Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?  (läst 4539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonke82

  • Gäst
Jonke82
IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« skrivet: 04 oktober 2017, 22:56:58 »
De senaste veckorna upplever jag att vår IVT 490 fastnar i läget för varmvattenspets, med maximalt tillskott på 9kW. Den står i flera dygn i detta läge om man inte startar om den, varpå den fungerar fint fram till nästa varmvattenspets (var sjunde dag).

Någon som vet hur länge den ska köra varmvattenspetsen enligt fabriksinställningarna, och har någon teori om varför vår pump inte verkar vilja gå tillbaka till normalläget?

Tack :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2017, 07:34:53 »
Läs av tempgivarna GT3:1, GT3:2 och GT3:3?
Visa nån av dom knasigt värde?
Annars kan en fabriksåterställning hjälpa.
Det kan ocksÃ¥ vara ett relä till elpatron som är trasigt och vill fastna.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonke82

  • Gäst
Jonke82
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2017, 09:04:50 »
Tack för snabbt svar!

GT3:1 56,3
GT3:2 56,3
GT3:3 54,7

Trasiga reläer, är det nåt som en ihärdig amatör fixar själv, eller behöver man nån servicetekniker? :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2017, 09:54:41 »
Temperaturerna ser normala ut. Om el-tillskottet fastnar på t.ex. 9 kW borde pannan ganska snabbt komma upp i så hög temperatur att temperaturbegränsningen bryter vid runt 90 °C. Det är manuell återställning på detta. Vid vilken temperatur "fastnar" pannan? Kan vara något fel på styrkortet också Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jonke82

  • Gäst
Jonke82
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2017, 11:07:17 »
Temperaturerna ser normala ut. Om el-tillskottet fastnar på t.ex. 9 kW borde pannan ganska snabbt komma upp i så hög temperatur att temperaturbegränsningen bryter vid runt 90 °C. Det är manuell återställning på detta. Vid vilken temperatur "fastnar" pannan? Kan vara något fel på styrkortet också Sc:,h

Tack för svar! Ja, jag tycker också det verkar märkligt att den inte blir för varm om den står på 9 kW i flera dygn. Jag har kollat överhettningsskyddet och det har ej löst ut.

Jag märker ingen skillnad i temperaturerna under varmvattenspetsen, om det är GT3-siffrorna som är aktuella. De håller sig på drygt 50 grader vad jag har sett.

Kanske värt att notera är att när varmvattenspetsen inte är aktiv så verkar tillskottet fungera som det skall, dvs ligga runt 2-3 kW.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2017, 17:42:35 »
Om el-tillskottet ligger på 2-3 kW kontinuerligt betyder det att huset drar 4-5 kW (inkl. kompressorn) i början på oktober. Det är ganska mycket för ett modernt hus. Var i landet ligger det? Jag funderar på om det kan vara fel på några av reläerna på kraftkortet (PSU)? Man skulle behöva mäta upp spänningen på reläutgångarna vid de olika fallen samt mäta upp resistansen på slingorna i de båda el-patronerna. Gäller att man har en godkänd multimeter och nödvändiga kunskaper om starkström då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jonke82

  • Gäst
Jonke82
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 20:46:20 »
Jag var nog lite otydlig i förra inlägget. Normalt kör den nu (när varmvattenspetsen inte är aktiv) enbart på kompressorn, men när tillskottet ibland går in är det på runt 3 kW. Jag har testat att fabriksåterställa den, så får vi se om det blir någon skillnad när spetsen ska köras imorgon förmiddag.

Tack så här långt! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2017, 09:02:45 »
Gissar snarare på att nått relä eller element i elpatron är trasigt.
Om den skulle skickat på 9 kW i flera dagar skulle pannan blivit kokhet och övertempskyddet löst ut.
Troligen inikerar den bara detta utan att effekten levereras in i pannan.
Då kommer den aldrig upp i stopptemp vilket gör att indikeringen ligger kvar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonke82

  • Gäst
Jonke82
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2017, 14:55:18 »
Gissar snarare på att nått relä eller element i elpatron är trasigt.
Om den skulle skickat på 9 kW i flera dagar skulle pannan blivit kokhet och övertempskyddet löst ut.
Troligen inikerar den bara detta utan att effekten levereras in i pannan.
Då kommer den aldrig upp i stopptemp vilket gör att indikeringen ligger kvar.

Nu har jag haft en servicekille här som tittat på problemet. Enligt honom (och IVTs support) verkar det ha varit nån hicka i mjukvaran som gjort orsakat problemet. Han gjorde en återställning inne i serviceläget som ska ha löst problemet. Vi får se vid nästa varmvattenspets om det stämmer.

Tack alla för hjälp!

Utloggad IVTMartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2017, 15:29:53 »
Hej Jonke,

Jag ser att du skriver att du är säker pÃ¥ att säkringen för elpatronen inte har löst ut. Jag skulle ändÃ¥ ta och kontrollera den igen. Jag har haft samma problem som du tvÃ¥ gÃ¥nger tidigare, nämligen att varmvattenspets ligger och kör i flera dagar helt enkelt för att den aldrig blir klar, dvs inte kommer upp i 65 C som den skall. IVT 490 kan inte känna av den faktiska elförbrukningen. Den elförbrukning som anges är inte faktisk strömförbrukning utan den strömförbrukning som styrsystemet vill ha (ett börvärde och inte ett faktiskt värde - GT1 tex visar tvÃ¥ värden, ett faktiskt värde pÃ¥ temperaturen ut till elementen medan värdet inom parantes anger vad styrsystemet vill att temperaturen skall vara). För mig har lösningen bÃ¥da gÃ¥ngerna varit att trycka in säkringen som löser ut strömmen till elpatronen vid allt för hög temperatur. Om jag var du skulle jag prova att trycka in säkringen. 

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 "fastnar" i läge för varmvattenspets?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2017, 17:13:19 »
Det finns ett bra instrument för detta redan i hemmet!! El-nätägarens elmätare!
Mätaren har en blinkande lysdiod som blinkar ett antal blink för varige kWh, vanligast är 1000 blink / kWh.
För att få koll på effekten på IVT490 utan att gör ett fysiskt ingrepp.
Gör så här.
Stäng av alla större laster IVT 490, spis, tvätt maskin mm så det bara finns grundlasten kvar.
Räkna antal blink på elmätaren under 30 sekunder och notera det.
Starta IVT 490 vänta till  den spetsar med el.
Räkna nu antal blink igen under 30 sekunder och notera detta.
Återgå till normaldrift.
Antal (pulser sista mätning minus antal pulser första mätning) detta divideras med pulstalet t.ex. 1000 och multipliceras med 120. Svaret är lika med effekten på IVT490.
Som t.ex. (40-10)*120/1000=3,6 kW
Detta kan kanske ge en ledtråd om problemet.
« Senast ändrad: 09 oktober 2017, 17:17:45 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!