket mellan olika motorer Ã¥xÃ¥... Skulle nästa tro att en bil med större motor, Ã¥ mera vrid, fÃ¥r en i % lägre ökning, än en liten Ã¥ klen sak..., Vi fÃ¥r se. Kör inte sÃ¥ mycket dÃ¥ jag inte Ã¥ker till nÃ¥t jobb längre  studs , det blir mest bara till grabbens fotbollsträning Ã¥ matcher. Ska snart tanka igen, Ã¥ dÃ¥ blir inblandningen troligen mellan 60-70% E85, sÃ¥ dÃ¥ bör det synas hur Magentisen klarar etanolen.

mvh humlan.

PS. Har slängt i väg ett mail, till ett Brasilianskt företag, med ett system som ger typgodkända bilar i deras land. Priset ligger där på 800 sek, så det är ett DYRT system, jämfört med många andra som finns att köpa i Brasilien...

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #10 skrivet: 25 april 2006, 11:32:09 »
Jag funderar att som komplement till värmepumpsförsäljningen öppna en avänjningsklinik för alkoholberoende bilar om bilarna är som mäniskan kommer vissa att få stora problem trots att man försöker optimera alkoholintaget vissa klarar helt enkelt inte av sprit svårigheten är att veta vilka det är innan det är för sent med dyra rehab kostnader som följd. *vinkar*

Och jag funderar på att avkräva säljare av min nästa begagnade bil ett intyg på att bilen inte tankats med bränsle som den inte är avsedd att köras på. Jag skulle inte tanka etanol i en bil som inte är avsedd för det. Och jag vill inte köpa en begagnad bil som någon har gjort till alkoholist.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #11 skrivet: 25 april 2006, 11:48:31 »
Nyare bilar verkar inte behöva byta ut nÃ¥t. "för att ett permanent alkoholberoende ska kunna framkallas  ^-^. PÃ¥ min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, sÃ¥ jag fortsätter uppÃ¥t med inblandningen. Normalt ska det bli en besparing per mil, sÃ¥ troligen var inte förtändningen optimerad, därför drabbades Ni av för hög förbrukning. Fast det vanligast "felet" är tÃ¥lamod, det tar tid, innan motorn har blivit tillvand med alkohol, elektroniken mÃ¥ste bli omprogramerad..., förstÃ¥, att nu är det "kröken" som gäller. PÃ¥ "äldre" bilar med insprutning, sÃ¥ gÃ¥r det att lyfta av plus-kabeln frÃ¥n batteriet en stund. DÃ¥ ska allt vara nollat i elektronikboxen, men det hjälper inte pÃ¥ nyare bilar, dÃ¥ allt ligger inproggat i ett flashminne..

mvh humlan.

Aha! Det lät intressant! Jag testade i vintras med ca 40% E85-inblandning i en V70 -01, också med så pass mkt högre förbrukning att det kändes meningslöst. Dessutom kunde jag inte släppa oron för att jag experimenterade med en ganska dyr ägodel. Hur är det med allt snack om "bränsleledningar som inte tål etanolen" m.m, är det bara skrämselpropaganda?

"Ofta behövs bara en tillvänjningsperiod ..." Det är kanske inte är sÃ¥ dumt ha ett namn pÃ¥ bilen. De är ganska mänskliga ändÃ¥...  :)

Allt prat om att motorn kan haverera är bara myter, men som med alla myter, oherhört svåra att avliva. Problemet kan bli bränslepumpen/bränslefilter, de etanolen löser upp en massa skit i GAMLA bilars ledningar å tankar. Men har din bil bara gått på BF95, ska det inte bli några problem. Det finns redan en lag att det ska finnas 5% etanol i bensinen, så är det nåt material i din bil som inte skulla tåla etanol, så kommer det i vilket fall som helst att bli förstört, det tar bara längre tid... Så Du kan lugnt utgå från att all material i en nyare bil tål etanol, då ingen regering i världen, skulle ta risken att lagstifta så att bilarna går sönder. Tycker Du ska börja med en lägre inblandning, så att elektroniken hinner ställa om sig. Öka sedan inblandningen efterhand, så tror jag Du inte får nån jätteökning av förbrukningen. Det finns massor med exempel där man senare får lägre förbrukning, när man börjat med att tanka med hög inblandning direkt, så det verkar stämma till 100%

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #12 skrivet: 25 april 2006, 11:57:07 »
Jag funderar att som komplement till värmepumpsförsäljningen öppna en avänjningsklinik för alkoholberoende bilar om bilarna är som mäniskan kommer vissa att få stora problem trots att man försöker optimera alkoholintaget vissa klarar helt enkelt inte av sprit svårigheten är att veta vilka det är innan det är för sent med dyra rehab kostnader som följd. *vinkar*

Och jag funderar på att avkräva säljare av min nästa begagnade bil ett intyg på att bilen inte tankats med bränsle som den inte är avsedd att köras på. Jag skulle inte tanka etanol i en bil som inte är avsedd för det. Och jag vill inte köpa en begagnad bil som någon har gjort till alkoholist.


DÃ¥ kan Du inte köpa nÃ¥n bil i Sverige iaf, Ã¥ inte i de flesta andra länder heller. DÃ¥ det blandas etanol i ALL bensin som säljs  ;D  ;) Jo en diesel förstÃ¥s, Ã¥ el eller gas  :)

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #13 skrivet: 25 april 2006, 12:45:56 »
Min corsa blev rejält nersupen
 :P efter 10 tankar 50% spritblandning, den ryckte, tomgÃ¥ngen rusade mm, men efter ca 5-10 tankar bensin sÃ¥ var den avgiftad.
Nu går den som den gjorde innan krökandet.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #14 skrivet: 25 april 2006, 12:53:26 »
Jag är fortfarande övertygad om att jag inte vill köpa en begagnad bil som körts med högre etanolinblandning än den är byggd för, och jag är inte intresserad av konvertering innan de kan säkert sägas inte sabotera avgasrening, försämra brandsäkerhet, motorns smörjning, inte ge problem med materialkompatibilitet osv. Inga myter. För den som är intresserad av att dyka djupare ner i ämnet rekommenderas Vägverkets utredning. Länk finns från pressmeddelandet på

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____13767.aspx

För övrigt gäller skattebefrielsen för E85 bara tilll 2008. Sen får vi väl se vad politikerna hittar på.
Och med detta avslutar jag mitt engagemang i den här trÃ¥den  :)

Christian
(Peugeot 406 V6 2002)



Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!