Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 mars 2025, 23:00:25 »

Instämmer i att det är helt ofarlig spänning vid tempgivaren (s k SELV, safety extra low voltage).  Den matas med 5 V via ett motstånd på några kohm i värmepumpen, spänningen ute vid givaren kan jämföras med vad man får ur t ex ett gammaldags platt ficklampsbatteri eller en USB-laddare.

Innan du dömer ut givaren, kasta ett öga på kabeln till den också. Ofta är installationen gjord med billig telekabel som vittrar sönder med tiden om den sitter utomhus, utsatt för väder och vind.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 mars 2025, 22:43:08 »

Utegivaren är en svagströmsgrej som du kan koppla in och ur utan att bryta någon ström. Det är ett motstånd som varierar beroende på temperatur. När dom strular brukar det bero på att det har blivit oxidering i anslutningarna eller att det har kommit in fukt/vatten. Du byter även givaren mycket lätt om den skulle vara dålig.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2025, 22:05:19 »

Man kan ju stänga av pumpen och bryta säkringarna så är man nog ganska säker på att ingen el kommer. Så nog bara att skruva upp och rengöra.

Vad är det för felsignal pumpen larmar?
Skrivet av: OlgaSlavaUkraine
« skrivet: 01 mars 2025, 20:52:41 »

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71610.0

Tack för svaret 🤗, men inte riktigt svar på frågan i den tråden tyvärr
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2025, 18:35:43 »

Skrivet av: OlgaSlavaUkraine
« skrivet: 01 mars 2025, 18:24:30 »

Följer (lyckas inte bokmärka)
Skrivet av: Marika Mee
« skrivet: 01 mars 2025, 18:13:48 »

Hej
Totalt okunnig kvinna här
Har en panna enligt rubriken
Nu klagar utegivaren
Min fråga är i första hand:
Kan man skruva loss skiten på väggen och blåsa ur och rengöra dosan med innehåll utan att bryta nån ström? Eller riskerar man väl kraftig TENS-terapi då? 😆
Eller är det bara svagström, eller kanske ingen ström alls där? Är som sagt heeeeelt jävla okunnig gällande både pannor, givare, ström å sånt
Men är mycket "kan själv" (fast gjort jävligt ont ibland😝, elpirr via element och liknande upplevelser har gjort mig lite feg😅)

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 2937
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!