Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera Nibe F1245  (läst 712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anteexon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimera Nibe F1245
« skrivet: 16 december 2023, 15:19:31 »
Hej!

Har nu haft vår värmepump i drift ett tag. Jag har loggat en del värden och lagt in i ett verktyg för att få fram lite kurvor och diagram. Då jag inte är helt insatt så har jag svårt att se om pumpen går optimalt eller om det finns något att skruva på och i så fall vad för att få den att gå så optimalt som möjligt.

Hoppas att någon med högre kompetens än jag kan råda mig lite med hjälp av bifogade kurvor? Jag har tyvärr inte fått till decimalen på temperaturerna i loggningen så det ser ju lite tokigt ut i kurvorna.

Värmesystemet består av panelradiatorer.



Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245
« Svar #1 skrivet: 16 december 2023, 21:56:16 »
Hej!

Det är bra med lite mer info om systemet.

Vilken storlek på 1245? Behövs någon eltillsats?

Vad är det för hus? Hur stort? Används termostater på radiatorerna? Vad har du för värmekurva?

Funkar det bra i övrigt? Jämn innetemperatur oavsett utetemperatur?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Nibe F1245
« Svar #2 skrivet: 16 december 2023, 23:31:51 »
Räknar till 21 starter/dygn, det är väl inte katastrof.
Sen kan man ju alltid pillra med att optimera grejerna, men det är främst att få till balanserat flöde till radiatorerna (utan att använda termostater) mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

ante e

  • Gäst
ante e
SV: Optimera Nibe F1245
« Svar #3 skrivet: 17 december 2023, 10:52:26 »
Hej!

Huset är på 1,5 plan och 168 m3 byggt 1978. Pumpen är en F1245-8. Ingen eltillsats behövs. Jag använder inga termostater på raditorerna på nedre plan, på övre plan har jag termostater. Jag kör på kurva 9 som är förskjuten -2. Upplever att allt funkar och vi har en jämn temperatur i huset.

Som sagt, har inte några egentliga problem utan vill bara få lite koll på att grejorna går så optimalt som möjligt.

Tack för era frågor.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimera Nibe F1245
« Svar #4 skrivet: 17 december 2023, 14:38:44 »
Då är ett tips på möjlig optimering att strypa radiatorerna på övre plan så att termostaterna inte är det som reglerar flödet (utom vid övertemperatur pga sol och så). Det kan man göra med grundinställningen i radiatorkopplen, om de är så nya så dom har såna inställningar. Exakt hur du gör får du surfa reda på beroende på vad du har för radiatorer.

Radiatorerna ska vara varma upptill, men svalare nertill. De ska inte vara jämnvarma. Gäller även pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Är radiatorerna jämnvarma sÃ¥ "kortsluter" dom värmen sÃ¥ att värmen frÃ¥n VP gÃ¥r tillbaka till den utan att komma huset till godo pÃ¥ optimalt sätt.  Men rätt inställda radiatorer kan man komma ner till lägre kurva, med lite tur. Det finns nog mÃ¥nga gamla trÃ¥dar pÃ¥ det här ämnet i forumet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!