Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310p, vad pÃ¥verkar kompressorns livslängd?  (läst 1556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet!

Jag har en gammal Nibe 310p kopplad till golvvärme i ett enplanshus byggt 2007. 2013 rasade kompressorn och den byttes ut men sedan har den tuggat på bra och låter fortfarande som den ska. Jag loggar tempen på både till- och frånluft (mäter direkt vid röranslutningarna), nu ligger på den på 23.3 i inkommande och 10.6 på avluft med fläkt på högsta hastighet.

Samtidigt vet jag att vi närmar oss slutet pÃ¥ livslängden dÃ¥ den snart är 10 Ã¥r gammal. När den första kompressorn bytts ut blockerade jag elpatronen de timmar dÃ¥ elpriset varit som dyrast vilket gjort att kompressorn gÃ¥tt mer pÃ¥ vinterhalvÃ¥ret med färre stopp sÃ¥ gissningsvis har jag fÃ¥tt färre stopp pÃ¥ den nya kompressorn. 


Samtidigt går den ju igång på sommaren lite då och då för att värma vattnet i VVB. Jag har en extra beredare i serie som bara värmer de billigaste timmarna och använder egentligen inte Nibens VVB till vardags. Skulle det vara en vinst att köra utan kompressor på sommaren och bara använda den på vintern eller kommer den rasa ihop helt när den inte har varit igång på några månader?



Fråga: vad är det som sliter på kompressorn? Antal drifttimmar, kallstarter eller starter över huvudtaget? Gör det någon skillnad vilket fläkthastighet man har på frånluftsfläkten? Kan man göra något för att förlänga livslängden? Vill man hålla nere antalet stopp eller vill man bara se till att stoppen inte är för långa så att kompressormedlet kyls ner?






« Senast ändrad: 22 maj 2022, 18:54:34 av hybrid3 »
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2022, 19:12:30 »
Kallstarter är ett problem, men det är inget som händer i bemärkelsen normalanvändning. Kallstart när kompressor i rumstemperatur och systemet stått still över 24h skulle jag säga.
Så en pause på 3-5h är inget att ha ångest över.

Varje start är dock ett slitmoment med bristfällig smörjning, då det är bra om den går så ofta som möjligt, gärna dygnet runt.

Kompressorvärmaren är en livslängsförlängare under långa stillestånd, se till att den fungerar, den gör att köldmediet inte går ner i kompressoroljan, det påverkar smörjegenskaperna mycket negativt tills de kokat ur igen.
Slitet startrelä och kompressorkondensator kan påverka livslängden.
Högt ventilationsflöde ger högre frånluftstemperatur och högre förångning. Mer effekt avges, men elmotorn drar mer ström och internt blir mer arbete utfört och bör betyda mer belastning/slitage.

De som har "rätt avluftstemperatur" verkar ha problem med kompressorhaverier. Saknar statistik för att kunna säga mer om det.

Min 410P kompressor är 21 år, går och låter kanon. Minns inte exakt hur den var inställd, men avluftslangen har varit vikt i 17 år och fläkten på grundinställning. Avluftstemperaur runt -3. Så den har stannat för mycket avfrostning, utan problem. Den saknar även kompressorvärmare från fabrik. Senaste 4 åren har fläkten höjts så avluftstemperaturen varit 2-3 grader.

410P har kompressorn nere, det kan göra att oljan går i retur lite lättare och får bättre smörjning genom produktens livslängd. 310P har den uppe.
Montera den större 650W kompressorn i en 310P bör påverka smörjegenskaperna positivt.

Expansionsventilens inställning och bulbens fastsättning är viktig för livslängden. Min har förångning 1 grad lägre än avluft. Under sommartid kan avluften vara 3 grader högre än förångning.

Hur man byter kompressorn kan vara det viktigaste av allt, det finns en stor rymd i praktiska knep som gör att livslängden påverkas, även om pumpen till synes fungerar lika bra när kylteknikern är klar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2022, 19:40:11 »
Tack för info, mycket intressant! Jag gissar att 21 år är en högst respektabel ålder för en frånluftskompressor

När kompressorn byttes tog reparatören, som i övrigt verkade kunnig, bort kompressorvärmaren. Om inte annat så bör jag alltså inte låta kompressorn stå still för länge.

Snart installerar jag både en luft/luft-värmepump i vardagsrum/kök (Thermia T2) samt en kamin i samma yta vilka borde sänka 310p's belastning rejält. Det verkar dock vara klokt att låta kompressorn tugga på dygnen igen ändå.
Även styrenheten verkar lite koko på min maskin, jag kan inte gå in och titta på kanalerna utan att maskinen "startar om". Dock fungerer avfrostning/shunt/tempkurvor etc som de ska (loggar in/utgående vattentemp etc).


1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2022, 20:26:19 »
För min del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt. Är inne på kompressor nr 4 nu. Kompressorvärmaren bör man absolut ha för att motverka att köldmediet löser sig i smörjoljan. Mycket märkligt att den togs bort hos dig! Antalet drifttimmar påverkar också livslängden på en kompressor som normalt lär hålla 70.000 - 100.000 timmar vad jag sett. En avluftstemperatur på 10,6° låter väldigt högt men det kanske är ett mycket stort hus med högt ventilationsflöde? Knapparna verkar känsliga på den nya styrpanel med grå knappar som infördes från runt år 2003 och framåt. Nytt styrkort kostar ett par tusen men är inte så svårt att byta själv om man är händig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2022, 21:11:08 »
Josth,

Om jag kör fläkten på ganska låg hastighet är avluftstempen lägre, 6-7 grader var den i natt (jag styr fläkten mellan låg & hög hastighet med ett relä utifrån luftfuktighet i badrum, förhållande mellan inne/ute-temp etc).

Funderar lite på att byta styrkort men vet heller inte hur jag ska göra den dagen kompressorn rasar. Jag kör ju bara elpatronen dygnets billigaste timmar och from denna vintern kommer jag att värma större delen av huset med luftvärmepump/kamin.



För min del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt. Är inne på kompressor nr 4 nu. Kompressorvärmaren bör man absolut ha för att motverka att köldmediet löser sig i smörjoljan. Mycket märkligt att den togs bort hos dig! Antalet drifttimmar påverkar också livslängden på en kompressor som normalt lär hålla 70.000 - 100.000 timmar vad jag sett. En avluftstemperatur på 10,6° låter väldigt högt men det kanske är ett mycket stort hus med högt ventilationsflöde? Knapparna verkar känsliga på den nya styrpanel med grå knappar som infördes från runt år 2003 och framåt. Nytt styrkort kostar ett par tusen men är inte så svårt att byta själv om man är händig.
« Senast ändrad: 22 maj 2022, 21:31:46 av hybrid3 »
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2022, 11:25:55 »
Jag tycker byta styrkort är en mindre bra investering, den fungerar ju ändå. Borde gå att hitta någon taktik som innebär trycka på knappen försiktigt eller i hörnen som avhjälper.
Det finns vissa som bytt själva tryckknappen och löst hela problemet.
Det finns ganska mycket reservdelar på marketplace om man vill hålla ner kostnaden något.

De äldre korten har tidigare stopptemperatur, t ex min stannar kompressorn på 52 grader, det påverkar livslängden positivt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2022, 07:27:29 »
Nu provade jag att löda om den strulande knappen, då kan jag åtmistone hjälpligt se kanalerna. Framför allt fick jag bekräftat att det bara är knappen som strular. Tack för tips!

Jag tycker byta styrkort är en mindre bra investering, den fungerar ju ändå. Borde gå att hitta någon taktik som innebär trycka på knappen försiktigt eller i hörnen som avhjälper.
Det finns vissa som bytt själva tryckknappen och löst hela problemet.
Det finns ganska mycket reservdelar på marketplace om man vill hålla ner kostnaden något.

De äldre korten har tidigare stopptemperatur, t ex min stannar kompressorn på 52 grader, det påverkar livslängden positivt.
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2022, 05:59:43 »
höga hetgaser tar livet av kompressorn på sikt, oljan koksar och sätter igen ledningar. För låg överhettning så att det kommer in vätska i kompressor, dödar den också, speciellt med r290, eftersom den fungerar som ett lösningsmedel. den tvättar bort oljefilm, med risk för torrgång m.m.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2022, 19:37:39 »
Tackar!

Hur tycker du att kompressorn bör gå för att maximera livslängden? Antar att kallstarter naturligtvis ska undvikas. Något annat? Spelar t.ex fläkthastigheten någon roll?

höga hetgaser tar livet av kompressorn på sikt, oljan koksar och sätter igen ledningar. För låg överhettning så att det kommer in vätska i kompressor, dödar den också, speciellt med r290, eftersom den fungerar som ett lösningsmedel. den tvättar bort oljefilm, med risk för torrgång m.m.
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2022, 06:52:09 »
ja fläkthastighet spelar roll, men överhettas gasen för mycket så blir kylningen sämre till kompressor, och hetgaser ökar, allt lirar ihop.
för att ställa den optimalt, bör man mäta tryck och temperaturer.
Kompressorn kyls ju av suggasen, därför är det viktigt att överhettningen är rätt, dvs, inte för låg = köldmedium i vätskeform tillbaka in i kompressor, och inte för hög, returgas är för varm och kompressor får inte nog med kylning.

Utloggad hybrid3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p, vad påverkar kompressorns livslängd?
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2022, 14:14:49 »
Tack för bra info! Är det lönt att mäta temperaturen på kompressorhuset eller kanske returledningen och ställa in fläkten därefter? Jag har redan tempgivare på in/ut-luft, jag kan ju montera en eller två på intressanta ställen på kompressorn för att se hur den ligger i temp.

Jag har funderat på varför den 2:a kompressorn hållit längre än den första trots att reparatören tog bort kompressorvärmaren vid utbytet. Han passade även på att sänka fläkthastigheten vid bytet, det kanske var en bidragande faktor? Eller så hade jag helt enkelt tur...

ja fläkthastighet spelar roll, men överhettas gasen för mycket så blir kylningen sämre till kompressor, och hetgaser ökar, allt lirar ihop.
för att ställa den optimalt, bör man mäta tryck och temperaturer.
Kompressorn kyls ju av suggasen, därför är det viktigt att överhettningen är rätt, dvs, inte för låg = köldmedium i vätskeform tillbaka in i kompressor, och inte för hög, returgas är för varm och kompressor får inte nog med kylning.
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!