Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM310 och missvisande framledning?  (läst 9917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #15 skrivet: 10 oktober 2014, 18:15:13 »
Konstruktionen av VVM 310 + värmepump är att den jobbar med flytande kondensering vilket innebär att värmepumpen inte gör vattnet varmare än vad som behövs.
Dock kan den bara jobba on/off vilket innebär att den antigen krutar på med hela effekten eller inget alls, det finns inget mellanting.
Styrningen blir då att när värmepumpen går stiger framledningen över börvärdet och när den vilar sjunker framledningen under börvärdet.
Medelvärdet (eller rättare sagt integralen av framledningstemp x tid) styrs dock mot börvärdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #16 skrivet: 10 oktober 2014, 19:49:49 »
Konstruktionen av VVM 310 + värmepump är att den jobbar med flytande kondensering vilket innebär att värmepumpen inte gör vattnet varmare än vad som behövs.
Dock kan den bara jobba on/off vilket innebär att den antigen krutar på med hela effekten eller inget alls, det finns inget mellanting.
Styrningen blir då att när värmepumpen går stiger framledningen över börvärdet och när den vilar sjunker framledningen under börvärdet.
Medelvärdet (eller rättare sagt integralen av framledningstemp x tid) styrs dock mot börvärdet.

Tack för ditt svar det där förklarar ju en hel del.

Kan tänka mig att just nu när värmebehovet inte är så stort så kanske detta blir mer påtagligt än när det är mer kontinuerligt minusgrader ute? :)

Vinsa

  • Gäst
Vinsa
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2014, 15:14:02 »
Hej!
Min VVM310 beter sig väldigt skumt, och jag har kommit fram till att det är något skumt
med styrningen av växelventilerna... Har haft bort dem, och växlat/shuntat manuellt, då tvingar jag
framledningstemperaturen som den ska.

Vet inte om det beror på att ställmotorerna jobbar felaktigt, eller om det är fel i styrsystemet?!

När mjukvaran begär värme så skjuter tillsatsen i höjden, istället för att gå ut på radiatorkretsen?!

QN10/QN35 jobbar parallellt enligt följande:
QN10: Port A - Värme, Port B - Varmvatten
QN35: Port A - Varmvatten, Port B - Värme

QN11 konstant stängd, utom vid reservläge/extern värmestyrning

Har inte förstått hur växelventilerna jobbar riktigt, de vänder och vrider en kvarts varv fram och tillbaka,
inga fasta lägen (ja jag kan för lite om den biten)

Igår trodde jag att det var fel på ställmotor till växelventilen, men idag är jag osäker?!

Varmvatten fungerar utan problem, har senaste programvaran...

Kan det vara elfel ändå? Att reläerna inte ger rätt signaler?

Är det någon som har en teknisk/servicemanual till VVM310?

Självklart ska detta gå på garantin, f.n kör jag den som enbart elpanna men har en värmeväxlare kopplad
på XL8-XL9 kretsen (den ska vara sluten i elpanneläge)

Har en dialog med NIBE om detta, och vi ska prova byta ut motorerna till växelventilerna...

Förstår somsagt inte hur ställmotorerna fungerar, de snurrar åt alla möjliga håll, vänster höger höger vänster i 90 grader / 45 graders intervaller?!?!?!?!??!!?

Trodde det var fasta lägen?

mvh Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2014, 20:19:34 »
Hej!
Det låter jätteskumt att växelventilerna bara vrider 45°, detta är på tok tror jag.
90° vridning på dessa låter mer korrekt, jag tror det är nått som är riktigt fel på grejerna...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #19 skrivet: 12 oktober 2014, 14:23:35 »
Ja växelventilerna, eller snarare ställmotorerna beter sig inte logiskt...

Ska få nya för att se om det hjälper, har jag sån otur att båda e trasiga?

Funktionen är ju enkel, spänning till/från växlar olika lägen A/B
eller har jag fel? Stannar ibland kl 12, ibland kl 2 ibland kl 5 ibland kl 7 ibland kl 11... åt olika håll dessutom?!


har inte mätt upp något men kan det vara fel på relästyrningen tro?
Någon som e expert på växelventil motorer? Hur funkar dom?

Skönt att man ändå upptäckt "strul" nu, och inte i smällkalla vintern....

Mvh Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2014, 15:38:00 »
En växelventil har 2 lägen.
Men om det är den vridande sorten så måste styrimpulsen vara tillräckligt lång så att den vrider hela vägen, tycks inte vara så i ditt fall.
Jag kan bara hänvisa till Nibe support, och stå på dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2014, 16:07:19 »
Ställmotorn heter EMV110-M 89i0, kanske är nÃ¥got reläfel ändÃ¥...  ????

Nu skickar Nibe nya ställmotorer till mig, kanske har jag sån olycklig otur att det är fel på båda?

Annars är det nog kretskortsbyte som gäller... 
undrar om jag får göra det själv, eller om dom vill jag tar hem en elektriker....

Deras support är iallafall klockren, sÃ¥dant uppskattas verkligen ....  fast allra helst vill man ju att saker bara
ska fungera när man hostar upp med dessa pengarna.....




Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2014, 17:49:29 »
Tanken slog mig...

Kan VVM310 vara faskänslig?

Kan det vara så att faserna inte alls är där jag tror de ska vara i proppskåpet?

Men det borde väl ändå inte påverka en 220v växelventil?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2014, 21:37:03 »
Fasföljden påverkar inte VVM310, och växelventilerna går på 230 V.
Det enda jag kan tänka mig är att växelventilerna går väldigt trögt, eller fel på styrningen.

Jag letade reda på ett dokument om ventilen, enligt detta ska bruna ledningen alltid vara spänningssatt, kanske är det detta som teknikerna på Nibe missat?

http://www.lksystems.se/Root/InRiver/pdf/SE.23.C.4_LK%20V%c3%a4xelventil%20525.pdf

Enligt manualen stannar den om den blir helt spänningslös.
« Senast ändrad: 12 oktober 2014, 21:51:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #24 skrivet: 13 oktober 2014, 18:05:41 »
Tack för beskrivningen av ställmotorn, den hamnar i min huspärm! :-)

Jag har mätt upp båda kontakterna, och VVM310 ger konstant 230 på "B" och växlar korrekt med 230 på "A".

Vet inte om mitt mätinstrument e lite halvkass, men jag får viss spänning ändå då B ska vara bruten.
typ 37v... men i det stora hela beter sig 230 signalerna som de ska.

Kanske är det helt enkelt så att mina ställmotorer är dåliga/tröga?!

Ska A / B läge vrida 90 grader åt gången vid varje signalförändring?? Alltid kl 12 / 3 / 6 / 9 ???

Har sökt på nätet men hittar inte riktigt sådana beskrivningar...
min gamla Nibe EVC190 från 1985 hade inte riktigt sån här hypermodern elektronik :-)

Detta är samtidigt lite kul, man lär sig enormt mycket om hur maskinen fungerar!

mvh Fredrik


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #25 skrivet: 13 oktober 2014, 21:51:48 »
Hej!
Växelventilerna ska vrida 180° (jag tänkte fel förut när jag skrev 90°)  SkämspÃ¥dig
Vad menar du med att B ska vara bruten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2014, 20:41:19 »
Carl, jag menade förstÃ¥s A  bruten "off-läge"....

B har 230 hela tiden!

Har provat byta ställmotorer, utan någon skillnad.... Har även mailat Nibe om allt jag gjort för att felsöka själv.

Nu får de skicka ut en tekniker! ... tror det är fel på styrkortet!

Ställmotorerna stannar inte konsekvent i A/B läge, det verkar definitivt vara ett styrfel med reläerna....
de kan stanna på 0, 90, 45, 180, alla möjliga kvartslägen... Av och på är i mitt tycke också 0 eller 180grader.
och det är det jag kunnat utläsa av ritning också, men jag ville bara dubbelkolla med alla experter här! :)

Om jag plockar loss dem, och manuellt styr växelventilerna så styrs värme ut på radiatorkretsen!
Har dock inte lämnat det på så en längre tid, orolig att jag ska sabotera något annat....

Mvh Fredrik



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #27 skrivet: 14 oktober 2014, 22:12:51 »
Vet inte om mitt mätinstrument e lite halvkass, men jag får viss spänning ändå då B ska vara bruten.
typ 37v... men i det stora hela beter sig 230 signalerna som de ska.

Hmmm...  Sc:,h
Om det är så att signalen som ska styra växelventilen ger typ 37 V så sitter felet i relä/kontaktor.
Detta skulle kunna förklara hur ventilen kan hamna i fel läge.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM310 och missvisande framledning?
« Svar #28 skrivet: 15 oktober 2014, 17:42:08 »
Blev uppringd i förmiddags av en servicekille som kunde komma ut idag och titta på detta problem.

Först och främst är allt i sin ordning med att ställmotorn har tre olika lägen, jag förstod det när jag
tittade pÃ¥ en växelventil...   

Jag hade tydligen fått ett typiskt måndagsexemplar, två av rören var helt enkelt felmonterade!

De två rören gick att växla utan något som helst passningsfel, och när den växlade till värme så gick den
helt enkelt i en rundgång, och inte ut på slingan som den ska ... och eltillsatsen fortsatte bara mata värme!

Tyvärr blev det till att tömma 300liter vatten, skifta rören, och återfylla!

Hade jag aldrig hittat själv, dÃ¥ det inte finns speciellt mycket tekniska beskrivningar pÃ¥ hur rören ska va dragna. dontknow  .,;-

Nu fungerar värmen, nu fungerar automatiken som den ska .... ::) ::)

... Nu blir det till att experimentera med inställningar för bästa möjliga driftkomfort och ekonomi!

SÃ¥ tipsa mig gärna!  help

 tummenupp tummenupp


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!