Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 42 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2023, 17:38:24 »

Vi var ju nära att köpa en Sportage Plugin, men efter att ha gjort en kalkyl var det uppenbart att en ren elbil skulle bli mycket bättre affär.
Jag tror de kommer att bli iskalla på marknaden inom 5 år.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2023, 12:28:51 »

Håller med då om kol-elen, men, även om man räknar den elmixen så är det vinst för CO2-kontot att köra elbil, så den diskussionen kan vi lägga ner. Dessutom skulle man aldrig kunna göra något alls med el med samma resnomenang. Stoppa alla värmepumpar, elen behövs i Italien och deras AC-anläggningar. Vi kan elda ved o pellets här uppe...

När det gäller mackdöden så har etanolsatsningen orättvist skuldbelagts med det. Men mackarna dog ändå, eftersom mindre mackar som de du beskriver kunde få undantag och slippa ordna ett förnybart bränsle.
Däremot var det för få som använde macken så att den blev olönsam ändå.

Hybrider, ja, de drar samma som en snäldiesel kanske, men ifall de hade haft lite större batterier så hade säkerligen de flesta inte kört på bensin eller diesel idag, utan försökt ladda överallt de kom åt och kört på el. Hybrider är egentligen väldigt smart eftersom man alltid kommer hem så att säga. Bara det att de har för små batterier. Något jag tänkt mkt på...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2023, 10:14:12 »

För att bli mer on-topic kan man också "Klaga" på etanolen, de krav som ställdes på alla bensinmackar, och som gjorde att hundratals, om inte tusentals mackar fick stänga, för att de inte hade råd med investeringarna som krävdes.
Det har gett väldigt många människor i detta land mycket längre till pumpställen.
Vet t.ex. där mina föräldrar hade stugan, i Moskosel, där fick man plötsligt åka 5 mil till Arvidsjaur för att tanka, vet inte om de fått dit någon pump nu, men så blev det i alla fall när etanolkravet kom.
Finns många såna orter i Sverige, därför är jag långt ifrån säkert på att införandet av etanol på något sätt har gynnat klimatet, kanske är det 1 miljon bilägare som fått längre till macken, och vilken effekt har det på utsläppen över tid?

Samma sak med alla pengar som satsats på att subventionera hybrider och plugin-hybrider.
Hybrider drar ju i princip lika mycket bensin som en vanlig snål bensin eller dieselbil, men kräver mer av naturresurserna för att byggas.
Plugin-hybrider är en parantes i historien, vem kommer att vilja äga en sådan, med två drivlinor, som skall servas lika ofta som en vanlig bil, men som är dyrare, och bär med sig större ekonomiska risker i form av batterier som åldras.
Många har dessutom ingen möjlighet att ladda, så subventionerna har gjort att man köpt plugin-hybrider, som man aldrig laddar, och då förbrukar dom mer bränsle än en vanlig bensinbil gör p.g.a. den högre vikten, och den mer komplicerade drivlinan.
Konsekvenstänket har bevisligen varit mer eller mindre 0 som jag ser det.

Om något hade de kunnat subventionera utspädningen av bensin och diesel så att det hade varit kostnadsneutralt att tanka mer miljövänligt, men det var väl för enkelt.
Nu kommer vi istället att slopa inblandningen av biobränsle i Diesel nästa år, som ett resultat av en klimatpolitik som varit direkt kontraproduktiv.

Nu ska jag ta några djupa andetag och försöka skapa en positiv känsla inför helgen, denna typ av diskussioner tar fram det sämsta hos mig.  dontknow
Ber om ursäkt för det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2023, 09:51:39 »

Håller med dig, men det förändrar ju inte fakta.
Om jag istället för att tanka bensin skulle tanka med el, samtidigt som vi exporterar till Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland eller Danmark så tankar jag med kol eller olja, som släpper ut mer CO2 än bensin, i vart fall gör kol det.
Vi exporterar till dessa länder 99.4% av tiden.

Så i praktiken gäller alltså att vi på marginalen bara tankar fossilfritt när vi inte exporterar.
Sen kan man förstås mena att "marginalen" inte handlar just om elbilar, men som jag ser det är det en ny förbrukare som tillkommit just på marginalen, som gör att vi kan exportera mindre - så jag håller i vart fall fast vid min logik.
Andra får tycka vad de vill, att vi tankar med Svensk Energimix, Europeisk, eller Global.
Var och en blir väl lycklig av sitt sätt att se på saken.

OM jag ska vara ödmjuk kan jag acceptera EU:s energimix på ca 70% fossilt, om man "antar" att de nya elbilarna är som vilken annan förbrukare som helst, och inte tillkommit på marginalen som ny el-energiförbrukare.

I min värld är det viktigare att vi hjälper EU att minska kol-eldandet, än att vi i Sverige byter från bensin eller diesel till elbilar, det är klimatsmartare helt enkelt.
Sen är det ju kul och skönt att köra elbil, men det är liksom en annan fråga.

Mitt problem med att vi ger/gett stöd till detta klimatvansinne är att pengarna hade kunnat gå till Pensioner, Försvar, skola, vård och omsorg annars, där de behövs.
Och nu ska alla kommuner ställa om sina flottor senast till 2030, för miljarder, pengar i sjön helt enkelt, och det kommer att finansieras med pengar från kommunernas kärnuppgifter, skola, vård, omsorg.

Piteå kommun sparar 10 miljoner på skolan i år.
Enligt mina beräkningar kommer kommunens 230 fordon att bli minst 12.5 miljoner dyrare/år när de uppgraderas till elbilar - jämfört med vanliga bensin eller dieseldrivna bilar.
Då behövs ytterligare besparingar.
På kort sikt blir resultatet fler kolgruvor i Tyskland.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2023, 09:11:22 »

Nja, det var ju en kommentar på Torbjörns påstående.
Många tror att vi kör fossilfritt i Sverige så länge vi inte importerar kolkraft från Tyskland, men så är ju inte fallet, Sverige exporterar el till länder beroende av kol, gas och olja 99.4% av tiden.
I praktiken innebär det att alla som laddar en elbil i Sverige, under 99.4% av tiden - ser till att det varvar upp ett kol, gas eller oljekraftverk i något annat Europeiskt land när vi ökar vår förbrukning - t.ex. genom att ladda en elbil.
Det här är fakta som jag har svårt att se att någon skall kunna övertyga mig om motsatsen, men bland klimatalarmister används gärna den helt ologiska förklaringen som Torbjörn just gjorde. (inget ont om dig Torbjörn)
Jag kan förstå att det är lätt att tänka så, att vi i Sverige alltid laddar med vår egen energimix, men så är ju de facto inte fallet, varje ny elbil som tillkommer i Sverige minskar vår export, och ökar koleldningen (eller vad som sist tillrörs i nätet någonstans i Europa).
Över 70% av energin i Eu kommer från fossil energi, enda chansen att minska detta är att minska elanvändningen, för då ökar andelen fossilfri energi.
Ökar antalet elbilar elförbrukningen inom EU så ökar eldandet av kol och olja.
Elektrifierar vi alla bussar så ökar kol och olja i energimixen.

Däremot får vi ju bättre miljö i städerna, och det är ju inte helt fel.

Nu är vi rätt OT men det är ju inte rimligt att Sverige ska försörja hela kontinenten med el innan vi får börja använda den själv. Var går gränsen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2023, 07:38:17 »

Nja, det var ju en kommentar på Torbjörns påstående.
Många tror att vi kör fossilfritt i Sverige så länge vi inte importerar kolkraft från Tyskland, men så är ju inte fallet, Sverige exporterar el till länder beroende av kol, gas och olja 99.4% av tiden.
I praktiken innebär det att alla som laddar en elbil i Sverige, under 99.4% av tiden - ser till att det varvar upp ett kol, gas eller oljekraftverk i något annat Europeiskt land när vi ökar vår förbrukning - t.ex. genom att ladda en elbil.
Det här är fakta som jag har svårt att se att någon skall kunna övertyga mig om motsatsen, men bland klimatalarmister används gärna den helt ologiska förklaringen som Torbjörn just gjorde. (inget ont om dig Torbjörn)
Jag kan förstå att det är lätt att tänka så, att vi i Sverige alltid laddar med vår egen energimix, men så är ju de facto inte fallet, varje ny elbil som tillkommer i Sverige minskar vår export, och ökar koleldningen (eller vad som sist tillrörs i nätet någonstans i Europa).
Över 70% av energin i Eu kommer från fossil energi, enda chansen att minska detta är att minska elanvändningen, för då ökar andelen fossilfri energi.
Ökar antalet elbilar elförbrukningen inom EU så ökar eldandet av kol och olja.
Elektrifierar vi alla bussar så ökar kol och olja i energimixen.

Däremot får vi ju bättre miljö i städerna, och det är ju inte helt fel.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2023, 19:02:01 »

Någonstans i Europa varvar kolkraften upp när vi exporterar mindre, det är bara så det är.
Bara om man laddar från egna solceller så är en elbil grön på riktigt.
Eller, om vi fyller våra exportledningar och tvingas släppa vatten förbi våra vattenkraftverk för att det inte finns avsättning av vår fossilfria energi. (händer det alls?)
Och då gäller det i princip uteslutande vi i elområde 1 och 2 och vi är så få att vi inte påverkar någonting alls.

Det som däremot kommer att påverka är alla Kommuner som bestämt sig för att gå över till elbilar som är mycket dyrare än de nuvarande.
Det kommer att kräva besparingar i vård skola och omsorg, utan någon som helst nytta för klimat eller miljö, snarare tvärt om.

Sen vet jag att det räknats hit och dit på detta, och att det finns beräkningar som visar på en marginell klimatnytta, grejen är bara att jag inte litar på dessa beräkningar, för faktumet är att man kan bevisa allt man vill med statistik och kalkyler av olika slag.
Så länge 70% av vår energimix i Europa består av fossil energi så är det ett slag i luften att lägga ut miljarder av statliga och kommunala medel på dyra elbilar.
Vi skattebetalare borde verkligen vakna och kräva av våra ledare att de köper in och använder de bilar som är:
Tillräckligt säkra
Klarar de uppgifter som de anställda är satta att utföra
Har en så låg milkostnad som möjligt.

Det är att ta ansvar för våra skattepengar.

Ett annat sätt är förstås att bygga enorma solanläggningar eller vindkraftverk som är fristående från elnätet, och som laddar fordonsflottor hos stora aktörer, men det vore ju ett direkt ekonomiskt vansinne förstås.

Någon som funderat på varför VESTAS inte bygger enorma vindkraftsparker i havet som försörjer Danskarna med energi?

Danmark har väl mest vindkraft per kapita av alla länder?
Lustigt när du blandar o ger och blandar in elbilar i tråden av ngn anledning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2023, 09:07:58 »

Någonstans i Europa varvar kolkraften upp när vi exporterar mindre, det är bara så det är.
Bara om man laddar från egna solceller så är en elbil grön på riktigt.
Eller, om vi fyller våra exportledningar och tvingas släppa vatten förbi våra vattenkraftverk för att det inte finns avsättning av vår fossilfria energi. (händer det alls?)
Och då gäller det i princip uteslutande vi i elområde 1 och 2 och vi är så få att vi inte påverkar någonting alls.

Det som däremot kommer att påverka är alla Kommuner som bestämt sig för att gå över till elbilar som är mycket dyrare än de nuvarande.
Det kommer att kräva besparingar i vård skola och omsorg, utan någon som helst nytta för klimat eller miljö, snarare tvärt om.

Sen vet jag att det räknats hit och dit på detta, och att det finns beräkningar som visar på en marginell klimatnytta, grejen är bara att jag inte litar på dessa beräkningar, för faktumet är att man kan bevisa allt man vill med statistik och kalkyler av olika slag.
Så länge 70% av vår energimix i Europa består av fossil energi så är det ett slag i luften att lägga ut miljarder av statliga och kommunala medel på dyra elbilar.
Vi skattebetalare borde verkligen vakna och kräva av våra ledare att de köper in och använder de bilar som är:
Tillräckligt säkra
Klarar de uppgifter som de anställda är satta att utföra
Har en så låg milkostnad som möjligt.

Det är att ta ansvar för våra skattepengar.

Ett annat sätt är förstås att bygga enorma solanläggningar eller vindkraftverk som är fristående från elnätet, och som laddar fordonsflottor hos stora aktörer, men det vore ju ett direkt ekonomiskt vansinne förstås.

Någon som funderat på varför VESTAS inte bygger enorma vindkraftsparker i havet som försörjer Danskarna med energi?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 januari 2023, 08:59:55 »

Laddar du en elbil i Sverige så varvar kol, eller oljeeldningen, i Karlshamn, Danmark, Tyskland eller Polen upp.

Det är ytterst sällan och kortvarigt som Karlshamnsverket har körts på senare tid. Någon nämnvärd elimport till Sverige från de länder du räknar upp förekommer ej i praktiken, praktiskt taget all el som vi importerar härstammar från Norge.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2023, 08:43:45 »

Det är länge sedan det förekom någon nämnvärd etanolimport från Sydamerika till Europa. En snabb googling visar att det mesta av etanolen i E85 numera har europeiskt ursprung. På https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/hallbara-drivmedel/ (scrolla ner en bra bit på sidan) påstås exempelvis att etanolen i den E85 som OKQ8 säljer härstammar från Sverige, Frankrike, Ukraina och Ungern.

Det finns ju två stora etanolfabriker i Sverige, i Domsjö utanför Övik samt i Norrköping. I Domsjö jäser man avfallslut från sulfitmassafabriken som finns intill, i Norrköping använder man framför allt vete.  Norrköpingsfabriken har dock stått stilla periodvis pga råvarubrist. När den byggdes, gjorde EU-reglerna om träda att vete som var odlat inom det regelverket och inte fick användas som livsmedel eller djurfoder, kunde gå som billig råvara till etanolfabriken. Numera när de reglerna är borta och förstklassigt vete är alldeles för dyrt för att vara lönsamt som råvara, är det bara när det dyker upp stora partier av t ex fuktskadat vete som inte går att använda till något annat, som det är värt att köra igång produktionen.

En uppgift jag hörde för ca 10 år sedan sade, att Norrköpingsetanolen mest gick till låginblandning i bensin, Domsjöetanolen används mest till bussbränslet ED95 som också blandas till i Domsjö, och det mesta av etanol till E85 importerades.

Sen är det ju frågan om vi får veta hela sanningen - men det är en annan fråga.
Jag väljer att vara mycket skeptisk till allt som har med klimatomställningen att göra, ytterst få åtgärder har lett till något som är bättre för klimatet, eller miljön, eller mänskligheten.
Snarare tvärt om, och det syns inte minst på det läge vi befinner oss i nu, med krig, svält, energibrist, skenande inflation och ett allt instabilare energisystem som på sikt kan bli helt ohållbart om vi vill bedriva storskalig industriell produktion i Europa.
Skurkstaterna som skiter i både klimat och miljö kommer att ta över allt mer, och på det stora hela kommer det att bli värre för klimat och miljö.
Laddar du en elbil i Sverige så varvar kol, eller oljeeldningen, i Karlshamn, Danmark, Tyskland eller Polen upp.
Så inte ens det löser några problem, utan bidrar troligen till att än mer ändliga resurser överutnyttjas.
Den lilla andel förnybar kraft som finns sätter dessutom käppar i hjulen på energistabiliteten, och ligger till grund för den energikris, och det krig som nu förs i Europa.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 23 januari 2023, 20:14:41 »

Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte så fort, då brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara på motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).

8,47 l drog den på 134 km.

Det motsvarar ca 6,32 l/ 100 km. Ungefär det som den borde dra enl. tillverkaren. Men bilen har dubbdäck på och det är kallt nu.

drar väl minst ca 50 % mer med etanol.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 23 januari 2023, 10:34:36 »

Kolla också varifrån etanolen kommer.
Kan omöjligt tänka mig att det är vare sig miljö eller klimatvänligt att importera etanol från Sydamerika.

Det är länge sedan det förekom någon nämnvärd etanolimport från Sydamerika till Europa. En snabb googling visar att det mesta av etanolen i E85 numera har europeiskt ursprung. På https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/hallbara-drivmedel/ (scrolla ner en bra bit på sidan) påstås exempelvis att etanolen i den E85 som OKQ8 säljer härstammar från Sverige, Frankrike, Ukraina och Ungern.

Det finns ju två stora etanolfabriker i Sverige, i Domsjö utanför Övik samt i Norrköping. I Domsjö jäser man avfallslut från sulfitmassafabriken som finns intill, i Norrköping använder man framför allt vete.  Norrköpingsfabriken har dock stått stilla periodvis pga råvarubrist. När den byggdes, gjorde EU-reglerna om träda att vete som var odlat inom det regelverket och inte fick användas som livsmedel eller djurfoder, kunde gå som billig råvara till etanolfabriken. Numera när de reglerna är borta och förstklassigt vete är alldeles för dyrt för att vara lönsamt som råvara, är det bara när det dyker upp stora partier av t ex fuktskadat vete som inte går att använda till något annat, som det är värt att köra igång produktionen.

En uppgift jag hörde för ca 10 år sedan sade, att Norrköpingsetanolen mest gick till låginblandning i bensin, Domsjöetanolen används mest till bussbränslet ED95 som också blandas till i Domsjö, och det mesta av etanol till E85 importerades.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 januari 2023, 08:46:23 »

Kolla också varifrån etanolen kommer.
Kan omöjligt tänka mig att det är vare sig miljö eller klimatvänligt att importera etanol från Sydamerika.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 januari 2023, 17:14:23 »

Ja, det sitter dubbdäck på bilen nu. Jag åker nästan aldrig korta sträckor. Här i staden går jag till fots när jag t.ex. ska handla.

Som sagt, man borde kunna blanda valfritt mellan E5/E10 och E85.

Men bilen drar betydligt mer med E85 .... och går det något sönder så kan man troligtvis skrota bilen.

prisskillnaden mellan bensin och etanol ligger på 4,71 kr just nu.

Inget dyrt som kan gå sönder pga etanol iaf. Kör i 10 l BF95 först när du tankar och resten E85. Då startar du alltid vintertid. Håll helst inte på och ändra från ren bensin till etanol o vise versa, bättre att det är ungefär samma hela tiden.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 januari 2023, 10:50:35 »

Startproblem kan ju bero på många andra saker än igensatta spridare också. Det kan vara idé att t ex se över tändsystemet, kolla att tändstiften ser bra ut (skarpkantade elektroder, inte för stort elektrodavstånd), rengöra isolatorer mm. En del bilar kan få problem i fuktigt väder pga att gummit i tändstiftskabelskorna åldras och så småningom blir poröst och kan dra åt sig fukt eller bli mer eller mindre elektriskt ledande.
Passa också på att koppla in en OBD-terminal och kolla att det inte finns några felkoder från motorstyrsystemet och att alla mätvärden verkar rimliga under start och körning.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 januari 2023, 18:55:01 »

Inget verkstadsbesök är nödvändigt, se mitt andra svar. Om det lönar sig eller inte får du se med din bil, körstil och väder. (Det går typ hälften så mkt extra sommartid jfrt med vinter). Kallstarter ofta kostar mer med E85 än med BF95.
Skulle tro att du kommer fram till att det lönar sig med nuvarande priser.
Grovt räknat så går jag breakeven med 2 kr billigare E85.

Ja, det sitter dubbdäck på bilen nu. Jag åker nästan aldrig korta sträckor. Här i staden går jag till fots när jag t.ex. ska handla.

Som sagt, man borde kunna blanda valfritt mellan E5/E10 och E85.

Men bilen drar betydligt mer med E85 .... och går det något sönder så kan man troligtvis skrota bilen.

prisskillnaden mellan bensin och etanol ligger på 4,71 kr just nu.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 januari 2023, 17:39:00 »

Det där med igensatta spridare kan du glömma. Det var för över 10 år sedan har jag för mig, i mellanSverige så lyckades de få olämpliga kemikaler i bensinen som de blandade ut till E85. Finns inga såna problem idag.
Enda åtgärderna ifall motorn går bra är att inför besiktning sänka etanolhalten till den programmerade gräns som din biltillverkare satt för hur mkt den ska få adaptera upp bränslemängden.
En del bilar har ingen gräns och då finns inget problem, de flesta bilar vill ha typ under 50% etanol i tanken för att gå i closed loop.
Enda andra problemet är att kallstarter blir svåra under +10 gr C, vilket kan lösas med motorvärmare, extra anrikning vid start (omrpogrammering av ECU eller liknande), eller som jag att köra på typ 10% BF95 och resten E85. Då startar den lätt iaf ner till -10-15.

Jag har en äldre bil från -09 och den är godkänd för etanoldrift.

Men jag fick nyligen startproblem, så jag hade dessa problem som det fanns för 10 år sen ... som du skrev.

Men egentligen borde jag teoretiskt kunna köra enbart på etanol.

Vad jag vet kan det också ta tid för motorstyrningen/motorn att anpassa sig till etanoldrift.

Men som sagt, min bil är godkänd för etanoldrift. (se fordonsuppgifterna!)



Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 januari 2023, 13:06:24 »

Så problematiken är att det väl behövs åtgärder på bilen om man vill tanka E85. Och de kostar säkert pengar. Man måste väl uppsöka någon verkstad i så fall.

Den ekonomiska nyttan verkar vara begränsad eftersom bilarna drar mer med etanol. Så i slutänden blir det väl samma km kostnad. Men risken för problem kan finnas kvar.

Inget verkstadsbesök är nödvändigt, se mitt andra svar. Om det lönar sig eller inte får du se med din bil, körstil och väder. (Det går typ hälften så mkt extra sommartid jfrt med vinter). Kallstarter ofta kostar mer med E85 än med BF95.
Skulle tro att du kommer fram till att det lönar sig med nuvarande priser.
Grovt räknat så går jag breakeven med 2 kr billigare E85.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 januari 2023, 13:03:00 »

Jag vet att det ofta kan ta lite mer tid tills att den första balken försvinner jämfört med de andra.

Det är bara att tanka igen om läsa av km ställningen.

Troligtvis måste man byta spridarna om man vill köpa på etanol regelbundet. Men här verkar det ha räckt med att rengöra spridarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/jag-ska-aldrig-tanka-etanol-igen

Bör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?

– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.

Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:

– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.


Det där med igensatta spridare kan du glömma. Det var för över 10 år sedan har jag för mig, i mellanSverige så lyckades de få olämpliga kemikaler i bensinen som de blandade ut till E85. Finns inga såna problem idag.
Enda åtgärderna ifall motorn går bra är att inför besiktning sänka etanolhalten till den programmerade gräns som din biltillverkare satt för hur mkt den ska få adaptera upp bränslemängden.
En del bilar har ingen gräns och då finns inget problem, de flesta bilar vill ha typ under 50% etanol i tanken för att gå i closed loop.
Enda andra problemet är att kallstarter blir svåra under +10 gr C, vilket kan lösas med motorvärmare, extra anrikning vid start (omrpogrammering av ECU eller liknande), eller som jag att köra på typ 10% BF95 och resten E85. Då startar den lätt iaf ner till -10-15.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 januari 2023, 10:01:01 »

Så problematiken är att det väl behövs åtgärder på bilen om man vill tanka E85. Och de kostar säkert pengar. Man måste väl uppsöka någon verkstad i så fall.

Den ekonomiska nyttan verkar vara begränsad eftersom bilarna drar mer med etanol. Så i slutänden blir det väl samma km kostnad. Men risken för problem kan finnas kvar.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 18 januari 2023, 09:43:20 »

Balkarna är ingen precis vetenskap, allt beror på vilken typ av sensor man använder och hur tanken är designad.
Vanligtvis är det en vanlig flottör, och tanken är ju formad efter karossen, så den är ju inte en fyrkantig likformad behållare för bränsle, utan är antagligen "störst på mitten" och avsmalnande både uppåt och nedåt.
Du kan inte räkna med balkarna, bara tanka, köra, tanka igen och sedan räkna ut vad den dragit som säger något alls om förbrukningen.

Jag vet att det ofta kan ta lite mer tid tills att den första balken försvinner jämfört med de andra.

Det är bara att tanka igen om läsa av km ställningen.

Troligtvis måste man byta spridarna om man vill köpa på etanol regelbundet. Men här verkar det ha räckt med att rengöra spridarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/jag-ska-aldrig-tanka-etanol-igen

Bör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?

– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.

Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:

– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.




Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2023, 07:35:40 »

Balkarna är ingen precis vetenskap, allt beror på vilken typ av sensor man använder och hur tanken är designad.
Vanligtvis är det en vanlig flottör, och tanken är ju formad efter karossen, så den är ju inte en fyrkantig likformad behållare för bränsle, utan är antagligen "störst på mitten" och avsmalnande både uppåt och nedåt.
Du kan inte räkna med balkarna, bara tanka, köra, tanka igen och sedan räkna ut vad den dragit som säger något alls om förbrukningen.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 januari 2023, 21:31:27 »

bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .


Men det har jag ju i princip gjort.

Bilen var fulltankad på morgonen igår när jag tog första bilden och tankades igen vid km ställning 111222 (fulltankning).

Jag kunde nu köra till en bensinmack och tanka bilen. Då vet jag exakt hur mycket den har dragit på dessa 132 km.

Men eftersom första balken försvann när jag svängde in på parkeringen borde det vara omkring 6 l.

Så då har den dragit ca 6 l på 132 km.
 
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 januari 2023, 21:26:32 »

95/98 utan etanol finns inte utan endast 95E10 och 98E5 finns, bara som en förtydligande till förra inlägget där man kunde läsa det som att det skulle finnas 95/98 utan etanol.

Ja, okej.

Var kanske lite slarvig när jag skrev inlägget ;).
Skrivet av: Mike
« skrivet: 17 januari 2023, 21:11:01 »

95/98 utan etanol finns inte utan endast 95E10 och 98E5 finns, bara som en förtydligande till förra inlägget där man kunde läsa det som att det skulle finnas 95/98 utan etanol.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 januari 2023, 19:12:08 »

Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).

Det kan vara så att en av de tidigare ägarna har gjort eller låtit göra ändringar. Alltså att man på något sätt har ändrat fabriksinställningen.

Bilen känns inte alls slö att köra jämfört med Colten som jag hade tidigare, men den som har har nu har 95 hk (jämfört med 75 hk tidigare). Så den som jag hade tidigare hade en 3-cylinders motor och dessa modeller sålde man aldrig i Sverige.

Men bilen som jag har är ju godkänd för etanoldrift och precis som tipo skrev borde det egentligen inte vara något problem att blanda fritt mellan etanol och E10/E5 respektive bensin 95/98.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 januari 2023, 18:53:33 »

Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).

Absolut kan det vara så. Mina mätningar är inte vetenskapliga och det finns ju så klart en viss felmarginal i dessa också.

Men då måste man åka in på en verkstad och kanske anpassa styrsystemet för det.

I regel kör jag ju på bensin 95.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 17 januari 2023, 18:43:31 »

Hade en Jeep Wrangler för länge sen.

Motorn var strokad. Det var när etanolen kom. Den gick inte alls på låga varv när man testar lite etanol. Hade tomgång som var pendlande.

En kompis körde en Opel från 80 talet. Den hade inga problem att anpassa sig till etanol. Men drog så pass mer så det var olönsamt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 januari 2023, 14:21:44 »

Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte så fort, då brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara på motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).

Dina mätningar är allt annat än vetenskapliga, bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Men om det bara blir 10% högre förbrukning är det inte omöjlgit, dels är det mer bensin i på vintern, kan vara upp till 50%(!), dels kan det vara så att din motors styrystem inte är programmerat att acceptera att feta upp hela vägen, utan du kör istället ngt magert. Då drar den mkt mindre. Det är inga problem med det förutom att katalysatorreningen inte fungerar optimalt, och att bilen känns slö för du måste gasa mer vid samma hastighet.
(Det är bla därför som den blir effektivare när man kör magert).
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 januari 2023, 14:06:14 »

Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1

Du kan inte dra den slutsatsen eftersom effektiviteten i förbränningen ökar med ökande halt etanol.
Vi som kört tusentals mil på sprit vet att den reella ökningen från BF95 till E85 ligger på 20-22%.
Om någon här är intresserad så kan jag berätta varför effektiviteten ökar.
Den kan rätt lätt minskas till ingen ökning alls om man ställer om tändningen och kör motorn magert vilket jag gjort på ett par bilar. Egenligen krävs förstås då en annan typ av katalysator eftersom den vanliga kräver lambda 1 men det finns ju de-NOX kattar att tillgå till både dieslar och bensinare numera så vill man bygga en sådan bil är det inga större problem.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 januari 2023, 08:46:30 »

Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1

Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte så fort, då brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara på motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2023, 07:51:08 »

Allt annat lika, om allt fungerar som det ska, så skall den förbruka 35% mer etanol än Bensin.
Och det är inte säkert att allt fungerar som det ska, så det kan bli ännu större skillnader.
Sidan 6 finns en graf som visar detta: https://www.mercell.com/fi-fi/m/file/GetFile.ashx?id=32101203&version=1
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 16 januari 2023, 23:46:56 »

Nu har jag tankat bensin 95 igen. Så bilen blev fulltankad vid mätarställningen 111222.

Får se hur mycket den drar nu ... när alltså den första balken försvinner.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 16 januari 2023, 23:35:14 »

Det ska inte vara nåt problem att blanda valfritt mellan E85 och E10/E5.
E85 innehåller väl bara 85% etanol sommartid, vintertid är det mera bensin på grund av startproblemen vid kyla.

Precis!

Det är teorin.

Och den verkar dra betydligt mer när man tankar etanol. Det blir mer än 10 l/100 km. Otroliga 10,8 l/ 100 km får jag fram. Och jag åker förhållandevis sakta och blir ofta omkörd på motorvägen.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 16 januari 2023, 20:03:44 »

Det ska inte vara nåt problem att blanda valfritt mellan E85 och E10/E5.
E85 innehåller väl bara 85% etanol sommartid, vintertid är det mera bensin på grund av startproblemen vid kyla.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 16 januari 2023, 12:39:43 »

Bilen fungerar nu hur bra som helst med etanol.

Men omställningen kan bli krångligt.

Vill man byta är det kanske bäst att köra tills tanken är (nästan) tom och sen tanka det "nya" bränslet skulle jag tro.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 16 januari 2023, 07:41:47 »

Hittade det här nu.

https://www.vibilagare.se/reportage/e85-branslet-allt-fler-valjer-bort

Ett av de vanligare problemen för etanolbilsägare är att spridarna sätts igen av etanolen. Tecken på detta är ryckig motorgång och svårstartade motorer, speciellt vintertid. I vissa fall kan det hjälpa att tanka bensin ett par gånger, i andra fall handlar det om rengöring av/byte av spridare. Det har också handlat om bränslepumpar som tagit stryk av etanolinblandning i bensin eller av E85-bränslet som sådant.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 15 januari 2023, 23:52:55 »

Sedan så satte ju många biltillverkare sin egen dödsstöt till etanolen för att folk fick bekymmer med bilarna?

Vilka bekymmer var det?

Bilen ska ju vara konstruerad för etanoldrift. Vilka bekymmer fick de?

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 januari 2023, 23:48:13 »

Det stämmer bra det.
Framförallt är det ideliga förändringar av etsn8lhslyen still kan ge problem ibland för en del onödigt komplicerade motorstyr.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 15 januari 2023, 23:26:50 »

Agro på Händelö utanför Norrköping subventionerar etanolen själva, Vid deras pump kostar etanolen strax över 9kr/l mot 12/13 kr/l på mackarna...


Det verkar vara populärt med etanol i Norrköping. Jag köpte min bil i Norrköping och det är en etanolbil.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 15 januari 2023, 23:09:24 »

Jag har också en etanolbil. Enl. uppgifter från tillverkaren kan den också köras på bensin.

Men vad jag har hört är det inte bra om man blandar etanol och bensin. Så helst ska den bara köras på etanol har jag fått höra.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 januari 2023, 16:46:31 »

Gammal tråd men nej. Flera länder i EU har nu många etanolbilar.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 september 2020, 18:00:51 »

Ja, tyvärr är det ju helt uppenbart att etanolen blev en för populär fossilersättare på helt egna meriter och med relativt små subventioner.
Och hur skulle staten få in sina pengar? 
Bensinupproret 2.0 vill att Sverige ska bli världsledande i inhemsk biobränsleproduktion.
Men det ska ju bara vara el nuförtiden.

Nu förstår jag inte? Var det verkligen pga. egna meriter? Som jag förstått detta så var de subventionerade av Svenska staten? EU tyckte väl att Sverige subventionerade för mycket, därav höjningen av Etanolskatten? Sedan så satte ju många biltillverkare sin egen dödsstöt till etanolen för att folk fick bekymmer med bilarna?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 31 augusti 2020, 21:29:26 »

Med bensin går denna på ca 0,74l/mil. Etanol ca 0,94l/mil. Landsvägskörning mellan hemmet och stugan 30 mil enkel resa. 80 och 100 väg, lite 110 väg. ligger på lagstadgad hastighet + 10-15 kmh. Sedan så är det ju skönt vid omkörningar om man har en bil som är lite rapp...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 augusti 2020, 22:25:38 »

Sleeper? Köpte en SAAB 9-5 -03 från föräldrarnas dödsbo 20016-05-30. Röd, automat, den starkare lådan som tål iaf 500 Nm, med paddlar på ratten, halvskinn, proffsfilmade rutor, 1700 mil för 35 papp. I dag har den gått 4500 mil, en andra bil som jag är rädd om. Blivit erbjuden 65 000 för den. Ej till salu under 6-siffrigt belopp, denna skall gå i arv till nästa generation.. Har etanolkonverterat denna 150 hästars 2.0:a för några år sedan, första steget och tycker att den går bra. Blev förvånad, 0-100 under 7,5 sek, toppfart 230+... inte undra på att jag har tyckt att den går bra.. 

Etanolen blev ju i ett slag dyrare när EU förbjöd Sverige att subventionera etanolen. Agro på Händelö utanför Norrköping subventionerar etanolen själva, Vid deras pump kostar etanolen strax över 9kr/l mot 12/13 kr/l på mackarna...

Har en 2,3:a som står hemma. Kanske skulle konvertera denna ett par steg när man ställer på den..

Ja, tyvärr är det ju helt uppenbart att etanolen blev en för populär fossilersättare på helt egna meriter och med relativt små subventioner.
Och hur skulle staten få in sina pengar? 
Bensinupproret 2.0 vill att Sverige ska bli världsledande i inhemsk biobränsleproduktion.
Men det ska ju bara vara el nuförtiden.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 27 augusti 2020, 21:31:20 »

Sleeper? Köpte en SAAB 9-5 -03 från föräldrarnas dödsbo 20016-05-30. Röd, automat, den starkare lådan som tål iaf 500 Nm, med paddlar på ratten, halvskinn, proffsfilmade rutor, 1700 mil för 35 papp. I dag har den gått 4500 mil, en andra bil som jag är rädd om. Blivit erbjuden 65 000 för den. Ej till salu under 6-siffrigt belopp, denna skall gå i arv till nästa generation.. Har etanolkonverterat denna 150 hästars 2.0:a för några år sedan, första steget och tycker att den går bra. Blev förvånad, 0-100 under 7,5 sek, toppfart 230+... inte undra på att jag har tyckt att den går bra.. 

Etanolen blev ju i ett slag dyrare när EU förbjöd Sverige att subventionera etanolen. Agro på Händelö utanför Norrköping subventionerar etanolen själva, Vid deras pump kostar etanolen strax över 9kr/l mot 12/13 kr/l på mackarna...

Har en 2,3:a som står hemma. Kanske skulle konvertera denna ett par steg när man ställer på den..
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 31 december 2013, 00:14:11 »

I Sverige verkar diesel vara dyrare än bensin (95 Oktan) .... det betyder i alla fall att det väl inte löner sig att köpa en diesel ... i Tyskland kan man tanka E 10 vilket är biligare jäfört med normal bensin. Jag tankar/tankade dock inte E 10 ...

Den stora skillnaden är fordonsskatten...
Glöm diesel.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 30 december 2013, 23:16:28 »

I Sverige verkar diesel vara dyrare än bensin (95 Oktan) .... det betyder i alla fall att det väl inte löner sig att köpa en diesel ... i Tyskland kan man tanka E 10 vilket är biligare jäfört med normal bensin. Jag tankar/tankade dock inte E 10 ...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 december 2013, 22:31:35 »

Nån som byggt om en bensinpeugeot till etanol? Vad kostar ombyggnaden? Håller motorn?

Inga problem. Enklast är en piggybackdosa, kan reka Flexitune, ca1000 kr. Du hittar massor av info på etanol.nu
Inga risker för motorn.
Skrivet av: MaxPowerS
« skrivet: 17 december 2013, 18:20:11 »

Nån som byggt om en bensinpeugeot till etanol? Vad kostar ombyggnaden? Håller motorn?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 401
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!