Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Generalknas CE50?  (läst 1388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Topsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Generalknas CE50?
« skrivet: 05 januari 2019, 11:29:12 »
Hej, behöver lite tips av forumet. När jag kom hem efter jul/nyår så har jag meddelande "kompressorfel" på min CE50. Fläkten går men väldigt ojämnt. Efter omstart så går nu fläkten kanske 10 minuter men bara om den står på 100%. Men innan fläkten lägger av så går kompressorlarm igen. På inverter får jag felmeddelande "OC2". Ser även att trycket på golvärmeslingan sjunker. Efter att ha fyllt på så ser jag nu att det droppar från kopparrröret som går in i skvallerröret.
Har beställt en ny kondensator till fläkten för att se om jag fÃ¥r igÃ¥ng den. Men tveksamt om det löser de andra problemen eftersom kompressorlarmet kommit även de gÃ¥nger jag lyckas fÃ¥ fläkten att snurra en stund. men det känns samtidigt osannolikt att det uppstÃ¥tt tre oberoende fel under de 9 dagar jag var bortrest. NÃ¥gra tips och idéer? 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Generalknas CE50?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 11:40:41 »
Kan det vara utslitna lager i fläkten? Hur låter den?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Topsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generalknas CE50?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2019, 12:58:36 »
Kan det vara utslitna lager i fläkten? Hur låter den?
Jo, den är 12 år gammal så jag antar att lagren kan vara slut. Men jag tycker fläkten låter som vanligt.

Utloggad Topsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generalknas CE50?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2019, 19:40:32 »
Då kom den nya kondningen med posten idag. Men dessvärre hjälpte det inte. Fläkten går några minuter när man kör på 100% och sedan stannar den nästan helt. Någon som har bytt fläkt på en CE50? Ser ut som att den är skruvad från baksidan på fläkt/elektroniklådan - hur kommer man åt där?
Känner också att både min tid och kunskap tryter så samtidigt även tacksam för tips på någon firma i södra/östra Stockholm kan Comfortzone

Utloggad Topsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generalknas CE50?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2019, 21:19:02 »
Tänkte bara avsluta den här historien...
Efter att ha bytt till ny fläkt + kondning utan att få fart på den så gav jag upp och kallade på tekniker. Han konstaterade att kompressor är slut och hela paketet måste bytas. Offert för byte av kompressorhylla ligger på totalt 54´inkl. moms. Det känns som ett byte av hela pumpen lockar mer.
Någon som vet hur länge man kan köra en CE50 bara på elpatron? Fick en idé att använda den som ren elpanna och VVB i ett välisolerat fritidshus med golvvärme. Men det beror på hur lång ytterligare livsläng den kan ha som elpanna? Den har gått 12 år som FLVP.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Generalknas CE50?
« Svar #5 skrivet: 07 april 2019, 23:20:19 »
Tråkigt att höra,

Jag kan tänka mig att den kan fungera fint ganska länge såvida cirk-pump, elpatroner, kontaktorer, fläkt mm går. Möjligen dra ner fläkthastigheten rejält den kalla årstiden.

Men jag skulle sätta kompressorn i läge FRÅN, kanske är mycket olämpligt att ge den spänning om den är trasig

Se inställning i test menyn
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generalknas CE50?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2019, 17:05:50 »
Hej Topsy;

Hur gick det till slut?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!