Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell trÃ¥d  (läst 460625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1170 skrivet: 11 augusti 2016, 19:34:38 »
Om man inte specificerar detaljerat ....sÃ¥ blir svaret därefter  .,;-
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Chrisse

  • Gäst
Chrisse
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1171 skrivet: 11 augusti 2016, 22:06:27 »
Nu har jag lyckats hitta fläktläget på min ce50.
När jag har den i läge 3 så går den på 46%
Läge 4 ger 52% och läge 5 ger 100%. Skulle vilja ha lite bättre cirkulation på luften i badrummen, men känns sådär att ha den på läge 5. Kan man göra andra inställningar som påverkar cirkulationen? Skulle önska att fläkten gick på cirka 70%.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1172 skrivet: 12 augusti 2016, 08:04:15 »
Jag har en "vanlig" CE50, alltså ingen eco så det kanske skiljer hur man gör och om det går på en eco

På min kan kan ställa in procent värdet för dom olika lägena och jag gör så här:

1) Tryck och håll in "pil ner" och "enter" samtidigt några sekunder

2) Nu skall en meny "System Setup" visas

3) Stega ner med "pil ner" så kommer inställningarna för lägena 1-5 att visas i tur och ordning (jag tro du kommer till dom nästan direkt)

4) Här kan du för varje läge ändra % värdet för fläkten, tex till 70% för ett visst läge, kanske läge 4 är lämpligt att använda

5) När du är klar, tryck "Esc"

 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Chrisse

  • Gäst
Chrisse
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1173 skrivet: 12 augusti 2016, 13:28:21 »
Fasen vilken kille du är! Precis vad jag var ute efter, fläkten går nu i 70%. Tack för hjälpen.

Utloggad Thomoa82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1174 skrivet: 22 januari 2017, 16:34:47 »
Hej! Har ett jätte problem här hemma. Förra lördagen så fick jag lagernas i fläkten till ventilationen i pannan. Eftersom jag har alla möjliga försäkringar så ringde jag en jourfirma som dök upp. Dom kunde inte byta fläkten på en gång . Så dom koppla ur fläkten och för att givaren sitter där så tog dom bort växelventilen och ställde vattnet i riktning till radiatorerna och golvvärmen. Ytters lite till varmvattnet. Dagarna gick och till slut kommer en annan och byter fläkten. Han trycker dit växelventilen och åker där ifrån. Dagen efter kommer vi hem till 28 grader i huset . Och 34 grader på värmegolvet. Men inget varmvatten. Pannan står inställd på 22 grader . Men fast han har 26 grader så fortsätter den jobba på ca3688w .
Jag ringer igen och i fredas var en ytligare en kille här och fixade problemet. (Sa han)
Vi åker bort och kommer hem på lördagskvällen till 17 grader i huset OCH inget varmvatten. Jag tittar under pannan på växelventilen och ser att han vänt på den så kabeln petar ut från pannan. Tidigare har den petat in.
Varmvattenspriorieteringen stig på låg , så jag satte den på normal. Och då började tillskottslampan att lysa. Men istället för att få lite varmvatten så blir elementen varma och samma problem igen . Pannan är inställd på 21 grader men nu så är det 24 grader och han fortsätter att ösa på....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1175 skrivet: 22 januari 2017, 16:48:42 »
Gissningsvis har väl kille 2 vänt ventilen fel väg, om värmepumpen tror att den gör tappvatten, men värmen går ut i huset så kommer den aldrig stanna...
Lite beroende på hur ventilen ser ut kan det vara lite knepigt att veta hur ställmotorn skall monteras.
De ritade inte på nåt sätt hur den skulle sitta så det skulle vara enkelt att återställa?

Jag skulle be dem komma tillbaks, och att de inte fick åka innan de konstaterat att allt fungerar som det ska...
Du skall självklart inte betala för deras misstag, tycker jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomoa82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1176 skrivet: 22 januari 2017, 17:01:47 »
Ringde idag igen. Dom svarade bara att dom återkommer. Och det var i morse . Ringde för en stund sen igen.. då var det ingen som svarade..

Utloggad Thomoa82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1177 skrivet: 22 januari 2017, 17:25:02 »
Upptäckte nu att retur tempen var inställd på 12,7 grader.
Är inte det lite lågt? Känns som om dom varit inne o pillat i inställningarna också

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1178 skrivet: 22 januari 2017, 17:44:39 »
Herre jävlar, verkar vara riktiga klåpare i farten
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Thomoa82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1179 skrivet: 22 januari 2017, 18:42:25 »
Vad står ers retur temperatur inställd på?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1180 skrivet: 22 januari 2017, 19:00:39 »
Om du menar inställningen för "Lägsta returtemperatur" så står våran på 22 grader. Så här års kommer returen i princip alltid att ligga högre. På sommaren kan man sänka värdet om man vill. Detta handlar om att man alltid vill ha en viss grundvärme, egentligen kanske bara "bra att ha" för betonggolv med ingjuten golvvärme.

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Thomoa82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1181 skrivet: 22 januari 2017, 19:21:12 »
Ok ställde in min på det också. 12,7 kändes väldigt lågt.
Vände på växelventilen och gick in i testmode för att se vad som händer. Han jobbar hela tiden på 3894w . Men slog faktiskt ifrån när varmvattnet kommit upp till 55 grader ( som inställt) och han fortsatte inte värma radiatorerna som stod inställt på 21 grader och det är 23 i huset. Så det känns ju lite rätt iallafall. Men varför går han inte upp i 5000w som han alltid gjorde förut? Håller sig endast 3894w... dessutom la jag märket till att trycket ökar hela tiden sakta men säkert på tryckmätaren .. känns lite läskigt

Johan Larsson

  • Gäst
Johan Larsson
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1182 skrivet: 31 januari 2018, 07:36:42 »
Hej på er.
Har en CZ ce50 sedan 2009. Har sedan en tid problem med min returvattengivare. Är det nÃ¥gon som vet vad denna givare har för id nr?  Www. Sida för reservdelar?
Allt tips på varför pumpen ger felmefelande om returvattengivare? Enl serviceman så går pumpen som den ska.
Mvh Johan

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1183 skrivet: 31 januari 2018, 08:36:58 »
Hej! Ser bara en standard 6x50 mm temperaturgivare i listan hos reservdelsfirman JSenergi: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-frnluftsvp-bbr-ce-50-60/temp-givare-ptc-6x50mm-std-fra.html  Är inte säker pÃ¥ om den passar pÃ¥ alla positioner Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1184 skrivet: 28 juli 2020, 17:43:32 »
Jag har en CE65 sedan 2010. Den har fungerat felfritt hittills och värmt bÃ¥de hus och pool via värmeväxlare. Nu värmer den inte längre poolen av nÃ¥gon anledning. Vi har fortfarande varmt tappvatten i kranarna med när den ska slÃ¥ över och värma cirkulationsvattnet gÃ¥r inte kompressorn igÃ¥ng. Växelventilen stÃ¥r i läge cirkulation som den ska. Jag kan manuellt tvÃ¥ngsstarta kompressorn i styrprogrammet och dÃ¥ värmer den som den ska. Installationen är ganska enkel, vi shuntar helt enkelt om till värmeväxlaren sommartid och st'ller upp börvärdet betydligt högre än rumstemperaturen för att lura igÃ¥ng värmepumpen. Det finns alltsÃ¥ ingen termostatstyrning av poolens temperatur. När jag läser av rumsgivare ser den ut att vara ok. Det verkar alltsÃ¥ inte vara nÃ¥got fel pÃ¥ kompressor eller växelventil. Det är själva styrningen som inte fungerar. NÃ¥gon som har nÃ¥gra tips pÃ¥ vad det kan vara? 
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!