Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock  (läst 21483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #15 skrivet: 02 november 2020, 12:40:44 »
Jag vet inte hur andra tillverkare har det men Alpha Innotec´s maskin tappar effekt vid högre framledning så fort det blir kallt ute.

D
[/size]

Tack för diagram. Den visar att man kan köraR290 LVVP ned till -22C och 55C.
 -22C är det ute temp eller förångningstemp.?


TS Comfort:Tycker det är halvläskigt att ha det i husbilen och då är det ändå ”hål i golvet” så det kan rinna ut så vet ej tusan om jag skulle önska ha det i villan också !!

[b]Det är det klart att brandfara är propan största nackdelen.[/b] Det är bra att man vet det redan från början då blir alla försiktiga.

Samtidig skulle jag satsa  100USD mot nöts att det är större fara att monoblock (enhetsaggregat) fryser sönder än att propan LVVP brinner upp.
« Senast ändrad: 02 november 2020, 12:43:27 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #16 skrivet: 02 november 2020, 13:29:26 »
Det är utomhustemp.


Problemet är inte själva framledningstemperaturen utan även effekten vid dessa.
På vår nya Altherma Top Grade (EPRA) så klarar vi av 70C vid -15C. och 65C vid -28C i framledning.
Däremot så klarar den en hög effekt vid dessa värden. Vi får ut 9,6 kW vid 65 C framledning och -25C utomhustemperatur inklusive avfrostningar.


Mvh
D

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #17 skrivet: 02 november 2020, 14:25:03 »
Det är utomhustemp.


Problemet är inte själva framledningstemperaturen utan även effekten vid dessa.
På vår nya Altherma Top Grade (EPRA) så klarar vi av 70C vid -15C. och 65C vid -28C i framledning.
Däremot så klarar den en hög effekt vid dessa värden. Vi får ut 9,6 kW vid 65 C framledning och -25C utomhustemperatur inklusive avfrostningar.
Mvh
D

Imponerande.!!  Gratis Daikin. Men det luktar monoblock. Jag har en R32 Panasonic kompressor Twin rotary 6KW  med EVI. Inverter kan matas  med 3x400V. Nästa projekt blir 6KW R32 Monoblock.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #18 skrivet: 02 november 2020, 15:46:27 »


Tack för diagram. Den visar att man kan köraR290 LVVP ned till -22C och 55C.
 -22C är det ute temp eller förångningstemp.?


TS Comfort:Tycker det är halvläskigt att ha det i husbilen och då är det ändå ”hål i golvet” så det kan rinna ut så vet ej tusan om jag skulle önska ha det i villan också !!

[b]Det är det klart att brandfara är propan största nackdelen.[/b] Det är bra att man vet det redan från början då blir alla försiktiga.

Samtidig skulle jag satsa  100USD mot nöts att det är större fara att monoblock (enhetsaggregat) fryser sönder än att propan LVVP brinner upp.

Jo men jag tar nog hellre att det skulle frysa sönder än att det är en brasa inomhus ::)
Hur många av alla som finns/funnits har egentligen fryst sönder om man använt några procent glykol/sprit ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #19 skrivet: 02 november 2020, 20:43:20 »
Jo men jag tar nog hellre att det skulle frysa sönder än att det är en brasa inomhus ::)
Hur många av alla som finns/funnits har egentligen fryst sönder om man använt några procent glykol/sprit ?

Monoblock LVVP betyder att allt finns utomhus. Det finns ingen propan inomhus som kan brinna eller explodera. Det finns många enheter inomhus som innehåller propan. T.ex Nibes FLVP.
Propan är tungre än luft. Man kan göra hål under kompressor för at leda ut gasen under läckage.
Hur många LVVP fryser om året för man fråga försäkringsbolag. Thomas Larsson Medlem i gruppen som arbetat fram Svensk Kylnorm
Service
• Återtagen gas får INTE returneras till köldmedialeverantör.
• Var göra av återtaget HC-köldmedia:
– Släpp ut gasen i det fria på ett kontrollerat sätt.
– Fackla av den (i gasolgrillen eller liknande)
• Sunt förnuft gäller, tänk efter före.
Propan R290 samt Isobutan R600 är fullständigt luktfri.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #20 skrivet: 02 november 2020, 20:48:22 »
Jo jag vet vad monoblock är.
Men du ville väl inte ha vatten ut så då förstod jag dig fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #21 skrivet: 02 november 2020, 21:06:47 »
Jo jag vet vad monoblock är.
Men du ville väl inte ha vatten ut så då förstod jag dig fel.
Ja det stämmer, Jag vill inte ha värmevatten på utsidan men för  Propan gör jag ett undantag.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #22 skrivet: 02 november 2020, 22:31:50 »
Kommer du visa upp lite längs byggets gång? Jag tycker bygget är oerhört spännande. Jag tycker om att det läggs energi på lösningar som inte skadar ozon eller GWP.

Jag tycker inte brandrisken är något problem. Om man ser den risken så litar man inte ju på pumpen.
Om man har en GWP eller Ozon-skadlig gas så tycker jag det är ett större problem att den skulle läcka ut. Det händer tyvärr varje dag. Tycker det är konstigt att det inte är dubbel säkerhet mot det.

Kanske vanligare bland de stora takmonterade split-maskinerna som rymmer mer gas, att de punkterar sig själva förhållandevis ofta.
I USA körs många med R22 ännu. Tycker de ska tömmas medan det går. Deprimerande.
« Senast ändrad: 02 november 2020, 23:15:51 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #23 skrivet: 03 november 2020, 00:49:37 »
Problemet med R290 i dagsläget är den sämre verkningsgraden. 17% innebär ytterligare elproduktion och det skadar samhället och miljön mer än vad fördelen med lägre GWP innebär.

Räkna på 15-20 års drift kumulerat innebär.
Elnäten skulle dessutom behöva byggas ut då de skulle braka samman.

Mvh
D

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #24 skrivet: 03 november 2020, 07:47:32 »
Jag håller med om att det är dumt med förbrukningen. Å andra sidan tror jag min F2025 från 2009 är sämre vad en propan kan bli idag. Det var ju bara 11 år sedan. Dock stängde de ju kärnkraftverket nyss. Tror dock vad våra villor drar är försumbart mot industrierna. Även om villorna är elpatronglada vid kyla. Just det tror jag är ett större problem att inte ha full värmepumpsteckning för elnätets skull. Det blir kortvarig hög belastning tänker jag.

Jag tror man ska fokusera på ozonskadan, att så mycket UV slutar blockeras måste ju påverka miljöfrågan i jämförelse med koldioxid. Kika ozonkartan, inte kul att se ens idag.

Men 152a, de var ju bättre än R32 på kallt väder om jag minns rätt. Ingen källkritik tillämpad dock. Men brandfaran bromsar väl det mediumet också.

Allt går år rätt håll oavsett, som tur är.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #25 skrivet: 03 november 2020, 09:18:56 »
17% är nog betydligt mindre än vad man skulle kunna tjäna på att optimera dagens pumpar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #26 skrivet: 03 november 2020, 10:03:13 »
Jo högre tryck men dom flesta är väl enhetsaggregat så man slipper ha det inomhus.
Har inte hört att någon Sanyo som ”smällt” men det kanske har hänt.

Nu var det i och för sig trådskaparen som inte ville ha vatten ut men glykol/sprit kan väl kanske vara ett alternativ.

Med höga tryck så menar jag att det frestar på kompressorer, expansionsventiler och så vidare med höga tryck och tryckfall, inte att det skulle smälla.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #27 skrivet: 03 november 2020, 10:19:00 »
Har dålig eller snarare ingen koll på om det är kortare livslängd på dessa  :)
Den lilla modellen som Mitsubishi Electric har i sortimentet verkar ha tillverkats/funnits rätt länge och sitter i stora antal i bostäder i Japan men det säger i och för sig inget om livslängd på prylarna!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #28 skrivet: 03 november 2020, 13:54:20 »
Nu har jag har jag startat up Propanus.
Här kommer  lite data.
Tyvärr  är det 15 C ute.
Vatten 35-30.8C
Vattenflödet 1,38m3/h
COP ganska oinressant. Ingen värmer hus vid 15C ute.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #29 skrivet: 03 november 2020, 15:22:50 »
17% är nog betydligt mindre än vad man skulle kunna tjäna på att optimera dagens pumpar...

Välkommen.
Bara att skissa på förslagen så tar vi till oss det.

2 saker sänker behovet i elnätet. Effektivitet samt täckningsgrad vid kall väderlek. 17% gånger alla de värmepumpar som finns ute är en sjuuuuuk mängd energi.
Optimering av dagens pumpar görs på många sätt, ett sätt är effektivare köldmedium.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!