Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 oktober 2020, 12:13:44 »

Så jag måste lyckas pricka in när värmepumpen värmer radiatorerna och då kontrollera framledning & returtemp?

Ja

Citera
Och jag ser att den värmer när "Värmesystemsymbol" visas?

Vet ej

Citera
Finns det någon risk med att ställa ned cirkulationspumpen tillfälligt?

Nej
Skrivet av: Josth
« skrivet: 12 oktober 2020, 11:12:53 »

Termostathuset kan man ta av utan att det kommer värmevatten. Lossa den kromade muttern med polygrip eller stor skiftnyckel. Under ser man stiftet som ska gå att trycka in några [mm] och sedan fjädra ut igen.

Än så länge är värmebehovet ganska litet och det kan vara svårt att se temperaturerna vid rätt tillfälle då kompressorn arbetat ett tag. Tidigt på morgonen gissar jag är störst chans att läsa av temperaturerna.
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 12 oktober 2020, 10:56:23 »

När värmepumpen värmer radiatorerna och har en diff mellan VB-f och VB-r på 8°, så är flödet anpassad till värmekretsen.

Diffen justerar du med cirkulationspumpen.

Så jag måste lyckas pricka in när värmepumpen värmer radiatorerna och då kontrollera framledning & returtemp? Och jag ser att den värmer när "Värmesystemsymbol" visas?

Finns det någon risk med att ställa ned cirkulationspumpen tillfälligt?
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 12 oktober 2020, 10:51:47 »

Halvgamla MMA termostater. Termostathuset går bra att skruva bort så man kan inspektera ventilen under. Stiftet ska gå att trycka in med t.ex. sidan på ett verktyg och sedan fjädra ut igen. I moderna välisolerade hus så tjänar man inget direkt på digitala termostater. Tar lång tid att ändra innetemperaturen och det är ingen idé att lägga in scheman för olika temperaturer olika tider under dagen. Inte heller brukar man öppna fönstren och vädra när det finns mekanisk ventilation. Kanske bra om man alltid är bortrest mån-fre och vill ha 15°C inne då och sedan 21°C på fredag kväll igen.

Då skippar jag tanken på digitala. Men jag har nämligen en av termostaterna som jag misstänker är lite dålig & skulle vilja skruva bort den och kolla ventilen. Men jag har inte hittat någon bra guide på hur man gör det, de flesta jag hittat handlar om hur man installerar en ny och då stänga ned systemet osv. Något tips på hur man går tillväga utan att riskera läckage?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 oktober 2020, 21:04:01 »


Gällande deltaT som Lexus påpekade borde vara runt 8 grader, är det en inställning i själva Nibe Fighter som man ställer in?


När värmepumpen värmer radiatorerna och har en diff mellan VB-f och VB-r på 8°, så är flödet anpassad till värmekretsen.

Diffen justerar du med cirkulationspumpen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 oktober 2020, 18:45:01 »

Ja där ser man på ritningen att de dragit dubbla rör till varje radiator från fördelaren. Går åt fler meter rör men med slang kostar det nog inte så mycket och blir enklare utan kopplingar. Det är alltså 2-rörssystem.

DeltaT på 8°C för värmekretsen är en optimal temperaturdifferens där värmepumpen arbetar som mest effektivt. Ökar man farten på värmebärarpumpen så sjunker deltaT och omvänt sänker man farten så stiger deltaT.

Halvgamla MMA termostater. Termostathuset går bra att skruva bort så man kan inspektera ventilen under. Stiftet ska gå att trycka in med t.ex. sidan på ett verktyg och sedan fjädra ut igen. I moderna välisolerade hus så tjänar man inget direkt på digitala termostater. Tar lång tid att ändra innetemperaturen och det är ingen idé att lägga in scheman för olika temperaturer olika tider under dagen. Inte heller brukar man öppna fönstren och vädra när det finns mekanisk ventilation. Kanske bra om man alltid är bortrest mån-fre och vill ha 15°C inne då och sedan 21°C på fredag kväll igen.
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 08 oktober 2020, 18:07:40 »

Svårt att se på bilden om det är en brännskada på pumpen. Men misstänker man fel på den är det bäst att den undersöks av servicetekniker och kanske byts ut.

Lägenheterna har antingen 1-rörssystem eller 2-rörssystem till radiatorerna. Om det är 1-rörs går alltid ca 2/3 av värmevattnet direkt vidare i kopplet till nästa radiator så det blir aldrig tvärstopp om någon termostat stänger. 1-rörssystem brukar ha en röd markering och 2-rörs en blå markering.

DeltaT är temperaturdifferensen, t.ex. mellan inkommande och utgående köldbärare till borrhålet eller värme framledning och värme returledning.


Eftersom det inte verkar vara akut problem med cirkpumpen så tänker jag att jag avvaktar tills nästa gång teknikern är här.

Hittar tyvärr ingen röd eller blå märkning, varken i värmerummet eller uppe hos mig. Hittade dock en skiss över min lägenhet och de rör som leder in & ut ur min lägenhet. Bifogar bild.

Gällande deltaT som Lexus påpekade borde vara runt 8 grader, är det en inställning i själva Nibe Fighter som man ställer in?

Bifogar även en bild på hur mina termostater ser ut. Är det möjligt att montera av dem utan risk för läckage? Kan det vara värt att byta ut dem mot exempelvis digitala?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 oktober 2020, 14:40:53 »

Lustigt det ser nästan ut som att värmebärarpumpen kunde varit en köldbärarpump. Kanske kondensvattnet från köldbäraren hittat någon väg att rinna utmed värmeröret Sc:,h  Svårt att se på bilden om det är en brännskada på pumpen. Men misstänker man fel på den är det bäst att den undersöks av servicetekniker och kanske byts ut.

Lägenheterna har antingen 1-rörssystem eller 2-rörssystem till radiatorerna. Om det är 1-rörs går alltid ca 2/3 av värmevattnet direkt vidare i kopplet till nästa radiator så det blir aldrig tvärstopp om någon termostat stänger. 1-rörssystem brukar ha en röd markering och 2-rörs en blå markering.

DeltaT är temperaturdifferensen, t.ex. mellan inkommande och utgående köldbärare till borrhålet eller värme framledning och värme returledning.

Då verkar spetsberedaren fungera som den ska tummenupp
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 08 oktober 2020, 13:49:14 »

Hur ser det ut på läge 1 om man stänger bypassen som slukar 0,03 l/s?

Frågade du mig så har jag ingen aning. Vet varken var bypassen sitter, hur man stänger av den och inte säker på om du menar läge 1 på den nedre cirkulationspumpen/värmebärarpumpen eller på något annat.

Bilden på pumpen som jag bifogade tidigare är inte den främre utan det är den som sitter något längre in. Jag bifogar nu en bild på värmebärarpumpen som sitter lättåtkomlig, där kan man se ännu mer ärgat rör och det finns en del andra kranar osv som rostat/ärgat pga kondens. Något som ser allvarligt ut på den främre pumpen är att det enligt mig ser ut som ett brännmärke & frågan är då om det behöver kollas upp.

Jag tolkar också flödesschemat som att det är radiatorerna på varje våning och inte endast för de radiatorer på våning 0. Sen hur det faktiskt är kopplat så ser det ut som att det fördelas på två utgående rör från värmerummet, varav det ena går till 2 av lägenheterna som ligger över/under varandra och sedan det andra till de 3 andra lägenheterna som ligger över/under varandra. Vilket känns logiskt. Hur kan man ta reda på hur rören är kopplade därefter? Vore ju inte optimalt om en lägenhet väljer att stänga en termostat och det då påverkar de andra lägenheterna.

DeltaT, är det samma som kurvlutning eller är det skillnaden mellan VV-starttemp och VV-stopptemp? Kurvlutningen är satt till 10 och VV-starttemp är 48 & VV-stopptemp är 54, dvs en skillnad på 6 grader.

Jag kontrollerade ingående & utgående rör på Nibe ER 56 efter att ha låtit varmvatten vara på ett tag i min lägenhet och utgående upplever jag är varmare än ingående.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 oktober 2020, 11:01:02 »

Hur ser det ut på läge 1 om man stänger bypassen som slukar 0,03 l/s?

Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 oktober 2020, 10:35:31 »

Ok, ja med ett avstick per våningsplan så blir det logiskt. Vid ett flöde på 0,34 l/s så är tillgängligt tryck i värmebärarpumpen bara ca 8 kPa i läge 1 men däremot ca 50 kPa i läge 2. Läge 1 blir för lågt och kanske läge 2 är i överkant(?). Störs man av cirkulationsbrus i rör och ventiler på läge 2 får man nog titta efter en modernare typ av cirkulationspump. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 oktober 2020, 10:07:03 »

Det är nog avbildat avstick till lägenheteran d.v.s. typ en krets för varje våning.

Flödet cirkpumpen ska pumpa är 0,34 l/s.

Om vi tror de har projekterat radiatoreffekterna med deltaT 10°, så blir effektbehovet 12,95 kW för rumsvärme.

Värmepumpen bör köra med ett deltaT på ca: 8° för att vara i harmoni med värmekretsen.


Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 oktober 2020, 09:45:40 »

Om ingående rör på Nibe ER 56 känns varmare behöver man prova att tillfälligt höja temperaturen till t.ex. 70 grader för att kunna känna och mäta att el-patronen i den fungerar. Sedan får man spola ut en del varmvatten.

Synd att det inte står angivet flöde och tryck för hela systemet i huset. Bra med en ritning i alla fall. Finns det bara 3 radiatorer på plan 0?

Köldbärarpumpen ser ut att vara i nyskick tycker jag. På de flesta bilder ser de ärgade ut av kondensvatten och det blir grönvita avlagringar.
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 07 oktober 2020, 20:59:23 »

"Spetsberedare" kan man kalla varmvattenberedaren Nibe ER 56-Cu 300. Den ökar mängden varmvatten och höjer temperaturen på varmvattnet från värmepumpen en aning om den rätt inställd.

Den främre cirkulationspumpen är värmebärarpumpen och den behöver nog säkert vara inställd på "2" i ett hus med 3 våningar för att få rätt kapacitet. Projekterat flöde och tryck kanske finns på någon ritning?

Gick ner och kollade temperaturskillnad på ingående och utgående nu en snabbis och då var det snarare ingående som var varmare men om jag nu förstått det rätt så kan det vara för att det inte nyligen har använts varmvatten i någon av lägenheterna. Så jag får kontrollera detta vid ett annat tillfälle. Nu kollade jag alltså Nibe ER 56...

Jag har inte hittat något projekterat flöde & tryck på någon ritning. Jag bifogar en bild på flödesschemat samt bild på den andra cirkulationspumpen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 oktober 2020, 19:10:30 »

"Spetsberedare" kan man kalla varmvattenberedaren Nibe ER 56-Cu 300. Den ökar mängden varmvatten och höjer temperaturen på varmvattnet från värmepumpen en aning om den rätt inställd.

Den främre cirkulationspumpen är värmebärarpumpen och den behöver nog säkert vara inställd på "2" i ett hus med 3 våningar för att få rätt kapacitet. Projekterat flöde och tryck kanske finns på någon ritning?
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 07 oktober 2020, 18:20:12 »

Så länge det kommer luft/vatten när man luftar övre elementet så är trycket tillräckligt. Men det är bra med lite marginal. Luften får lättare att leta sig fram med tillfälligt extra tryck.

Om cirkulationspumpen har ett litet vred för hastighet, så kan man ställa det mellan två lägen, då stannar pumpen.

Egentligen, om utgående rör från spetsberedaren är betydligt varmare än inkommande, när varmvatten nyss varit använt så fungerar den. Är det 3 kw i effekt på den vid 400V?

Har du någon VVC-pump? Varmvattencirkulation.

Kan du få någon känsla av hur mycket värmepumpen förvärmer varmvattnet i VPA?

Hej igen och tack för svar. Har varit borta på semester och har därför inte kunnat skriva. Nu när vi är hemkomna så har vi det typiska porlande ljudet från radiatorerna.

Enligt larmloggen så har det gått 3 larm i år, samtliga har varit av typ 14: Hög returtemperatur och det var i slutet av februari och början av mars som de larmen gick.

Jag tror att jag lokaliserat två cirkulationspumpar inuti Nibe Figher. Den nedre är inställd på läge "2", den andra sitter lite längre in och jag kan inte se vad den är inställd på. Kan det vara att ljudet uppkommer pga att den är inställd på 2 och inte 1? I så fall, kan jag pröva att ställa ned den eller kan det få andra konsekvenser?

När du säger spetsberedare, syftar du då på VPA 300/200? För där är utgående rör märkbart varmare än ingående. Och vid 400V så är effekten 3 kW.

Gällande en VVC-pump så kan jag inte se att vi har någon utvändigt utan jag har endast hittat cirkulationspumpar inuti Nibe Fightern. Inte heller i flödesschemat kan jag se någon VVC-pump.

Gällande hur mycket värmepumpen förvärmer varmvattnet i VPA så vet jag inte det, går det att se i menyn på något sätt?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2020, 22:38:24 »

Höjd från golvet som pumpen står på till den radiator som är högst belägen i översta lägenheterna så är det cirka 5,5m - 6m.

Trycket ligger vanligtvis runt 0,8-1,5 bar och "riktmärket" är på 1 bar men jag kan absolut höja för att se om det ger någon effekt. Hur stänger man av cirkulationspumpen? Att besöka alla lägenheter och lufta vore ultimat självklart men det är svårt i vanliga fall att få boende att vara tillgängliga och nu i Corona tider lär det inte vara populärt att vilja göra ett hembesök tyvärr. Kan det möjligtvis räcka att göra det i lägenheten längst ned och en lägenhet högst upp eller krävs det att man gör i alla?

Vi har ett nivåkärl för köldbärare, nivån är inte konstant men när den är som högst ligger den på cirka 2/3 som rekommenderat.

Termostaten är något högre än 57-60 grader utan mer mot 65-70 grader. Har ingen AC-tångamperemeter men ska se om jag kan låna en. När du säger termostat i bott, menar du då att jag ställer ned den till lägsta?

Det är inga felmeddelande just nu, jag får kontrollera om jag kan få fram larmloggen.

Kompressorn verkar fungera, svårt för mig att avgöra vad som är normalt och vad som inte är normalt gällande ljud dock. Däremot så hade vi en service-tekniker här för att byta ut en växelventilsats för inte så längesen & jag hoppas att han hade sagt till om det var något missljud från den då.
Så länge det kommer luft/vatten när man luftar övre elementet så är trycket tillräckligt. Men det är bra med lite marginal. Luften får lättare att leta sig fram med tillfälligt extra tryck.

Om cirkulationspumpen har ett litet vred för hastighet, så kan man ställa det mellan två lägen, då stannar pumpen.

Egentligen, om utgående rör från spetsberedaren är betydligt varmare än inkommande, när varmvatten nyss varit använt så fungerar den. Är det 3 kw i effekt på den vid 400V?

Har du någon VVC-pump? Varmvattencirkulation.

Kan du få någon känsla av hur mycket värmepumpen förvärmer varmvattnet i VPA?
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 24 september 2020, 22:06:45 »

Kontrollera vattentryck. Var problemgränsen ligger beror lite på hur högt huset är. Höj trycket till 1,5-2 bar. Stäng av cirkulationspumpen. Besök alla lägenheter och lufta alla element. När du kommer ner, är trycket under 1 bar så tycker jag du ska höja trycket igen och besöka alla lägenheter en andra gång. Lämna det på 1,5 bar. Se om det finns flera diverse luftare i pannrummet som kan luftas. Sedan starta cirkulationspumpen igen.

Kontrollera nivå eller tryck på bergvärmesidan. Om tryckkärl är det som sitter så räcker 0,5 bar. Få det påfyllt om det är under 0,3. Om det är bara nivåkärl, så är det markeringarna som gäller.

Kontrollera att termostaten inuti nedre luckan på ER(S?) är på cirka 57-60 grader. Kontrollera att spänning finns. Amperemät gärna med termostaten tillfälligt i bott. (AC-tångamperemeter).

Se om det finns felkoder i värmepumpen. Vet inte om det är för gammal för att lagra sånt.
Se om kompressorn fungerar. Kylskåpsljud, morrande karaktär när t ex varmvatten behov finns.

Höjd från golvet som pumpen står på till den radiator som är högst belägen i översta lägenheterna så är det cirka 5,5m - 6m.

Trycket ligger vanligtvis runt 0,8-1,5 bar och "riktmärket" är på 1 bar men jag kan absolut höja för att se om det ger någon effekt. Hur stänger man av cirkulationspumpen? Att besöka alla lägenheter och lufta vore ultimat självklart men det är svårt i vanliga fall att få boende att vara tillgängliga och nu i Corona tider lär det inte vara populärt att vilja göra ett hembesök tyvärr. Kan det möjligtvis räcka att göra det i lägenheten längst ned och en lägenhet högst upp eller krävs det att man gör i alla?

Vi har ett nivåkärl för köldbärare, nivån är inte konstant men när den är som högst ligger den på cirka 2/3 som rekommenderat.

Termostaten är något högre än 57-60 grader utan mer mot 65-70 grader. Har ingen AC-tångamperemeter men ska se om jag kan låna en. När du säger termostat i bott, menar du då att jag ställer ned den till lägsta?

Det är inga felmeddelande just nu, jag får kontrollera om jag kan få fram larmloggen.

Kompressorn verkar fungera, svårt för mig att avgöra vad som är normalt och vad som inte är normalt gällande ljud dock. Däremot så hade vi en service-tekniker här för att byta ut en växelventilsats för inte så längesen & jag hoppas att han hade sagt till om det var något missljud från den då.
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 24 september 2020, 21:34:52 »

Nibe VPA 300/200 är en 500 liters varmvattenberedare som värmepumpen värmer.

Nibe ER-56 är en el-beredare dvs. kallvattnet värms i först i VPA 300/200 och flödar sedan över till ER-56 innan vattnet flödar ut till lägenheterna.

Då borde ni ha varmvatten så att det räcker. Kolla om du ser någon temp i ER-56. Borde ligga på runt 60°.

Har ni ljud i radiatorerna, är det antingen luft eller att cirkpumpen i värmepumpen är på för hög inställning. Kan naturligtvis vara fel dimensioner på radiatorkretsen som orsakar missljud.

Återigen, tack för ett snabbt & förståeligt svar.

Jag kan inte se någon temp på ER-56 men termostaten nedtill är inställd på run 65-70°.

Ljudet i radiatorerna just nu är inte det klassiska bubblandet som vi har haft tidigare, det har då lösts genom att lufta och sedan se till att fylla på med vatten/tryck. Nu hör man när radiatorerna sätter igång men sen susar de konstant tills de slår av och det är oftast då jag märker hur mycket det låter - när man kan jämföra mot den ljuva tystnaden.

Att ställa ned cirkulationspumpen, vilka konsekvenser kan det få för övriga lägenheter? Gör man det genom att bryta strömmen, öppna frontluckan och vrida på ett vred på sidan av pumpen?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 september 2020, 21:10:08 »

Kontrollera vattentryck. Var problemgränsen ligger beror lite på hur högt huset är. Höj trycket till 1,5-2 bar. Stäng av cirkulationspumpen. Besök alla lägenheter och lufta alla element. När du kommer ner, är trycket under 1 bar så tycker jag du ska höja trycket igen och besöka alla lägenheter en andra gång. Lämna det på 1,5 bar. Se om det finns flera diverse luftare i pannrummet som kan luftas. Sedan starta cirkulationspumpen igen.

Kontrollera nivå eller tryck på bergvärmesidan. Om tryckkärl är det som sitter så räcker 0,5 bar. Få det påfyllt om det är under 0,3. Om det är bara nivåkärl, så är det markeringarna som gäller.

Kontrollera att termostaten inuti nedre luckan på ER(S?) är på cirka 57-60 grader. Kontrollera att spänning finns. Amperemät gärna med termostaten tillfälligt i bott. (AC-tångamperemeter).

Se om det finns felkoder i värmepumpen. Vet inte om det är för gammal för att lagra sånt.
Se om kompressorn fungerar. Kylskåpsljud, morrande karaktär när t ex varmvatten behov finns.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 september 2020, 21:02:13 »

Nibe VPA 300/200 är en 500 liters varmvattenberedare som värmepumpen värmer.

Nibe ER-56 är en el-beredare dvs. kallvattnet värms i först i VPA 300/200 och flödar sedan över till ER-56 innan vattnet flödar ut till lägenheterna.

Då borde ni ha varmvatten så att det räcker. Kolla om du ser någon temp i ER-56. Borde ligga på runt 60°.

Har ni ljud i radiatorerna, är det antingen luft eller att cirkpumpen i värmepumpen är på för hög inställning. Kan naturligtvis vara fel dimensioner på radiatorkretsen som orsakar missljud.
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 24 september 2020, 20:41:41 »

Är det endast en värmepump och en 500 liters beredare som står för värme/varmvatten?

Hittar du någon cirkulationspump värmepumpens närhet?

Tack för ett snabbt svar!

Det är en värmepump (Nibe f1130-12) som har inbyggd cirkulationspump/pumpar? och så har vi en ackumulatortank (VPA 300/200-Cu) samt varmvattenberedare (Nibe ER 56-Cu 300). Eftersom du antog att vi hade en 500 liters så antar jag att vi kanske har en underdimensionerad tank för 5 lägenheter?

Så utöver den/de cirkulationspumpar som verkar vara inbyggda i värmepumpen så kan jag inte hitta någon mer.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 september 2020, 19:38:59 »

Är det endast en värmepump och en 500 liters beredare som står för värme/varmvatten?

Hittar du någon cirkulationspump värmepumpens närhet?
Skrivet av: Robert87
« skrivet: 24 september 2020, 16:11:30 »

Jag är en total nybörjare, så jag ber er ha förståelse för detta och jag tar mer än gärna emot tips om var jag kan hitta information. Jag är mer händig än gemene man & har jobbat flera år i återvinningsindustrin så jag är inte främmande för att bli lite skitig, däremot så saknar jag kunskap av VVS & el-arbete.

Jag bor i en bostadsrättsförening med totalt 25 lägenheter i 5 hus. Varje hus har 5 lägenheter dvs, och en Nibe Fighter 1130-12. På bottenvåningen finns en lägenhet & bergvärmepumpen, sedan är det 2 våningar till med 2 lägenheter på vardera våning. Husen är byggda runt 2007.

Jag bor högst upp i en lägenhet på 46 kvm och då jag numera är med i styrelsen tänkte jag ge mig an ett vinterprojekt detta år för att få ordning & rutin på underhåll på våra radiatorer och vårt varmvatten. Jag har själv upplevt att det varit kallt på vintrar, bubblande & susande radiatorer. Nu senaste året har flera i föreningen även märkt av problem med varmvatten - att det ibland tar väldigt lång tid innan det blir varmt & ibland blir det aldrig riktigt varmt alls. En teori gällande varmvattnet är att pga Covid-19 så spenderar fler personer tid hemma och vi helt enkelt inte har varmvatten så att det räcker när det är flera som använder det samtidigt.

Min nyinflyttade sambo är betydligt mer känslig för kyla & ljud från radiatorerna än mig och därför känner jag att det är dags att lösa problemet. För redan nu på hösten så har vi haft svårt att få upp värmen i lägenheten.

Så, min första fråga till er:

Vilken data behöver jag ta fram för att börja titta på dessa två problem & hitta en lösning? I vilken ände börjar jag?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!