Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10  (läst 8273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« skrivet: 03 maj 2011, 21:37:38 »
Någon som har en sådan eller har någon erfarenhet av en sådan eller liknande rökgasvärmeväxlare?
Skulle vara intressant att koppla på en sådan efter vedkaminen och köra den mot en 500l acctank med inbyggd solslinga och även ha en vattenburen fläktkonvektor. Såg att den skulle lämna upp mot 10kw.....vilket ju är helt ok.
http://heatacc.se/pdf/rvx10.pdf

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2011, 21:59:05 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2011, 22:09:33 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.

Hmm personligen har jag inte en murad skorsten utan jag har en ståltub......och den hoppas/tror jag håller för en rökgasvärmeväxlare......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2011, 22:13:44 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.

ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ?

denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...

men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2011, 22:36:29 »
Precis, att det kan gÃ¥ för kallt sÃ¥ rökgaserna kondenseras i skorstenen oavsett om den är murad, av stÃ¥l eller annat och tar stryk. Den ger uppemot 10 kW, har man en kamin/kasett som kanske ger 10 kW och man kopplar till denna, vad tror ni resultatet kan bli dÃ¥? Vääldigt kalla rökgaser som vi ju vet inte är bra i lÃ¥nga loppet. Personligen tycker jag att det fattas mycket info, men det kanske de upplyser kunder som ringer och frÃ¥gar ;)  NÃ¥gon annan som kanske installerar denna och tror att det skall bli bra, effektivt blir det ju, installerar denna, nÃ¥got Ã¥r senare kanske de dömer ut skorstenen.... Fattas ju massor med info och rekommendationer! Har kollat hemsidan, hittar bara denna pdf.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2011, 07:49:32 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.

ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ?

denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...

men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ?


Nja största orsaken till att jag inte köpte en vattenmantlad kamin var för att jag har fått för mig att dom sotar så mkt.....dom som har dem verkar få sota kaminen ofta jämfört med en icke vattenmantlad kamin och dom verkar oxå krångligare att sota. Sen så har jag inte lyckats hitta någon vattenmantlad kamin som är snygg....men smaken är ju olika.....

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2011, 09:30:40 »
Hej
det e väl ochså risken med denna grej..men jag tror starkt på att det funkar..du vet ju hur min oisolerade stål pipa funkar...nästan för bra
misstänkker att den lilla skit grejen ökade verknings graden på min kamin med säkert 15-20%
om inte mer,har nästan problem med att det går för kallt i bland (tror jag)

va upp å stack ner näven i murpipan då jag eldade å det va inga problem att ha den 1m ner i pipan då jag eldar....iofs va det i varmaste laget men det gick utan större problem

ring till firman å be om att få adress eller tel nr till nån som köpt en sån då bör du ju kunna höra dig fram hur den funkar..nån av kunderna måste ju va så det går att få ett utlåtande om hur denn funkar..

fördelen e ju då att du kan ju även köpa dig en solfångare ....LOL


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2011, 14:00:51 »
Hej
det e väl ochså risken med denna grej..men jag tror starkt på att det funkar..du vet ju hur min oisolerade stål pipa funkar...nästan för bra
misstänkker att den lilla skit grejen ökade verknings graden på min kamin med säkert 15-20%
om inte mer,har nästan problem med att det går för kallt i bland (tror jag)

va upp å stack ner näven i murpipan då jag eldade å det va inga problem att ha den 1m ner i pipan då jag eldar....iofs va det i varmaste laget men det gick utan större problem

ring till firman å be om att få adress eller tel nr till nån som köpt en sån då bör du ju kunna höra dig fram hur den funkar..nån av kunderna måste ju va så det går att få ett utlåtande om hur denn funkar..

fördelen e ju då att du kan ju även köpa dig en solfångare ....LOL



Hmm nja tycker att den verkar hyfsat enkel att sota genom sotluckan och en anpassad viska....... kan tänka mig att rökgastempen säkert ligger på 300-400 grader direkt efter kaminen så tror inte att det ska vara några större problem med att rökgastempen ska bli för låg......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2011, 20:59:10 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.

ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ?

denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...

men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ?


Nja största orsaken till att jag inte köpte en vattenmantlad kamin var för att jag har fått för mig att dom sotar så mkt.....dom som har dem verkar få sota kaminen ofta jämfört med en icke vattenmantlad kamin och dom verkar oxå krångligare att sota. Sen så har jag inte lyckats hitta någon vattenmantlad kamin som är snygg....men smaken är ju olika.....

//Krister

Detta är ju ingen Kamin, en rökgasvvxlare. Innan rökgaserna kommer in i denna så skall det ju vara färdigbrunnet. Om de vattenmantlade kaminerna sotar mycket så tyder det ju på att de inte kommer upp i rätt förbränningstemperatur till att börja med...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2011, 22:20:19 »
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, pÃ¥ att sabba murstockar om man inte har koll pÃ¥ rökgastemperaturen.  Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.

ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ?

denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...

men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ?


Nja största orsaken till att jag inte köpte en vattenmantlad kamin var för att jag har fått för mig att dom sotar så mkt.....dom som har dem verkar få sota kaminen ofta jämfört med en icke vattenmantlad kamin och dom verkar oxå krångligare att sota. Sen så har jag inte lyckats hitta någon vattenmantlad kamin som är snygg....men smaken är ju olika.....

//Krister

Detta är ju ingen Kamin, en rökgasvvxlare. Innan rökgaserna kommer in i denna så skall det ju vara färdigbrunnet. Om de vattenmantlade kaminerna sotar mycket så tyder det ju på att de inte kommer upp i rätt förbränningstemperatur till att börja med...

Hmm klart jag förstår att det INTE är en kamin.... Sc:,h men tror en rökgasvärmeväxlare skulle kunna vara vettig som komplement till min täljstenskamin och tror den är enklare att sota än en vattenmantlad kamin.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2011, 09:14:00 »
testa å köp en det e väl enkklaste sättet å se om dom funkar...

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Rökgasvärmeväxlare Heatacc RVX-10
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2011, 23:33:33 »
Jag har varit inne på samma sak om jag förstår dig rätt.

Kolla på värmekramarn på forumet här. Samma gubbar som har diskuterat den. Jag tyckte att det skulle vara bar men .......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 467
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!